Nvidia Geforce RTX 3080 Ti till mitten av maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Köper du inte så har DU ALL makt i dina händer. Simple as that, the choice is yours.

Köper du inte, så säger alla miners: "tack så hemskt mycket!" och så får du vänta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Stoppa alla beställningar och nya lanseringar tills nuvarande beställningar är levererade. Stoppa alla batchinköp till de företag som inte är registrerade som återförsäljare samt privatpersoner. Det enda som ska finnas tillgängligt är tillgängliga lager av Pascal eller Turing eller produktion som inte påverkar liggande beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Det mesta jag betalt (motvilligt) för ett grafikkort är 6900 kr. Vilket är helt sjukt för att innan dess köpte jag Asus GTX 970 Black för 3095 kr.

Att betala 20390 kr är vansinne utan dess like! Dessvärre kommer Nvidia och AMD att fortsätta med ockerpriser. Det enda du som konsument idag kan göra är att INTE KÖPA. Köper du inte dvs bojkott så MÅSTE de sänka priserna till vettiga nivåer igen. Sänker Nvidia och till viss del AMD inte priserna så går de i KONKURS.

Köper du så har Nvidia ALL makt i sina händer. Köper du inte så har DU ALL makt i dina händer. Simple as that, the choice is yours.

Vansinne och vansinne. Ser man till hur många timmar många sitter framför datorn är det ganska lite pengar. Datorer och dataspel är egentligen en relativt billig hobby, jämför t ex med folk som har motorer/fordon som hobby, där kan man snacka dyrt ”timpris”..

Permalänk
Medlem

Släpps den till sommar eller "släpps" den till sommar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

ASUS TUF @Inet

Ja det är smått otroligt. 30 april säger leverans datum men det ha redan blivit framskjutit flera gånger tidigare så vi får väl se...

Haha jag känner igen mig så väl i det du skriver, så här ser min beställning från Komplett ut.

ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity
Beställt 17/09/2020 15:15
Beställd, förväntas i lager 3 juni 2021, 1 st.
Ordern senast uppdaterad: 19/02/2021 09:47

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Släpps den till sommar eller "släpps" den till sommar?

Den är nog tillgänglig sådär 1-1,5 år senare så.

Permalänk
Medlem

3080Ti ersätter 3090 prisklassen och 3090 budgetmodeller spräcker 30 lax.. hype?

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Det går väldigt bra nVidia just nu. Kan någon här vara glad för deras skull?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag vill se tillgång på grafikkort som presterar bättre än GTX 1060 utan att de för den sakens skull kostar 6000kr eller mer.
Är det för mycket begärt?

Steam Hardware Survey February 2021
ALL VIDEO CARDS
1. NVIDIA GeForce GTX 1060 - 9.52%
2. NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti - 6.87%
3. NVIDIA GeForce GTX 1650 - 5.19%
4. NVIDIA GeForce RTX 2060 - 4.94%
5. NVIDIA GeForce GTX 1050 - 4.27%
6. NVIDIA GeForce GTX 1070 - 3.42%
7. NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti - 3.24%

Dessa användare kommer inte vara intresserade av att köpa ett GTX 1050Ti eller GT 1030 om de är de korten som finns tillgängliga.

Hade någon kunnat släppa ett grafikkort som presterar så bra att det hade varit en värdig uppgradering för någon som sitter på ett RTX 2060 och ändå säljer för under 4000kr så hade det funnits en stor marknad för det.

ALL VIDEO CARDS
20. NVIDIA GeForce GTX 750 Ti - 1.07%
23. Intel UHD Graphics 620 - 1.00%

De är för dessa dagens grafikkortsmarknad finns.
Där det kan gå att köpa ett grafikkort som faktiskt är en uppgradering mot vad man redan har utan att priserna skenar.

Ja och sen miners så klart...
Så länge miners köper nästan allt de kan komma över så verkar vi som är någonstans i GTX 1050 - RTX 2060 segmentet inte spelar någon roll.
Vi som ligger i steams top 37,45% spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Det mesta jag betalt (motvilligt) för ett grafikkort är 6900 kr. Vilket är helt sjukt för att innan dess köpte jag Asus GTX 970 Black för 3095 kr.

Att betala 20390 kr är vansinne utan dess like! Dessvärre kommer Nvidia och AMD att fortsätta med ockerpriser. Det enda du som konsument idag kan göra är att INTE KÖPA. Köper du inte dvs bojkott så MÅSTE de sänka priserna till vettiga nivåer igen. Sänker Nvidia och till viss del AMD inte priserna så går de i KONKURS.

Köper du så har Nvidia ALL makt i sina händer. Köper du inte så har DU ALL makt i dina händer. Simple as that, the choice is yours.

Låter ju enkelt det här med svart och vitt. Finns faktiskt konsumenter där ute som gör mycket mer än bara spela och behöver korten. Dels för att de är snabbare och kan halvera tiden i deras arbete, alternativt korten de har fungerar inte längre och behöver nytt pronto för att kunna utföra sitt arbete. Sen har du de med pengar att räkna in som inte har några problem alls att betala 20k - 23k då det för dem är en droppe i sjön, vissa orkar helt enkelt inte vänta. Listan är lång med människor som betalar. Och den som väntar på konkurs hos Nvidia - AMD får nog vänta ett bra tag då de båda gör så mycket mer än bara gpu.

Permalänk
Medlem

En kontring man inte kan köpa till ett annat kort man inte kan köpa.

Jag som tyckte Molgan var suspekt...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Känns som om RT kommer vara stor skillnad mellan 3080 och Ti.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det är inte ens nå intressant alls i dessa tider när det kommer nyheter om kommande grafikkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Och den som väntar på konkurs hos Nvidia - AMD får nog vänta ett bra tag då de båda gör så mycket mer än bara gpu.

Känns inte som att en AMD och/eller Nvidia konkurs hade varit positivt.
Men vi får väl hoppas att det inte dröjer 5+ år innan det finns grafikkort som både presterar bättre än RTX 3070 och är relativt ointressanta för miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu kanske du ser det mer från Blender-perspektiv, men sett till spel räcker 12 GB gott och väl.

Absolut, för spel kommer man rätt långt med 8GB också. Det är bara lite tråkigt för oss som ibland gör annat med grafikkort än att bara spela, då får man välja mellan AMD med mycket minne men dåligt mjukvarustöd eller NVIDIA med bra mjukvarustöd men lite minne. 3090 finns förstås, men då börjar det svida lite väl mycket i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Vad kommer det kosta tro??

30.000 på Ebay

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

*Släpps

*Alla stora YouTube-recensenter får varsitt kort samt större tech-siter

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Papperslansering!

Permalänk
Medlem

Det är nog lättare att hitta dessa grafikkort via kurragömma än att köpa dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Undra om mitt 3080 jag beställde 2 dagar efter dess lansering hinner komma tills dess...

Tror inte ens mitt kort som jag beställde på självaste lanseringsdagen har levererats då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Känns inte som att en AMD och/eller Nvidia konkurs hade varit positivt.
Men vi får väl hoppas att det inte dröjer 5+ år innan det finns grafikkort som både presterar bättre än RTX 3070 och är relativt ointressanta för miners.

Exakt verkligen inte håller med om att om verkligheten skulle vara konkurs på något av de två aktuella företagen så skulle det inte vara roligt alls för oss. Hoppas Intel blir en stark drivkraft som den tredje aktören.

Permalänk
Medlem

Ännu en papperslansering för att endast dra till sig techmedias uppmärksamhet och influensers marknadsföring för att försöka hålla sig relevanta. Förbered er på att kanske få tag i ett Ti till jul 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hehe, jadu.. Minns dom häcklande kommentarerna i höstas. Själv gav jag 18.500:- för mitt i oktober och det ligger nu på 22.000:- men ej i lager. Just nu ser det ut som att jag gjorde en mindre dålig affär än vad jag tänkte när jag köpte det.

12% bättre för 2.3 gånger priset kommer man nog alltid bli häcklad för

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Ännu en papperslansering för att endast dra till sig techmedias uppmärksamhet och influensers marknadsföring för att försöka hålla sig relevanta. Förbered er på att kanske få tag i ett Ti till jul 2021.

Jag tror att du kan få tag på en gammal 3080 då, men det är ändå högst osäkert.

Permalänk
Medlem

5000-6000 kr dyrare för 5% mer spelprestanda, ja tack!

Skrivet av GarfieldPower:

Känns som om RT kommer vara stor skillnad mellan 3080 och Ti.

Det är knappt ~10 till 15% skillnad mellan 3080 och 3090 med Ray tracing beroende på titel. Så jag räknar inte med en stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

12% bättre för 2.3 gånger priset kommer man nog alltid bli häcklad för

Av folk som inte vet bättre. Jag behöver mer än 10GB RAM. Jag behövde också ett kort som gick att få tag på. Jag har haft mitt kort sedan oktober och det är jag (och min produktivitet) glad för.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Alla mina livsbesparingar ska gå till detta kortet. Jag kan dö fattig men jag kan inte leva utan ett Ti-kort!

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar reagera på vad de förväntar sig att AMD ska göra. Introduktionspriset och lanseringsdatum för 3080 var nog satt efter vad de trodde om 6800 /6800xt. När AMDs 6800 och 6900 kort blev dyrare, med sämre tillgång och kanske presterade lite sämre än väntat, kunde de börja höja priserna och strunta i 3080ti.

Så länge Nvidia säljer slut på 3090 till nästan vilka priser som helst verkar det ju underligt att de skulle släppa 3080ti? Kan det vara så att tillgången på AMDs kort kommer förbättras nu när den värsta konsol- och Ryzen-uppgraderingshystering har börjat lägga sig och att prisgapet mellan 6900 och 3090 börjar bli lite väl stort?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

..Ryzen-uppgraderingshystering har börjat lägga sig och att prisgapet mellan 6900 och 3090 börjar bli lite väl stort?

Fast det är riktigt dålig tillgång vad gäller 5600X och 5900X och har varit så ett tag så vet inte om "Ryzen-uppgraderingshysterin" är helt över :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

12% bättre för 2.3 gånger priset kommer man nog alltid bli häcklad för

Nja, kommer an på scenariot.

14 GB DDR6X ram extra är ju inte nåt att skratta åt, isär för oss som använder 3090 till Rendering I t.eks Blender, och Videoredigering med Blackmagic DaVinchi som har specialstöd för dessa kort. Här är 24 GB Video minne GULD värd, isär med den farten den har.

Quadro RTX serien förre detta kostade ungefär dubbelt så mkt. Och nu finns även STUDIO DRIVERS till 3080/3090 korten för seriöst arbete.

Frågar du mig som älsker att arbeta med 3D - så var det första gången ett kort i "pro" klassen var inom rimlig gräns för 3D enthusiaster.

Men att bara spela på? Ja då håller jag helt med dig.
Fast dagens läge är ju lite sorgligt. Folk köper ju 3090 i ren desperation på att dom inte på ett halvår även får tag på 3080 kort, och när man ser att Scalpers kräver 3090 pris för ett 3080 kort - så skrattar man ju inte längre.