Fråga innan kvittot skrivs ut

Permalänk
Medlem

Fråga innan kvittot skrivs ut

Hej alla hoppas att ni har det bra själv tänkte jag ta långhelg nu

Funderar på detta varje gång jag är och handlar spelar ingen roll vad jag handlar. Personen som sitter i kassan frågar alltid om jag vill ha kvitto, printern skriver ut kvittot även om jag säger nej tack.

Varför kan man inte vända på det så att om jag säger att jag vill ha kvittot så trycker den som sitter i kassan på "print" efter att jag sagt ja.

Enda butiken jag varit inne i som hanterar detta bra är Inet där får man kvitton digitalt och de frågor om man vill ha kvitto på papper.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Hej alla hoppas att ni har det bra själv tänkte jag ta långhelg nu

Funderar på detta varje gång jag är och handlar spelar ingen roll vad jag handlar. Personen som sitter i kassan frågar alltid om jag vill ha kvitto, printern skriver ut kvittot även om jag säger nej tack.

Varför kan man inte vända på det så att om jag säger att jag vill ha kvittot så trycker den som sitter i kassan på "print" efter att jag sagt ja.

Enda butiken jag varit inne i som hanterar detta bra är Inet där får man kvitton digitalt och de frågor om man vill ha kvitto på papper.

De har väl krav på sig i lag att det måste skapas ett kvitto, sedan om kund inte vill ta emot det så är det en annan sak.

Dvs, jag tror det skulle krävas ändring i lagstiftningen först, sedan kan man ändra förfarandet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Killgissar på att det har att göra med Skatteverkets krav. Butikerna måste förmodligen ta fram ett kvitto innan de ens ställer frågan om du vill ha det.
Lätt hänt att mindre nogräknade butiker ”glömmer” att registrera försäljningar annars.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Killgissar på att det har att göra med Skatteverkets krav. Butikerna måste förmodligen ta fram ett kvitto innan de ens ställer frågan om du vill ha det.
Lätt hänt att mindre nogräknade butiker ”glömmer” att registrera försäljningar annars.

Borde man inte kunna lagra ett "digitalt kvitto" för varje köp och skriva ut när kunden ber om det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Borde man inte kunna lagra ett "digitalt kvitto" för varje köp och skriva ut när kunden ber om det?

Ja, om butiken har något sådant system.

https://kivra.se/sv/privat/sa-funkar-det/digitala-kvitton

https://www.axfood.se/nyhetsrum/pressmeddelanden/2018/05/hemk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Borde man inte kunna lagra ett "digitalt kvitto" för varje köp och skriva ut när kunden ber om det?

Vissa butiker skickar digitala kvitton, men då kräver det ju att kunden är del i t.ex. ett medlemskap eller liknande. Vill minnas att Hemköp börjat med detta.

Sen är det ofta att frågan är rent praktisk, då kvittoutskriften sker på säljarens/kassörens sida. Det är inte alltid helt lätt för kunden att nå kvittot. 👍

Permalänk
Medlem

På systembolaget där jag bor så frågar de i kassan om man vill ha kvittot.
Svarar man nej så skrivs det inte ut.
Det infördes nyligen och jag hoppas att fler butiker inför liknande system.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

På systembolaget där jag bor så frågar de i kassan om man vill ha kvittot.
Svarar man nej så skrivs det inte ut.
Det infördes nyligen och jag hoppas att fler affärer inför liknande system.

Det är väl nån form av test de kör hoppas verkligen att fler följer.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Moderator

Skulle vara fint om man kunde välja direkt i betalterminalen, en knapp för godkänn med kvitto och en för utan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De har väl krav på sig i lag att det måste skapas ett kvitto, sedan om kund inte vill ta emot det så är det en annan sak.

Dvs, jag tror det skulle krävas ändring i lagstiftningen först, sedan kan man ändra förfarandet.

Hemköp printar t.ex. inte ut något när man får kvittot digitalt, så det stämmer inte.

Men butiken måste alltid fråga om du vill ha kvitto eller ej om det skrivs ut i pappersform, annars riskerar de böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hemköp printar t.ex. inte ut något när man får kvittot digitalt, så det stämmer inte.

Men butiken måste alltid fråga om du vill ha kvitto eller ej om det skrivs ut i pappersform, annars riskerar de böter.

Det är väl just "när man får kvittot digitalt" som är grejen, förmodar jag.

Jag tror ju iaf att det inte är ett alternativ att inget kvitto skapas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Från Skatteverket: "Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren är skyldig att ta fram och erbjuda ett kvitto."

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Från Skatteverket: "Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren är skyldig att ta fram och erbjuda ett kvitto."

Det jag menar är att man kan erbjuda innan man skriver ut det. Som det ofta ser ut nu är att den som sitter i kassan skriver ut kvitto direkt vid köp istället borde man kunna vänta med att skriva ut kvittot tills att kunden svarar ja kvitto tack.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det jag menar är att man kan erbjuda innan man skriver ut det. Som det ofta ser ut nu är att den som sitter i kassan skriver ut kvitto direkt vid köp istället borde man kunna vänta med att skriva ut kvittot tills att kunden svarar ja kvitto tack.

Det skulle med all säkerhet ta betydligt mycket längre tid per kund om kunden skulle få frågan. "Ehhh... nja... jo... men... njae vänta det ringer visst... ehh nej det är bra tack! Nej inte du, jag vill visst ha kvittot."
*trött person i kassan tvingas trycka runt lite i systemet för att ändå skriva ut ett kvitto på den senaste transaktionen efter att kunden sagt nej en gång*

Skriv ut kvittot, tackar kunden nej när det erbjuds så slängs det, inget utrymme lämnas åt de som annars velar runt en stund.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det skulle med all säkerhet ta betydligt mycket längre tid per kund om kunden skulle få frågan. "Ehhh... nja... jo... men... njae vänta det ringer visst... ehh nej det är bra tack! Nej inte du, jag vill visst ha kvittot."
*trött person i kassan tvingas trycka runt lite i systemet för att ändå skriva ut ett kvitto på den senaste transaktionen efter att kunden sagt nej en gång*

Skriv ut kvittot, tackar kunden nej när det erbjuds så slängs det, inget utrymme lämnas åt de som annars velar runt en stund.

Tror faktiskt inte det kanske i början men oftast vet man om man vill ha kvitto, jag går in på Ica och köper lite potatis nej jag vill inte ha kvitto.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av twit:

Det skulle med all säkerhet ta betydligt mycket längre tid per kund om kunden skulle få frågan. "Ehhh... nja... jo... men... njae vänta det ringer visst... ehh nej det är bra tack! Nej inte du, jag vill visst ha kvittot."
*trött person i kassan tvingas trycka runt lite i systemet för att ändå skriva ut ett kvitto på den senaste transaktionen efter att kunden sagt nej en gång*

Skriv ut kvittot, tackar kunden nej när det erbjuds så slängs det, inget utrymme lämnas åt de som annars velar runt en stund.

Vad tror du om min idé lite längre upp? Det borde ju lösa en del av det där och i utgångläge göra att säljaren inte behöver ställa frågan 200 gånger om dagen heller.

(Trycker man fel så får man väl be om ett kvitto ändå men det borde ju bli undantagsfall. )

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det jag menar är att man kan erbjuda innan man skriver ut det. Som det ofta ser ut nu är att den som sitter i kassan skriver ut kvitto direkt vid köp istället borde man kunna vänta med att skriva ut kvittot tills att kunden svarar ja kvitto tack.

Händer säkert automatiskt med dagens kassamaskiner. Vore väl bäst om alla hade digitala kvitton istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Händer säkert automatiskt med dagens kassamaskiner. Vore väl bäst om alla hade digitala kvitton istället.

Precis min tanke.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer inte ihåg om det är Coop eller ICA men någon av butikerna nära mig har jag märkt skriver inte ut något kvitto om jag svarar att jag inte vill ha något. Får inte något digitalt heller, tycker det är hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tror faktiskt inte det kanske i början men oftast vet man om man vill ha kvitto, jag går in på Ica och köper lite potatis nej jag vill inte ha kvitto.

Det är dock en påtaglig skillnad mellan att du och att den genomsnittlige personen i kassan har det i bakhuvudet.
Än så länge vill de flesta antagligen ha kvittot, i takt med att fler luras in i butikernas kundklubbar och får alla sina kvitton sparade den vägen kanske det sker en förändring även i butik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Finns redan, som sagts tidigare i tråden, ett antal aktörer som erbjuder digitalt kvitto för deras medlemmar. Varför det inte går att erbjuda digitalt kvitto till en icke-medlem är väl självklart på sitt sätt, då ingen ID-koppling(EDIT: skippa ID) finns mellan betalmedel och person. Och företag med kassaregister måste enligt lag, som nämnts tidigare, erbjuda kund ett kvitto, antingen fysiskt eller digitalt. Med "erbjuda" är det tydligt i att det måste även "tas fram".

Skatteverket - Ett företags användning av kassaregister

Citat:

[...] De företag som omfattas av skyldigheten att använda ett kassaregister ska vid varje försäljning ta fram och erbjuda kunden ett kassakvitto (39 kap. 7 § SFL). Det gäller oavsett om kunden betalar kontant eller med kontokort. [...]

Så upp till kamp mot lagen!

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Om du bara frågar vill du ha kvitto, kunden säger nej, så kan du ju bara stoppa pengarna i fickan och inte slå det i kassan. Svarta pengar rakt i fickan. Kanske inte direkt är någon större risk på ICA men mindre nogräknade småkiosker, friåkar-taxi osv.

Men om man måste ta fram och erbjuda kvittot så är det lite svårt att hoppa över det steget.

På Pressbyrån har (hade?) de ju så att man väljer i kortterminalen om man vill ha kvitto, klickar man nej så skrivs inget kvitto ut.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skulle vara fint om man kunde välja direkt i betalterminalen, en knapp för godkänn med kvitto och en för utan.

nja är du säker på det?

Hamnade för ca en månad sedan bakom en kvinna i typ 55-60års åldern där det verkade som att hon nyss inskaffat ett kort, Visste inte ens vilken håll kortet skulle sättas i.

OnT:
Som tidigare nämnts så är det väl lagkrav på att kvitto ska skapas.
Vissa butiker har ju börjat med digitala kvitton, Vet att pressbyrån började väl med det redan för 2-3 år sedan. (I alla fall i Kista)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du bara frågar vill du ha kvitto, kunden säger nej, så kan du ju bara stoppa pengarna i fickan och inte slå det i kassan. Svarta pengar rakt i fickan. Kanske inte direkt är någon större risk på ICA men mindre nogräknade småkiosker, friåkar-taxi osv.

Men om man måste ta fram och erbjuda kvittot så är det lite svårt att hoppa över det steget.

På Pressbyrån har (hade?) de ju så att man väljer i kortterminalen om man vill ha kvitto, klickar man nej så skrivs inget kvitto ut.

Men alla köp registreras ju så det blir inte svarta pengar bara för att ett kvitto inte skrivs ut.

Skrivet av Zippeer:

nja är du säker på det?

Hamnade för ca en månad sedan bakom en kvinna i typ 55-60års åldern där det verkade som att hon nyss inskaffat ett kort, Visste inte ens vilken håll kortet skulle sättas i.

OnT:
Som tidigare nämnts så är det väl lagkrav på att kvitto ska skapas.
Vissa butiker har ju börjat med digitala kvitton, Vet att pressbyrån började väl med det redan för 2-3 år sedan. (I alla fall i Kista)

Så varför kan inte alla butiker börja med det, om kunden inte vill ha ett kvitto så kan väl butiken generera ett eget digitalt kvitto som bokförs i deras system.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du bara frågar vill du ha kvitto, kunden säger nej, så kan du ju bara stoppa pengarna i fickan och inte slå det i kassan. Svarta pengar rakt i fickan. Kanske inte direkt är någon större risk på ICA men mindre nogräknade småkiosker, friåkar-taxi osv.

Men om man måste ta fram och erbjuda kvittot så är det lite svårt att hoppa över det steget.

På Pressbyrån har (hade?) de ju så att man väljer i kortterminalen om man vill ha kvitto, klickar man nej så skrivs inget kvitto ut.

Som lite kuriosa så jobbade jag med kassasystem för en massa år sedan, tekniker på vårt företag var och talade med Skatteverket som ville veta hur man fuskade med ett kassasystem. Teknikern svarade att det enklaste sättet är att man helt enkelt inte slår in någonting alls i kassan varpå personen på Skatteverket såg förskräckt ut och sa "Så får man ju inte göra!".

Vi hade även service åt flera stora matvarukjedjor och i en butik hade en kassörska kommit på en bug i deras kassamjukvara. Om kvittot först parkerades (t.ex. för att en annan kund ska gå mellan eller liknande) och därefter hämtades tillbaks från parkering varpå köpet avbröts så sparades *ingenting* i systemet. Någonstans i proceduren gick det också att få ut en kvittokopia som kunden fick. Personen i fråga hade förskingrat 5-siffriga belopp innan det upptäcktes.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zippeer:

nja är du säker på det?

Hamnade för ca en månad sedan bakom en kvinna i typ 55-60års åldern där det verkade som att hon nyss inskaffat ett kort, Visste inte ens vilken håll kortet skulle sättas i.

Ja, ganska. Extrema edge-cases betyder ju inte så mycket i stora sammanhanget.
Kan ju göra "utan"-knappen mindre och inte grön så kanske de mest orutinerade eller vad det nu är inte behöver bli ännu mer förvirrade.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men alla köp registreras ju så det blir inte svarta pengar bara för att ett kvitto inte skrivs ut.

Fast hur vet du att det gjorda köpet registrerades? Att kvitto tas fram anser tidigare regering som ett incitament för företagen att efterleva reglerna.

Regeringens proposition 2006/07:105

Citat:

6.2 Kvittokrav
[...] Regeringen anser
att det är viktigt att det finns incitament för näringsidkaren att använda
det certifierade kassaregistret. Ett krav på att ett kvitto skall tas fram ur
registret och erbjudas kunden är enligt regeringen ett sådant incitament.
Ett kvitto visar kunden att transaktionen har registrerats i kassaregister.
Känner kunderna till att de skall bli erbjudna kvitto och har de genom
informationsinsatser blivit informerade om vilken betydelse kvittot och
registreringen i kassaregistret har för skattekontrollen, kommer de att
kunna bidra till att reglerna efterlevs. [...]

EDIT: Personligen tror jag inte befolkningen har ökat sin anmälningsgrad av svarthandel pga att det skrivs ut ett kvitto, men kan givetvis ha fel. Och nu med introduktionen av digitala kvitton känns det som att det isåfall borde finnas en ökning av anmälningar för att tesen ska stämma.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av crew seven:

Men alla köp registreras ju så det blir inte svarta pengar bara för att ett kvitto inte skrivs ut.

Kontanter existerar

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det jag menar är att man kan erbjuda innan man skriver ut det. Som det ofta ser ut nu är att den som sitter i kassan skriver ut kvitto direkt vid köp istället borde man kunna vänta med att skriva ut kvittot tills att kunden svarar ja kvitto tack.

Det är så det är just nu. Kvittot skapas alltid i systemet när köpet går igenom, det har ingenting med papperslappen som printas.

Som sagt frågar en del butiker om man vill ha en kvittokopia men det tar väldigt mycket längre tid så jag tror många bara kör på att skriva ut direkt.

Permalänk
Medlem

Ica är ju anslutet till Kivra, så alla kvitton hamnar där direkt. Finns det fler butiker som använder Kivra? Hade varit trevligt med alla kvitton på samma plats egentligen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535