Tangentbordslayout för programmering?

Permalänk
Medlem

Tangentbordslayout för programmering?

Så jag har gett mig fan på att försöka lära mig c++, kommit ca 10 timmar in en kurs på Udemy men börjar känna av en märklig kramp i fingrarna, skyller på att svenska qwerty layouten inte är helt optimal (typ curly brackets känns jätteonaturligt).

Finns det någon lite smidigare tangentbordslayout alternativt smarta keybinds för att förenkla livet?

Permalänk
Medlem

För {}, provat med CTRL + ALT + 7/8 istället för oergonomiska ALTGR + 7/8 ?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

För {}, provat med CTRL + ALT + 7/8 istället för oergonomiska ALTGR + 7/8 ?

Det lät som en bra ide! Kan jag rebinda direkt i win10 eller behöver jag ngt program för det? Försökte googla lite men tror jag använder fel terminologi

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Det lät som en bra ide! Kan jag rebinda direkt i win10 eller behöver jag ngt program för det? Försökte googla lite men tror jag använder fel terminologi

ctrl-alt fungerar som standard likadant som altgr, inget du behöver mappa om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ctrl+alt = altgr

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

ctrl-alt fungerar som standard likadant som altgr, inget du behöver mappa om.

Ja tänk att ibland är det så enkelt, tack!

Permalänk
Medlem

När det kommer till "normala" layouts så är QWERTY ANSI (Amerikansk QWERTY) den bästa layout jag använt för programmering. Betydligt bättre än den nordiska layouten för placering av bla hakparanteser och måsvingar, i min åsikt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köra med engelsk tangentbordslayout. Det mesta du behöver i fråga om specialtecken ligger i "åäö zonen" vilker gör dom lättåtkomliga utan akrobatiska fingerövningar..
Det är nästan som om det vore genomtänkt för att vara så enkelt som möjligt, medan de som designade den nordiska layouten uppenbarligen aldrig hade vare sig skrivit kod eller jobbat i shell..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabsv:

Du kan ju alltid köra med engelsk tangentbordslayout. Det mesta du behöver i fråga om specialtecken ligger i "åäö zonen" vilker gör dom lättåtkomliga utan akrobatiska fingerövningar..
Det är nästan som om det vore genomtänkt för att vara så enkelt som möjligt, medan de som designade den nordiska layouten uppenbarligen aldrig hade vare sig skrivit kod eller jobbat i shell..

Bakgrunden är väl snarare den omvända, de som hittade på vilka specialtecken som skulle användas i diverse programmeringsspråk och skal använde tecken som var smidiga att skriva med amerikansk tangentbordslayout.

Resultatet är ju dock ungefär detsamma, det är klart smidigast om alla använder US ANSI.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Så jag har gett mig fan på att försöka lära mig c++, kommit ca 10 timmar in en kurs på Udemy men börjar känna av en märklig kramp i fingrarna, skyller på att svenska qwerty layouten inte är helt optimal (typ curly brackets känns jätteonaturligt).

Finns det någon lite smidigare tangentbordslayout alternativt smarta keybinds för att förenkla livet?

Jag kan VARMT rekommendera Svorak A5. Om du tycker att hoppet från QWERTY till Svorak är för stort tycker jag du ska göra en egen variant av QWERTY som har specialtecknen placerade som A5.

Om du kör Linux kan du använda den här XKB-keymappen för A5-variant av QWERTY ocd den här XKB-keymappen för Svorak A5.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

En kompromiss som väl har viss popularitet i sammanhanget är US Intl-layouten som ju kombinerar möjligheterna från internationella varianter med något som i grunden är en US-layout.

https://thegeekpage.com/how-to-add-us-international-keyboard-...
https://people.cs.umu.se/hegner/Misc/Windowskb/windowsse3.htm...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Jag hade ett tangentbord en gång som hade egna knappar för parenteser ovanför numpaden, vilket var väldigt trevligt men tyvärr kunde man inte ställa in så att exempelvis shift och dessa blev måsvingar och Ctrl gav hak eller liknande, vilket hade varit väldigt bra.

Nu har jag ett gamingtangentbord med ett antal extraknappar till vänster, jag har funderat på att lägga in lite sånt på dem, men ärligt talat har jag vant mig och de olika parenteserna sitter i ryggmärgen nu. Fördelen med att köra på svensk standard är ju att det funkar utan problem på valfri dator, jag behöver inte byta layout eller tänka om när jag ska hjälpa någon eller när jag fjärrstyr någon server exempelvis. Jag har flera kollegor som har konstiga layouter, hemmabyggda tangentbord med någon minimal variant av SVORAK och liknande, men det hjälper ju inte så mycket egentligen. I teorin kanske man skulle kunna skriva någon procent snabbare men i verkligheten så är det ju i princip omöjligt att tjäna in tiden det tar att lära upp sig och vill man ändå lägga den tiden så är det ju bättre att man lägger den på att bli bättre på den vanliga layouten.

Permalänk
Medlem

Vill man göra det enkelt för sig så kan man nöja sig med att styra om åäö till {[()]} och möjligtvis de kringliggande tangenterna. De används ändå inte vid programmering och du slipper i stora drag lära dig en ny layout. På Windows kan man hoppa mellan layouts genom snabbkommando. Då kan man gå över till standard om man vill skriva ett inlägg på svenska. Kan väl iofs upplevas som lite jobbigt att ständigt byta layout så kanske bättre att gå direkt till ANSI.

Tyskt exempel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Vill man göra det enkelt för sig så kan man nöja sig med att styra om åäö till {[()]} och möjligtvis de kringliggande tangenterna. De används ändå inte vid programmering och du slipper i stora drag lära dig en ny layout. På Windows kan man hoppa mellan layouts genom snabbkommando. Då kan man gå över till standard om man vill skriva ett inlägg på svenska. Kan väl iofs upplevas som lite jobbigt att ständigt byta layout så kanske bättre att gå direkt till ANSI.

Tyskt exempel:

https://miro.medium.com/max/2400/1*i1Yndgx-e4XI7dQi2sqBzA.png

Just att "gå till ANSI" går ju dock inte i egentlig mening utan att byta ut tangentbordet eftersom den fysiska layouten skiljer mellan den svenska (och alla andra baserade på ISO-layout för den delen) och US ANSI.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just att "gå till ANSI" går ju dock inte i egentlig mening utan att byta ut tangentbordet eftersom den fysiska layouten skiljer mellan den svenska (och alla andra baserade på ISO-layout för den delen) och US ANSI.

Absolut, tänkte mest om han vill löpa hela linan ut vilket innebär ett nytt tangentbord. Vill man gå ett steg ännu längre så vet jag en del i USA som importerar sina laptops från Japan för att dra nytta av deras extratangenter.

Permalänk
Medlem

Jag kör brittisk layout. Alla specialtecken ligger bekvämt placerade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W