Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Skulle du kunna länka till denna försäkring är du snäll, jag tycks inte hitta den.

https://www.elgiganten.se/product/tjanster/forsakring-trygghe...

Det är ingen försäkring utan det är en garanti. De flesta utav tillverkarens garantier går ut efter 2 år och täcker inte inbränningar och pixelfel osv. Jag pratade med supporten om det verkligen gäller OLED även om man får typ inbränningar 4:e året eller så och det gör det sa dem. Tecknade i butik när jag hämtade TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Jag fick inbränningar på min C7 Oled inköpt November 2017 hos Elgiganten. Ringde direkt till Lg, en vecka senare (November 2020) kom en tekniker hem till mig och bytte panelen till en C9-panel, grym service ändå och perfekt bild efteråt. Körde alla testbilder, vissa som inte gamla panelen klarade till 100% som ny ens, men helt klanderfri, antar att panelerna blir bättre och bättre hela tiden.

Utan kostnad? eller betalade du för detta? Har själv problem, men de informerar att om det är handhavandefel får jag stå för support kostnad att teknikern kommer + kostnad för ev panelbyte. Är ju väldigt svårt för mig att avgöra om de tycker att det är handhavandefel eller ej.

Skrivet av LG-service:

Har du fortfarande garanti/reklamation (3 år) kommer denna att täcka service och reparation, så länge det rör sig om ett fabrikationsfel.

Om teknikern ej kan konstatera fel på produkten, eller om felet beror på handhavandefel alt. yttre åverkan kommer du att debiteras en undersökningskostnad, alternativt reparationskostnad (vid reparation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Utan kostnad? eller betalade du för detta? Har själv problem, men de informerar att om det är handhavandefel får jag stå för support kostnad att teknikern kommer + kostnad för ev panelbyte. Är ju väldigt svårt för mig att avgöra om de tycker att det är handhavandefel eller ej.

Hejsan.

Ja, helt utan kostnad.

Det är ett (tror jag) erkänt fel på C7-generationen att någon komponent bakom panelen går lite för varmt med följd av att du får ett grönt fält i mitten på panelen om du kör en gul testbild bland annat. Detta medför att hudfärger m.m kan få en grönaktig ton till slut. Kan ta ett par år innan det visar sig, och gå ännu snabbare om du har tvn monterad nära väggen då värmen inte kan stråla ut lika lätt.

Leta också efter inbränningar på gula testbilden, men även lila/rosa om jag inte minns fel. Kan vara fler färger.

Dessa 2 fel har inget med varandra att göra egentligen, men minst ett av dessa bör räcka för ett panelbyte. Då jag hade båda av dessa fel så kan jag inte svara på vad som triggade igång att jag fick göra ett panelbyte utan vidare.

Jag ringde till Lg Sverige, berättade om felen. Han bad mig att ta en bild på kvittot och bifoga i ett mail med mitt mobilnummer som referens.

Några dagar senare ringde en tekniker som åkte ifrån deras verkstad i Stockholm, kom hem till mig. Kollade kvittot och tog en bild på panelen med inbränningarna visandes. Sedan bytte han panelen på ca 20min och tog med sig den gamla i nya panelens kartong. Så såg händelseförloppet ut åtminstone. Väldigt smidigt för min del och en trevlig och kunnig tekniker.

Permalänk
Medlem

ARN gick på säljarens linje :-(

Hej gott folk då har mitt ärende äntligen efter nästan ett års arbete fått ett slut, tyvärr inte det slut som man önskat sig.

ARN har sagt sitt. Vi konsumenter är skyddslösa och de går på säljarens argumentation. Netonnet hävdar att felet beror på mig som konsument, alltså att det blivit inbränningar är mitt fel då jag använt TVn på felaktigt sätt. Hur man ska använda en TV och titta på TV4 på ett rätt sätt framgår inte...

Mina råd till er som funderar på OLED avstå eller köp till en dyr försäkring som täcker inbränningar OCH köp INTE PHILIPS och vad du än gör köp inte från Netonnet.

Jag kommer aldrig aldrig mer köpa någon Philips-produkt och Netonnet finns inte längre fram till den dagen den butikskedjan försvinner. Ha en fin påsk allihopa!

Lyckades inte lägga in beslutet här men ärendenr för den som är intresserad är 2021-00186

Permalänk
Medlem

ARNs beslut

Den 31 juli 2017 köpte han en Philips 55” OLED-tv för 15 490 kr. Han fick två års garanti från NetOnNet och tre från Philips. Under sommaren 2020 märket han att det blev mer och mer streck på TV:n och färgförändringar. Det har nu i efterhand visat sig att just den här tekniken som Philips använder och som NetOnNet säljer är en riskabel teknik då den trots normalanvändning riskerar att få inbränningar. Detta fick han ingen information om vid köpet. Det framgår inte någonstans i NetOnNets garantivillkor eller i de som finns på Philips webbplats att produkten inte får användas för att se svenska TV-kanaler som t.ex. TV4. TV:n har använts normalt. Den 5 juli 2020 skickade han först bilder till Philips och hade en lång mejlkonversation med dem innan han fick besked om att den treåriga garantin inte gällde inbränningar trots att det inte framgår av dess formulering. Den 20 juli svarade NetOnNet samma sak och han fick aldrig någon förklaring till varför butiken inte godtog hans reklamation. En vara ska enligt konsumentköplagen överensstämma med det syfte den säljs för. Det betyder att om man köper en TV för 15 490 kr ska den vara av så hög kvalitet att den åtminstone håller reklamationstiden ut. En TV som säljs i Sverige ska klara av att visa TV4. Att TV4 har en logga som tydligen bränner in sig i TV:n visar hur riskabel teknik som använts av Philips, vilket NetOnNet borde känna till eftersom det skrivits artiklar om problemet. Konsumenterna ska hållas skadefria. Skärmen går inte heller att reparera. NetOnNet har fått tre månader på sig att laga eller byta ut den och får anses ha fått mer än rimlig chans att avhjälpa felet.

Motpartens svar
NetOnNet motsätter sig kravet.
Köparen har gjort ett köp på en OLED TV för cirka tre år sedan som i hans ägo fått en inbränningsskada. Denna skada menar både Philips och den auktoriserade verkstaden har tillkommit på grund av Ashraf Ahmed användning av TV:n. Inbränningar sker oftast när en OLED-TV utsätts för stillbilder under en längre tid. Så länge som TV:n visar rörliga bilder är det osannolikt att någon inbränning sker. För att upplysa kund om detta informeras det i samband av uppstart och installation och det framgår även av manualen. Denna begränsning finns enligt Philips vare sig TV:n är tillverkad av dem eller något annat märke. Det har nu uppstått en skada på skärmen i form av en inbränning som omöjligtvis kan tillkomma om man
följer den tydligt medskickade informationen. Köparen har därför använt TV:n på ett sätt som den inte är avsedd för. Felet är således inte ursprungligt och täcks inte heller av garantin.

Motiveringen till nämndens beslut
En vara är felaktig enligt konsumentköplagen om den avviker från vad parterna avtalat om eller från vad köparen haft anledning att förutsätta (16 §). Frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess skick när den avlämnas (20 §). Säljaren ansvarar för fel som fanns vid avlämnandet, även om felet visar sig först senare. Det är köparen som ska bevisa att det är fel på varan. En köpare har rätt att reklamera ett fel i upp till tre år efter köpet (23 §). Ett fel som visar sig inom sex månader efter avlämnandet ska anses ha funnits redan då, om inte säljaren bevisar motsatsen eller om det är oförenligt med varans eller felets art (20 a §). Om säljaren eller någon annan för dennes räkning genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varan, är varan felaktig om den under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar. Detta gäller dock inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida (21 §). Det är säljaren som ska göra det sannolikt att felet inte omfattas av garantin.

Parterna är överens om att det är fel på TV:n. Felet har uppstått inom tre år från köpet och därmed inom den lagstadgade reklamationsfristen. Eftersom det dock uppstått efter mer än sex månader från köpet är det köparen som ska bevisa att det fanns redan från början och att NetOnNet därför ansvarar för det. Nämnden har tagit del av handlingarna i ärendet och bedömer att han inte bevisat att felet fanns när han köpte TV:n. Frågan blir då istället om det omfattas av garantin. Enligt nämndens bedömning har NetOnNet gjort det sannolikt att felet beror på vanvård, onormalt brukande eller likande förhållande från Köparens sida och att det som en följd av detta inte omfattas av garantin. Hans krav ska därför avslås.

Permalänk
Medlem

Makalöst. Jag hade tagit det till domstol. Å andra sidan vet vi ju sedan tidigare att domstolar generellt också tyvärr är tekniskt inkompetenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Makalöst. Jag hade tagit det till domstol. Å andra sidan vet vi ju sedan tidigare att domstolar generellt också tyvärr är tekniskt inkompetenta.

Alla som inte är ”tekniskt inkompetenta” vet ju dock om att risken för inbränning finns på oled paneler. Spelar ingen roll vilken oled det rör sig om, förr eller senare så får man förmodligen också inbränningar på en oled då pixlarna blir äldre och sämre, liksom att man får sämre färger och ”banding” symtom på LCD paneler.

Är ju skittråkigt såklart, men är ju knappast NetonNets fel att han fått inbränning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IpeeX__:

Alla som inte är ”tekniskt inkompetenta” vet ju dock om att risken för inbränning finns på oled paneler. Spelar ingen roll vilken oled det rör sig om, förr eller senare så får man förmodligen också inbränningar på en oled då pixlarna blir äldre och sämre, liksom att man får sämre färger och ”banding” symtom på LCD paneler.

Är ju skittråkigt såklart, men är ju knappast NetonNets fel att han fått inbränning.

En TV som sälj i Sverige skall naturligtvis hålla för att titta på TV4 under den "korta" reklamationstiden.