Splitter ny dator 65-73 °C vid spel, Normalt?

Permalänk
Medlem

Splitter ny dator 65-73 °C vid spel, Normalt?

Så äääätnligen efter lång väntan fick ja hem min dator med 3080 I9 å lite nanat gött från Inet. Datorn har hittills gått som en klocka och är tyst med tanke på vad jag va van med innan. Men nu tänkte ja att ja äntligen skulle testa Cyberpunk.
Och dra mig baklänges va varmt de blev. Speccy visade topgrader 65 på CPU och 73ish på GPUn.
Nu står visserligen datorn underbordet så bordet fångar upp värmen. Men de blev så varmt där ja satt att jag blev helt svett. Skulle förmodligen kunna ställa datorn mer fritt åt luftdraget (Kanske är det som behövs idag)

Men min fråga är väll, är detta normalt för krävande spel? Är den här värmen ett gott tecken på att burken faktiskt skickar ut varmluften?

Blev nämligen orolig att jag dragit en nitlott med datorn. När jag spelade WoW va datorn tyst som en mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Så äääätnligen efter lång väntan fick ja hem min dator med 3080 I9 å lite nanat gött från Inet. Datorn har hittills gått som en klocka och är tyst med tanke på vad jag va van med innan. Men nu tänkte ja att ja äntligen skulle testa Cyberpunk.
Och dra mig baklänges va varmt de blev. Speccy visade topgrader 65 på CPU och 73ish på GPUn.
Nu står visserligen datorn underbordet så bordet fångar upp värmen. Men de blev så varmt där ja satt att jag blev helt svett. Skulle förmodligen kunna ställa datorn mer fritt åt luftdraget (Kanske är det som behövs idag)

Men min fråga är väll, är detta normalt för krävande spel? Är den här värmen ett gott tecken på att burken faktiskt skickar ut varmluften?

Blev nämligen orolig att jag dragit en nitlott med datorn. När jag spelade WoW va datorn tyst som en mus.

Normala temperaturer.
Att ställa burken på golvet gör att den suger in mer damm.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Som sagt fullt normala temperaturer

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Inga konstiga temps på luftkylt. Framelimiter kan eventuellt hjälpa om du har headroom.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Inga konstiga temps på luftkylt. Framelimiter kan eventuellt hjälpa om du har headroom.

hehe va är de? Framelimiter

Permalänk
Medlem

Ja att den stryper max-FPS. T.ex. har jag satt i vissa spel att jag inte vill att datorn ska rendera mer än 100 FPS. Det gör ju att lasten blir lite mindre än om den hade tryckt ut 183 FPS bara för att den kan.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Avipt:

hehe va är de? Framelimiter

Exempel nedan, satt till 144 fps för att matcha max på 144hz-skärm direkt i Nvidias kontrollpanel.
Men om det gör någon skillnad för dig beror ju givetvis på vad du kör för skärm (refresh rate)/upplösning och resulterande FPS.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Är den här värmen ett gott tecken på att burken faktiskt skickar ut varmluften?

Dina temperaturer på processorn och grafikkortet är som sagt helt normala, eller t.o.m. ganska låga. Men oavsett hur bra kylningen i datorn är så kommer strömmen den drar till slut bli till värme, d.v.s. drar datorn 400W så kommer den producera 400W värme. Om datorn har tillräckligt bra kylning så skickas den värmen ut i rummet, annars stannar den kvar i datorn tills datorn överhettas. Med tanke på dina temperaturer så verkar det som att kylningen i datorn fungerar bra.

Så den bästa lösningen är troligtvis att flytta på datorn om du kan det. Datorn agerar som ett element, sitter du precis intill den så kommer du så klart känna av värmen mer än om värmen hinner sprida ut sig mer. Är rummet litet så kan det dock hända att datorn ändå värmer upp hela rummet tillräckligt mycket för att vara ett besvär.

Ett annat alternativ är som sagt att begränsa hur mycket datorn jobbar, men sannolikt gör du redan det eftersom V-Sync (att grafikkortet anpassar bildfrekvensen efter skärmen) brukar vara påslaget som standard.

Den sista utvägen är att skaffa en mindre strömtörstig dator, 3080 och i9 är ju några av de mest strömtörstiga komponenterna på marknaden just nu (men också några av de bäst presterande förstås).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Dina temperaturer på processorn och grafikkortet är som sagt helt normala, eller t.o.m. ganska låga.

Håller med, 65 respektive 73 grader är rejält mycket lägre än jag hade väntat mig. Om de stämmer tyder det ju på att kylningen gör ditt jobb väldigt väl, dvs att få ut värmen ur datorn och då är det inte konstigt att det blir varmt runt omkring datorn istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Avipt:

Så äääätnligen efter lång väntan fick ja hem min dator med 3080 I9 å lite nanat gött från Inet. Datorn har hittills gått som en klocka och är tyst med tanke på vad jag va van med innan. Men nu tänkte ja att ja äntligen skulle testa Cyberpunk.
Och dra mig baklänges va varmt de blev. Speccy visade topgrader 65 på CPU och 73ish på GPUn.
Nu står visserligen datorn underbordet så bordet fångar upp värmen. Men de blev så varmt där ja satt att jag blev helt svett. Skulle förmodligen kunna ställa datorn mer fritt åt luftdraget (Kanske är det som behövs idag)

Men min fråga är väll, är detta normalt för krävande spel? Är den här värmen ett gott tecken på att burken faktiskt skickar ut varmluften?

Blev nämligen orolig att jag dragit en nitlott med datorn. När jag spelade WoW va datorn tyst som en mus.

Inte så konstigt, WoW är den diametrala motsatsen till Cyberpunk 2077 när det handlar om systemkrav. WoW är ändå ett spel som först släpptes för cirka 17 år sedan, medan Cyberpunk är ett extremt krävande modernt spel (trots, och delvis på grund av, sina buggar.) Det som är den främsta flaskhalsen i WoW är CPU på en modern dator.

Temperaturerna du beskriver skulle jag kalla för bra. De ligger långt under vad komponenterna klarar av. Att det blir varmt för dig har mer att göra med att dina komponenter använder mycket effekt. All ström som en dator drar blir till värme, och allt en kylare gör är att skicka ut värmen i rummet. Spelar ingen roll om du har jättedålig eller jättebra kylning för själva datorn, mängden värmeenergi som kommer ut i rummet är den samma oavsett. Hade det varit på något annat sätt så hade man brutit mot termodynamikens första huvudsats.

Det du bör göra i första hand är att placera datorn så att värmen inte samlas där du sitter, så att datorn i sig och rummet är väl ventilerat.

Om det inte går, är enda alternativet att helt enkelt se till att datorn inte använder lika mycket energi (och därmed inte producerar lika mycket värme). Det kan du lösa enklast genom att ställa in en maximal framerate för ditt spel så att grafiken inte behöver jobba lika hårt, och kombinera med att ställa ner grafikinställningar. I många spel kan du begränsa framerate genom själva spelets inställningar (osäker på om det går med Cyberpunk 2077), men annars kan du göra det i Nvidia Control Panel.

För att komma till NVIDIA Control Panel så högerklickar du på skrivbordet och väljer "NVIDIAs kontrollpanel". Sedan kan du ställa in en frameratelimiter som enligt exemplet nedan (där jag t.ex. har ställt in PC Building Simulator att maximalt rendera i 100 fps.)

Du har trots allt köpt komponenter på topp-nivå, och eftersom de är så kraftfulla behöver de mycket effekt. Hade du köpt en enklare dator (av liknande ålder alltså) så hade den inte utvecklat lika mycket värme, men å andra sidan hade den inte vart lika snabb heller.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihop! har nu flyttat datorn upp på bordet efter lite ommöblering osv. Känns genast bättre!

Permalänk
Medlem

Dina temps var väldigt normala annars, om inte låga nästan. Hade stoppat den tillbaka på golvet och njutit av tystnaden.

I övrigt så har många spel inbyggd framelimiter nuförtiden (bla Cyberpunk), enklare att använda det än Nvidia Control Panel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Både min 10900K och 3080 ligger på 75c när jag spelar Cyberpunk. Min CPU är vattenkyld. Efter 1 timme med stängd dörr till rummet blir det för varmt att kunna koncentrera sig och blir tvungen att vädra.