Permalänk

Hackintosh

Fantiserar lite smått om att bygga en Hackintosh. Har hittat bra listor på komponenter som ska vara kompatibla med OS X, men finns det något bra sätt att kolla om en komponent är kompatibel eller inte? Förutom att testa då givetvis.

Sen om man vill vara laglig gissar jag att det bara är att beställa sitt exemplar av OS X härifrån? https://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/A/mac-os-x-106-s...

(Sjukt bra pris för ett bra OS btw, om man jämför med att köpa Windows)

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera denna sida: https://www.tonymacx86.com/
Där kan du hittade färdiga paket eller listor med komponenter som funkar samt fullständiga guider

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Du kan skita i att beställa därifrån, det står väl att man bryter mot deras EULA om man kör macos pä icke mac hårdvara. Ladda ner mjukvaran från en mac och skapa ett usb minne genom instruktionerna på hemsidan ovan.

Lycka till! Jag har själv gått över till hackintosh heltid och är supernöjd!

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Hackintosh Redditen istället för tonymac.

https://www.reddit.com/r/hackintosh/

Permalänk
Medlem

OS X kostar inte pengar längre, det ingår till alla Macar. Man får senaste versionen gratis.
Har du tex en tom hårddisk i en mac, bootar upp rescue mode så laddar den hem en ny version av osx.

Du länkar till en urgammal upplaga av osx. Det är inte lagligt att köra OS X på annan hårdvara än apples. Därav behöver du inte tänka på samvetet och köpa något.

Permalänk
Medlem

@syntetisk: Laglig och laglig. Du bryter ju mot avtalet ändå. Så du blir ju inte mer laglig bara för att du köper ditt OS X därifrån direkt. Din Hackintosh blir ju lika "olaglig" ändå.

Permalänk
Inaktiv

Det finns några fällor så läs på ordentligt på sajten som @Forbidden tipsade om.

Buying guides är bra utgångspunkt. Viktigt att tänka på är Bluetooth och WiFi. Om det inte är viktigt så bör det mesta fungera smärtfritt om du köper kompatibel hårdvara.

Grundtips:
Undvik Ryzen, Nvidia (just nu iaf) och M2-diskar. Men det är bara min personliga upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Forbidden:

Kan starkt rekommendera denna sida: https://www.tonymacx86.com/
Där kan du hittade färdiga paket eller listor med komponenter som funkar samt fullständiga guider

Tack, dit har jag redan hittat Väldigt bra guide!

Skrivet av infelix:

Skulle rekommendera Hackintosh Redditen istället för tonymac.

https://www.reddit.com/r/hackintosh/

Bra tips, ska kolla in!

Skrivet av anon193054:

Det finns några fällor så läs på ordentligt på sajten som @Forbidden tipsade om.

Buying guides är bra utgångspunkt. Viktigt att tänka på är Bluetooth och WiFi. Om det inte är viktigt så bör det mesta fungera smärtfritt om du köper kompatibel hårdvara.

Grundtips:
Undvik Ryzen, Nvidia (just nu iaf) och M2-diskar. Men det är bara min personliga upplevelse.

Bra tips, tackar!

Undrade om man på nåt sätt kan ta reda på om en komponent är kompatibel utan guiderna, men känns nog mycket säkrare att följa de köpguider som finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntetisk:

Fantiserar lite smått om att bygga en Hackintosh. Har hittat bra listor på komponenter som ska vara kompatibla med OS X, men finns det något bra sätt att kolla om en komponent är kompatibel eller inte? Förutom att testa då givetvis.

Sen om man vill vara laglig gissar jag att det bara är att beställa sitt exemplar av OS X härifrån? https://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/A/mac-os-x-106-s...

(Sjukt bra pris för ett bra OS btw, om man jämför med att köpa Windows)

Jag är gammal nybörjare kan man säga. Körde tidigare bootloaders som multibeast m.fl. Men har senaste två veckorna slängt ihop en haswellburk till farsgubben och även lekt lite med "vanilla install" på min sandy bridge rigg. Laddade hem färdiga config.plist samples för dels haswellburken vilket funkade sjukt bra. För min sandy bridge laddade jag hem en ivy bridge config.plist och har hållit på att modda den så den ska funka så bra som möjligt.

Kan tipsa om den här youtubekanalen. Hon tar upp alla möjliga bra tips vad gäller hårdvara. Använde själv den här guiden för att komma igång.

Vet inte alls vilket prissegment du hade tänkt dig, men jag skulle föreslå att du håller dig till intel, helst haswell eller nyare eftersom de stämmer bäst överens med de macar som finns som också är kompatibla med Mojave. För grafikkort kan du antingen köra intels iGPU eller RX 560 upp till Vega 64. Själv kör jag R9 290 och det har tydligen inofficiell metal support. Problemet är att jag måste patcha grejer manuellt för att få det att funka fullt ut. Har exempelvis inte ljud ut via hdmi. På farsans haswellburk funkade allt förutom nätverk och ljud direkt efter installationen. Sen behövde jag bara ladda hem ett kext för nätverk och ljudet kör jag med det som finns att ladda hem i clover bootloadern. Så följer man bara guiden ovan så är det hur enkelt som helst när man fått lite kläm på hur allt hänger ihop (vilket inte är helt lätt att få grepp om i början).

Men att få så naitive support som möjligt skulle jag verkligen föredra. Även om man patchar grejer manuellt och får det att funka så ska allt det läsas in vid uppstart vilket gör att boot kan ta sjukt lång tid. På min i7 2600K i 4.8Ghz, 16GB 2133Mhz DDR3 och Crucial BX100 240GB SSD tar det 1 min och 30 sec att boota in i Mojave på grund av alla patcher. På farsans burk som rockar i5 4440, 8GB DDR3 1600Mhz och Crucial BX500 tar det 20 sekunder att boota in i Mojave eftersom allt stöds nära på från scratch.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

Du kan skita i att beställa därifrån, det står väl att man bryter mot deras EULA om man kör macos pä icke mac hårdvara. Ladda ner mjukvaran från en mac och skapa ett usb minne genom instruktionerna på hemsidan ovan.

Lycka till! Jag har själv gått över till hackintosh heltid och är supernöjd!

Skrivet av Sidde:

OS X kostar inte pengar längre, det ingår till alla Macar. Man får senaste versionen gratis.
Har du tex en tom hårddisk i en mac, bootar upp rescue mode så laddar den hem en ny version av osx.

Du länkar till en urgammal upplaga av osx. Det är inte lagligt att köra OS X på annan hårdvara än apples. Därav behöver du inte tänka på samvetet och köpa något.

Skrivet av ToddTheOdd:

@syntetisk: Laglig och laglig. Du bryter ju mot avtalet ändå. Så du blir ju inte mer laglig bara för att du köper ditt OS X därifrån direkt. Din Hackintosh blir ju lika "olaglig" ändå.

Haha, ja då skippar jag att köpa en licens. Tanken va att skaffa licensen 'lagligt' och sen uppgradera sig till nuvarande version. Men om den är gratis så kan jag lägga 200 kronor på nåt annat istället

Och har läst lite angående hur lagligt det är. Visst, man bryter mot Apples användaravtal, men som jag har förstått det så är det inte olagligt.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

1. Apples slutanvändaravtal är inte juridiskt bindande i Sverige.

2. Om du kan, titta på att virtualisera istället för att köpa specifik hårdvara, speciellt då genom QEMU/KVM, dock krävs att man kör Linux. Tog ingen tid alls för den första virtuella Hackintoshen med Mac OS X 10.15 Catalina efter att Apple släppte betan.

First Successful Catalina Hackintosh Install Was In Qemu/KVM

Citat:

A few minutes after 3:40 PM EST, Foxlet, an active TPP contributor and Hackintosh enthusiast, had the newest version of OS X running with 3d acceleration on a Ryzen system. Many others attempting this ran into issues, mostly related to Clover injection. The difference between Foxlet’s setup and the more ordinary configurations being used by others was Foxlet’s OS X install was virtualized. He offered logs of the recovery image downloads as further proof:

...

Because qemu abstracts the base system and allows the user to define a much more OSX compatible environment than a baremetal install would normally allow, he was able to get it up and running in minutes instead of hours or days.

Edit:

Och.

Citat:

Considering the looming implications of the T2 chip, recent build quality problems and issues with baremetal Hackintosh installation on past releases, KVM might be the future for Hackintosh if you value convenience and compatibility.

Permalänk
Medlem

Kolla här för att se vilka delar som rekommenderas: https://www.tonymacx86.com/buyersguide/building-a-customac-ha...
Generellt så är det Gigabyte moderkort som är bäst + Intel processor + ev. AMD grafikkort om du ska ha dedikerat grafikkort. Nvidia kort fungerar också, dock ej med senaste macOS versionen, så de rekommenderas inte i nuläget.
Alla HDD/SSD tenderar också att fungera, dock har jag råkat se att det varit problem med Samsungs 970 Evo Plus SSD disk.

För att installera macOS sedan utan att ha en Mac tillhanda kan du följa denna guide: https://internet-install.gitbook.io/macos-internet-install/
Jag har följt den på två olika maskiner och alltid lyckats. Läs väldigt noga dock! Kan hända att något steg verkar onödigt men nej, läs på. De gånger jag haft problem hade jag missat någon punkt.

Sen för att se specifika tweaks du behöver göra för dina delar är det bara att googla, typ "moderkorts namn modell hackintosh". T.ex. i mitt fall googlar jag "z390 i pro aorus wifi hackintosh" och bland de första resultaten är forumtråd och då kan jag se vilka BIOS inställningar och sånt hen använde.
Så innan du köper något, speciellt moderkortet, rekommenderar jag att googla på den delen och se om någon lyckats göra en lyckad build med den.

Så det är ganska bökigt att komma igång med Hackintosh och mycket att läsa, men när det väl är fixat och igång så behöver man istortsett inte röra det. Oftast kan man uppdatera macOS precis som att det vore en riktig Mac. Klokast är dock att kolla runt på Hackintosh forumen när en uppdatering släpps för att se om något går sönder.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Är det någon framtid längre med Hackintosh? Blir det omöjligt att bygga dem när Apple gått över helt till ARM-chip? Jag har Mac Pro 5.1 från 2012 som via open core kan köra Big Sur, men den är långsam. Inte mycket snabbare i Mojave heller. Tar en och en halv minut att starta upp. Datorn skulle bytas och jag står valet och kvalet mellan att fortsätta med Mac eller gå över till PC. Det är ju såna extrema priser i dag på Mac, det är därför jag tvekar. Skulle gärna köpa nya Mac Pro 2019 men har inte råd, inte ens som begagnad. MResell.se hade en begagnad nyligen för 65 500, den är nu såld. Tror den hade 96 GB RAM och 1 TB SSD. Basmodellen har 256 GB SSD och 32 GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Är det någon framtid längre med Hackintosh? Blir det omöjligt att bygga dem när Apple gått över helt till ARM-chip? Jag har Mac Pro 5.1 från 2012 som via open core kan köra Big Sur, men den är långsam. Inte mycket snabbare i Mojave heller. Tar en och en halv minut att starta upp. Datorn skulle bytas och jag står valet och kvalet mellan att fortsätta med Mac eller gå över till PC. Det är ju såna extrema priser i dag på Mac, det är därför jag tvekar. Skulle gärna köpa nya Mac Pro 2019 men har inte råd, inte ens som begagnad. MResell.se hade en begagnad nyligen för 65 500, den är nu såld. Tror den hade 96 GB RAM och 1 TB SSD. Basmodellen har 256 GB SSD och 32 GB RAM.

Det är nog emulering/virtualisering som kommer att bli framtiden för hackintosh.

Vad ska du göra med datorn? Kommer en M1 Mac mini kunna fylla dina behov? Den är rejält mycket snabbare än din 5.1 och kostar inte så farligt mycket.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Är det någon framtid längre med Hackintosh? Blir det omöjligt att bygga dem när Apple gått över helt till ARM-chip? Jag har Mac Pro 5.1 från 2012 som via open core kan köra Big Sur, men den är långsam. Inte mycket snabbare i Mojave heller. Tar en och en halv minut att starta upp. Datorn skulle bytas och jag står valet och kvalet mellan att fortsätta med Mac eller gå över till PC. Det är ju såna extrema priser i dag på Mac, det är därför jag tvekar. Skulle gärna köpa nya Mac Pro 2019 men har inte råd, inte ens som begagnad. MResell.se hade en begagnad nyligen för 65 500, den är nu såld. Tror den hade 96 GB RAM och 1 TB SSD. Basmodellen har 256 GB SSD och 32 GB RAM.

Lär inte finnas någon vettig framtid för Hackintosh även på ARM-sidan då Apple gjort så mycket själv.
Om du kan är det väl värt att avvakta lite på vad som sker under året.

Att byta OS är inte helt lätt för sin workstation. Jag har vandrat fram och tillbaka mellan Linux och OSX. men aldrig kunnat släppa det ena eller det andra och kör därför flera olika workstations och en skärm med flera USB-upstreamportar och skärmingångar så den får agera KVM-switch.

Men då jag bestämde mig för att utveckla min hobby med fotografering hade jag inte riktigt något val.
Mjukvarumässigt har Fuji uppenbart prioriterat Mac OS, linux har inte direkt något stöd alls och Windows är på många sätt ett förj'vligt OS på mjukvarusidan.
Även om jag älskar HW så är det ju mjukvara man ska använda till vardags.
Att köpa en Intel Mac nu är egentligen lika osupporterat som att köra med en Hackintosh eftersom mjukvara för mjukvara kommer autouppdateras till en version som inte är supportad på x86 snart.

Vi får se vad Apple hittar på, jag köper nog första stationära mac som har stöd för minst 64GB RAM och saknar inbyggd skärm.
CPU-mässigt är det uppenbart att med M1 och eventuella nyare CPUer så är det få tillfällen man behöver mer CPU, förutom vid virtuallisering men ska man göra det är det nog bäst att skaffa sig en till dator på sidan om som kör just de virtuella miljöerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Lär inte finnas någon vettig framtid för Hackintosh även på ARM-sidan då Apple gjort så mycket själv.
Om du kan är det väl värt att avvakta lite på vad som sker under året.

Att byta OS är inte helt lätt för sin workstation. Jag har vandrat fram och tillbaka mellan Linux och OSX. men aldrig kunnat släppa det ena eller det andra och kör därför flera olika workstations och en skärm med flera USB-upstreamportar och skärmingångar så den får agera KVM-switch.

Men då jag bestämde mig för att utveckla min hobby med fotografering hade jag inte riktigt något val.
Mjukvarumässigt har Fuji uppenbart prioriterat Mac OS, linux har inte direkt något stöd alls och Windows är på många sätt ett förj'vligt OS på mjukvarusidan.
Även om jag älskar HW så är det ju mjukvara man ska använda till vardags.
Att köpa en Intel Mac nu är egentligen lika osupporterat som att köra med en Hackintosh eftersom mjukvara för mjukvara kommer autouppdateras till en version som inte är supportad på x86 snart.

Vi får se vad Apple hittar på, jag köper nog första stationära mac som har stöd för minst 64GB RAM och saknar inbyggd skärm.
CPU-mässigt är det uppenbart att med M1 och eventuella nyare CPUer så är det få tillfällen man behöver mer CPU, förutom vid virtuallisering men ska man göra det är det nog bäst att skaffa sig en till dator på sidan om som kör just de virtuella miljöerna.

Det sägs att Intel ska ha support i Macarna flera år framåt så att de som köper Intel-Mac i dag inte ska bli blåsta i första taget. Jag har hört att Intel ska få support kanske fem år framåt och att det inte alls var någon fara med att köpa en sån dator nu. Men det kan ju ändras. Apple Silicon Big Sur kan ju köras både på Intel och ARM för närvarande. Spelar ingen roll. Jag har inte råd i alla fall. Har alltid köpt basmodellen av de Macar jag haft för att över huvud taget ha råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Det är nog emulering/virtualisering som kommer att bli framtiden för hackintosh.

Vad ska du göra med datorn? Kommer en M1 Mac mini kunna fylla dina behov? Den är rejält mycket snabbare än din 5.1 och kostar inte så farligt mycket.

Främst arbete av grafisk karaktär i Adobe CC. Dessa program är väldigt sega i nuvarande dator. Badboll hela tiden i Photoshop och ett enormt lagg i Dreamweaver. Det kan ta flera minuter innan man kan börja jobba. Öppnar man en ny sida blir dubbelprocessorerna så påverkade att det nästan hänger sig. Fattar inte att det kan vara så segt när man har 12 core men apparna är väl inte byggda för det. 128 GB RAM sägs få hastigheten kapad till 800 MHz, 1333 är max. Ja där kanske problemet ligger.

Permalänk
Medlem

2,5"-SSD:er, är de för långsamma för dagens appar och hårdvara? De har ju bara ca 540 Mbit/s både skriva och läsa, alltså USB 3.0-hastighet. 3.0 är nog 12-13 år gammalt vid det här laget. Är det därför jag har så seg dator när jag jobbar i Adobe-programmen? Dreamweaver är extremt. Oerhört segt.

Permalänk
Avstängd

Hej jag kör hackintosh och mycket nöjd
Nu mycket lättare med opencore bootloader

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Avstängd

Yes men femtiden oklart om hackintosh fortsätter eller inte efter alla M chipset

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Medlem

Finns väl fortfarande inga drivrutiner från Nvidia?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Finns väl fortfarande inga drivrutiner från Nvidia?

Nej inga mer webdriver

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

Är det någon framtid längre med Hackintosh? Blir det omöjligt att bygga dem när Apple gått över helt till ARM-chip? Jag har Mac Pro 5.1 från 2012 som via open core kan köra Big Sur, men den är långsam. Inte mycket snabbare i Mojave heller. Tar en och en halv minut att starta upp. Datorn skulle bytas och jag står valet och kvalet mellan att fortsätta med Mac eller gå över till PC. Det är ju såna extrema priser i dag på Mac, det är därför jag tvekar. Skulle gärna köpa nya Mac Pro 2019 men har inte råd, inte ens som begagnad. MResell.se hade en begagnad nyligen för 65 500, den är nu såld. Tror den hade 96 GB RAM och 1 TB SSD. Basmodellen har 256 GB SSD och 32 GB RAM.

Att din 5.1 tar tid att starta upp är fullt normalt, borde inte beröra prestanda i övrigt dock. Ju mer RAM man har desto längre tar den i bootup-sekvensen. Sitter med en 5.1 själv med Big Sur och upplever den fullt duglig i daglig användning, 96GB RAM, NVMe-SSD etc. Men... långsam i startup, ja

Vad har du för specs i övrigt?