Intel "Rocket Lake" med moderkort från MSI

Permalänk
Melding Plague

Intel "Rocket Lake" med moderkort från MSI

Intel och MSI är på hugget med lanseringen av elfte generationens Core-processorer. Vi kikar på moderkort, spelprestanda och överklockning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med Videon som gick igenom det mest intressanta hos de tre modellerna.

Mera sådant.

Permalänk
Medlem

Kan ju känna att 16+2+1 faser(1 440 Ampere) är lite överdrivet, Menar detta är ju mainstream endast bra på en kärna i hög klock inte när det kommer till multicore så kommer alldrig plocka ut den efekten, Ett bra MB till TRX40 med en 3990X ligger på det ju, och har betydligt högre TDP med bara PBO aktiverat, tror inte man kommer i närheten av det ens med LN2

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller känns det som intel har väldigt lite matx och itx jämfört med AMD om man inte vill betala 3000+ ?

Finns ju några men de är inte så roliga, typ asus prime z590m

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Bra video! Måste ge en eloge till Jonas! Du är informativ och behaglig att lyssna på. Kändes dock som lite upprepningar under videons gång. Videon hade kunnats kortas ner samt grafik/tabell med en jämförelse mellan moderkorten hade gjort susen i själva videon, typ den som är i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Kan ju känna att 16+2+1 faser(1 440 Ampere) är lite överdrivet, Menar detta är ju mainstream endast bra på en kärna i hög klock inte när det kommer till multicore så kommer alldrig plocka ut den efekten, Ett bra MB till TRX40 med en 3990X ligger på det ju, och har betydligt högre TDP med bara PBO aktiverat, tror inte man kommer i närheten av det ens med LN2

Många faser är väl dock mer för att få bättre kontroll på spänning när man ska justera ner den till 1.3V eller vad nu CPUn vill ha.

Permalänk
Medlem

Jonas K syns för sällan i videon över lag på Swec, men är aktiv med artiklar.
Bra att fler från redaktionen är med i videoklipp. Annars syns mest Chefredaktörn, Chassi-Jesus och Benchmaskinen. Ibland Kobben och gästspel från FZ-Calle.

Kollade som hastigast då RL inte visat sig vara så intressant, men bra att det gås igenom kring olika nivåer av moderkort.

Permalänk
Medlem

Nya Intel känns lite som Bulldozer ..... I alla fall när man tittar på i7-i9 .Tror dock i5 11400 upp till 11600 k kommer sälja bra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Fast varför just dessa speltitlar?
Är det intels rekommendationer till Swec måntro? Eller brukar ni köra just dessa? Har för mig ni brukar beta av många fler titlar.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Fast varför just dessa speltitlar?
Är det intels rekommendationer till Swec måntro? Eller brukar ni köra just dessa? Har för mig ni brukar beta av många fler titlar.

Kändes ju lite som ett snabbtest och en presentation av nya processorerna och dess nya moderkort mer än något annat. Men just valet av spel var ju inget som stod ut, såväl Battlefield V, Far Cry som Metro är ju några som används av de flesta som testar hårdvara.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av roo:

Fast varför just dessa speltitlar?
Är det intels rekommendationer till Swec måntro? Eller brukar ni köra just dessa? Har för mig ni brukar beta av många fler titlar.

Det är exakt samma titlar som använts i de senaste processortesterna (i 720p, för att maximera belastningen på processorn) och i vanlig ordning ingen rekommendation utifrån När grafikkort testas är testsviten större, men i det stora testet av "Rocket Lake" fick de tolv hänga med ett ärevarv för att se hur den nya arkitekturen och processorserien klarar sig i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det är exakt samma titlar som använts i de senaste processortesterna (i 720p, för att maximera belastningen på processorn) och i vanlig ordning ingen rekommendation utifrån När grafikkort testas är testsviten större, men i det stora testet av "Rocket Lake" fick de tolv hänga med ett ärevarv för att se hur den nya arkitekturen och processorserien klarar sig i spel.

Tror jag hängde upp mig på det för det är samma titlar intel använder sig av i sitt marknadsmaterial. I.e cherry-pickade titlar för att få det att se så bra ut som möjligt.

https://cdn-wccftech-com.cdn.ampproject.org/i/s/cdn.wccftech....

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Tror jag hängde upp mig på det för det är samma titlar intel använder sig av i sitt marknadsmaterial. I.e cherry-pickade titlar för att få det att se så bra ut som möjligt.

https://cdn-wccftech-com.cdn.ampproject.org/i/s/cdn.wccftech....

Det är sunt att vara extremt skeptisk när man läser sponsrade artiklar. Jag läser det som om MSI och Intel hade skrivit artikeln.

Kanske relativt harmlöst när det gäller hemelektronik men moraliskt sisådär att inte göra det tydligare.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Purgatory:

Det är sunt att vara extremt skeptisk när man läser sponsrade artiklar. Jag läser det som om MSI och Intel hade skrivit artikeln.

Kanske relativt harmlöst när det gäller hemelektronik men moraliskt sisådär att inte göra det tydligare.

Testresultaten är från SweClockers recension av Rocket Lake vilket Jonas Klar hänvisar till i både videon och artikeln:

https://www.sweclockers.com/test/31553-intel-core-i9-11900k-c...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Testresultaten är från SweClockers recension av Rocket Lake vilket Jonas Klar hänvisar till i både videon och artikeln:

https://www.sweclockers.com/test/31553-intel-core-i9-11900k-c...

Skriver att jag läser det "som om Intel eller MSI skrivit" inte att ni inte har gjort det eller utfört testerna. Artikeln har mindre vikt när den är sponsrad och det är svårt att ändra på.

Permalänk
Medlem

Intressant genomgång av moderkorten från MSI!
Vore kul att se motsvarande från ASUS och andra tillverkare!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Älskar 720p jämförelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Skriver att jag läser det "som om Intel eller MSI skrivit" inte att ni inte har gjort det eller utfört testerna. Artikeln har mindre vikt när den är sponsrad och det är svårt att ändra på.

Ja det är tråkigt att de måste sälja reklamartiklar för att gå runt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Suxxx:

Älskar 720p jämförelsen

Det grundar sig i att siffrorna jämnar ut sig i högre upplösningar då spelen går från att bli CPU-bundna till GPU-bundna. Testar man CPU:er i spel sänker man alltså upplösningen för att bäst belysa skillnaderna modellerna emellan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det grundar sig i att siffrorna jämnar ut sig i högre upplösningar då spelen går från att bli CPU-bundna till GPU-bundna. Testar man CPU:er i spel sänker man alltså upplösningen för att bäst belysa skillnaderna modellerna emellan.

Yupp och ger absolut ingenting förutom att på pappret kunna visa positiva %-satser.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Suxxx:

Yupp och ger absolut ingenting förutom att på pappret kunna visa positiva %-satser.

Humm, det blir ju inte så givande att testa processorer om det är grafikkortet som begränsar prestandan ...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Humm, det blir ju inte så givande att testa processorer om det är grafikkortet som begränsar prestandan ...

Nej självklart inte. Varför skulle man göra det? Speciellt inte i en advertorial.