Gigabyte satsar på 144 Hz och 4K UHD i skärm modell större

Permalänk
Medlem

Kurva den också!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Kör en billig 50" 1080p. Men högre uppslöning och högre refreshrate vore ju inte helt fel någon gång i framtiden när det går att köpa för ett rimligt pris.

Skrivet av Elfsberg:

Kurva den också!

Försöker du svära på polska eller menar du välvd skärm ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

1000R pivo.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Ingen HDMI 2.1 på den skärmen... kasst.

Snacka om missat öppet mål! Då går den verkligen fet-bort!

Permalänk
Medlem

43" känns för stor på höjden för vanligt skrivbord (80 djup). Jag vill inte ha ovankant på skärmen ovanför ögonhöjd när jag sitter/står vid skrivbordet.
Kör just nu en 49" 32:9 (Philips 49" Curved skärm 499P9H), jäkligt nöjd! I os x får jag köra program för att dela upp skärmen (eller snarare kortkommandon för att se till att fönster tar exakt 1/4 av skärmen och lägger sig rätt men det funkar bra. I Windows är inget problem för där spelar jag mest ändå.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

43" känns för stor på höjden för vanligt skrivbord (80 djup). Jag vill inte ha ovankant på skärmen ovanför ögonhöjd när jag sitter/står vid skrivbordet.
Kör just nu en 49" 32:9 (Philips 49" Curved skärm 499P9H), jäkligt nöjd! I os x får jag köra program för att dela upp skärmen (eller snarare kortkommandon för att se till att fönster tar exakt 1/4 av skärmen och lägger sig rätt men det funkar bra. I Windows är inget problem för där spelar jag mest ändå.

Alla är vi olika, sitter själv på en 49" 32:9 1440p och 80 cm skrivbord. mitt enda klagomål är att den är lite för låg i vissa scenarion. I Windows kan jag rekommendera Microsoft power toys. Gör att man kan göra egna fönsterytor av skärmen. Har två smala på kanterna för kontaktlista, chatt mm och två mer fyrkantiga i mitten

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant.
Är på tiden att det börjar komma lite större skärmar som också är spelfokuserade (dvs inte bara 60 Hz).
Väntat länge på 40-43" med 4K, 48" blir väl så hög och de tidigare Asus/Acer har tydligen lidit av rejält eftersläp.
Denna, Asus XG43UQ el en 42" OLED kan det ev bli, lite beroende på hur de är. Bara de släpps och inte har alltför tydliga brister så kan det bli köp direkt, priset har mindre betydelse bara skärmen är riktigt bra. Risken är väl att både Gigabyte och Asus är VA-paneler med tydligt eftersläp. Men kan de månne ha samma panel då de är specade lite olika?
OLED:en i 42" lär ev komma senare under året.

Det verkar dock vara väldigt mycket fokus på konsolspelare med dessa skärmar. För konsolspel liksom för film/liknande vill man ju gärna ha ännu större och då även en soffa/fåtölj till. Men i Asien är de väl trångbodda och kanske har svårt att ha ca 65/75/85" (el ha råd med, även om det nog varierar mellan länder).

Permalänk
Medlem

Om den inte har fläkt, har IPS panel så är den klart intressant.
Finns det inbyggd KVM switch i den så kanske det också blir köp så snart den kommer ut.

Trist att det är en 43" panel och inte en 40" men det går att överleva det med.
Som någon sa i tråden, en monitorarm kommer nog vara ett måste ifall jag inhandlar den så att den kommer så långt från ögonen som möjligt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Väntar in första 27 - 30 tums OLEDen. Synd att LG inte gör en sådan av den nya B1,C1 serien. Det hade varit 100% köp för mig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

40 tummaren gick väck så var tvungen att gå till 30" vilket kändes som en baby så kommer köpa en skärm efter jobb våren här men minst 40" igen står inte ut med att gå neråt tom funderar på att gå upp över 60 hz om det ens är något att bry sig om känns mest som en gimmick för nummernördar visst att gå under 60 är inte så trevligt men ser nog ingen speciell vikt att gå över heller. När grafikkortet klarar att hålla 60 kontinuerligt men testar kanske. en får se helt enkelt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

40 tummaren gick väck så var tvungen att gå till 30" vilket kändes som en baby så kommer köpa en skärm efter jobb våren här men minst 40" igen står inte ut med att gå neråt tom funderar på att gå upp över 60 hz om det ens är något att bry sig om känns mest som en gimmick för nummernördar visst att gå under 60 är inte så trevligt men ser nog ingen speciell vikt att gå över heller. När grafikkortet klarar att hålla 60 kontinuerligt men testar kanske. en får se helt enkelt.

Ja har du inte ens 60fps i vanliga program så är det nog inte värt. Det är inte bara i spel det är skönt med 120Hz+. Bara så enkelt som att flytta musen i ett program känns bättre.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja har du inte ens 60fps i vanliga program så är det nog inte värt. Det är inte bara i spel det är skönt med 120Hz+. Bara så enkelt som att flytta musen i ett program känns bättre.

har kapacitet för att hålla 60 hz & över är väl cyberpunk som är 1a spelet som kräver mer 1a än vad mitt grafikkort levererar men att uppgradera är ju bara en drömm i vilket fall i nuläget, ena datorn 1080 ti i andra 2070.. & i jobbdator ett titan kort så uppdatera grafikkort i nuläget kan man glömma om inte skärmen gått sönder vore jag nöjd men om jag köper så vill jag ha kvalite & inte bara spelburk utan åven bra betraktningsvinklar bra färg bra flyt i spel börjar finnas skärmar som har detta men har ej bestämmt mig på vilken men som sagt minst 40"

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Min sambo kör en 43" 4K Dell på ett vanligt 80cm djupt Ikea skrivbord och ärligt så går det inte (för henne iaf).

Hon får köra med 200% skalning på text, kämpar med vanlig surf/användning, ser inte ens 50% av spelen hon kör för det är för långt åt sidorna (allt som är kring kanterna på hemsidor, program, spel är som att det inte finns).

Nu spelar hon i typ 1920x1080 i ett fönster.

Man behöver inte ha fönster i fullskärm, vitsen med en så stor skärm är ju att kunna ha flera saker uppe samtidigt.

200% skalning på text låter snarare som att hon skulle behövs glasögon? 4K på 43” är ju samma som FHD på 21.5” vilket är ganska normal densitet

Permalänk

Ge mig 32 - 36”, 4K, 144 Hz, Ips

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandlådan:

Ge mig 32 - 36”, 4K, 144 Hz, Ips

Det blir en jobbig storlek, skulle gissa på att 150% skalning blir standard

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det blir en jobbig storlek, skulle gissa på att 150% skalning blir standard

Ok, tack. Vilken kombo är ”bäst” annars?
Har Samsung 49” med VA idag, inte helt nöjd när man tror det finns bättre. Har för mig jag har 120% eller 150% skalning som standard idag, kommer inte ihåg exakt.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandlådan:

Ok, tack. Vilken kombo är ”bäst” annars?
Har Samsung 49” med VA idag, inte helt nöjd när man tror det finns bättre. Har för mig jag har 120% eller 150% skalning som standard idag, kommer inte ihåg exakt.

20-24” FHD var ju standard länge av en anledning

De motsvarar 27-32” i QHD (2560x1440)

Samma densitet är också 40-48” i UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör CX 48 idag never going back!

Samma här
Kör med ett skrivbord med 75cm djup men ska byta till 90cm.
Hade 32” innan men den kändes så liten samt klarar jag inte av all backlight bleed på vanliga led paneler 🤢

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Ingår det bra kylning här eller måste man byta thermal pads här med? 🤣

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ElyziuM:

Samma här
Kör med ett skrivbord med 75cm djup men ska byta till 90cm.
Hade 32” innan men den kändes så liten samt klarar jag inte av all backlight bleed på vanliga led paneler 🤢

Asså OLED for LIFE hatar mina andra paneler nu allt ser så trist ut!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man behöver inte ha fönster i fullskärm, vitsen med en så stor skärm är ju att kunna ha flera saker uppe samtidigt.

200% skalning på text låter snarare som att hon skulle behövs glasögon? 4K på 43” är ju samma som FHD på 21.5” vilket är ganska normal densitet

Man kan ju ha uppe lika många saker på en 27" 4K

Men även om du har flera fönster så hamnar ju ändå saker så långt ut att det inte syns bra. Fan många som spelar tycker ju 27" är för stort för att man missar kanterna. Finns t.om proffs som tycker 24" är för mycket och kör windowmode

Detta är med terminalglasögon redan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Man kan ju ha uppe lika många saker på en 27" 4K

Men även om du har flera fönster så hamnar ju ändå saker så långt ut att det inte syns bra. Fan många som spelar tycker ju 27" är för stort för att man missar kanterna. Finns t.om proffs som tycker 24" är för mycket och kör windowmode

Detta är med terminalglasögon redan.

27” 4K skulle betyda 300% skalning då eller?

Att ha större arbetsyta är ju precis poängen

Alltså samma poäng som att ha flera skärmar. Poängen är ju att ha ett fönster som är lagom stort för det man gör, och synfältet. Sen har man mer tillgängligt genom att använda huvudets rotationsförmåga istället för att byta alla fönster på skärmen

Permalänk
Medlem

am,mmmmmen ni förstår inte grejjjen att destå större skärm ger mer inlevelse...lev nu inte igår,,,,

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar på min 48CX är högre uppdateringsfrekvens än 120hz, men utöver det så funkar den väldigt bra. Skulle inte lägga 4500kr mer för den där skärmen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

20-24” FHD var ju standard länge av en anledning

De motsvarar 27-32” i QHD (2560x1440)

Samma densitet är också 40-48” i UHD

Nja, matten är inte så komplicerad. 24''@1080p ger exakt samma pixelstorlek som 48''@4K eller 27''@1440p, eller för den delen ultrawide 34''@3440x1440. 31,5''@4K ger samma pixelstorlek som 15,6''@1080p, alltså vanliga laptopskärmar. 28''@4K motsvaras av 14''@1080p som ju också är ganska vanliga på laptops, på samma sätt som en ~27''@4K är samma som en 13,3''@1080p. Poängen är väl att man kan använda samma paneler för skärmar av olika storlekar beroende på användningsområde. Siffrorna stämmer inte alltid exakt men det handlar mer om att storleken i tum inte riktigt är exakt/korrekt än att pixelstorleken skulle skilja sig. Förr större skärmar, eller snarare TV-apparater, så finns det lite fler varianter dock och det är inte alltid det finns motsvarande skärmar med halva diagonalen. Men det finns ju exempelvis 32''@1080p eller 4K som motsvaras av en 65''@4K eller 8K.

För mig är den förstnämnda pixelstorleken helt ok men inte super på något sätt. 24''@1080p har ju varit standard rätt länge nu och det är inte jätteskarpt, men man slipper förstås skalning. Samtidigt, om man har en 48-tummare på skrivbordet så står den sannolikt lite längre bort än en (eller ett par) vanlig (-a) 24-tummare, så det borde ju funka rätt bra. Men jag hade nog hellre tagit en 4K på 43 tum eller så, lite skarpare.

En laptopskärm på 1080p funkar ju rätt bra i knät men på skrivbordet blir det lite smått utan skalning så under 40 tum någonstans i 4K hade nog också krävt skalning. Nu är inte skalning något större problem längre i Windows, så det ska väl inte vara något större hinder, men värt att tänka på i alla fall. För spel så är skalning förstås inget problem om man inte ska spela äldre strategispel eller så där gränssnitten blir väl små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, matten är inte så komplicerad. 24''@1080p ger exakt samma pixelstorlek som 48''@4K eller 27''@1440p, eller för den delen ultrawide 34''@3440x1440. 31,5''@4K ger samma pixelstorlek som 15,6''@1080p, alltså vanliga laptopskärmar. 28''@4K motsvaras av 14''@1080p som ju också är ganska vanliga på laptops, på samma sätt som en ~27''@4K är samma som en 13,3''@1080p. Poängen är väl att man kan använda samma paneler för skärmar av olika storlekar beroende på användningsområde. Siffrorna stämmer inte alltid exakt men det handlar mer om att storleken i tum inte riktigt är exakt/korrekt än att pixelstorleken skulle skilja sig. Förr större skärmar, eller snarare TV-apparater, så finns det lite fler varianter dock och det är inte alltid det finns motsvarande skärmar med halva diagonalen. Men det finns ju exempelvis 32''@1080p eller 4K som motsvaras av en 65''@4K eller 8K.

För mig är den förstnämnda pixelstorleken helt ok men inte super på något sätt. 24''@1080p har ju varit standard rätt länge nu och det är inte jätteskarpt, men man slipper förstås skalning. Samtidigt, om man har en 48-tummare på skrivbordet så står den sannolikt lite längre bort än en (eller ett par) vanlig (-a) 24-tummare, så det borde ju funka rätt bra. Men jag hade nog hellre tagit en 4K på 43 tum eller så, lite skarpare.

En laptopskärm på 1080p funkar ju rätt bra i knät men på skrivbordet blir det lite smått utan skalning så under 40 tum någonstans i 4K hade nog också krävt skalning. Nu är inte skalning något större problem längre i Windows, så det ska väl inte vara något större hinder, men värt att tänka på i alla fall. För spel så är skalning förstås inget problem om man inte ska spela äldre strategispel eller så där gränssnitten blir väl små.

27” med QHD är inte (alls) samma densitet som 24” FHD, det var därför jag angav dessa i varsin ände av ett omfång.

Nu pratade jag om vanliga datorskärmar, inte 13” laptop, om du verkligen använt en 13.3” på skrivbordet utan skalning i windows vill jag nog nästan se bevis för det...

Ban brukar prata om ca 100ppi som vad som varit standard länge för stationära utan skalning. Vill man använda skalning med 150/200% får man helt enkelt utgå från mina siffror och välja en högre upplösning på samma nivå/storlek så blir det ganska lagom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

27” med QHD är inte (alls) samma densitet som 24” FHD, det var därför jag angav dessa i varsin ände av ett omfång.

Jo du har helt rätt, det var något jag hade fått för mig. 24 på 1080 motsvaras av en 32'' 1440p. 27 på 1440p motsvaras av ungefär 20,5 på 1080p.

Citat:

Nu pratade jag om vanliga datorskärmar, inte 13” laptop, om du verkligen använt en 13.3” på skrivbordet utan skalning i windows vill jag nog nästan se bevis för det...

Det har jag inte sagt att jag gör, jag har ett par 15,6 tums 1080p laptops som funkar på skrivbordet men de är, som jag säger, lite för små för att det ska vara bekvämt. Helst vill jag ha samma pixelstorlek på alla skärmar, på jobbet har jag nu två 27 QHD och en 24 1080p på höjden (så 1920p egentligen) och hemma körde jag en 27 och en 34 UW men skippade 27:an för en ultrawide räcker ganska långt. Teams och liknande har jag på laptopskärmen. Min Surface är 10 tum och har 1080p-upplösning och där krävs det ju skalning för att den ska funka på ett skrivbord.

Citat:

Ban brukar prata om ca 100ppi som vad som varit standard länge för stationära utan skalning. Vill man använda skalning med 150/200% får man helt enkelt utgå från mina siffror och välja en högre upplösning på samma nivå/storlek så blir det ganska lagom.

Runt 90 ppi var ju regeln rätt länge men jag hade gärna haft lite mer. 100 är ok men en 27 1440p hamnar ju närmare 110 och det passar mig bättre. Att köra typ en 28 4K blir för smått dock men samtidigt inte tillräckligt för att kunna skala jämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo du har helt rätt, det var något jag hade fått för mig. 24 på 1080 motsvaras av en 32'' 1440p. 27 på 1440p motsvaras av ungefär 20,5 på 1080p.
Det har jag inte sagt att jag gör, jag har ett par 15,6 tums 1080p laptops som funkar på skrivbordet men de är, som jag säger, lite för små för att det ska vara bekvämt. Helst vill jag ha samma pixelstorlek på alla skärmar, på jobbet har jag nu två 27 QHD och en 24 1080p på höjden (så 1920p egentligen) och hemma körde jag en 27 och en 34 UW men skippade 27:an för en ultrawide räcker ganska långt. Teams och liknande har jag på laptopskärmen. Min Surface är 10 tum och har 1080p-upplösning och där krävs det ju skalning för att den ska funka på ett skrivbord.
Runt 90 ppi var ju regeln rätt länge men jag hade gärna haft lite mer. 100 är ok men en 27 1440p hamnar ju närmare 110 och det passar mig bättre. Att köra typ en 28 4K blir för smått dock men samtidigt inte tillräckligt för att kunna skala jämt.

Jo de var därför jag skrev runt/ca 100ppi