Livesända via video i minst 1080p

Permalänk
Medlem

Livesända via video i minst 1080p

Jag håller på med ett projekt där vi kommer behöva livestreama en typ av föreläsning ungefär en gång per månad. Jag behöver tips på vilken typ av utrustning som vi behöver, för att filma, plocka upp ljud (gärna via mic-mygga för en eller två personer) samt strömma ut detta till mellan 5-100 personer (dessa behöver inte kunna interagera mer än via en chatfunktion). Videon kommer aldrig att sparas online, men typ youtube live skulle kunna funka men att videon tas bort så fort sändningen är slut.

Det vi önskar uppnå är följande.

* Vi ville kunna sända i minst 1080p, det är viktigt att det är enkelt att se vad som skrivs på en whiteboard.
* Mellan 5-100 tittare.
* God videokvalité
* Bra ljud

Då detta är ett ideellt projekt så får det gärna vara så billigt som möjligt utan att vara dumsnåla, men säg max 5000kr för utrustning utöver en laptop där jag kan använda min M1 macbook. Om det rekommenderas att använda en bättre kamera än en webkamera så kan vi nog få fram en rätt duglig systemkamera, om en duglig webkamera fungerar bra så börjar vi nog gärna så isf. Vi är även helt okej med att betala en summa för varje sändning om det behövs, men inte några jättesummor i så fall.

Så vad behöver vi för:
* Kamera
* Mikrofoner (myggor)
* Någon typ av software encoder?
* Annat?

Vilken streamingtjänst är bäst för vårat ändamål?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Kamera:
Billigast att använda webkamera eller mobilkamera (som du troligen redan har).
Du har krav på att man skall kunna läsa på en whiteboard, är den väl belyst? Annars krävs ofta betydligt bättre kamera.
Ska kamera stå stilla eller går du runt med den?
Det går att läsa vad det står på en whiteboard i mycket lägre upplösning än 1080, men beror på hur långt bort kameran är.

Vad gäller mikrofon:
Ska de vara trådlösa?
Har du ljudingångar på din dator?
Du kan behöva ett externt ljudkort om mikrofonen har analoga utgångar. Är dem usb så brukar det inte vara så lång räckvidd.

Jag skulle rekommendera att ni skrapar fram det ni har och testar hur det ser ut, om det är läsbart på de avstånd ni har tänkt er.

De enda program jag kommer på just nu är OBS, men osäker hur bra det fungerar med M1 (då det är en arm processor), men är ju bara att testa (är gratis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Kamera:
Billigast att använda webkamera eller mobilkamera (som du troligen redan har).
Du har krav på att man skall kunna läsa på en whiteboard, är den väl belyst? Annars krävs ofta betydligt bättre kamera.
Ska kamera stå stilla eller går du runt med den?
Det går att läsa vad det står på en whiteboard i mycket lägre upplösning än 1080, men beror på hur långt bort kameran är.

Vad gäller mikrofon:
Ska de vara trådlösa?
Har du ljudingångar på din dator?
Du kan behöva ett externt ljudkort om mikrofonen har analoga utgångar. Är dem usb så brukar det inte vara så lång räckvidd.

Jag skulle rekommendera att ni skrapar fram det ni har och testar hur det ser ut, om det är läsbart på de avstånd ni har tänkt er.

De enda program jag kommer på just nu är OBS, men osäker hur bra det fungerar med M1 (då det är en arm processor), men är ju bara att testa (är gratis).

Okej, jag tycker ju att kameran på laptops åtminstonne är på tok för dåliga, men mobilkameran är ju faktiskt i regel ganska duglig. Annars så tänkte jag att vi kunde köpa något enklare så som typ en "Logitech C922 Pro Stream Webcam":

Vad gäller mikrofoner så behöver dom nog vara trådlösa för att det ska fungera i och med att det kommer vara en eller två personer åt gången som håller en föreläsning vid en stor whiteboard utan att behöva bry sig om att prata mot en mikrofon. Här är jag dock helt novis men tittade till exempel på denna: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/ljudinspelning/s...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Teams har t.ex en begränsning på 720p
Men det betyder inte att det är meningslöst att skaffa en bra kamera
kan du dessutom få bra ljud via kameran så slipper du massor med problem med att synka ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Teams har t.ex en begränsning på 720p
Men det betyder inte att det är meningslöst att skaffa en bra kamera
kan du dessutom få bra ljud via kameran så slipper du massor med problem med att synka ljudet

Har du något förslag på vad som kan vara en lämplig kamera?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

I dessa sammanhang är det oftast ljudet som är den svaga länken så skulle lägga pengar där istället och köra med vilken tillgänglig kamera ni redan har (ex inbyggd i dator eller mobilkameran).

Permalänk
Medlem

Mikrofonen du länkar till på Kjell ser bra ut, dock är frågan om den fungerar att koppla ihop med datorn.
Annars måste du hitta något sätt att skicka ljudet till datorn från mobilen.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du tillgång till en systemkamera som inte direkt kan strömma till datorn så är det inte så dyrt att köpa en hdmi till usbdongel för du lär klara dig bra med 1080p och 30 fps och de kan du få för under 200 kr, en systemkamera har man ofta redan optik och ett stativ till och du kan ju också använda flera kameror, tex ha en som täcker din whiteboard på ett tydligt sätt som växlas in vid behov.
Som mjukvara kan du troligen använda OBS https://obsproject.com/sv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Mikrofonen du länkar till på Kjell ser bra ut, dock är frågan om den fungerar att koppla ihop med datorn.
Annars måste du hitta något sätt att skicka ljudet till datorn från mobilen.

Ja den kopplas enkelt in via USB-C så det ska inte vara några problem.

Skrivet av mrqaffe:

Har du tillgång till en systemkamera som inte direkt kan strömma till datorn så är det inte så dyrt att köpa en hdmi till usbdongel för du lär klara dig bra med 1080p och 30 fps och de kan du få för under 200 kr, en systemkamera har man ofta redan optik och ett stativ till och du kan ju också använda flera kameror, tex ha en som täcker din whiteboard på ett tydligt sätt som växlas in vid behov.
Som mjukvara kan du troligen använda OBS https://obsproject.com/sv

Om man ska använda en systemkamera, är det enda som behövs då alltså en usbdongel för hdmi, typ som denna?:

Jag hade fått för mig att man behövde någon typ av capture card, men jag är som sagt heelt novis vad gäller olika typer av streaming.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Om man ska använda en systemkamera, är det enda som behövs då alltså en usbdongel för hdmi, typ som denna?: https://www.webhallen.com/api/cart-img/275487

Jag hade fått för mig att man behövde någon typ av capture card, men jag är som sagt heelt novis vad gäller olika typer av streaming.

Nej, precis som du är inne på så behöver du ett capture card om kameran inte har stöd för att skicka signalen över USB istället. Googla kameramodeller och ”webcam” så brukar det dyka upp. Finns ofta tredjepartsmjukvaror som fixar sånt. Men som sagt, annars blir det capture card, men då får du säkerställa att kameran kan skicka ut live view utan en massa kruseduller (typ datum, inställningar, grid view... osv) på också.

Finns billiga capture cards på Amazon, men har ingen egen erfarenhet av dem, så du får läsa på innan du beställer

Kör du OBS eller annan mjukvara där det går att ha flera inkällor så skulle du kunna sätta upp dedikerade kameror vid whiteboardsen som du skiftar till då det behövs. Samma sak kan du förövrigt göra via exempelvis MS Teams, om föreläsarna själva vill hantera tekniken.

Som andra varit inne på så är nog ljud viktigare än bild, dock. Så lägg krutet där.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja den kopplas enkelt in via USB-C så det ska inte vara några problem.

Om man ska använda en systemkamera, är det enda som behövs då alltså en usbdongel för hdmi, typ som denna?: https://www.webhallen.com/api/cart-img/275487

Jag hade fått för mig att man behövde någon typ av capture card, men jag är som sagt heelt novis vad gäller olika typer av streaming.

Det du länkar är en usbhub och den har fel signalriktning så den ger videoutgång men du behöver videoingång.
Du behöver alltså hdmi till usb om kameran kan ge ut en hdmi signal, kolla manualen till kameran vad den klarar och kolla även hur länge den kan vara aktiv för en del fotokameror stänger av sig om de överhettar sensorn eller via en timer som ofta är på 30 minuter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.