Konstig ljudbugg efter nytt moderkort

Permalänk
Medlem

Konstig ljudbugg efter nytt moderkort

Tjena!

Har efter att jag bytt moderkort börjat uppleva en helt sinnessjukt konstig bugg med ljudet på datorn.

Har i dagsläget lyckats identifiera fram en faktor som alltid är inblandad, nämligen discord. De 2 andra programmen som problemet kan uppstå med är Apex Legends och Warzone. Gemensamt är dock att jag alltid är inne i en röstchatt på Discord för att felet skall uppstå.

Det som sker är att ljudet blir riktigt burkigt, avlägset, och lågt. Endast ett program i gången påverkas, dvs antingen Discord eller Warzone/Apex. Ifall Discord påverkas så räcker det med att hoppa in och ut ur voicechanneln, medan jag måste byta output i Windows eller starta om hela applikationen för att åtgärda problemet ifall Warzone/Apex påverkas. Någon enstaka gång så fixar problemet sig självt, men isåfall så börjar det alltid upprepa sig med några 10sekunders mellanrum.

Ibland så går det flera dagar utan att problemet uppstår, och ibland så går det inte en minut mellan att det dyker upp.

Jag känner ju spontant att Discord är boven, men Discords support stängde min supportticket efter att jag prövat allt dom föreslagit, och inget hjälpt, så jag fick lov att vända mig hit istället.

Mitt moderkort är ett MSI Z390 MPG Gaming Pro AC, och jag har uppdaterat alla drivers jag kan hitta till senaste utan resultat

Mvh.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att du har allt inställt på samma ljudutgång? Nere på högtalaren i högerhörn.
Alternativt även inne i spelen/discord osv.

Tex. jag har allting inställt på HyperX Earphone som är mitt headset.
Finns även högtalare i skärmen och även Realtek digital output.

Long shot men

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Vilken attenuation inställning har du i Discord? Prova ställ ner slidern till 0% och se om problemet kvarstår...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem

Du installerade väl om operativsystemet om du bytte moderkortsmodell eller bytte du mot ett exakt likadant ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testat rycka i sladden? Känner igen din ljubeskrivning när jag har glapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Har du kollat så att du har allt inställt på samma ljudutgång? Nere på högtalaren i högerhörn.
Alternativt även inne i spelen/discord osv.

Tex. jag har allting inställt på HyperX Earphone som är mitt headset.
Finns även högtalare i skärmen och även Realtek digital output.

Long shot men

Japp, ha prövat leka runt med allting, att ändra till samma utgång manuellt på alla appar, och default osv, i princip alla möjliga kombinationer, inget tycks fungera.

Skrivet av Joakim Ågren:

Vilken attenuation inställning har du i Discord? Prova ställ ner slidern till 0% och se om problemet kvarstår...

Den är på 0% och har mig veterligen varit där konstant

Skrivet av mrqaffe:

Du installerade väl om operativsystemet om du bytte moderkortsmodell eller bytte du mot ett exakt likadant ?

Nej, det stod inget om att göra så på MS Support, bara att man behöver aktivera igen. Vore dock en bra idé i varje fall för att få bort en del skit från datorn.

Skrivet av tankjunior:

Testat rycka i sladden? Känner igen din ljubeskrivning när jag har glapp

Det förklara fortfarande inte varför ljudet blir konstigt bara på en app men är helt korrekt på alla andra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Japp, ha prövat leka runt med allting, att ändra till samma utgång manuellt på alla appar, och default osv, i princip alla möjliga kombinationer, inget tycks fungera.

Den är på 0% och har mig veterligen varit där konstant

Nej, det stod inget om att göra så på MS Support, bara att man behöver aktivera igen. Vore dock en bra idé i varje fall för att få bort en del skit från datorn.

Det förklara fortfarande inte varför ljudet blir konstigt bara på en app men är helt korrekt på alla andra

Har du bytt till en annan modell av moderkort så bör du installera om datorn, win är inte gjort för att vara flyttbart även om det ibland fungerar så är det inget man ska ta för givet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du bytt till en annan modell av moderkort så bör du installera om datorn, win är inte gjort för att vara flyttbart även om det ibland fungerar så är det inget man ska ta för givet.

Väldigt sent svar, har inte haft möjlighet att installera om Windows förrän några dagar sedan, och till alla glädje fungerade det. Stort tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Väldigt sent svar, har inte haft möjlighet att installera om Windows förrän några dagar sedan, och till alla glädje fungerade det. Stort tack för tipset!

Kan efter några dagar konstatera att så inte var fallet. Buggen är tillbaka. Total formatering av allt på hela datorn, men skiten kom tillbaka. Det enda som jag har installerat är Warzone, Discord, Apex och de tjänster som behövs för detta.

Börjar misstänka att Geforce Experience är det som orsakar problemet, eftersom detta fel var försvunnet tills jag laddade ner den tjänsten och uppdaterade grafikdrivrutinerna. Vad fasen man skall göra åt saken då vet jag faktiskt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Kan efter några dagar konstatera att så inte var fallet. Buggen är tillbaka. Total formatering av allt på hela datorn, men skiten kom tillbaka. Det enda som jag har installerat är Warzone, Discord, Apex och de tjänster som behövs för detta.

Börjar misstänka att Geforce Experience är det som orsakar problemet, eftersom detta fel var försvunnet tills jag laddade ner den tjänsten och uppdaterade grafikdrivrutinerna. Vad fasen man skall göra åt saken då vet jag faktiskt inte.

HIttade till sist felet.

Med Geforce Experience så kom något som hette Nvidia HD Audio Driver. Så fort jag avinstallerade detta program så började allting fungera som det skall.

Något med det programmet krockar alltså med ljudprogrammet Nahimic som mitt nya moderkort har men inte mitt gamla.