Permalänk
Medlem

Köpråd Speldatorn & Skärm.

Hej. Nu är det dags att köpa en ny dator och Skärm, jag hoppas att ni kan hjälpa mig att hitta rätt.

Budget: 20K för datorn
Skärm Budget: 6000.

Användningsområden: Först och främst brukar jag spela MMORPGs, men också andra spel som Assassins Greed och liknande spel.

Komponenter: färdigbyggt då jag inte kan så mycket om datorer.

Önskemål:det ända önskemålet som jag har är att datorn inte ska låta som Helikopter ^^

Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna skärm. Nu är det ju svårt att få tag på ett grafikkort. Så jag länkade inte någon dator för den anledningen https://www.inet.se/produkt/2217927/msi-34-optix-mag342cqrv-u...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att denna Lenovo från Inet ser rätt lovande ut

Lenovo Legion T5 - Ryzen 7 | 16GB | 1TB | RTX 3070: https://www.inet.se/produkt/2218623/lenovo-legion-t5-ryzen-7-...

Eller denna Acer på Webhallen Acer Predator Orion 3000: https://www.webhallen.com/se/product/326303-Acer-Predator-Ori...

Tror att Acer datorn e lite bättre för spel pga i5-10400F presterar rätt jämt med R7-3700X men det får du nog lete upp tester på och se när dom jämförs för att veta exact hur mkt bättre den ena är jämfört med den andra.
R7 e dock markant bättre i flertrådiga applikationer.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

"Eller denna Acer på Webhallen Acer Predator Orion 3000: https://www.webhallen.com/se/product/326303-Acer-Predator-Ori...

Är det bara jag som är blind eller står det ingenstans vad det är för nätagg? känns som en ganska så viktig del att veta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Rekommenderar denna skärm. Nu är det ju svårt att få tag på ett grafikkort. Så jag länkade inte någon dator för den anledningen https://www.inet.se/produkt/2217927/msi-34-optix-mag342cqrv-u...

Jag ska kolla upp det, tack för rådet omgående skärmen, men ja det för blir pre-build så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Jag tycker att denna Lenovo från Inet ser rätt lovande ut

Lenovo Legion T5 - Ryzen 7 | 16GB | 1TB | RTX 3070: https://www.inet.se/produkt/2218623/lenovo-legion-t5-ryzen-7-...

Eller denna Acer på Webhallen Acer Predator Orion 3000: https://www.webhallen.com/se/product/326303-Acer-Predator-Ori...

Tror att Acer datorn e lite bättre för spel pga i5-10400F presterar rätt jämt med R7-3700X men det får du nog lete upp tester på och se när dom jämförs för att veta exact hur mkt bättre den ena är jämfört med den andra.
R7 e dock markant bättre i flertrådiga applikationer.

Tack för rådet, jag ska jämföra mellan dom 2. Jag uppskattar att du visar mig några förslag.

Permalänk
Medlem

Gällande lenovon kan jag bara säga att även om priset är intressant (köpte själv på Elgigantens rea) så är CPU-fläkten katastrof. Höga temperaturer vilket leder till throttling. Det går att byta men kräver lite tricksande. Jag lämnade tillbaks och köpte en komplett på rea ist. Prebuilt kan säkert vara bra men var en besvikelse för mig särskilt efter att ha haft webhallen config innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Gällande lenovon kan jag bara säga att även om priset är intressant (köpte själv på Elgigantens rea) så är CPU-fläkten katastrof. Höga temperaturer vilket leder till throttling. Det går att byta men kräver lite tricksande. Jag lämnade tillbaks och köpte en komplett på rea ist. Prebuilt kan säkert vara bra men var en besvikelse för mig särskilt efter att ha haft webhallen config innan.

Jag tror nästan att det är (icke)luftflödet i chassit som är problemet snarare än cpu-kylaren. I dagens läge hade jag om jag behövde en ny burk, helt ärligt köpt en pre builld och sen ett chassi och eventuellt även en cpu-kylare separat och sen satt in alla delarna i ett annat mer välventilerat (och snyggare) chassi.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag tror nästan att det är (icke)luftflödet i chassit som är problemet snarare än cpu-kylaren. I dagens läge hade jag om jag behövde en ny burk, helt ärligt köpt en pre builld och sen ett chassi och eventuellt även en cpu-kylare separat och sen satt in alla delarna i ett annat mer välventilerat (och snyggare) chassi.

Det kan säkerligen vara så. Jag lämnade tillbaks min och beställde en komplett i150 med rtx 3070 och i5 10400f för 900kr mer. Känns rätt mycket mer värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Gällande lenovon kan jag bara säga att även om priset är intressant (köpte själv på Elgigantens rea) så är CPU-fläkten katastrof. Höga temperaturer vilket leder till throttling. Det går att byta men kräver lite tricksande. Jag lämnade tillbaks och köpte en komplett på rea ist. Prebuilt kan säkert vara bra men var en besvikelse för mig särskilt efter att ha haft webhallen config innan.

Ny kylare gjorde susen i min Lenovo. Köpte Noctua NH U12s. Som du sa lite pill, lenovos bracket behöver bytas till medföljande från intel och det var ditsatt med självhäftande tejp. Tog kanske 20 minuter totalt att byta, ingen större insats dvs. Gick från speltemp mellan 70-80 ner till runt 50 i Warzone. Funderar även på att köpa till en extra inluftfläkt att sätta fram i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

Ny kylare gjorde susen i min Lenovo. Köpte Noctua NH U12s. Som du sa lite pill, lenovos bracket behöver bytas till medföljande från intel och det var ditsatt med självhäftande tejp. Tog kanske 20 minuter totalt att byta, ingen större insats dvs. Gick från speltemp mellan 70-80 ner till runt 50 i Warzone. Funderar även på att köpa till en extra inluftfläkt att sätta fram i chassit.

Jag läste om din fix (en kille på reddit gjorde likadant). Nu när jag fick min komplett pc för bara 800kr mer (förvisso i5 och inte r7) så kändes det ändå värt. Kunde köra det chassit jag hade tidigare också. Men t5an är helt klart en bra deal i dagsläget och fixar man fläkten så är det ju toppen!

Permalänk
Medlem

Du kanske kan vara intresserad av HPs Omen burkar?
Om du använder deras rabattkod spring15 så får du just nu ganska bra rabatt.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Gällande lenovon kan jag bara säga att även om priset är intressant (köpte själv på Elgigantens rea) så är CPU-fläkten katastrof. Höga temperaturer vilket leder till throttling. Det går att byta men kräver lite tricksande. Jag lämnade tillbaks och köpte en komplett på rea ist. Prebuilt kan säkert vara bra men var en besvikelse för mig särskilt efter att ha haft webhallen config innan.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag tror nästan att det är (icke)luftflödet i chassit som är problemet snarare än cpu-kylaren. I dagens läge hade jag om jag behövde en ny burk, helt ärligt köpt en pre builld och sen ett chassi och eventuellt även en cpu-kylare separat och sen satt in alla delarna i ett annat mer välventilerat (och snyggare) chassi.

Skrivet av Andyrew:

Det kan säkerligen vara så. Jag lämnade tillbaks min och beställde en komplett i150 med rtx 3070 och i5 10400f för 900kr mer. Känns rätt mycket mer värt.

Skrivet av Winbrill:

Ny kylare gjorde susen i min Lenovo. Köpte Noctua NH U12s. Som du sa lite pill, lenovos bracket behöver bytas till medföljande från intel och det var ditsatt med självhäftande tejp. Tog kanske 20 minuter totalt att byta, ingen större insats dvs. Gick från speltemp mellan 70-80 ner till runt 50 i Warzone. Funderar även på att köpa till en extra inluftfläkt att sätta fram i chassit.

Jag ska kolla in komplett, och som sagt min budget är 20 tusen kr. Jag borde väl kunna hitta nå för dom pengarna som inte kräver att man går in i burken och ändrar så mycket!? då min kunskap om datorer/komponenter är ganska låg.

Problemet som jag har med Komplett är att vissa komponenter på deras datorer finns inte hemma, då man är tvungen att välja mellan många olika alternative, då hamnar jag på ruta ett,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre789:

Jag ska kolla in komplett, och som sagt min budget är 20 tusen kr. Jag borde väl kunna hitta nå för dom pengarna som inte kräver att man går in i burken och ändrar så mycket!? då min kunskap om datorer/komponenter är ganska låg.

Problemet som jag har med Komplett är att vissa komponenter på deras datorer finns inte hemma, då man är tvungen att välja mellan många olika alternative, då hamnar jag på ruta ett,

HP Omen har väl fått rätt goda recensioner? Jag skulle maxa min budget och klippa denna isf. Leveranstid 5-10 dagar enligt sidan.
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2S3Q6E...

Med Benify (antingen har du via jobb eller skaffar du privat) går den för 19.990:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

HP Omen har väl fått rätt goda recensioner? Jag skulle maxa min budget och klippa denna isf. Leveranstid 5-10 dagar enligt sidan.
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2S3Q6E...

Med Benify (antingen har du via jobb eller skaffar du privat) går den för 19.990:-

Det ser väldig lovande ut, jag ska läsa recensioner om själva datorn, uppskattar att alla tar sig tid och ger mig lite förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre789:

Jag ska kolla in komplett, och som sagt min budget är 20 tusen kr. Jag borde väl kunna hitta nå för dom pengarna som inte kräver att man går in i burken och ändrar så mycket!? då min kunskap om datorer/komponenter är ganska låg.

Problemet som jag har med Komplett är att vissa komponenter på deras datorer finns inte hemma, då man är tvungen att välja mellan många olika alternative, då hamnar jag på ruta ett,

Om du vill ha hjälp med att plocka ihop en komplett-pc kan jag hjälpa dig över Discord eller liknande.