Permalänk
Medlem

Min dator bootar i safe mode

Tjena gott folk!

Jag har precis bytt moderkort samt cpu i min dator och nu vill den endast boota i safe mode.

När jag startar datorn så ger den först ingen bild till skärmen men efter några minuter så ge den mig felmeddelandet att den valt att starta i Safe mode. Jag behöver då tycka f2 för att komma in i bios och där igenom välja att datorn ska boota upp på min ssd.

Jag har endast Windows på min ssd samt att den är den valda disken att boota på.

Har googlat lite men hittar inget som beskriver mitt problem.

Mina specs:

https://gyazo.com/9da763b5b3599cc4903df74ec5e329d0

Jag uppskattar all hjälp!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan97:

Tjena gott folk!

Jag har precis bytt moderkort samt cpu i min dator och nu vill den endast boota i safe mode.

När jag startar datorn så ger den först ingen bild till skärmen men efter några minuter så ge den mig felmeddelandet att den valt att starta i Safe mode. Jag behöver då tycka f2 för att komma in i bios och där igenom välja att datorn ska boota upp på min ssd.

Jag har endast Windows på min ssd samt att den är den valda disken att boota på.

Har googlat lite men hittar inget som beskriver mitt problem.

Mina specs:

https://gyazo.com/9da763b5b3599cc4903df74ec5e329d0

Jag uppskattar all hjälp!

Tack på förhand

Eftersom du har bytt moderkort bör du installera om windows, kan vara att drivare saknas i befintlig installation och att det är därför windows inte vill boota normalt.

Permalänk
Medlem

Har nu köpt och installerat en ny m.2 och en ssd med ett ny installerat windows och datorn vill fortfarande inte boota ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan97:

Har nu köpt och installerat en ny m.2 och en ssd med ett ny installerat windows och datorn vill fortfarande inte boota ordentligt

Mitt förslag är att endast ha den disken som innehåller windows ansluten, funkar det inte direkt så installera om windows med endast den disken ansluten.
Se även till att ditt moderkort har senaste bios installerat.

Permalänk

Har råkata på samma problem. Ska testa uppdatera bios ikväll, återkopplar om det hjälpte eller ej.