Permalänk

Port forward på ett fibernätverk?

Jag har absolut ingen aning om detta. Jag har förut haft ethernet kabeln kopplad till routern. Där när jag skriver in min ip så får jag upp en hemsida som ska fungera som inställningar för routern. Där har jag provat alla generiska lösenord utan framgång. När det installerades hörde vi inte av att lösenordet ändrades. Nu har jag den inkopplad direkt till hubben och wow vilket internet... säger brdbandskollen, kan knappt ladda en yt video annars. I alla fall så funkade inga utav ip addresserna när kabeln är inkopplad direkt till fiberhuben och nu frågar jag här. Hur port forwardar man med fiber? Eller är bara lösenordet ändrat? Och i så fall kan man återställa det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vilken är bredbandsleverantören?
Vad är det för en router?

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Vilken är bredbandsleverantören?
Vad är det för en router?

Bredband 2 tror vi är leverantören och routern är dlink. Dlink är alltså hemsidam man kommer till när man skriver sin ip i google.

Permalänk
Medlem

D-link har som standard admin som login och tomt lösenord.

Jag tänker att det första steget är att se till att ta sig in i routern. Om du inte har några speciella inställningar som du behöver ha kvar så går det att göra en återställning till standardkonfiguration. Då kan du sätta ett lösenord på nytt.

Om du letar fram ditt exakta modellnummer på routern, så går det att ta fram instruktioner för hur du återställer den.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

D-link har som standard admin som login och tomt lösenord.

Jag tänker att det första steget är att se till att ta sig in i routern. Om du inte har några speciella inställningar som du behöver ha kvar så går det att göra en återställning till standardkonfiguration. Då kan du sätta ett lösenord på nytt.

Om du letar fram ditt exakta modellnummer på routern, så går det att ta fram instruktioner för hur du återställer den.

Det lösenordet funkar inte och att återställa inställningarna är ju vad jag vill, vet bara inte hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Det lösenordet funkar inte och att återställa inställningarna är ju vad jag vill, vet bara inte hur.

Det brukar finnas en liten knapp på baksidan av enheten som du kan trycka in med en pennspets eller en nål. Tryck in i 10 sekunder så återställer enheten sig och du kan logga in med fabriksinställningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kom du vidare?

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Kom du vidare?

Ska göra det när jag kommer hem. Har haft en del annat att göra. 🙃

Permalänk

Nu har jag kommit in på inställningarna och hittat port forward. Men eftersom routern är gammal nog att inte ha nya uppdateringar tillgängliga är den från 2013. Därför måste man skriva in tcp och upd manuellt. Internet vill inte berätta vart jag hittar vad jag ska skriva där, vet ni?

Permalänk

Jag skrev på tcp 443 eftersom internet säger att det ska vara standard. Udp vet jag icke vad jag ska skriva. Det verkar lösas automatiskt nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag skrev på tcp 443 eftersom internet säger att det ska vara standard. Udp vet jag icke vad jag ska skriva. Det verkar lösas automatiskt nuförtiden.

Vi kan ju inte hjälpa dig med port om du inte säger vad du försöker göra port forward på. o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, jag har svårt att följa vad du försöker göra. Att göra en port-forward är inte rätt lösning för att få Youtube-videos att gå snabbare. Det är till för om du vill köra en server på ditt LAN som du även vill ska vara åtkomlig från Internet.

Varför tar du inte ett steg bakåt och berättar om vad det egentligen är för problem du har du försöker lösa? (Läs gärna om XY-problemet så fattar du varför jag frågar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag har absolut ingen aning om detta. Jag har förut haft ethernet kabeln kopplad till routern. Där när jag skriver in min ip så får jag upp en hemsida som ska fungera som inställningar för routern. Där har jag provat alla generiska lösenord utan framgång. När det installerades hörde vi inte av att lösenordet ändrades. Nu har jag den inkopplad direkt till hubben och wow vilket internet... säger brdbandskollen, kan knappt ladda en yt video annars. I alla fall så funkade inga utav ip addresserna när kabeln är inkopplad direkt till fiberhuben och nu frågar jag här. Hur port forwardar man med fiber? Eller är bara lösenordet ändrat? Och i så fall kan man återställa det?

Tack på förhand!

Låter som du behöver köpa en ny router och inte att göra en portforward.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Låter som du behöver köpa en ny router och inte att göra en portforward.

Jag port forwardar främst för att öppna en privat server för ett spel kallat beamng.drive

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag port forwardar främst för att öppna en privat server för ett spel kallat beamng.drive

Du får kolla dokumentationen / inställningarna angående vilka portar ditt spel använder och använda samma portar.

Den här random Youtube-videon påstår att det är port 30814 (både TCP och UDP) som gäller för detta spel, men jag har ingen aning om detta är korrekt.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Du får kolla dokumentationen / inställningarna angående vilka portar ditt spel använder och använda samma portar.

Den här random Youtube-videon påstår att det är port 30814 (både TCP och UDP) som gäller för detta spel, men jag har ingen aning om detta är korrekt.

https://www.youtube.com/watch?v=rm8KhJoIMpE

Får se om en stund. Måste käka frukost om jag inte vill ha smisk! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag port forwardar främst för att öppna en privat server för ett spel kallat beamng.drive

Med tanke på dina hastighetsproblem och att routern inte blivit uppdaterad sen 2013 så borde du nog byta den ändå.

Permalänk

Nu har jag också fått hjälp av beammp som är modden för att spelets multiplayer ska fungera. De kunde inte hjälpa men det jag gjorde var en del i brandväggen. Jag är osäker på hur jag bifogar en bild men annars kan jag skicka en länk på hur min port forward ser ut. Men jag kan bara inte se något fel med det. Jag kan välja application name och computer name men båda blir återställda efter jag klickat på save. Alltså att application name inte heter steam som jag skrev in utan bara application name.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du måste nog klicka på "add" eller ett plustecken vid den raden innan du klickar på save.
Du kan länka till en port forward men inte klistra in här? (använd imgur eller liknande)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du måste nog klicka på "add" eller ett plustecken vid den raden innan du klickar på save.
Du kan länka till en port forward men inte klistra in här? (använd imgur eller liknande)

Jo rutan till vänster om raden är iklickad innan jag klickar save. Beamng har nyss fått en uppdatering och då måste beammp som är modden komma efter och då måste man ominstallera en del grejer och allt blir lite av ett kaos där vissa delar av beammp inte vill avisntallera. Det har säkert med något sånt att göra. Har kollat hur många gånger son helst och jag ser inget fel med port forwarden. Hmmm.

Permalänk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jo rutan till vänster om raden är iklickad innan jag klickar save. Beamng har nyss fått en uppdatering och då måste beammp som är modden komma efter och då måste man ominstallera en del grejer och allt blir lite av ett kaos där vissa delar av beammp inte vill avisntallera. Det har säkert med något sånt att göra. Har kollat hur många gånger son helst och jag ser inget fel med port forwarden. Hmmm.

Modden har inget med routern (portforwarden) att göra i det sammahanget, den vet inte vad du gör i routern.
Du skrev att PF'n inte sparades men nu är det inga fel somhelst?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Modden har inget med routern (portforwarden) att göra i det sammahanget, den vet inte vad du gör i routern.
Du skrev att PF'n inte sparades men nu är det inga fel somhelst?

Pf? Jag är lite borta just nu det händer så mycket samtidigt just nu. Vad jag ser är allt rätt i port forwarden. Pf är jag osäker på vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Pf? Jag är lite borta just nu det händer så mycket samtidigt just nu. Vad jag ser är allt rätt i port forwarden. Pf är jag osäker på vad det är.

PF = Port Forward

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Pf? Jag är lite borta just nu det händer så mycket samtidigt just nu. Vad jag ser är allt rätt i port forwarden. Pf är jag osäker på vad det är.

Portforward:)
Hur är den upplagd, hur ser den ut i routern?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Portforward:)
Hur är den upplagd, hur ser den ut i routern?

Nu gör jag ett nytt försök. Denna gång i Assetto Corsa. Jag har gjort så mycket jag kan från youtube videor. Där jag bland annat ska skriva in några uppgifter nånstans som jag inte vet namnet på. I alla fal behöver jag två DNS-server ip. Jag har bara en. Då funkar det inte att spara dessa "regler" eftersom jag inte får fler än två addresser. Dessutom vet jag inte vad som ska stå i Ip.address fältet. Inte min public ip. Default gateway eller ipv4. Har väl för gammal mjukvara. Här är en bild på hur det ser ut.

https://drive.google.com/file/d/1H49D7DfowsCz-2E6AY_IDtr-CcD4...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Nu gör jag ett nytt försök. Denna gång i Assetto Corsa. Jag har gjort så mycket jag kan från youtube videor. Där jag bland annat ska skriva in några uppgifter nånstans som jag inte vet namnet på. I alla fal behöver jag två DNS-server ip. Jag har bara en. Då funkar det inte att spara dessa "regler" eftersom jag inte får fler än två addresser. Dessutom vet jag inte vad som ska stå i Ip.address fältet. Inte min public ip. Default gateway eller ipv4. Har väl för gammal mjukvara. Här är en bild på hur det ser ut.

https://drive.google.com/file/d/1H49D7DfowsCz-2E6AY_IDtr-CcD4...

Din router har bara ett publikt IP. Du kan göra port forward till flera olika maskiner på ditt nätverk, men det krävs att de i så fall använder olika portar. Behöver tjänsterna samma port så går det inte.

IP du ska skriva i den rutan du har markerat är IP till din interna server. 192.168 någonting.

https://portforward.com/d-link/dir-868l/

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Din router har bara ett publikt IP. Du kan göra port forward till flera olika maskiner på ditt nätverk, men det krävs att de i så fall använder olika portar. Behöver tjänsterna samma port så går det inte.

IP du ska skriva i den rutan du har markerat är IP till din interna server. 192.168 någonting.

https://portforward.com/d-link/dir-868l/

Tack, provar när jag är vid datorn! 👍🏼

Permalänk
Skrivet av giplet:

Din router har bara ett publikt IP. Du kan göra port forward till flera olika maskiner på ditt nätverk, men det krävs att de i så fall använder olika portar. Behöver tjänsterna samma port så går det inte.

IP du ska skriva i den rutan du har markerat är IP till din interna server. 192.168 någonting.

https://portforward.com/d-link/dir-868l/

Nu kan jag i alla fall spara det. Spelar det någon roll vad jag väljer i COMPUTER NAME och APPLICATION NAME? När jag sparar så återställs ändå dessa till att säga COMPUTER NAME och APPLICATION NAME ändå. Jag har gjort servern och den startar vad jag ser rätt. Men när jag söker efter servern i Assetto Corsa hittar jag den inte. Det kanske har med spelet att göra?

Permalänk

ERROR,INVALID SERVER,CHECK YOUR PORT FORWARDING SETTINGS CONNECTION TO LOBBY FAILED
Är meddelandet jag får när jag startar servern. Detta är hur det ser ut just nu. Hur var det med de där dns sever-configet? Det fanns i någon video att jag behövde göra.
https://drive.google.com/file/d/1siUAbnLKXOLR6KuCaTA1ouiq8--m...