3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Vet du vad köplatsen var i januari? bara för att veta på ett ungefär hur många kort som sålts

Tyvärr vet inte det. /D

Permalänk
Avstängd

Jag har inte beställt än. Kan man göra någon slags slutsats av om det är något av grafikkorten som verkar gå fortare att få än något annat? Verkar ju inte vara någon betydande skillnad i performance mellan olika tillverkare enligt de reviews jag har tittat på, om jag har fattat saken rätt.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag har inte beställt än. Kan man göra någon slags slutsats av om det är något av grafikkorten som verkar gå fortare att få än något annat? Verkar ju inte vara någon betydande skillnad i performance mellan olika tillverkare enligt de reviews jag har tittat på, om jag har fattat saken rätt.

Det går inte att beställa någon stans, så första bästa som öppna för beställning är förmodligen ditt bästa (och enda) val.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det går inte att beställa någon stans, så första bästa som öppna för beställning är förmodligen ditt bästa (och enda) val.

Haha okej Fan va sjuka tider vi lever i.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Jag beställde ett Asus 3080 Strix OC, från Inet 2021-01-17.

2021-03-31 Köplats: 234

Vet ju ialla fall vad jag gav mig in på, så inte alls oväntat.

Tack för ditt svar, då vet jag... tror jag väntar tills produktionen har kommit till balans igen samt exporten.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag har inte beställt än. Kan man göra någon slags slutsats av om det är något av grafikkorten som verkar gå fortare att få än något annat? Verkar ju inte vara någon betydande skillnad i performance mellan olika tillverkare enligt de reviews jag har tittat på, om jag har fattat saken rätt.

Verkar som att ingen vet, skulle köra något av mainstream korten som Zotac eller Strix korten för det är väl de som är riktigt eftertraktade så mer produktion för de korten är väl vad som kommer ske men helt ärligt at this point väntar jag bara in på att export och import ska normaliseras igen och förhoppningsvis ökar produktionen för alla 30x kort.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Skrivet av Benna:

Verkar som att ingen vet, skulle köra något av mainstream korten som Zotac eller Strix korten för det är väl de som är riktigt eftertraktade så mer produktion för de korten är väl vad som kommer ske men helt ärligt at this point väntar jag bara in på att export och import ska normaliseras igen och förhoppningsvis ökar produktionen för alla 30x kort.

Någon som listar vilka kort som är bäst/mest attraktiva på tuben

https://youtu.be/q_VC_00wcMU?t=1247

Personligen skulle jag satsat på Strix kortet.

Visa signatur

i7 9700K @ 5.0GHz | Fractal Celsius S36 | GeForce RTX 3070 | Vengeance LPX Black 32GB / 3600MHz | HX750 750W 80+ Platinum | Fractal Design Define R6 | Asus PG349Q 34" 120Hz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair K95 Platinum | G Pro + G305 | Valve Index + OG Vive | G27 + G25
https://valid.x86.fr/d0wmij

Permalänk

Ingen som hört nått från Elgiganten och 3080 TUF OC?
kanske inte hänger folk som handlar på elgiganten här?

Permalänk
Medlem

Beställde från Elgiganten i början av oktober när de flesta andra affärer hade beställningsstopp, fick ett mejl nån vecka efter att det skulle dröja. Sen dess har jag inte hört ett smack

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Beställde från Elgiganten i början av oktober när de flesta andra affärer hade beställningsstopp, fick ett mejl nån vecka efter att det skulle dröja. Sen dess har jag inte hört ett smack

Låter som netonnet det 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Viking
Skrivet av HumbleGamer:

Ingen som hört nått från Elgiganten och 3080 TUF OC?
kanske inte hänger folk som handlar på elgiganten här?

Beställde den 26:e september och har inte fått det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Verkar som att ingen vet, skulle köra något av mainstream korten som Zotac eller Strix korten för det är väl de som är riktigt eftertraktade så mer produktion för de korten är väl vad som kommer ske men helt ärligt at this point väntar jag bara in på att export och import ska normaliseras igen och förhoppningsvis ökar produktionen för alla 30x kort.

Begriper inte logiken i att beställa det alla beställer när det finns problem att tillverka. Det logiska är ju att undvika de populära korten om man är intresserad av att få tag på ett. Lär av historien liksom.

Zotac har ju ingen påkostad PCB har de verkligen gått och blivit poppis?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det går kanske inte att jämföra med det hemska vi nu upplever men före 1990 i f.d Sovjet kan man snacka om kö och en svart marknad. Inte till grafikkort utan till mat, tv mm: https://www.youtube.com/results?search_query=people+in+bread+...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vet du vad köplatsen var i januari? bara för att veta på ett ungefär hur många kort som sålts

Jag beställde mitt den 2a December.

Jag hade köplats 260 i mitt utav Januari.

Jag har med denna veckas update plats 67.
Det är 2 veckor i rad dom ändrat 15 platser.
Varit någon vecka där jag har tagit 1-2 platser endast.

Permalänk
Medlem

Lite bevis på att svenska butiker scalpar något så ordentligt Ska bli kul se hur mycket i vinst samtliga visar i sin bolagstämma! Vilken VD som plockar ut mest aktieutdelning, vem som plockar ut sin Lambo/Ferrari ;D. Lite ironisk, men kan mycket väl vara så!

Bildarkiv från Amerikanska butikspriser

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Så, om några månader kanske Inet är klara med September för 3080 TUF OC? :/

Vi som beställde i början på December kanske får en trevlig julklapp 2021? :S

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av swecop:

Lite bevis på att svenska butiker scalpar något så ordentligt Ska bli kul se hur mycket i vinst samtliga visar i sin bolagstämma! Vilken VD som plockar ut mest aktieutdelning, vem som plockar ut sin Lambo/Ferrari ;D. Lite ironisk, men kan mycket väl vara så!

Bildarkiv från Amerikanska butikspriser
https://i.ibb.co/gWpMNX1/167110486-1058696701319927-1672090356509962734-n.jpg

Svenska priserna stämmer ju bra överens med de flesta andra länder. Butikerna scalpar inte, de låter snarare marknadspriserna säga sitt. Om något så hålls ju uppenbarligen priserna nere.

Bilden säger ju egentligen ingenting. När är den tagen? Vilken delstat? Är moms ens med där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Svenska priserna stämmer ju bra överens med de flesta andra länder. Butikerna scalpar inte, de låter snarare marknadspriserna säga sitt. Om något så hålls ju uppenbarligen priserna nere.

Bilden säger ju egentligen ingenting. När är den tagen? Vilken delstat? Är moms ens med där?

Det står 30e mars 2021, alltså 4 dagar sedan. Skiljer ca 4 tusen kronor mellan svenska butikspriser för 3080 jämfört med USA. Utöver detta, ser du också att max 1 per 30 dagar (ingen förbokning) och att de reggar med legitimation så att man INTE kan köpa fler även om man bokat ett av varje märke. Hade utan tvekan inte varit bristvara om vissa inte köpt 10-100 st var.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ottomanslap:

Det står 30e mars 2021, alltså 4 dagar sedan. Skiljer ca 4 tusen kronor mellan svenska butikspriser för 3080 jämfört med USA. Utöver detta, ser du också att max 1 per 30 dagar (ingen förbokning) och att de reggar med legitimation så att man INTE kan köpa fler även om man bokat ett av varje märke. Hade utan tvekan inte varit bristvara om vissa inte köpt 10-100 st var.

Ja det stod det, miss av mig. Om det nu stämmer. Det är svårt att ta random bilder på internet som "bevis". Jag tycker likväl att det egentligen inte betyder att butiker scalpar. Som om inte butiker i ultrakapitaliska USA skulle göra det.. Men ja, om någon lyckas köpa 100st rakt från fabrik så förstår det såklart mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Svenska priserna stämmer ju bra överens med de flesta andra länder. Butikerna scalpar inte, de låter snarare marknadspriserna säga sitt. Om något så hålls ju uppenbarligen priserna nere.

Bilden säger ju egentligen ingenting. När är den tagen? Vilken delstat? Är moms ens med där?

Amerikanska butikspriser inkluderar aldrig VAT utan det läggs på i kassan

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Lite bevis på att svenska butiker scalpar något så ordentligt Ska bli kul se hur mycket i vinst samtliga visar i sin bolagstämma! Vilken VD som plockar ut mest aktieutdelning, vem som plockar ut sin Lambo/Ferrari ;D. Lite ironisk, men kan mycket väl vara så!

Bildarkiv från Amerikanska butikspriser
https://i.ibb.co/gWpMNX1/167110486-1058696701319927-1672090356509962734-n.jpg

Detta händer på många marknader just nu. Man ska komma ihåg vilka butiker som värnar om sina kunder när allt vänder

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Hade utan tvekan inte varit bristvara om vissa inte köpt 10-100 st var.

Om det hade varit sant skulle ju scalpers inte ha någon att sälja till.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Detta händer på många marknader just nu. Man ska komma ihåg vilka butiker som värnar om sina kunder när allt vänder

Ja precis! Jag är VOID Medlem alltså högst rankad enligt rankningssystemet! Jag känner mig allt annat en speciell kund just nu, får så onda blickar när jag ska in och köpa dator delar! Under mina 15 år som kund, så har man känt sig lite speciell varje gång man uppgett sitt ordernummer/telefonnummer, blivit väl bemött, kunnat gå till VIP kön osv. Men nu vågar jag inte ens gå in i butikerna mer =/.. it konsult som man är.. Hoppas det en dag blir normalt igen

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Skrivet av swecop:

Lite bevis på att svenska butiker scalpar något så ordentligt Ska bli kul se hur mycket i vinst samtliga visar i sin bolagstämma! Vilken VD som plockar ut mest aktieutdelning, vem som plockar ut sin Lambo/Ferrari ;D. Lite ironisk, men kan mycket väl vara så!

Bildarkiv från Amerikanska butikspriser
https://i.ibb.co/gWpMNX1/167110486-1058696701319927-1672090356509962734-n.jpg

Jag tror inte återförsäljarna egentligen "scalpar" så mycket, om någon "scalpar" är det staten = moms+kemikalieskatt etc.

(Förutom nuvarande globalt kaotiska situation så klart).

I USA är ju momsen (VAT), beroende på delstat generellt så mycket lägre, i Arkansas, där jag bodde som utbytesstudent är den för nuvarande t.ex. 6,5%, i Florida 6% etc. Förut var det dessutom noll procent VAT, när man handlade på nätet, inte säker på hur det är idag.

Hursomhelst gör det en stor skillnad med 6-7% moms, (2000 kr på ett Strix 3080 t.ex., när de kostade 10390 kr för ett antal månader sedan), dessutom är det en betydligt mer prioriterad marknad och större konkurrens.

Det märks ju också i Tyskland, såväl idag som när jag bodde där (trots en en ganska hög Eurokurs/låg kronkurs), all elektronik är vanligtvis billigare p.g.a av en större marknad och lägre moms (6% lägre än i Sverige, det gör ju faktiskt 600-800kr beroende på gamla eller nya 3080 priset.

Sedan sänkte ju Tyskland dessutom momsen med ytterligare några procent under 2020 för att hålla uppe konsumtionen/marknaden.

T.o.m. Schweiz blir billigare trots Schweizerfranc, då momsen endast är 7%, jag checkade det i vintras med vänner och på EVGA:s europeiska hemsida. Ett 3080 FTW3 Ultra, skulle kosta ca 8225kr i Schweiz, med deras moms (jan 2021).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Det står 30e mars 2021, alltså 4 dagar sedan. Skiljer ca 4 tusen kronor mellan svenska butikspriser för 3080 jämfört med USA. Utöver detta, ser du också att max 1 per 30 dagar (ingen förbokning) och att de reggar med legitimation så att man INTE kan köpa fler även om man bokat ett av varje märke. Hade utan tvekan inte varit bristvara om vissa inte köpt 10-100 st var.

Lägg på 10 procent på priset på den listan då dom aldrig skriver med skatten på priserna i butik. vips så hade vi liknande kostnad men vi har högre skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secce:

Lägg på 10 procent på priset på den listan då dom aldrig skriver med skatten på priserna i butik. vips så hade vi liknande kostnad men vi har högre skatt.

10 procent? vilket land bor du i som har den momsen?
(men jag håller med om att skatten inte är med i priset på den där USA-listan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

10 procent? vilket land bor du i som har den momsen?
(men jag håller med om att skatten inte är med i priset på den där USA-listan)

Sry lång dag usa har 10%.
Sverige har högre än så

Permalänk
Medlem

Apropå priserna i en(!) butik någonstans i USA så är det väl ändå inget konstigt att de har lägre priser på produkter än vad vi har i Sverige, detta gäller ju inte bara grafikkort och annat elektronik utan så gott som exakt vad du än vill köpa. Några anledningar till deras lägre priser:

De skriver som tidigare nämnts inte ut skatten i priset, så priserna som står här exklusive moms. Kollar vi då på till exempel ett Strix 3070 så ska de enligt bilden ha 779 dollar för detta medan till exempel Proshop säljer det för 7992 exklusive moms, så redan här är det ju så gott som samma pris.

Vidare så betalar arbetsgivare i USA en betydligt lägre lön till sin butikspersonal än vad vi gör här i Sverige, i synnerhet med tanke på hur mycket som betalas i arbetsgivaravgifter och ytterligare skatter.

USA är som tidigare nämnts en större marknad som brukar få bättre priser av tillverkarna än vad vi får här i Europa, något man kan märka på MSRP som många gånger är högre i euro än i dollar, eller samma även om dollarn är svagare än euron.

Så kan vi snälla sluta upp den här diskussionen om att svenska ÅF är scalpers? De är företag som vill tjäna pengar och om de hade velat scalpa korten så hade de sålt dom så dyrt att de hela tiden hade haft kort i lager för att priserna hade varit så ohyggligt mycket högre än vad de är nu. Priserna har gått upp över hela världen och Sverige är inget undantag.

Kan vi nu återgå till topic?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Om något så är det väl imponerande att svenska butiker inte höjer priserna mer, med tanke på den höga efterfrågan som finns.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Ja precis! Jag är VOID Medlem alltså högst rankad enligt rankningssystemet! Jag känner mig allt annat en speciell kund just nu, får så onda blickar när jag ska in och köpa dator delar! Under mina 15 år som kund, så har man känt sig lite speciell varje gång man uppgett sitt ordernummer/telefonnummer, blivit väl bemött, kunnat gå till VIP kön osv. Men nu vågar jag inte ens gå in i butikerna mer =/.. it konsult som man är.. Hoppas det en dag blir normalt igen

Fattar faktiskt inte vad du snackar om. Vem ger dig onda blickar för att du köper delar? Personalen? Är nog ett par nivåer under dig som level 20 (har dock aldrig lagt nåt som helst värde i det där systemet. Bra rabatter, men kund som kund liksom), men aldrig blivit bemött på annat än ett korrekt sätt Webhallen. Var inne senast under veckan och tjötade lite med han i kassan som jag handlade av. Har dessutom handlat i flera av butikerna runt om i stockholm de senaste 3 månaderna då jag byggt om min burk, och tjötat lite sådär socialt i alla ställen. Vet inte riktigt heller vad du förväntar dig av dem eller hur du handlat, men man går väl in hämtar sin beställning, betalar, och går därifrån?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz