Kinesiskt beräkningskort i produktion – prestanda som tävlar med AMD och Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det skrämmande är övervakning av medborgare oberoende om det är den svenska staten med fra eller usa nsa eller kina ser det som lika förkastligt. är inte insatt i dessa grafikkort eller hur lika de är nvidias eller amd s diton men som jag förstått saken så satsar de på att bli oberoende av utländska aktörer så gissar att det är därifrån detta kommer men kommer nog aldrig se ett kort i vilket fall som hellst.

När jag läste artikeln så fick det mig att minnas en dokumentär där apple köpte kort från kina och kina då förklädde några komponenter på korten att se ut som dioder/liknande men i verkligheten va de avlysningsenheter som skickade data åt kineserna men apple lyckades ganska snabbt komma på kiserna eftersom de undersöker korten noggrant från ny leverantör för att se exakt vad man betalar för och vad man får.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

När jag läste artikeln så fick det mig att minnas en dokumentär där apple köpte kort från kina och kina då förklädde några komponenter på korten att se ut som dioder/liknande men i verkligheten va de avlysningsenheter som skickade data åt kineserna men apple lyckades ganska snabbt komma på kiserna eftersom de undersöker korten noggrant från ny leverantör för att se exakt vad man betalar för och vad man får.

de tillverkar iphone i kina & ska flytta eller har flyttat iphonetillverkning till indien, Huawei som är bojkottat överallt så har det bara funnits anklagelser av politisk karaktär men ej visats några bevis så jag tar nog ganska mycket i allt detta som politisk propaganda sen om den kommer från usa eller från kina så är det ju de som påstår något som bevisbördan ligger hos, nog debbaterat om detta det tas upp hela tiden vilka skurkar kina är men man kanske ska lyfta blicken ibland & kritiskt ifrågasätta saker oberoende från vilket håll det kommer. kina eller från annat håll.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det jag menar det är ok att handla av företag som utnyttjar låg arbetskostnad där apple är ett exempel, bara sen att de flyttar till Indien gör ju inte saken bättre, det är detta jag menar med dubbelmoral att det är ok att handla av apple men inte så fort något är ägt eller tillverkat i kina.(eller tillverkat i kina & rebrandat till eu & USA företag så är det oxå ok) Sen är kina & USA lika stora skurkar i mina ögon men det är politik. Visst de har stulit patent tror inte de är ensamma direkt, men i snitt genom historien så har väl det handlat om 8 år tills samma sak uppfinns någon annansstanns i världen.
det andra jag påpekade är att de har mer grundforskning i kina än vad vi i väst lägger pengar på så nu utnyttjar vi det kunnande vi har, för att få ut pengar från det nuvarande fort. Grundforskning ger långsiktig vinst vilket vi mer eller mindre skippar i väst så i långa loppet kommer asien gå förbi oss oberoende av nuvarande teknik.patent osv, Sen kan vi skapa handelstullar &hindra dom så mycket vi vill men det är forskning som ger resultat långsiktigt.
P.S jag försvarar inte kina eller deras politik är nog en av de som avskyr diktaturer mest i min bekantskapskrets, oberoende om det är på v eller h skala.

Nu adresserade du inte mig, men... jag håller med dig om det mesta citerat.

Problemet med bristande grundforskning här får vi hoppas inte blir bestående, speciellt eftersom vi är ett litet land på flera sätt... och dras med politik som prioriterar annat högre (på hela skalan av majoritetsstyren (v-C/L-h)).

Men för att inte glida Off Topic för mycket, mot politik och annat:

Kul/bra för Kina (regimen främst antagligen) med dessa initiativ (om det är på riktigt förstås), och kan bli intressant att se hur det utvecklar sig.
Med dylikt kan de fortsätta utveckla egna superdatorer utan att bromsas av omvärlden.

Personligen skulle jag dock bojkotta det även om det blir till salu utanför Kina, oavsett hur billigt och t.o.m. ev. bättre det kanske blir framöver än övriga tillverkares.
Det är än så länge för mycket knas och oetiskt där borta. 👎

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

När jag läste artikeln så fick det mig att minnas en dokumentär där apple köpte kort från kina och kina då förklädde några komponenter på korten att se ut som dioder/liknande men i verkligheten va de avlysningsenheter som skickade data åt kineserna men apple lyckades ganska snabbt komma på kiserna eftersom de undersöker korten noggrant från ny leverantör för att se exakt vad man betalar för och vad man får.

I verkliga verkligheten baseras det där på en artikel av Bloomberg som fick stor spridning. Vad jag vet har några bevis aldrig presenterats (artikeln bygger helt på anynoma källor) och Apple har officiellt förnekat att det faktiskt hänt.

Citat:

On this we can be very clear: Apple has never found malicious chips, “hardware manipulations” or vulnerabilities purposely planted in any server. Apple never had any contact with the FBI or any other agency about such an incident. We are not aware of any investigation by the FBI, nor are our contacts in law enforcement.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Nu adresserade du inte mig, men... jag håller med dig om det mesta citerat.

Problemet med bristande grundforskning här får vi hoppas inte blir bestående, speciellt eftersom vi är ett litet land på flera sätt... och dras med politik som prioriterar annat högre (på hela skalan av majoritetsstyren (v-C/L-h)).

Men för att inte glida Off Topic för mycket, mot politik och annat:

Kul/bra för Kina (regimen främst antagligen) med dessa initiativ (om det är på riktigt förstås), och kan bli intressant att se hur det utvecklar sig.
Med dylikt kan de fortsätta utveckla egna superdatorer utan att bromsas av omvärlden.

Personligen skulle jag dock bojkotta det även om det blir till salu utanför Kina, oavsett hur billigt och t.o.m. ev. bättre det kanske blir framöver än övriga tillverkares.
Det är än så länge för mycket knas och oetiskt där borta. 👎

håller med! som jag skrev kommer nog inte ens se en

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är nog Taiwans minsta bekymmer, med tanke på Kinas syn på just Taiwan. Vägrar TSMC att tillverka så kan Kina alltid hota med invasion redan nu.

Fast USA skyddar allt där de har särintressen. Krimhalvön skiter de i för där finns varken olja eller tillverkning. Men i Taiwan finns ju halva USA:s tillverkning.

Kina är dumma i huvet, men de är inte korkade

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Det är säkert inte någon dålig ripoff på en befintlig krets som kommer visa sig vara totalt värdelös i slutänden.

Allt går att sälja med mördande reklam, även lagom söt konserverad gröt!

Allt kinesiska techbolag produserar går att sälja till kinesiska regeringen tills man står på egna ben.

Tillägga att de säkert funkar finfint att mina med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

I verkliga verkligheten baseras det där på en artikel av Bloomberg som fick stor spridning. Vad jag vet har några bevis aldrig presenterats (artikeln bygger helt på anynoma källor) och Apple har officiellt förnekat att det faktiskt hänt.

Källkritik FTW !

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kina har varit ledande tack vare att västerländska företag har pumpat in pengar där i stället för att göra det på hemmaplan där det varit betydligt dyrare. Allt såg ljust ut fram tills Nalle Puh kom till makten, och nu flyr företagen.

En stor del av befolkningen är fortfarande lågutbildade och fattiga, och det finns inte en chans att Kina kan fortsätta sin ekonomiska och tekniska utveckling utan väst. Det var därför de bröt överenskommelsen med Storbritannien om att Hong Kong ska vara fristående fram till 2047. Det är därför de blivit mer aggressiva mot Taiwan, och en invasion är inte långt bort. Hong Kong och Taiwan är starka ekonomier och de sitter på stora tekniska kunskaper, som Kina behöver nu när väst flyr landet. Att Kina producerar sitt första 7 nm beräkningskort år 2021, när Nvidia och AMD planerar att släppa 5 nm, säger en hel del om hur det verkligen är ställt i "tekniska underlandet" Kina.

Ca 600k ingenjörer tar examen varje år i Kina att tro att alla dessa smarta människor inte kan komma på någonting nytt är inget annat än rasism.
All ny teknik bygger på det som fanns tidigare, har man ingen tillgång till tidigare uppfinningar är det svårt att uppfinna nytt. De högteknologiska länderna i asien som omringar kina (Japan Singapore Taiwan) fick efter andra världskriget tillgång till denna teknologi i utbyte mot att vara Usas lakejer och ha militärbaser och sammarbete för att omringa kina. Detta visar hur mycket det gör att ha tillgång till kunskap och teknologi. Att medvetet hämma mänsklighetens utveckling och hålla Miljontals människor i fattigdom i onödan är helt förkastligt. Patentsystem, upphovsrätt och intellektuell egendom hämmar mänsklighetens utveckling och borde inte finnas.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kina har varit ledande tack vare att västerländska företag har pumpat in pengar där i stället för att göra det på hemmaplan där det varit betydligt dyrare. Allt såg ljust ut fram tills Nalle Puh kom till makten, och nu flyr företagen.

En stor del av befolkningen är fortfarande lågutbildade och fattiga, och det finns inte en chans att Kina kan fortsätta sin ekonomiska och tekniska utveckling utan väst. Det var därför de bröt överenskommelsen med Storbritannien om att Hong Kong ska vara fristående fram till 2047. Det är därför de blivit mer aggressiva mot Taiwan, och en invasion är inte långt bort. Hong Kong och Taiwan är starka ekonomier och de sitter på stora tekniska kunskaper, som Kina behöver nu när väst flyr landet. Att Kina producerar sitt första 7 nm beräkningskort år 2021, när Nvidia och AMD planerar att släppa 5 nm, säger en hel del om hur det verkligen är ställt i "tekniska underlandet" Kina.

För att inte SMIC ska komma ikapp på kretsar har Usa pressat Nederländska Asml att inte sälja Euv maskiner som behövs till mindre kretsar.

Qualcomm har till och med beställt kretsar från SMIC för att säkerställa att dom använder Duv maskiner efter deras metoder mot det Nederländska företaget.

Redan 2019 när en leverans var på gång till Kina lyckades Usa stoppa denna från Asml.

USA vill som sagt stoppa sin motståndare med alla medel.

Sedan om du kollar informationen är det Tsmc i Taiwan som tillverkar beräkningskortet ej SMIC.

Utveckling på Huawei egna Kirin kretsar har dock pågått väldigt länge.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Datavetare

Givet informationen här går det naturligtvis inte att säga så mycket. Men om vi tar det lilla som finns som gospel är det en sjudjävlars "kopia/stöld" av Nvidias/AMDs kretsar givet att det här kortet har ungefär dubbla FP32 prestanda per transistor... Brukar det inte heta att kopiorna aldrig kan bli bättre än originalet?

Här kan det naturligtvis handla om att man inte riktigt jämför samma sak, men ändå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det vore faktiskt skönt om det kom fler beräkningskort så miners höll sig borta från spelkorten.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet informationen här går det naturligtvis inte att säga så mycket. Men om vi tar det lilla som finns som gospel är det en sjudjävlars "kopia/stöld" av Nvidias/AMDs kretsar givet att det här kortet har ungefär dubbla FP32 prestanda per transistor... Brukar det inte heta att kopiorna aldrig kan bli bättre än originalet?

Här kan det naturligtvis handla om att man inte riktigt jämför samma sak, men ändå.

Tror ganska mycket av kärnorna i sig är öppna sen många år tillbaka.

Skalar de bort mycket som har med spelfokus tror jag absolut det går att komma upp i effektivitet för rena beräkningar.

Visst både AMD och nVidia har talat om arkitekturer mer för compute men den stora målgruppen har varit gamers.
Det är mer på senare tid det har ändrats.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Fast de ska ju tillverkas i Taiwan och det kan bli ett problem. TSMC kan ju inte tillverka en krets om de vet att den innehåller stulen design. Då kan det bli intressant att se vad som händer (till att börja med, inga fler maskiner från Nederländerna som tillverkar EUV litografi-maskinerna).

Kina är en stormakt, så dom klara nog av att dölja det om det ens går.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Tror ganska mycket av kärnorna i sig är öppna sen många år tillbaka.

Skalar de bort mycket som har med spelfokus tror jag absolut det går att komma upp i effektivitet för rena beräkningar.

Visst både AMD och nVidia har talat om arkitekturer mer för compute men den stora målgruppen har varit gamers.
Det är mer på senare tid det har ändrats.

Tittar man på Nvidia, AMD och Intels GPU-designar så är det enkelt att argumentera både för att de har massor med likheter, alla bygger i botten på massor med relativt enkla beräkningsenheter som kan utföra FMA (Fused Multiply Add).

Men zoomar man ut ett par steg är det kul att se hur otroligt olika dessa tre designat sina GPUer. Kul då det visar att man verkligen inte bara kopierar varandra utan man försöker verkligen utforska alla tänkbara möjligheter.

En "EU" i Intels GPU kan närmast likna en CPU-kärna med 7 st trådar (bara att det är 7 st och inte 8 är lite spännande). En CU i AMDs GPUer är i stället mer lik en CPU-kärna med SIMD-enheter med hela 64 st "lanes", d.v.s. lite som AVX-2048 (vilket också är vad Arm har som maxbredd i sin SVE, den går från 128-2048 bitar).

Slutligen har Nvidia en variant som är närmast "vanliga" kärnor då man sedan Volta har separat programräknare! Nvidia har alltid kör med en "skalär" design medan i princip alla andra, AMD, Intel, Arm, Qualcomm och Apple, i grunden kör en SIMD-design.

Finns säkert varianter som inte utforskats än, så blir spännande att se hur "Big Island" fungerar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kina är en stormakt, så dom klara nog av att dölja det om det ens går.

Går inte att dölja IP-stöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

När jag läste artikeln så fick det mig att minnas en dokumentär där apple köpte kort från kina och kina då förklädde några komponenter på korten att se ut som dioder/liknande men i verkligheten va de avlysningsenheter som skickade data åt kineserna men apple lyckades ganska snabbt komma på kiserna eftersom de undersöker korten noggrant från ny leverantör för att se exakt vad man betalar för och vad man får.

Det intressanta är att dom så kallat kretsarna INTE visats för världen mer än i några suddiga foton, om det vore sant så borde dom blivit dissekerade ner till atomnivå och blivit exponerade för omvärlden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet informationen här går det naturligtvis inte att säga så mycket. Men om vi tar det lilla som finns som gospel är det en sjudjävlars "kopia/stöld" av Nvidias/AMDs kretsar givet att det här kortet har ungefär dubbla FP32 prestanda per transistor... Brukar det inte heta att kopiorna aldrig kan bli bättre än originalet?

Här kan det naturligtvis handla om att man inte riktigt jämför samma sak, men ändå.

Var även min tanke!

Fetmarkerade det uppenbara

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

de tillverkar iphone i kina & ska flytta eller har flyttat iphonetillverkning till indien, Huawei som är bojkottat överallt så har det bara funnits anklagelser av politisk karaktär men ej visats några bevis så jag tar nog ganska mycket i allt detta som politisk propaganda sen om den kommer från usa eller från kina så är det ju de som påstår något som bevisbördan ligger hos, nog debbaterat om detta det tas upp hela tiden vilka skurkar kina är men man kanske ska lyfta blicken ibland & kritiskt ifrågasätta saker oberoende från vilket håll det kommer. kina eller från annat håll.

Skrivet av twit:

I verkliga verkligheten baseras det där på en artikel av Bloomberg som fick stor spridning. Vad jag vet har några bevis aldrig presenterats (artikeln bygger helt på anynoma källor) och Apple har officiellt förnekat att det faktiskt hänt.

Skrivet av Bengt-Arne:

Det intressanta är att dom så kallat kretsarna INTE visats för världen mer än i några suddiga foton, om det vore sant så borde dom blivit dissekerade ner till atomnivå och blivit exponerade för omvärlden.

Det är inget som jag har läst det jag säger är det jag såg och kommer ihåg från en dokumentär för många ÅR sen. Det jag kommer ihåg är just att de visade korten som va till Apple datorer och på kortet satt det kretsar som sades vara en sak men när Apple granskade korten så va det spionhårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

när Apple granskade korten så va det spionhårdvara.

Då kommer du inte ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det är inget som jag har läst det jag säger är det jag såg och kommer ihåg från en dokumentär för många ÅR sen. Det jag kommer ihåg är just att de visade korten som va till Apple datorer och på kortet satt det kretsar som sades vara en sak men när Apple granskade korten så va det spionhårdvara.

Då var det antingen a) ingen dokumentär du såg utan i bästa fall spekulativ fiktion och/eller b) blandar du ihop saker och tror dig minnas någonting du faktiskt inte sett.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då kommer du inte ihåg.

Skrivet av twit:

Då var det antingen a) ingen dokumentär du såg utan i bästa fall spekulativ fiktion och/eller b) blandar du ihop saker och tror dig minnas någonting du faktiskt inte sett.

Och du får tro vad du vill.... Den delen kommer jag ihåg glasklart. Sen att Apple dementerar uppgifter är en annan sak.....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det är inget som jag har läst det jag säger är det jag såg och kommer ihåg från en dokumentär för många ÅR sen. Det jag kommer ihåg är just att de visade korten som va till Apple datorer och på kortet satt det kretsar som sades vara en sak men när Apple granskade korten så va det spionhårdvara.

OK!
Det var någon skvallersida som skrev något, vilket fick Apple att dementera som twit visade i länk.

Åhh... Är nog första gången som jag saknar Se

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Och du får tro vad du vill.... Den delen kommer jag ihåg glasklart. Sen att Apple dementerar uppgifter är en annan sak.....

Fast nu så var du glasklar med att du sett att Apple bekräftade att det var spionhårdvara och något sådant förekom inte Bloombergs reportage. T.o.m. NSA har i princip sagt Bloombergs anklagelser inte hänt. Bloomberg har fortsatt med spåret även fast NSA sagt att de inte kan säga att något av det hela har hänt. Det hela är också poänglöst med tanke på alla sårbarheter i BMC som inte ens krävde någon på insidan, men som kunde nyttjas även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast nu så var du glasklar med att du sett att Apple bekräftade att det var spionhårdvara och något sådant förekom inte Bloombergs reportage. T.o.m. NSA har i princip sagt Bloombergs anklagelser inte hänt. Bloomberg har fortsatt med spåret även fast NSA sagt att de inte kan säga att något av det hela har hänt. Det hela är också poänglöst med tanke på alla sårbarheter i BMC som inte ens krävde någon på insidan, men som kunde nyttjas även där.

Dokumentären jag såg va runt 2015/2016 inte 2018 som man hittar när man söker på det. Har aldrig hört talas om Bloomberg innan, första gången jag stöter på det namnet va i den här tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Dokumentären jag såg va runt 2015/2016 inte 2018 som man hittar när man söker på det. Har aldrig hört talas om Bloomberg innan, första gången jag stöter på det namnet va i den här tråden.

Sitt inte och dikta ihop något i efterhand då. Bloomberg är ursprunget till TV-bolagens reportage om saken och det handlar om servrar (anklagelserna) inte Apple-datorer. Förtroendet för leverantören som pekades ut har heller inte rubbats, de går minst lika bra idag som när anklagelserna kom och tillverkar fortfarande i Kina.

Bloomberg är storleksmässigt jämförbart med AFP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hellmix:

Dokumentären jag såg va runt 2015/2016 inte 2018 som man hittar när man söker på det. Har aldrig hört talas om Bloomberg innan, första gången jag stöter på det namnet va i den här tråden.

Det är inte Cisco du tänker på?

https://www.engadget.com/2014-05-16-nsa-bugged-cisco-routers....
https://www.engadget.com/2016-08-21-nsa-technique-for-cisco-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sitt inte och dikta ihop något i efterhand då. Bloomberg är ursprunget till TV-bolagens reportage om saken och det handlar om servrar (anklagelserna) inte Apple-datorer. Förtroendet för leverantören som pekades ut har heller inte rubbats, de går bättre idag än när anklagelserna kom och tillverkar fortfarande i Kina.

Bloomberg är storleksmässigt jämförbart med AFP.

Vad är det jag sitter och diktar ihop i efterhand??

Tror inte det. Text varianten säger mig ingenting eftersom jag såg det i dokumentär form och det är just Apple delen som satte intryck på mig när de visade kortet och visade hur små-spionkomponenterna va på kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hela verkligheten bakom "super små - resistor - spy chip", var en desinformationskampanj.
Vad syftet var, är upp till var och en att avgöra. Men att tro på det?

What to do about the alleged Chinese motherboard spy chip
Hanterar anonyma källor med vaga förklaringar
https://www.itworldcanada.com/article/what-to-do-about-the-al...

Forgotten that Chinese spy chip story? We haven't – it's still wrong, Super Micro tells SEC
https://www.theregister.com/2018/10/22/super_micro_chinese_sp...

"Bloomberg’s story is a mishmash of disparate and inaccurate allegations that date back many years. It draws farfetched conclusions that once again don’t withstand scrutiny. In fact, the National Security Agency told Bloomberg again last month that it stands by its 2018 comments and the agency said of Bloomberg’s new claims that it 'cannot confirm that this incident—or the subsequent response actions described—ever occurred.' Despite Bloomberg’s allegations about supposed cyber or national security investigations that date back more than 10 years, Supermicro has never been contacted by the US government, or by any of our partners or customers, about these alleged investigations."
Källa: https://www.theregister.com/2021/02/12/supermicro_bloomberg_s...

Nu uppträder Blomberg som en unge, beredd att göra allt för att få en felaktig nyhet/lögn att bli trovärdig. Det utan att komma med något nytt, något som kan styrka deras påståenden på ett rykte utan substans som nu pågått i ett Decennium

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Ämnet är kinesiska beräkningskort, inte snabbkurs i historia, samhällskunskap eller psykologi! Vill man diskutera sådant kan man ta det i PM.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär