533 miljoner FB-användares personliga data läckt gratis på öppet hackerforum

Permalänk
Medlem

Oh big surprise.. Därför jag valde fel år och namn när Facebook kom. Faktiskt samma överallt.. Även om det går att kanske lista ut tänker jag inte hjälpa till..

Men jag är en kuf som värdesätter privatliv och integritet.

Det betyder dock inte att jag hatar på andra eller är rasistisk på internet. Man kan bete sig även om man är anonym.

'be excellent to each other'

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

allt som vanligt, med andra ord

oavsett vilken sida det gäller, eller för den delen i "verkliga värden också" så tendera människor att vara ganska naiva och tro att de flesta vill oss gott. Och det är i och för sig sant. 99.9% av människor vi interagerar med har ju inte onda avsikter, så vi delar gladeligen med oss av information

men vi måste måste måste lära oss att ha utgångspunkten att så fort vi skriver in något i ett fält i internet så flyger det ut på internet och kan inte tas tillbaka. Tänk två gånger extra om det är information, bilder whatever jag kan acceptera går ut offentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det där med att byta födelsedag låter spännande.
Blev du samtidigt yngre och piggare när du gjorde det?
Eller gick du åt andra hållet och gick i pension i förtid?

Jo, men du förstår, när jag Facetrix-ade ur mig ur deras system så var jag tydligen yngre, piggare och till och med snyggare än den gamla tant de påstod att jag var i the System! Så skickade jag in dokument som styrkte min riktiga ålder och vips så blev profilen uppdaterad med ett yngre jag, blev av med alla rynkor och började få reklam från gymnasieskolor.

Jag kommer kanske behöva checka igen om något år eller så eftersom det kan vara extrem clock-skew. Men då kanske jag blir av med min moppebehörighet? Var inte så roligt att få körkortet ogiltigförklarat den senaste gången. Jag var tydligen för ung för att få behålla det.

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ha det så kul med all extra SMS- och mail-spam.

Man baxnar över folks okunskap. Spam, phishing mail och lurendrejeri sms i en masse väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mindre risk än att skriva de på ens Facebookkonto. Bara att knappa in något som redan går att se offentligt och sen få vilka uppgifter som läckte, om några.

Ja man riskerar ju ändå bara att få lite fler skräpmail, vilket kanske inte gör så mycket eftersom det ändå hamnar i inkorgen för just skräpppost.

Men jag tycker lika gärna man kan låta bli det. Vill någon ha mina uppgifter så får de leta fram dem istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag satt själv och funderade mycket kring detta i höstas, då jag starkt ifrågasatte hur mycket värde det låg i Facebook för mig som har lagt rätt mycket tid där från 2015 och framåt. Historiskt har det ju varit viktigt då det har gett mig många bra kontakter och jag även fick mitt nuvarande jobb därigenom, men det sista året eller två var det mest bara... Skit. Och efter att ha sållat bland vännerna kom jag fram till att max ett dussin personer har jag någotsånär regelbunden kontakt med, varav resten inte spelade någon roll direkt.

Det slutade med att jag tog bort mitt konto permanent och har helt enkelt haft kontakt via sms/telefon med mina vänner sedan dess. Ett halvår senare så känner jag att det hela var rätt odramatiskt. Facebook är ju mest vad man gör det till, men jag känner inte att det fanns något där av större värde och ffa inte som rättfärdigade tidsåtgången. Många skulle nog klara sig bättre utan att vara på sidan, men känner inte för att moralisera något heller.

Ett alternativ kan dock vara att ta bort kontot men ha kvar Messenger, så slipper man all skit som postas och delas men kan fortsätta ha kontakt med folk i vanlig ordning.

Gått i samma tankar själv, märker att många av mina vänner inte postar något alls längre, de flesta skall sägas är helt inaktiva. Själv postar jag mest artiklar för att jag själv skall komma ihåg dem. Jag är med i div humorgrupper och cykelgrupper, de lättar upp min vardag men utanför detta är Fejjan bara en enorm potentiell personlig risk gällande läckor och personlighetanalys av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag satt själv och funderade mycket kring detta i höstas, då jag starkt ifrågasatte hur mycket värde det låg i Facebook för mig som har lagt rätt mycket tid där från 2015 och framåt. Historiskt har det ju varit viktigt då det har gett mig många bra kontakter och jag även fick mitt nuvarande jobb därigenom, men det sista året eller två var det mest bara... Skit. Och efter att ha sållat bland vännerna kom jag fram till att max ett dussin personer har jag någotsånär regelbunden kontakt med, varav resten inte spelade någon roll direkt.

Det slutade med att jag tog bort mitt konto permanent och har helt enkelt haft kontakt via sms/telefon med mina vänner sedan dess. Ett halvår senare så känner jag att det hela var rätt odramatiskt. Facebook är ju mest vad man gör det till, men jag känner inte att det fanns något där av större värde och ffa inte som rättfärdigade tidsåtgången. Många skulle nog klara sig bättre utan att vara på sidan, men känner inte för att moralisera något heller.

Ett alternativ kan dock vara att ta bort kontot men ha kvar Messenger, så slipper man all skit som postas och delas men kan fortsätta ha kontakt med folk i vanlig ordning.

Jag gjorde samma sak för några år sedan och det var riktigt skönt men har senaste året blivit indragen ofriilligt i det igen. Jag har två föreningar som envisas med att skicka ut information och boka datum via facebook vilket är extremt irriterande. Detta har gjort att jag fått skapa ett konto och då och då får logga in för att se om det händer något som jag behöver eller vill vara med på inom föreningarna... Men som sagt, skulle helst slippa facebook helt och nöja mig med mailutskick eller föreningens hemsida.

Permalänk

Reagerar mest på att det var "gratis" enligt rubriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Jag gjorde samma sak för några år sedan och det var riktigt skönt men har senaste året blivit indragen ofriilligt i det igen. Jag har två föreningar som envisas med att skicka ut information och boka datum via facebook vilket är extremt irriterande. Detta har gjort att jag fått skapa ett konto och då och då får logga in för att se om det händer något som jag behöver eller vill vara med på inom föreningarna... Men som sagt, skulle helst slippa facebook helt och nöja mig med mailutskick eller föreningens hemsida.

Jag har helt enkelt sagt till i de föreningar jag är medlem i att om allt flyttas till facebook så avslutar jag mitt medlemskap. Det är en total katastrof att allt flyttas dit och man förutsätter att alla ska finnas där. Personligen tycker jag facebook har blivit ett hot mot föreningsfriheten då ett enskilt företag får en sådan makt att kontrollera vad som sker i dem. Jag kan också tycka att fb i förlängningen kan bli ett hot mot demokratin.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kan ju förklara de plötsliga +222-numren som dök upp igår Nåväl, ett par klick så är det blockat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jo, men du förstår, när jag Facetrix-ade ur mig ur deras system så var jag tydligen yngre, piggare och till och med snyggare än den gamla tant de påstod att jag var i the System! Så skickade jag in dokument som styrkte min riktiga ålder och vips så blev profilen uppdaterad med ett yngre jag, blev av med alla rynkor och började få reklam från gymnasieskolor.

Jag kommer kanske behöva checka igen om något år eller så eftersom det kan vara extrem clock-skew. Men då kanske jag blir av med min moppebehörighet? Var inte så roligt att få körkortet ogiltigförklarat den senaste gången. Jag var tydligen för ung för att få behålla det.

Vilket härligt inlägg.
Humoristiskt, påhittigt, berättartalang.

Det låter som att det kan finnas grunden till ett filmmanuskript här.

Permalänk
Medlem

Ingenting jag ägnar en tanke åt när jag går och lägger mig. Vill någon ringa så varsågod. Inte säkert jag svarar, men om jag gör det kan det hända jag inviterar till personligt möte i stället.

Internet har bringat fram en paranoia hos en del som jag tror är ohälsosamt.

Bland det värsta är när folk jag inte känner skall tala om för mig vad jag skall göra och inte skall göra utan att jag bett om det. Då blir det varmt i topplocket.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande att se hur SweClockers allt mer börjar påminna om Sweddit där folk har lite svårt att skilja på sina personliga åsikter och fakta och även tycks drabbas av lätt panik när någon annan presenterar andra åsikter eller fakta som visar på att deras påståenden är felaktiga. Eller så är det helt enkelt jag som börjar bli gammal och bitter

För mig som jobbar i en bransch där bedrägerier är rätt vanliga så blir jag alltid lite nedstämd när jag ser "mig kommer dom aldrig kunna lura så det gör inget" attityden. Den må fungera bra på diskussionerforum men i praktiken tenderar dom och "moster Agda" vara överrepresenterade bland offren. Många av de som sysslar med bedrägerier idag är förbaskat duktiga på vad dom gör och kan lura även vi som tror oss stå över det. Så håll i era personliga data

Permalänk

Blev själv inte drabbad då jag inte använt FB på 9 år, och aldrig reggade tfnnr, samt använde slask-email.

Men kan säkert vara jobbigt för många ändå. Inte bara för phishing/spam, men även för folk som har gamla skruvade ex och liknande, som nu eventuellt kommer över tillräckligt aktuella tfnnr/epost för att kunna fortsätta stalka.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Jag har mitt telefonnummer hos Facebook, däremot så har mitt nummer inte blivit läkt enligt haveibeenpawned sidan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Nä jag tog bort mitt fb konto för sisådär 5 år sedan, några år efter studenten. Såg inget värde i det längre. Under skoltiden var det praktiskt att kommunicera med klassen, använda grupper osv men nu i vuxen ålder så ser jag ingen större nytta med det. Min mamma är visserligen med i byns lokala grupp vilket ju kan vara trevligt. Information om små events, loppisar etc får man ju ingen annanstans idag. Upplever dock att många i min bekantskapskrets enbart har kvar det för messenger, de flesta använder hellre Instagram (ägs inte det också av Facebook?). Hade jag gått i skolan idag hade jag nog hellre använt Discord t ex.

Jag har inte loggat in på FB på 8-10 år i alla fall, och på många sätt är det skönt. Samtidigt finns det ju saker man missar, dels typ inbjudningar till fester och sånt, men det gör inte mig så mycket (vill man verkligen bjuda in mig så är det bara att ringa eller liknande), men också grupper för information och så. Exempelvis finns det en grupp för mitt kvarter där folk ställer frågor, ger bort grejer de inte behöver, diskuterar saker som parkering eller utemiljön och liknande. Det finns också en grupp för min sons förskola och en specifikt för hans avdelning som används på liknande sätt. Mycket av andrahandsförsäljningen verkar också ha flyttat dit. Min morsa är lärare inom YH och hon använder FB för en massa kommunikation med hennes elever.

Det finns mycket fel med FB, när Cambridge Analytica-skandalen kom var det knappast förvånande för de av oss som förstod vad de faktiskt samlade in exempelvis, men det finns förstås positiva saker med det också. Personligen hade jag mycket hellre betalat lite för att få ett socialt nätverk vars syfte inte var att samla in så mycket information som möjligt, men det hjälper ju inte vad jag tycker liksom, ett socialt nätverk bara för mig är inte så mycket att ha.

Samtidigt är jag ändå nöjd med mitt beslut om att inte använda det, och står fast vid det, även om jag missar en del av vad som händer i kvarteret eller bland föräldrarna på förskolan. Men jag oroar mig lite för vad som händer om några år när min son är större, kommer jag bli tvungen att bli aktiv igen för att kunna ha kontakt med andra föräldrar exempelvis? I julas skulle vi samordna festligheter, matlagning och så och hela familjen ville använda FB men jag fick dem att testa Slack istället, vilket funkade, men det är svårt att få igenom något sånt för fler personer än de närmaste.