Cyberpunk 2077 får stöd för ray tracing med AMD Radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där är en sammanfattning som jag på det hela taget håller med om.

Behållningen för min del var att spela igenom storyn, själva världen håller jag med om att den mer utgör en bakgrund.

Jag gick dock personligen inte in i det hela med hopp om en GTA-sandlåda, snarare tvärt om. Just den åtminstone ytliga likheten till GTA i gameplay som visats på förhand var en av de främsta anledningarna till att jag gick från jätteintresserad till mer måttligt intresserad inför släppet.

Jag menade ’levande stad’ som i GTA, inte ’skjuta allt och bli jagad av militären’ och allt kaos som det kan medföra.

Framförallt ville jag se riktig RP, cybermodifikationer, gängkrig, känslan av att man kunde påverka världen.

Fallout NV är nog närmare på vissa sätt vad jag hade önskat mig på vissa sätt.

Sanningen är nog att hypen fick spinna fritt och alla trodde att vissa detaljer som presenterats pekade på hela system av modifikationer och sånt.

Men men... jag har många andra spel jag kan spela ifatt så länge, det blir nog bättre med tiden, men kommer inte såklart leva upp till den nivån alla spekulerade om inför

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

Alltså, ingen kan vara lurad förrän de känner sig lurade?

Vad en spelutvecklare gör för utfästelser spelar ingen roll om någon tyckte att spelet var kul?

För att exemplifiera:
Swedbank gör reklam för att de har röda kreditkort.
Jag skaffar ett kreditkort hos dem för att jag får bra förmåner. Jag har inte hört reklamen om att korten ska va röda och jag är inte intresserad av färgen på mitt kort. Jag får ett brunt kreditkort och är nöjd med det.
Då har jag väldigt svårt att skriva under på att jag skulle ha blivit lurad.

Men det betyder ju inte att jag tycker att det är bra att Swedbank ljög.

Det är två skilda saker.
1 Att vara drabbad av ett problem
2 Tycka att problemet är försvarbart.
Det finns inget likhetstecken där mellan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@UndaC

Det här kanske helt enkelt är en tydlig schism mellan traditionella gamers och gamers som tycker att dataspel ska ge en "filmisk upplevelse" d.v.s. där spelaren inte har någon agens och där allt mer eller mindre rullar på en förutbestämd räls, för annars har jag svårt att förstå hur en så platt och livlös spelvärld som i praktiken tjänar som en kuliss för en interaktiv film inte kan vara ett problem/bedrägeri i förhållande till CDPRs marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@UndaC

Det här kanske helt enkelt är en tydlig schism mellan traditionella gamers och gamers som tycker att dataspel ska ge en "filmisk upplevelse" d.v.s. där spelaren inte har någon agens och där allt mer eller mindre rullar på en förutbestämd räls, för annars har jag svårt att förstå hur en så platt och livlös spelvärld som i praktiken tjänar som en kuliss för en interaktiv film inte kan vara ett problem/bedrägeri i förhållande till CDPRs marknadsföring.

Tekniskt sett kan ju dessa kulisser som målades upp i filmerna vara hårt scriptade scener som med, men många var skyldiga att övertolka och tro att det var mer generellt än så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tekniskt sett kan ju dessa kulisser som målades upp i filmerna vara hårt scriptade scener som med, men många var skyldiga att övertolka och tro att det var mer generellt än så

Jo, men är inte det något bedrägligt i så fall? Om det kom en trailer till en ny film som bestod av två minuter stenhård action, och sen när filmen kom så var det all action som fanns i den och resten var typ Kapten Corellis Mandolin, tror du inte folk hade blivit upprörda då? Jag menar, de ljög ju inte, all i trailern var ju med i filmen, men den gav inte en rättvis bild av vad filmen var.

Sen vet jag att det inte är ovanligt att trailern liksom visar guldkornen, varken för filmer eller spel, men det här var ju värre än vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men är inte det något bedrägligt i så fall? Om det kom en trailer till en ny film som bestod av två minuter stenhård action, och sen när filmen kom så var det all action som fanns i den och resten var typ Kapten Corellis Mandolin, tror du inte folk hade blivit upprörda då? Jag menar, de ljög ju inte, all i trailern var ju med i filmen, men den gav inte en rättvis bild av vad filmen var.

Sen vet jag att det inte är ovanligt att trailern liksom visar guldkornen, varken för filmer eller spel, men det här var ju värre än vanligt.

Så är det absolut, och jag försvarar inte CDPR angående detta. Men vilseledande eller ej så är deras uppgift att visa spelet från sin bästa sida, och jag tror att i det här fallet är det fansen som tolkat in för mycket för man trodde Witcher 3 gick att extrapolera fritt från.

Tyvärr är varje projekt unikt, och många har säkert både lämnat och tillkommit mellan projekten. Dessutom har nog många tekniska lösningar ändrats och oväntade problem uppstått som följd av dessa. Kolla på andra stora projekt som Star Citisen som bytt spelmotor och sånt som helt bromsat utvecklingen i vissa faser.

Permalänk
Medlem

Vi har ju en tråd här som startades när spelet annonserades. De flesta inlägg där handlar om hur mäktigt spelet skulle bli och vilken typ av människa man skulle vara. God/ond osv. Nu kan man bara vara V och bli hunsad av Keanu.
På tal om buggar så har jag en Delamain som transport som blir mer och mer trasig varje gång jag ringer efter den

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Så är det absolut, och jag försvarar inte CDPR angående detta. Men vilseledande eller ej så är deras uppgift att visa spelet från sin bästa sida, och jag tror att i det här fallet är det fansen som tolkat in för mycket för man trodde Witcher 3 gick att extrapolera fritt från.

Tyvärr är varje projekt unikt, och många har säkert både lämnat och tillkommit mellan projekten. Dessutom har nog många tekniska lösningar ändrats och oväntade problem uppstått som följd av dessa. Kolla på andra stora projekt som Star Citisen som bytt spelmotor och sånt som helt bromsat utvecklingen i vissa faser.

Jo, men de gick ju över gränsen mellan att visa spelet från sin bästa sida och ljuga rakt ut i mina ögon. Det är ju roligt att du tar upp Star Citizen som allt mer känns som ett pyramidspel snarare än ett dataspel. Är det något spel som verkligen förtjänar en gruppstämning så är det ju Star Citizen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men de gick ju över gränsen mellan att visa spelet från sin bästa sida och ljuga rakt ut i mina ögon. Det är ju roligt att du tar upp Star Citizen som allt mer känns som ett pyramidspel snarare än ett dataspel. Är det något spel som verkligen förtjänar en gruppstämning så är det ju Star Citizen.

Jag är gärna med på en sådan! Håller helt med. Men till viss del är det ju alltså en högriskinvestering att skapa ett datorspel, det var bara det jag ville ha sagt. De stod nog i höstas och funderade om detta skulle gå att släppa alls eller om de skulle behöva starta om delar från grunden igen.

Med tanke på deras bra stöd av Witcher-serien med fortsatta förbättringar lång efter det spelet släpptes så tror jag definitivt det kommer fortsätta bli bättre med CP2077 också. Men jag tror inte det kommer nå upp till allas förväntningar, så är det bara

Permalänk
Medlem

Spelade lite Horzon Zero Dawn förut, och kom att tänka på att det faktiskt påbörjades nästan samtidigt som Cyberpunk 2077 i utveckling, men Horizon Zero Dawn släpptes för över 4 år sedan.
Och i början av Horizon Zero Dawn arbetade man dessutom samtidigt med Killzone som skulle bli ett release-spel för PS4.

Då tänkte jag att Horizon kanske hade fler personal som utvecklade spelet, men verkar som Horizon Zero Dawn hade som mest 250 utvecklare, medans Cyberpunk hade upp till 400 personer enligt PCgamer https://www.pcgamer.com/cyberpunk-2077-has-400-people-working...

Vet inte vad man ska säga.. men det måste ha varit ett riktigt haveri under utvecklingen av Cyberpunk 2077 .

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Spelade lite Horzon Zero Dawn förut, och kom att tänka på att det faktiskt påbörjades nästan samtidigt som Cyberpunk 2077 i utveckling, men Horizon Zero Dawn släpptes för över 4 år sedan.
Och i början av Horizon Zero Dawn arbetade man dessutom samtidigt med Killzone som skulle bli ett release-spel för PS4.

Då tänkte jag att Horizon kanske hade fler personal som utvecklade spelet, men verkar som Horizon Zero Dawn hade som mest 250 utvecklare, medans Cyberpunk hade upp till 400 personer enligt PCgamer https://www.pcgamer.com/cyberpunk-2077-has-400-people-working...

Vet inte vad man ska säga.. men det måste ha varit ett riktigt haveri under utvecklingen av Cyberpunk 2077 .

Det som läckts om själva projektet har ju antytt att det inte skötts bra, så slutsatsen på den punkten är förmodligen ganska rätt, men jag är inte säker på att jämförelsen är riktig.

Om man bara sneglar på Wikipedia så låter det som att ursprungliga HZD-konceptet togs fram 2010 och att man började arbeta på projektet efter släppet av Killzone 3 2011. Efter Killzone Shadow Fall 2013 ska hela teamet ha fokuserat på spelet.
Cyberpunk2077 började de visserligen på 2012 sett till koncept, konsulterande med Cyberpunk2020-mannen osv. Men sedan låter det ju som att de började arbeta på själva spelet efter släppet av Witcher 3: Blood and Wine 2016, med 50 personer involverade initialt.

Dvs, det låter sett till kalendertid som att den enorma skillnaden var ett väldigt långt konceptstadie för Cyberpunk 2077.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som läckts om själva projektet har ju antytt att det inte skötts bra, så slutsatsen på den punkten är förmodligen ganska rätt, men jag är inte säker på att jämförelsen är riktig.

Om man bara sneglar på Wikipedia så låter det som att ursprungliga HZD-konceptet togs fram 2010 och att man började arbeta på projektet efter släppet av Killzone 3 2011. Efter Killzone Shadow Fall 2013 ska hela teamet ha fokuserat på spelet.
Cyberpunk2077 började de visserligen på 2012 sett till koncept, konsulterande med Cyberpunk2020-mannen osv. Men sedan låter det ju som att de började arbeta på själva spelet efter släppet av Witcher 3: Blood and Wine 2016, med 50 personer involverade initialt.

Dvs, det låter sett till kalendertid som att den enorma skillnaden var ett väldigt långt konceptstadie för Cyberpunk 2077.

Hittade följande från Januari 2013 där trailers visades upp för cyberpunk 2077

https://venturebeat.com/2013/01/10/cd-projekt-red-reveals-cyb...

Men det började alltså inte utvecklas förrens 3 år senare?

På Wikipedia : "The game entered pre-production with approximately 50 staff members after CD Projekt Red finished The Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine (2016).[47][48] The team was expanded over time, surpassing the size of the team for The Witcher 3: Wild Hunt (2015)."

samt :

"The game was developed using the REDengine 4 by a team of around 500 people, exceeding the number that worked on the studio's previous game The Witcher 3: Wild Hunt (2015). "

edit: nu hittade jag Cyberpunk 2077 video ifrån oktober 2012 https://www.youtube.com/watch?v=cGmWwFpNIHg
samt video med Mike Pondsmith gällande Cyberpunk 2077 från januari 2013 https://www.youtube.com/watch?v=xYxt7cwDk4E

2011 påbörjades Horizon Zero Dawn enligt GG själva i intervju. (sedan har de alltid haft en ide-låda som de fyllt med ideer då givetvis innan)

"Smets: We shipped Killzone 3. We started a small team, around 20 people, and they started developing both Horizon and this Dark Science concept for about five months." (killzone 3 släpptes i februari 2011)

samt

"He just made a couple of paintings to start with, and even those paintings, the concept art, you could see that this could really work. We made a prototype out of Duplo level blocks that was really rough. We took a Killzone 3 character and a rocket launcher, just to start prototyping, and you could already see that, hey, this is starting to go in the right direction."

Och demot finns med i denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=fIC0mQEYwo0

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så är det absolut, och jag försvarar inte CDPR angående detta. Men vilseledande eller ej så är deras uppgift att visa spelet från sin bästa sida, och jag tror att i det här fallet är det fansen som tolkat in för mycket för man trodde Witcher 3 gick att extrapolera fritt från.

Nu är det ju dock inte frågan om att folk har tolkat in något fritt från deras gameplay-videos, utan om att CDPR berättar om massa features och valmöjligheter under sammanlagt en timme, vilka inte existerar i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju dock inte frågan om att folk har tolkat in något fritt från deras gameplay-videos, utan om att CDPR berättar om massa features och valmöjligheter under sammanlagt en timme, vilka inte existerar i spelet.

Så är det absolut. Det är dock prerelease video och inget är final. Håller med att de har gått över gränsen, men inte extremt mycket. Finns många E3 videos genom åren som inte ens är inuti spelet. Många av sakerna kan tolkas som korrekta om man har den vinkeln, bara det jag säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hittade följande från Januari 2013 där trailers visades upp för cyberpunk 2077

https://venturebeat.com/2013/01/10/cd-projekt-red-reveals-cyb...

Men det började alltså inte utvecklas förrens 3 år senare?

På Wikipedia : "The game entered pre-production with approximately 50 staff members after CD Projekt Red finished The Witcher 3: Wild Hunt – Blood and Wine (2016).[47][48] The team was expanded over time, surpassing the size of the team for The Witcher 3: Wild Hunt (2015)."

samt :

"The game was developed using the REDengine 4 by a team of around 500 people, exceeding the number that worked on the studio's previous game The Witcher 3: Wild Hunt (2015). "

edit: nu hittade jag Cyberpunk 2077 video ifrån oktober 2012 https://www.youtube.com/watch?v=cGmWwFpNIHg
samt video med Mike Pondsmith gällande Cyberpunk 2077 från januari 2013 https://www.youtube.com/watch?v=xYxt7cwDk4E

Vad gäller de videos som du pekar på här så är den äldsta en animerad logotyp, sedan en intervju med skaparen av rollspelet Cyberpunk 2020 som berättar om Cyberpunk-världen, och sedan då teaser-trailern från 2013 som Venturebeat-artikeln hänvisar till som ju är ett par minuter ren CG.

Jag upplever inte att något av detta behöver stå i konflikt med att det inte fanns ett spel ännu vid den tidpunkten, och åtminstone Wikipedia säger att förproduktionen startade 2016 (vilket du citerade ovan).

Om jag har misstolkat något så har jag väl helt enkelt fel, men jag tycker inte att det är uppenbart att så är fallet.
Jag blev bara överraskad över tidslinjen när jag läste ditt tidigare inlägg, tittade vad det stod på Wikipedia och där stod något annat, så jag lade fram detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@UndaC

Det här kanske helt enkelt är en tydlig schism mellan traditionella gamers och gamers som tycker att dataspel ska ge en "filmisk upplevelse" d.v.s. där spelaren inte har någon agens och där allt mer eller mindre rullar på en förutbestämd räls, för annars har jag svårt att förstå hur en så platt och livlös spelvärld som i praktiken tjänar som en kuliss för en interaktiv film inte kan vara ett problem/bedrägeri i förhållande till CDPRs marknadsföring.

Det handlar mer om att det finns en stor okunskap om spel som medium. "Casual gamers" har mest spelat populära GTA/Skyrim + kloner och förväntan/förståelsen är annorlunda. Spelade man pc-spel under 90-talet är det nog lättare att känna igen var cyberpunk 2077 skulle landa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av obadja:

Det handlar mer om att det finns en stor okunskap om spel som medium. "Casual gamers" har mest spelat populära GTA/Skyrim + kloner och förväntan/förståelsen är annorlunda. Spelade man pc-spel under 90-talet är det nog lättare att känna igen var cyberpunk 2077 skulle landa.

Jag förstår inte det här argumentet riktigt. Jag har spelat allt ifrån textbaserade äventyr på åttiotalet till dagens AAA-spel, fortfarande är jag besviken över detta. Hade de sagt att det skulle vara ett textbaserat spel så hade jag förstås blivit positivt överraskad när det hade grafik, men eftersom de sa att det skulle vara ett modernt "öppen värld"-spel så är ju det vad jag förväntade mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte det här argumentet riktigt. Jag har spelat allt ifrån textbaserade äventyr på åttiotalet till dagens AAA-spel, fortfarande är jag besviken över detta. Hade de sagt att det skulle vara ett textbaserat spel så hade jag förstås blivit positivt överraskad när det hade grafik, men eftersom de sa att det skulle vara ett modernt "öppen värld"-spel så är ju det vad jag förväntade mig.

Problemet var ju att man förväntade sig en levande dynamisk värld, och på något sätt bästa ’open-world’ någonsin.

Det har de inte levererat och det var den biten många ville ha. Djup RP och möjlighet där val gör skillnad.

De som ville ha ett nice spel i cyberpunk-anda fick ju det. Alla har olika förväntningar helt klart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Problemet var ju att man förväntade sig en levande dynamisk värld, och på något sätt bästa ’open-world’ någonsin.

Det har de inte levererat och det var den biten många ville ha. Djup RP och möjlighet där val gör skillnad.

De som ville ha ett nice spel i cyberpunk-anda fick ju det. Alla har olika förväntningar helt klart

Nu har jag inte lagt så mycket tid på spelet, men i mina ögon levererade det inte riktigt någonstans. Mitt intryck är ett mediokert "skjuta-spel" (med ibland skrattretande fysik) med lite påklistrade Cyberpunk- och RPG-element. Neon. Proteser. Japanska tecken. Skill-tree...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu har jag inte lagt så mycket tid på spelet, men i mina ögon levererade det inte riktigt någonstans. Mitt intryck är ett mediokert "skjuta-spel" (med ibland skrattretande fysik) med lite påklistrade Cyberpunk- och RPG-element. Neon. Proteser. Japanska tecken. Skill-tree...

Exakt det som levererades, i en kuliss-värld.

Vissa förväntade sig inte mer