Intel "Rocket Lake" kan bli bristvara under årets andra kvartal

Permalänk
Melding Plague

Intel "Rocket Lake" kan bli bristvara under årets andra kvartal

Trots god tillgång vid lansering kan brist på kiselplattor sätta käppar i hjulen för Intels nya processorfamilj framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vilken överraskning 🙄 not.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Den här s k komponentbristen kanske inte ens har börjats synas ordentligt på grafikkortssidan.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Oh strike me lord, what a terrible suprise

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad i helvete är det som pågår ??? det är ju brist på allting idag ju. det är ingen brist på sand som processorer som tillverkas av förklara detta ? allting började när corona kom innan det var det som vanligt. tror att någonting annat spelar in.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Får börja be till gud att min 10 år gamla maskin orkar med 1 år till, Eller 2? Vem vet

Permalänk
Medlem

Börjar sahara öknen att få brist på sand?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Vad i helvete är det som pågår ??? det är ju brist på allting idag ju. det är ingen brist på sand som processorer som tillverkas av förklara detta ? allting började när corona kom innan det var det som vanligt. tror att någonting annat spelar in.

Ja, att väldigt många har köpt datorer bland annat. Hårdvarubranchen har haft ett stort uppsving sedan Corona började och många har haft behovet av att jobba hemifrån.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Gud förbjude att de slösar plattor på 11900K i så fall. Väldigt få tycker ju den är bättre än 10900K och den skaran är ensam och krympande. Sen är det ju högre efterfrågan på AMD generellt så TSMC borde få fler plattor. Men å andra sidan så köper folk allt som finns att få tag på nu så det kanske inte spelar någon roll. Intel AMD och Nvidia kan alla hävda att samtliga av deras produkter är en enorm succé även om de är skit. Folk köpet slut på allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Åhh, ny hårdvara som det är brist på, nu måste väl ändå grisar kunna flyga?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

Såg ett avsnitt på EFN Marknad om Halvledarkrisen som kanske kan vara intressant om man vill lägga 20minuter på att fördjupa sig lite!

Länk till avsnittet

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Jag hämtade en 11900 på lanseringsdagen, verkligen inte den bästa CPU:n, men skönt att det gick att köpa och få det ur världen.

Jag valde non-K pga mitt lilla ITX-chassi. TDP på endast 65 W men det misstänker jag uppnås med den minimala basfrekvensen på endast 2.5 GHz. Jag har dock aldrig renderat en frame i hela mitt liv, så det kanske inte märks så värst i spel - dock inga recensioner på denna CPU ännu.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Vad i helvete är det som pågår ??? det är ju brist på allting idag ju. det är ingen brist på sand som processorer som tillverkas av förklara detta ? allting började när corona kom innan det var det som vanligt. tror att någonting annat spelar in.

Det såldes ungefär 100 miljoner fler persondatorer förra året än vad som var förväntat och eftersom alla leveranskedjor bygger på just in time delivery så fanns det inget utrymme för den ökningen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Tur man inte låter spelen bestämma hårdvaran i datorn (då jag inte spelar).

Har aldrig känt som så att " datorn håller nog i några år till" men den tankegången är nåt som börjar komma krypandes.

Tycker min burk med 3700X, 32 GB och 1080Ti räcker väl för det jag har burken till. Lider med er som på nåt sätt måste uppgradera burken för att hänga med.

Hade siktat in mig på 5900X nån gång i slutet på året och detta för att ta ut det näst bästa detta moderkort kan med, men antar jag inte har så bråttom

Permalänk
Medlem

I brist på halvledare får de väl plocka någon mellanchef från ett telekombolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Vad i helvete är det som pågår ??? det är ju brist på allting idag ju. det är ingen brist på sand som processorer som tillverkas av förklara detta ? allting började när corona kom innan det var det som vanligt. tror att någonting annat spelar in.

mycket möjligt, men då även långt flera har börjat jobba hemma och troligtvis många verksamheter nu har blivit tvungna att uppgradera nuvarande utrustning så blir det brister fort.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

mycket möjligt, men då även långt flera har börjat jobba hemma och troligtvis många verksamheter nu har blivit tvungna att uppgradera nuvarande utrustning så blir det brister fort.

En annan sak vi inte tänker på här i Sverige är att vi har kommit ganska långt i digitaliseringen, i stort sett alla elever har redan datorer här medan i England tex var man tvungen att på kort tid utrusta miljontals ungar med utrustning för att kunna ha hemundervisning.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pytonOrm:

Vad i helvete är det som pågår ??? det är ju brist på allting idag ju. det är ingen brist på sand som processorer som tillverkas av förklara detta ? allting började när corona kom innan det var det som vanligt. tror att någonting annat spelar in.

Efter vad jag har förstått.
- Covid slår till, många avbokar från halvledarfabriker för att spara sig igenom krisen. -> Fabrikerna skär ner personal/produktionstakt
- Snart inser många tillverkare att det blir en ökad efterfråga på vissa komponenter. -> Fabriker ska rulla igång från sparlåga, tar tid, bygger backlogg.
- Mycket logistik byggde på flygtransport, minskat antal flyg som kan ta gods får styra om till containerfrakt. -> Välsmorda just in time kedjor med 2 dagars ledtid får 2 månaders ledtider istället och behöver byggas om från grunden.
- Mängder med containers lämnar Asien, själv a containrarna hamnar huvudsakligen i Europa vilket leder till akut container brist i Asien.
- Extremt ökad efterfrågan på nätverk och datorer för hemundervisning och hemmakontor globalt. -> Halvledartillverkare får prioritera vilka partners som får förtur vilket ger ojämn tillgång på komponenter till komplexa system.
- Lägg till Bitcoin craze som suger upp stor del grafikkort.
- Suez blockaget gör inte saken bättre.

I kort, en Perfect Storm av skit för internationell logistik, kommer ta år innan det är stabiliserat.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har inte fått intrycket av att det är så stor brist på processorer? Det har ju funnits massor av 5800X i lager hur länge som helst. Sure, inte den mest prisvärda, men den ligger ju mycket bättre till än 11900K.

Permalänk
Medlem

@DevilsDad 11900KF och 5800X ligger i samma kategori, nonsens och inte värda sina prislappar. Lite förvånande att folk faktiskt verkar vilja ha 11900KF när 11700KF är i princip samma processor för 4290:-.

(nu när IGP-lösa modellerna är billigare varför köpa en med)

Permalänk
Medlem

Får hoppas att allt blir normalt efter cor 19 är tuktad så vi kan leva normalt igen... Typ om ett till två år typ... Om vi har tur.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har inte fått intrycket av att det är så stor brist på processorer? Det har ju funnits massor av 5800X i lager hur länge som helst. Sure, inte den mest prisvärda, men den ligger ju mycket bättre till än 11900K.

AMD har prioriterat dyrare serier på grund av kretsbristen. Därför kostar deras billigaste processor över 300 dollar, medan de inte alls har lanserat nån 5700X ännu.

Själv har jag satt in beställningar på 11400F för 169 euro och RX 6700 XT för 667 euro. Det är inte jättebra priser jämfört med vad 3600 och RX 5700 XT kostade för ett år sen, men jag är rädd för att det är bra priser jämfört med största delen av 2021.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Såg ett avsnitt på EFN Marknad om Halvledarkrisen som kanske kan vara intressant om man vill lägga 20minuter på att fördjupa sig lite!

Länk till avsnittet

Grymt bra info!
Tack

Permalänk
Medlem

Denna gamla nyhet känns relevant:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24757-datorkomponenter-kan-...

"Sumco berättar att efterfrågan på kiselplattor idag ligger på 5,6 miljoner enheter per månad, men menar att detta kommer öka för att år 2020 uppgå till 6,6 miljoner per månad. Företaget planerar dock ingen expansion av sina fabriker, då detta skulle leda till för låga priser och obalans på marknaden."

Det finns ju många mer tillverkare än Sumco men om de inte har expanderat sedan 2017 och övriga inte heller har det så var det nog väntat att även wafers skulle bli en bristvara efter 2020 ökade marknaden för kretsar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

(nu när IGP-lösa modellerna är billigare varför köpa en med)

Säg det till personer som köpt Amd datorer senaste året men sitter utan GPU så de är obrukbara

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har inte fått intrycket av att det är så stor brist på processorer? Det har ju funnits massor av 5800X i lager hur länge som helst. Sure, inte den mest prisvärda, men den ligger ju mycket bättre till än 11900K.

Exakt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir en märkbar brist?
De kommer dra ner tillverkningen av Rocket Lake, som sågats friskt av diverse recensenter, strax före lanseringen av Alder Lake.
Kan det vara så att (förväntat) tillgängliga wafers överförs till produktionen av Alder Lake?

Permalänk
Medlem

Finns väl en anledning till att TSMC ska satsa 100 miljarder USD för att utöka sin produktion.
Det är betydligt fler som skriker efter kretsar idag än för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Undrar om det blir en märkbar brist?
De kommer dra ner tillverkningen av Rocket Lake, som sågats friskt av diverse recensenter, strax före lanseringen av Alder Lake.
Kan det vara så att (förväntat) tillgängliga wafers överförs till produktionen av Alder Lake?

Recensenter har klagat på de 11700k och 11900k. Två SKUs som inte säljer i stora mängder. 11400, 11600k som lär säljas i minst 100:1 mot 11900k skulle det märkas om det blir brist.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.