Självladdande batteri når 28 000 års livslängd med diamanter och radioaktivt avfall

Permalänk
Medlem

Fick ta en titt i almanackan, nej... 1'a April har redan varit....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu när jag bor på Neo och har telefonen som enda fönster mot yttre världen så blir det att man laddar fanskapet 2-3 gånger om dagen. Så att inte behöva ladda telefonen alls på några veckor vore en ren dröm. Strålning bryr jag mig inte så mycket om faktiskt. När det väl lanseras så har det ju gått igenom kontroller för att se till att nivåerna inte är farliga ock att läckage inte sker. Fantastiskt också att de kan använda radioaktivt avfall som annars hade grävts ner och gjort noll nytta. Jag är positivt överraskad.

Då får man säga GRATTIS

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara mycket skeptisk till att använda enheter med batterier gjorda på radioaktivt avfall.
Framförallt en smartphone som man har i byx- eller jack-ficka, i handen eller håller upp mot huvudet mer eller mindre hela tiden.

Tänk att behöva gå en strålskyddskurs och använda dosimeter för att köpa en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Känns lite för bra för att vara sant.

Bra marknadsföring oavsett, det är inte som att någon om 28 000 år kommer vara kvar och påtala att dom hade fel heller.

1 års garanti.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Läser samma positiva artiklar varje år men diverse tekniker har aldrig levererat så när det gäller nya batterisystem så är jag helt "I believe it when I see it"

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Att ni ens skriver en artikel om detta uppenbara tramset

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Att ni ens skriver en artikel om detta uppenbara tramset

Att du ens skriver ett påstående utan backning.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

RTG:er är beprövad teknik som har funnits i decennier och att försöka använda tekniken i fler typer av applikationer är inte direkt någon ny idé.

Det uppenbara problemet är att strålningskällor bör hanteras på ett kontrollerat sätt, vilket givetvis direkt exkluderar konsumentprodukter.

Dessutom är det svårt att få vettig verkningsgrad på småskalig konvertering från strålning till elektricitet, i de flesta RTG:er ligger denna på långt under 10% vilket gör att det blir en massa restvärme som måste kylas bort.

Det finns en anledning till varför RTG:er enbart används i väldigt nischade applikationer där det i princip inte finns några andra alternativ.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Att du ens skriver ett påstående utan backning.

Det finns redan backning länkat i tråden. Detta är inget nytt, de dyker upp då och då. Jag antar när de behöver få in mer stålar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Jag har lite kall fusion att sälja. Någon som vill investera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag hade nog slutat ha telefonen i fickan om den hade ett batteri med restavfall från kärnkraft

Spännande dock, skulle vara kul att se hur effektivt batteriet bli när de får samman en prototyp, det låter ju som att det här hade varit perfekt för fordon!

Vet inte om det känns opraktiskt för fordon med lite räckvidd, storleken och vikt på batteriet känns som det kan dra iväg Bara mängden diamant för att kappsla in kalset även om det givetvis är industri diamant......

Annars skeptisk med en tele i skrevet eller mot huvudet som är radioaktiv, om det inte görs extremt grundliga tester!

Permalänk
Medlem

"not great, not terrible"

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Är inte ett problem med batterier av den typen att de har otroligt låg effekt? Jag tänker att det inte går att driva en mobiltelefon då som kräver rätt mycket kräm.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Hej, brukar inte skriva så mycket men tycker nästan artikeln är så missledande att den kan plockas bort. Tekniken som beskrivs existerar och är knappast något nytt, RTGer är en välbeprövad teknik som varit i rymdsonder i decennier. Dessa är dock extremt tunga och genererar fortfarande låga mängder energi. När man tittar på produkten som framförs är jag osäker vad som ens menas, är iden att man ska ha en RTG som laddar telefonen när den är i standby? Vem vill släppa runt en 1 kg klump grafit för att ladda sin telefon? Hur mycket energi och värme generera av dessa klumpar?

Det är en energiform med låg energidensitet (precis motsatsen av vad hela batteri industrin kämpar med), hög risk (om man är orolig för metallerna i ett nickel batteri är det inget mot vad man ska vara oroliga för i de här) och extremt välbeprövad, och enligt företagets egen utsago ska de vara banbrytande när det kommer till allt angående tekniken? Anar ni inte lite ugglor i mossen?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Vill tacka alla er som påpekat att företaget inte riktigt varit ärliga i sina påståenden och som länkat in bra material som kompletterat artikeln med viktig fakta Jag genuint uppskattar det verkligen, och kommer lägga mer krut på research nästa gång så ni förhoppningsvis slipper göra det åt mig

Permalänk
Medlem

Helt gratis!!!

Skrivet av älg3n:

coolt, undrar vad det kommer kosta

Eftersom du kommer att gå omkring med "kärnavfall" i fickan så slipper någon annan lägga ner ohyggliga pengar på att slutförvara det i ett svindyrt bergrum någon stans. Ergo: Det borde inte kosta ett ruttet öre.

Permalänk
Medlem

Jag behöver aldrig mer ladda telefonen manuellt! Räcker med om jag har med mig denna lilla "adapter" på ett ton!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midona:

Hej, brukar inte skriva så mycket men tycker nästan artikeln är så missledande att den kan plockas bort. Tekniken som beskrivs existerar och är knappast något nytt, RTGer är en välbeprövad teknik som varit i rymdsonder i decennier. Dessa är dock extremt tunga och genererar fortfarande låga mängder energi. När man tittar på produkten som framförs är jag osäker vad som ens menas, är iden att man ska ha en RTG som laddar telefonen när den är i standby? Vem vill släppa runt en 1 kg klump grafit för att ladda sin telefon? Hur mycket energi och värme generera av dessa klumpar?

Den tekniken du syftar på omvandlar värme och kyla till energi via Seebeck effekten. I detta fallet kan det omöjligen röra sig om termoelektrisk omvandling då det saknas kyla.

Jag har undersökt liknande "batterier" (energy harvesters) som använder fotoelektrisk omvandling från radioaktiva isotoper men det här verkar inte vara nåt sånt heller. För övrigt vill man bara ha beta-sönderfall från en fotoelektrisk energy harvester och grafit är nog inte det. Varför ett tunt lager diamant skulle skydda från strålning förstår jag inte heller.

Jag har aldrig hört om energy harvesting med radioaktivt sönderfall via inelastisk spridning från diamant och ställer mig tveksam till de flesta punkterna i denna artikeln/produkten. Kan tillägga att jag har doktorerat i energy harvesting, främst energiomvandling från termiska källor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deth20:

Dave gjorde en video om detta företag och vad dom claimade:
https://www.youtube.com/watch?v=uzV_uzSTCTM

Jag tror att deras trovärdighet är lika med noll i EE-världen.

Med så många webbflikar - i CHROME - är det svårt att säga emot!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Luktar lite italiensk kall fusion.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att vi någonsin kommer att få se en mobil med detta, men ....det kanske kan bli en produkt som kan användas i apparater som drar mindre, typ brandvarnare. (som redan har radioaktiva delar) eller sensorer.

Permalänk
Medlem

fan va gott de vore med en micro reaktor i fickan!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Perfect score 5/7
Skaffade sånna när jag uppgraderade min delorian till eldrift vid årsskiftet. Funkar svinbra, och behöver inte längre gasa up till 80 mph för att "hoppa" har dock märkt av haveri av sädesproduktionen men det skulle lika gärna kunna vara den nyligen inopererade 5g masten som ligger i ryggraden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deth20:

Dave gjorde en video om detta företag och vad dom claimade:
https://www.youtube.com/watch?v=uzV_uzSTCTM

Jag tror att deras trovärdighet är lika med noll i EE-världen.

Skrivet av TrinitoN:

Allt verkar fantastiskt tills man gräver lite djupare.

Dave på EEVBlog kikar lite närmare på det i denna videon:
uzV_uzSTCTM

Jupp. tekniken är ju inte ny heller i sig, problemet är att effekten är alldeles för låg för en mobil eller nåt som är det minsta krävande.
Kanske duger till en miniräknare eller real time clock chip men en mobil, nopp.
Ren jävla skam egentligen som dom kör med för att få investerare ombord.

Skrivet av landmarks:

Vill tacka alla er som påpekat att företaget inte riktigt varit ärliga i sina påståenden och som länkat in bra material som kompletterat artikeln med viktig fakta Jag genuint uppskattar det verkligen, och kommer lägga mer krut på research nästa gång så ni förhoppningsvis slipper göra det åt mig

Låter det för bra för att vara sant så är det nog det.
Företag som dessa sågas vid fotknölarna hela tiden då dom rent ut sagt ljuger för att dra till sig investerare eller värre privatpersoner via kickstarter och annat och sweclockers ska inte uppmuntra till lurendrejeri som detta.

Ofta lovar dessa företag absurda saker, som att ladda din telefon, samtidigt säger deras egna data på deras produkter att dom är ljusår ifrån ett sådant mål.
Faktum är att tekniken ofta redan finns och används där den gör nytta och går obemärkt förbi vanligt folk men hej nu kan dom ju slå på stora trumman och lura investerare och skit genom att återintroducera gammal teknik som ny och dra rena lögner om vad tekniken är kapabel till.

I framtiden tycker jag inte ni ska publicera snake oil utan att just tala om att det är snake oil och varför.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pa1983:

I framtiden tycker jag inte ni ska publicera snake oil utan att just tala om att det är snake oil och varför.

Självklart ska vi inte medvetet gör det. Därav är artikeln uppdateras och svar utfärdat i tråden.

Vi gör ju förstås inte medvetet fel. Men gör vi det ska vi såklart korrigera det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hur många liknande bluff och båg artiklar har okritiskt publicerata under åren i "teknik-sidor/tidningar.
Har större förtroende för wish annonser på Facebook, bra att sweclockers iallafall förtydligar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Självklart ska vi inte medvetet gör det. Därav är artikeln uppdateras och svar utfärdat i tråden.

Vi gör ju förstås inte medvetet fel. Men gör vi det ska vi såklart korrigera det.

Det är ju fint med en disclaimer, men den borde nog ligga över själva artikeln snarare än som en (större) fotnot i botten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Snygg WordPress hemsida, och background removed profile pictures. Konstigt att ingen har hackat sidan, kan tänka mig att den inte blivit uppdaterad sen dom lansera den.

Permalänk
Avstängd

Det är säkert ett aktiebolag som bara ljuger om detta för att hypa upp värdet på deras aktier (och säja sina aktier när värdet har gått upp mkt).

Permalänk
Medlem

När vi nu konstaterat att det är en scam... dags att byta titel på artikeln?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3