LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Yugoboy:

Jag köpte till det för 995kr då jag tänkt ha min GX 65" i minst 5 år. Vid minsta lilla fel kommer de hem till en och fixar tv:n. Lätt värt om man köpt en tv för 25'000kr. Kan de ej fixa så får man en likvärdig tv.

100% garanti på tekniska fel.
Täcker tillbehör i originalförpackningen som är direkt relaterade till produkten (fjärrkontroll, laddare osv.) *
Service på plats.
Pixelgaranti på plattskärmar.
Inbränningsgaranti på plattskärmar.
Ingen självrisk.
Om produkten inte kan repareras får du samma eller en lika bra ersättningsprodukt.

Jag valde Att köpa LG's premium care istället. Mest pga omdömena när man googlar företaget elgiganten använder sig av.
På elcare står det "Slitage från normal användning täcks inte" så huruvida inbränningsgaranti gäller blir spännande den dagen det händer. Oavsett LG's försäkring eller elgiganten

Fel
Permalänk
Skrivet av firefly93:

Jag valde Att köpa LG's premium care istället. Mest pga omdömena när man googlar företaget elgiganten använder sig av.
På elcare står det "Slitage från normal användning täcks inte" så huruvida inbränningsgaranti gäller blir spännande den dagen det händer. Oavsett LG's försäkring eller elgiganten

Ska nog skaffa det fast betala månadsvis som de hade som alternativ för 50kr . Tack för tipset

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Leverans sker imorgon så hoppas på ett bra ex. Jag ska i alla fall inte försöka leta efter det direkt.

Grattis i förskott!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gizmo_8:

Var har ni ställt in HDR? I Windows? Eller kan man ställa in det på TVn?

30 i OLED light gör ju att bilden blir nästan grå.. Ner till 60 går bra men allra bäst blir det på 100 tycker jag.
Sliter jag ut skärmen i förtid då tror ni?? :/

Kör du HDR bör du som sagt ligga på 100 eller möjligen lite under, om du tycker det blir jobbigt ljust i ett mörkt rum. Det är ju en inställning som sparas separat mellan olika lägen. Tanken är ju just stort dynamiskt omfång, så det gör inte att allt mörkt blir grått etc.

I Windows sedan, när du har HDR aktivt, finns ett reglage för att ställa in hur SDR ska mappas. Det kan du med fördel vrida ned en bit för att inte surf, desktop etc ska kännas jobbigt ljust. Själv brukar jag dock slå av HDR-switchen när jag inte spelar eller tittar på HDR, för tycker inte SDR-i-HDR-mappningen blir riktigt bra.

Skrivet av The man swe 90:

Det låter ju smidigt tycker jag , hoppas mitt 77CX är ok verkar vara rätt vanligt på 77 storleken om jag förstått de rätt. Leverans sker imorgon så hoppas på ett bra ex. Jag ska i alla fall inte försöka leta efter det direkt.

Gör inte det! Om du vill ha "real world content" att se hur det känns, mina tre "goto" där det verkligen var väldigt tydliga problem var Seamen i The Grand Tour, delarna på natten när de kör runt på sjön, tidigt i första Harry Potter när de ska lämna Harry på trappan samt i Captain Marvel när de slåss i mörkret på någon planet rätt tidigt där. Alla de tre hade väldigt tydliga fläckar och gråa zoner.

Skrivet av Ludde72:

Inget hindra mig från att testa, så det ser ut som att för att matcha non-HDR i stundens dagsljus så är jag uppe i 60-70, du har nog inget val än att minst ligga där i HDR ser det ut som, hmm
Jag köpte min i julas så, OLED burn-in-fobin har lagt sig en del
Och, har för mig nån firmware skulle påtvingat sänkt styrkan eller nått, var nu jag fick det ifrån..? .. nypa salt tills bekräftat

Det var ett problem med game mode, sänkt maximal ljusstyrka i HDR. Det är dock fixat, verkar bara varit en miss som följde med vid en uppdatering.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det var ett problem med game mode, sänkt maximal ljusstyrka i HDR. Det är dock fixat, verkar bara varit en miss som följde med vid en uppdatering.

Ahh-hoh, så var det! tackar

Permalänk
Medlem

Här visas det att tydligen täcker LG's garanti (vanliga vid inköp) in inbränningar 🙂
Bud fram och tillbaka vart man läser. Har mailat LG, för att få klarhet i detta. Är ju trots allt en av den Viktigaste frågan IMHO!

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=340455#po...

"LG har 3 års garanti på sina OLED skärmar. Det vill säga att får du inbränningar på din TV inom tre år efter du köpt den byter de ut panelen hemma hos dig gratis. Ofta får man då en nyare modell av panel.
Detta verkar vara en förlängning av denna garantin till 5 år.
Personligen tycker jag inte det behövs. Har man inte fått inbränningar de första 3 åren är risken obetydlig i nästkommande 2 år."

Permalänk
Medlem

Som dator TV så har jag endå autohide på taskbaren, inga ikoner och wallpaper slideshow
3 år är ju nice att veta endå att/om dem räknar med att det borde vara sällsynt med burn-in med dagens OLED inom den tidsramen dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Som dator TV så har jag endå autohide på taskbaren, inga ikoner och wallpaper slideshow
3 år är ju nice att veta endå att/om dem räknar med att det borde vara sällsynt med burn-in med dagens OLED inom den tidsramen dvs

Presis är det verkligen som han skriver; 3 år och att det inkluderar burn in, känner jag mig iaf, mer än lugn och absolut inget oro över att köpa till extra garanti. Får hoppas detta är korrekt. Får se vad LG säger till min fråga där

Sen att köra som du ifall man använder den till att jobba/surfa med osv, är det nog smart att skydda sig med sådant 👍🏻

Permalänk
Medlem

GLÄDJANDE BESKED!!

Har nu talat med LG, och det stämmer verkligen att deras garanti som ingår vid Tv köp - även täcker burn in, och det är på 36 mån!
Känns helt fantastiskt detta, och ifall man vill, kan man upp till 2 år, förlänga det 2 år extra via dem!

Detta gör mig överlycklig att jag Inte tog Elgigantens förlängda garanti
Så 3 år Inbrännings Garanti, från dag ett alltså. Bara njut och spar cash

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

GLÄDJANDE BESKED!!

Har nu talat med LG, och det stämmer verkligen att deras garanti som ingår vid Tv köp - även täcker burn in, och det är på 36 mån!
Känns helt fantastiskt detta, och ifall man vill, kan man upp till 2 år, förlänga det 2 år extra via dem!

Detta gör mig överlycklig att jag Inte tog Elgigantens förlängda garanti
Så 3 år Inbrännings Garanti, från dag ett alltså. Bara njut och spar cash

Detta låter supermärkligt.

Kikar man på deras hemsida står det tydligt "2 års garanti" och att man kan köpa till 3 års "premiumgaranti" (eller hela fem års), men endast om man gör detta inom 14 dagar av köpet. Vilket jag hade gjort, om jag kände till det då, för peace of mind vid flytt osv. Men det låter konstigt att deras garanti som kostar extra pengar skulle ingå? Man läser ju 2 års garanti överallt, och även deras pedagogiska bild visar det:

Tagen härifrån, efter att ha valt OLED och fyllt i pris:
https://www.service-lg.com/lg/Welcome?l=sv-SE

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Detta låter supermärkligt.

Kikar man på deras hemsida står det tydligt "2 års garanti" och att man kan köpa till 3 års "premiumgaranti" (eller hela fem års), men endast om man gör detta inom 14 dagar av köpet. Vilket jag hade gjort, om jag kände till det då, för peace of mind vid flytt osv. Men det låter konstigt att deras garanti som kostar extra pengar skulle ingå? Man läser ju 2 års garanti överallt, och även deras pedagogiska bild visar det:
https://www.service-lg.com/img/sv/grafik_ga_5.png

Tagen härifrån, efter att ha valt OLED och fyllt i pris:
https://www.service-lg.com/lg/Welcome?l=sv-SE

Tror de också skulle behöva kontrolleras närmare faktiskt, varför skulle man skriva 2 år annars på den sidan.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Tror de också skulle behöva kontrolleras närmare faktiskt, varför skulle man skriva 2 år annars på den sidan.

Fick min panel på min 65" B7 bytt efter nästan tre år genom att hänvisa till reklamationsrätten i kontakt direkt med LG.

Toppenservice för övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Detta låter supermärkligt.

Kikar man på deras hemsida står det tydligt "2 års garanti" och att man kan köpa till 3 års "premiumgaranti" (eller hela fem års), men endast om man gör detta inom 14 dagar av köpet. Vilket jag hade gjort, om jag kände till det då, för peace of mind vid flytt osv. Men det låter konstigt att deras garanti som kostar extra pengar skulle ingå? Man läser ju 2 års garanti överallt, och även deras pedagogiska bild visar det:
https://www.service-lg.com/img/sv/grafik_ga_5.png

Tagen härifrån, efter att ha valt OLED och fyllt i pris:
https://www.service-lg.com/lg/Welcome?l=sv-SE

Det stämmer till visso - Men - han sa att det blir hela 3 år med,Reklamations rätten.

Man kan även Inom 2 år köpa till extra garanti sa han!

Ja detta är verkligen grymt av dem. Han var själv en teknik nörd så vi hade ett långt trevligt samtal
Han sa att det nästan är obefintligt med inbränningar sedan C8 modellen.
Men verkligen tryggt att ha denna garanti. Kan inte annat än älska LG efter denna nyhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Fick min panel på min 65" B7 bytt efter nästan tre år genom att hänvisa till reklamationsrätten i kontakt direkt med LG.

Toppenservice för övrigt!

Presis så sa han - 3 år med reklamations rätten. Nämde detta att de borde vara tydligare med detta och göra Reklam för att de verkligen har inbrännings skydd och att det gäller i hela 3 år.
Sa att folk köper på sig dyra försäkringar fast det då inte behövs. Han tyckte det var en väldigt bra ide jag skulle upplysa folk om detta

Permalänk
Medlem

Fick presis mail, från LG och som sagt gäller detta. Njut och se nu till att flera vågar hoppa på OLED tåget

"Får man problem med kvarvarande bilder eller "image retention" på våra OLED paneler så ska det täckas av garantin på 2 år och reklamationsrätten på 3 år, så länge det har inspekterats av en tekniker som kontstanterat att det inte är några yttre skador eller påverkningar. Det enda du behöver göra ifall du, mot all förväntan, får dessa problem är att ringa in till oss på 0770 54 54 54 så tar vi den info vi behöver och bokar in ett servicebesök. Troligen kommer någon efterfrågan av bilder på felet så vi kan avgöra om det verkligen är kvarvarande bilder eller något annat fel och sedan kanske vi testar lite felsökning som kan lösa problemet, hjälper inte det och TVn är innanför garanti eller reklamationsperioden så bokar vi en service. Vi erbjuder också en förlängd garanti via vår hemsida som lägger till 2 år på garantin och ger alltså totalt 5 års garanti via LG.

För att sammanfatta räknar vi alltså missfärgning eller kvarvarande bilder/logotyper på panelen som ett fabrikationsfel och täcker det på garantin under normala omständigheter"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorthLight:

Fick presis mail, från LG och som sagt gäller detta. Njut och se nu till att flera vågar hoppa på OLED tåget

"Får man problem med kvarvarande bilder eller "image retention" på våra OLED paneler så ska det täckas av garantin på 2 år och reklamationsrätten på 3 år, så länge det har inspekterats av en tekniker som kontstanterat att det inte är några yttre skador eller påverkningar. Det enda du behöver göra ifall du, mot all förväntan, får dessa problem är att ringa in till oss på 0770 54 54 54 så tar vi den info vi behöver och bokar in ett servicebesök. Troligen kommer någon efterfrågan av bilder på felet så vi kan avgöra om det verkligen är kvarvarande bilder eller något annat fel och sedan kanske vi testar lite felsökning som kan lösa problemet, hjälper inte det och TVn är innanför garanti eller reklamationsperioden så bokar vi en service. Vi erbjuder också en förlängd garanti via vår hemsida som lägger till 2 år på garantin och ger alltså totalt 5 års garanti via LG.

För att sammanfatta räknar vi alltså missfärgning eller kvarvarande bilder/logotyper på panelen som ett fabrikationsfel och täcker det på garantin under normala omständigheter"

Fyfan vad fint. Bra jagat

Mindre kul för alla som köpte massa extraförsäkringar dock

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Blev inspirerad av att testa 24hz så att jag kan med min non HDMI 2.1 kabel få ut 12 bpc, tänkte att Windows 10-Dator-HDR Film-tajm kanske gillar det
Se om jag hittar en aktiv 2.1 kabel på 10 meter en dag ..
Bra jubbat NorthLight!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fyfan vad fint. Bra jagat

Mindre kul för alla som köpte massa extraförsäkringar dock

Stort tack och jepp, tycker verkligen synd om dessa. Var ju själv närapå att gå i taket efter funderingarna kom - varför köpte jag inte extra skydd osv. Så en svettig natt blev det. Men oj vilken befrielse när jag fick syn på detta först via, minhembio, sedan telefon samtalet och mailet från LG = bästa nyheterna någonsin

LG är helgrymma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Blev inspirerad av att testa 24hz så att jag kan med min non HDMI 2.1 kabel få ut 12 bpc, tänkte att Windows 10-Dator-HDR Film-tajm kanske gillar det
Se om jag hittar en aktiv 2.1 kabel på 10 meter en dag ..
Bra jubbat NorthLight!

Tack o bock samt lycka till med kabeln

Permalänk
Skrivet av NorthLight:

Stort tack och jepp, tycker verkligen synd om dessa. Var ju själv närapå att gå i taket efter funderingarna kom - varför köpte jag inte extra skydd osv. Så en svettig natt blev det. Men oj vilken befrielse när jag fick syn på detta först via, minhembio, sedan telefon samtalet och mailet från LG = bästa nyheterna någonsin

LG är helgrymma!

Men andra alternativet låter som en försäkring om någon klantar sig lite extra. Men i alla fall och köpa till 2 år garanti var ju en liten peng. Testade nu med quantum tv inställningar en del var bra och del mindre bra tycker jag ska ge de lite mer tid. Just nu tycker jag min Q95T var bättre för sport men sämre på allt annat. Dock saknar jag appen Cmore , eller frugan gör det men de funkar ju med AirPlay

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Ja det kanske inte skadar, är ju upp till var och en. Men LG's garanti täcker in mer och nu lite till - som den viktigaste frågan IMHO: burn in helv**tet..Så nu kan jag sova lungt

Den där Quantum ses som ett totalskämt skall du veta. Sen tar väl den galningen betalt för sina inställningar ?

Permalänk
Medlem

Kör denna skärmen nu som datorskärm, 4k OLED i 120hz med 10 bitars färg HDR med Gsync är svårslaget

Funkar förvånansvärt bra i tävlingsspel som COD: Warzone, då jag sitter på samma avstånd som innan (gick från 24" TN panel)

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en bra HDMI-kabel som fungerar med ett 3080 (2m lång)?! Jag fick med en "gaming" kabel från EG när jag köpte TVn som ska klara bandbredden men det känns som den glappar då skärmen ibland hackar till. Detta kommer väldigt sporadiskt och både i spel och i Windows, så min gissning är att kabeln är dålig eller inte riktigt klarar HDMI 2.1
Lägger gärna lite mer för att få en certifierad kabel som jag vet är bra så man kan utesluta kabeln om problemet fortsätter.
Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jompa79:

Någon som har tips på en bra HDMI-kabel som fungerar med ett 3080 (2m lång)?! Jag fick med en "gaming" kabel från EG när jag köpte TVn som ska klara bandbredden men det känns som den glappar då skärmen ibland hackar till. Detta kommer väldigt sporadiskt och både i spel och i Windows, så min gissning är att kabeln är dålig eller inte riktigt klarar HDMI 2.1
Lägger gärna lite mer för att få en certifierad kabel som jag vet är bra så man kan utesluta kabeln om problemet fortsätter.
Tack på förhand!

Finns tips i tråden som jag skrivit om förut. Men kommer inte på på rak arm vad de hette. Svenskt företag med certade kablar iaf Bra pris också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Tack o bock samt lycka till med kabeln

Skrivet av Lagerlöf:

Tackar så mycket!! 😎

https://noerdic.se/collections/rekommenderade-produkter/produ...

Permalänk
Medlem

Kör med deras kablar oxå.Helt sjukt att de kan hålla såna låga priser, eller kanske mera visar Hur Överprisade de andra är
Även Elgiganten säljer dessa. Fantastisk kvalite!

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Fyfan vad fint. Bra jagat

Mindre kul för alla som köpte massa extraförsäkringar dock

Synd vet jag inte. Med tanke på att jag köpte en 77" så är priset därefter, och jag känner mig betydligt tryggare då jag vet att jag har 5 års garanti. Sen är det såklart upp till var och en att avgöra vad man tycker är viktigt 🙂

Permalänk

Ni som använder 48" som monitor (på skrivbord), hur upplever ni storleken?

Jag sitter vid ett 78cm djupt skivbord. Använder just nu en Asus VG279Q som jag drar fram till ca mitten av skrivbordet.

Har just köpt en PS5 och funderar över monitorer. Men en 27" monitor som klarar både 4k60 och 1080/120hz kostar ju inte mycket mindre än en CX 48. Jag är dock lite orolig på om det blir för stort. Vill fortfarande sitta vid skrivbord. Spelar lika myclet single player och fps (Apex Legends, COD).

Så, någon som gått från 27" hela vägen till 48" och sitter vid skrivbord som har input?

Edit: Jag äger ingen PC, så det är enbart till PS5. Anledningen att jag eftersöker monitoranvändare är för att jag ej vill förväxla det med soff-användande.

Edit 2: Är 11.995kr för en 48" ett nyligen reducerat pris? Väntas det sjunka ytterligare med nya modeller på intåg? Är denna modell något som brukar figurera på stora kedjors reor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av turbotomte:

Ni som använder 48" som monitor (på skrivbord), hur upplever ni storleken?

Jag sitter vid ett 78cm djupt skivbord. Använder just nu en Asus VG279Q som jag drar fram till ca mitten av skrivbordet.

Har just köpt en PS5 och funderar över monitorer. Men en 27" monitor som klarar både 4k60 och 1080/120hz kostar ju inte mycket mindre än en CX 48. Jag är dock lite orolig på om det blir för stort. Vill fortfarande sitta vid skrivbord. Spelar lika myclet single player och fps (Apex Legends, COD).

Så, någon som gått från 27" hela vägen till 48" och sitter vid skrivbord som har input?

Edit: Jag äger ingen PC, så det är enbart till PS5. Anledningen att jag eftersöker monitoranvändare är för att jag ej vill förväxla det med soff-användande.

Edit 2: Är 11.995kr för en 48" ett nyligen reducerat pris? Väntas det sjunka ytterligare med nya modeller på intåg? Är denna modell något som brukar figurera på stora kedjors reor?

Lite för stor skulle jag säga att den är, men tycker det fungerar bra ändå. Men skulle tro att 42 hade varit mycket bättre. Har min på väggen så är maximalt långt bort, men ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Mr. Scriptman