Permalänk
Medlem

Hårklippare som inte är skit?

Jag vet inte hur många hårklippare jag fått slänga genom åren. Otaliga Phillips, Remington, Babyliss etc som efter 2-3 år får riktigt slöa knivar, bräckliga distanser som går sönder lätt och batterier som dör.

Vilka hårklippare använder egentligen frisörer? Finns dessa att köpa för hemmabruk eller finns det andra bra alternativ? Har satt en maxbudget på drygt 1000-1500Kr max men går gärna lägre eller högre om det krävs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Vilka hårklippare använder egentligen frisörer? Finns dessa att köpa för hemmabruk eller finns det andra bra alternativ? Har satt en budget på drygt 1000-1500Kr max men vill inte vara dumsnål, finns det något bättre köper jag gärna det.

Vet inte svaret, men med tanke på att saxarna de har går på flera tusen gissar jag att 1500kr inte räcker långt om du verkligen vill ha en proffsmaskin.

En snabb googling säger Oster 97. Drygt 2000kr utan tillbehör.

Permalänk
Medlem

Moser med sladd, inte batteri, hittar du hos många frisörer. Sen har de en liten minitrimmer med batteri för detaljer, polisonger etc.

Oster är vanlig också som ovanstående skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vet inte svaret, men med tanke på att saxarna de har går på flera tusen gissar jag att 1500kr inte räcker långt om du verkligen vill ha en proffsmaskin.

En snabb googling säger Oster 97. Drygt 2000kr utan tillbehör.

Jag behöver inte göra annat än att klippa håret i ca 25 minuter varannan månad så jag tycker inte kraven borde vara så höga. Men uppenbarligen så klarar inte konsumentgrejerna av detta så det är lite därför jag vill köpa proffsgrejer istället.

Skrivet av cracko:

Moser med sladd, inte batteri, hittar du hos många frisörer. Sen har de en liten minitrimmer med batteri för detaljer, polisonger etc.

Oster är vanlig också som ovanstående skrev.

Hittat lite referenser till en Moser 1400. Ca 400Kr, verkar nästan för billig för att ens vara bra? Har inga problem med sladd, tvärtom, inget batteri som kan bli dålig. Min nuvarande skäggtrimmer går inte ens att ladda och använda samtidigt, så när batteriet är dött är det tippen som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag behöver inte göra annat än att klippa håret i ca 25 minuter varannan månad så jag tycker inte kraven borde vara så höga. Men uppenbarligen så klarar inte konsumentgrejerna av detta så det är lite därför jag vill köpa proffsgrejer istället.

Grovt hår? Det kan vara stor skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Grovt hår? Det kan vara stor skillnad...

Får ofta höra att jag har tjock hår, antar att det gör så att det geggar ihop knivarna kanske?

Permalänk
Medlem

Wahl professional-serie.
De har en bra guide, för att hitta rätt modell:
Wahl Pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Moser 1400 för ca 5 år sen. Tung, otymplig och låter som den ska explodera när man startar den, men klipper bra gör den fortfarande. Smörjer var tredje gång. Använder utan distanskammar varje vecka.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Philips Series 7000. Men det är ingen Moser såklart.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

J
Hittat lite referenser till en Moser 1400. Ca 400Kr, verkar nästan för billig för att ens vara bra? Har inga problem med sladd, tvärtom, inget batteri som kan bli dålig. Min nuvarande skäggtrimmer går inte ens att ladda och använda samtidigt, så när batteriet är dött är det tippen som gäller.

Moser är väl lite av ledande bland klippare och håller hög kvalitet, dock vet jag inte om de nya billiga modellerna håller samma höga klass.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Wahl professional-serie.
De har en bra guide, för att hitta rätt modell:
Wahl Pro

Klickade mig igenom den men ingen av de rekommenderade apparaterna hittar jag hos någon svensk åf vad jag kan hitta.

Skrivet av w0x:

Jag köpte en Moser 1400 för ca 5 år sen. Tung, otymplig och låter som den ska explodera när man startar den, men klipper bra gör den fortfarande. Smörjer var tredje gång. Använder utan distanskammar varje vecka.

Jag brukar dock inte raka skallen utan främst korta ner det, ha kort på sidan som sedan "fade:ar" in typ. Har 1400 ljusterbar längd?

Permalänk
Medlem

jag sökte efter exakt samma sak för ett par månader sedan och fastnade för en Wahl Senior Cordless. Tittade på massor av youtube och det verkade som att många frisörer använder denna:

https://www.amazon.se/Wahl-191102-H%C3%A5rklippare-storlek-Sv...

Den är mäktiga stadig och det är inte mycket plast i den. Det gör dock att den väger lite mer än en plastig biltema-variant.
En fördel är det finns reservdelar till denna, inkl. batteri.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Hardcore

Du verkar ha fått bra tips hittills, men om riktigt hardcore behövs...?

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Jag har använt Moser i många år (inga proffsmodeller). De har blivit billigare över åren men kvaliteten tycker jag fortfarande är bra. Skulle min nuvarande gå sönder så skulle jag köpa https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/kropp-halsa/har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag behöver inte göra annat än att klippa håret i ca 25 minuter varannan månad så jag tycker inte kraven borde vara så höga. Men uppenbarligen så klarar inte konsumentgrejerna av detta så det är lite därför jag vill köpa proffsgrejer istället.

Hittat lite referenser till en Moser 1400. Ca 400Kr, verkar nästan för billig för att ens vara bra? Har inga problem med sladd, tvärtom, inget batteri som kan bli dålig. Min nuvarande skäggtrimmer går inte ens att ladda och använda samtidigt, så när batteriet är dött är det tippen som gäller.

Min första Moser 1400 införskaffades några år efter lumpen.
Visste att den var bra då hela plutonen använt en och samma maskin under hela värnplikten.
Den första jag köpte höll i drygt 15 år innan jag tappade den i golvet från alldeles för hög höjd. Den hade klarat tidigare fall galant.
Om inte detta hade hänt så hade den förmodligen fortfarande fungerat alldeles utmärkt.
Tyvärr var det svårt att få tag i reservdelar då någon detalj invändigt hade ändrats genom åren och även om det gick att få fram så skulle det nog nästan bli dyrare än att köpa en ny maskin.
Den andra Moser 1400 jag köpte har nu varit aktiv i ca: 10 år.

Permalänk
Medlem

Kör med en: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-ha...
Fungerar ypperligt enligt mig, visst är den tung, men klipper på tyst och bra.

Permalänk
Medlem

Vi kör en Wahl close cut pro här hemma efter att ha tagit död på ytterligare en batteridriven historia. Har inte kört den mer än några gånger men hittills är det bra mycket mer oomph i den än de tidigare vi haft. Väger däremot mycket och är bra mycket mer otymplig så det är något av en avvägning.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Klickade mig igenom den men ingen av de rekommenderade apparaterna hittar jag hos någon svensk åf vad jag kan hitta.

Vilken modell blev du rekommenderad?

Permalänk
Medlem

A5 skär på en Oster, Moser eller Wahl. Finns säkert andra märken också med a5 skär. Kan köra oster skär på en wahl maskin eller tvärtom.

Har själv en Oster Power Pro med skär i längderna 1,2 mm, 2,4 mm, 4 mm, 6,3 mm, 9 mm. Har varit min trotjänare i 10 år. En Wahl motsvarighet är KM serien.

En bra sax kommer man långt med också. När man väl kommit upp i en viss nivå på sax/trimmer är det inte gadgets/konsumtionsvaror längre. Blir som med köksknivar eller järnpannor. Eftersom man kör med samma resten av livet är det ett kvalitetsintyg att man inte kan jämföra med andra märken, varför jämföra när man inte behöver jämföra.

Permalänk
Medlem

Funderade på nån dyrare Wahl men sen efter läst en del bra recensioner på amazon uk & de på denna https://www.amazon.se/Hatteker-H%C3%A5rklippare-Professionell...

Så beslöt jag testa och varit väldigt nöjd. Säkert klipper professionella dyrare alternativ aningen bättre men denna är lagad för att hålla i evigheter. Vet ej heller va det är för häxkonster de gjort med batterin men det liksom håller och håller och man får 2st batterier t.o.m. Tror jag inte behövde ladda på typ över 10st hårklippningar / 2 år eller något sånt. Aldrig varit med om liknande batteritid.Väldigt tystgående dessutom, min förra philips som fick spilt blad på några år och hade säkert 3x mera ljud. Hatteker går såpass tyst att jag kan sätta örat emot den utan att det blir obekvämt.

Har egentligen denna https://www.amazon.se/HATTEKER-Professionell-Sk%C3%A4ggtrimme... för att va exakt men ovan är väl vad jag skulle välja idagsläget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är detta du är ute efter, men jag har en https://www.brio4life.com/products/beardscape-pro fast tidigare modell. Köpte min i mitten av 2017 och har aldrig haft problem med den. Rakar håret med den också med medföljande distanser(??), tror den maxar på 1,8cm ungefär. Brukar själv köra kortare dock.

Om/när min går sönder kommer jag 100% köpa en till. Den känns riktigt gedigen. Dubbelkolla så du får så du kan använda den i svenska eluttag bara, jag fick en för USA först men supporten löste det smidigt. Kanske ändrats, inte kikat något nu om det.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Oster 97 har jag sett många frisörer använda. Själv kör jag med en Philips MG7720 hemma, vilket funkar bra att raka skallen med utan distanskam.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Sötast

Mosern har gått 3+ år nu, bästa trimmern jag haft.
Väldigt lite vibrationer, hyfsat 'tyst' brummande, inget skrammel.... bara går å går. Trimmar skägget med den veckovis så tjock hår eller ej verkar kvitta fullständigt.

Alla andra trimmers jag haft har på mindre än ett år skramlat sönder fullständigt.

Permalänk
Medlem

Min pappa har en Moser 1901 som jag använder, fungerar fantastiskt bra. Så mycket bättre än alla andra maskiner jag testat, det är i princip en helt annan klass. När det blir till att flytta så kommer jag nog skaffa en liknande.

Permalänk
Medlem

Konstigt det där, har en 600 kroners philips 7000 serien som funkat klockrent i många år (använder på överkropp och huvud varje vecka), men fått dåliga betyg på nätet. Kan tänka mig dock att köpa en värsting den dagen den ger upp.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Fick bli en Moser 1400 nu. I värsta fall kanske jag kan klippa katten med den om jag inte blir nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en Moser 1400 efter att ha läst mycket gott om den i en annan tråd här på SweClockers. Har haft den i snart fyra år nu och den bara går och går och går. Inga konstigheter förutom lite nogrannare rengörning då och då.

Kör den till hår och skägg ungefär varannan eller var tredje vecka.

Ska man ha något som håller länge, undvik laddningsbart eftersom batterierna lär vara skrot innan mekaniken är det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Precis som många redan sagt, Moser och Oster bör du titta på. Alla frisörer jag haft har använt modell Oster 97. Riktigt bra trimmer och grym hållbarhet. Men dem är inte så billiga.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Får sälla mej till kören och ropa Moser jag med. Hade en 1400 som jag råkade kasta sönder på stengolv, köpte en Primat(1230) som ersättare och den tuggar på glatt trots mina svinborst till hår och skägg som dödat många billiga maskiner.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3