Radeon 6600/6700 i lager - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Radeon 6600/6700 i lager - Diskussionstråden

Diskussionstråd för Radeon 6600 och 6700 serien i lager. Diskussioner kring tipstråden kan föras här.
Länk till tipstråden där tips om lagerstatus kan lämnas:
TIPSTRÅDEN

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kommer kunna köpa rx 6700 xt kortet idag vid lanseringen har inte sätt kortet listad på någon svensk återförsäljare en?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon som vet vart man kommer kunna köpa rx 6700 xt kortet idag vid lanseringen har inte sätt kortet listad på någon svensk återförsäljare en?

Läste i tråden som tillhör recensionen av 6700 XT att det kommer att säljas via AMDs egen webbutik.

Permalänk
Medlem

Snart dags för släppet av 6700 XT då...

Permalänk
Medlem

Och där var de slutsålda överallt? Haha, kändes väl saftigt med 8-9k för kortet. Webhallen hade visserligen några i ett par minuter för runt 7, men inet tar saftigt betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxd:

Och där var de slutsålda överallt? Haha, kändes väl saftigt med 8-9k för kortet. Webhallen hade visserligen några i ett par minuter för runt 7, men inet tar saftigt betalt.

Inet hade ett PowerColor för 5099 kr, lyckades dock inte få tag i något.

Permalänk
Permalänk

Slut nu. Haha.

Permalänk
Medlem

TAck för den! Klippte ett 3-slotskort som inte får plats i mitt chassi hahah

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

Allt slut nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbe_Eklund:

Allt slut nu eller?

Kolla netonnet

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Kolla netonnet

Slut Tack endå

Permalänk
Skrivet av erssn:

TAck för den! Klippte ett 3-slotskort som inte får plats i mitt chassi hahah

Haha! Grattis till kortet iaf Chassi är rätt billiga ändå

Permalänk
Medlem

Kul att jag skapade tråden och failade totalt, trodde korten skulle släppas kl 15...
Yeye, blir lite väl saftigt med 8000+ istället för 5200, i och för sig bara 60% påslag. Kan enkelt förklaras av att transporten från Kina flerdubblats.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Äsch, jag missade att releasen var igår. Hur snabbt tog dom billigare varianterna slut?

Visa signatur

Hail & Kill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mongroovy:

Äsch, jag missade att releasen var igår. Hur snabbt tog dom billigare varianterna slut?

Gick på mindre än en minut.

Permalänk
Medlem

Allvarligt.. vem köper ett 6700XT för över 8K????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Allvarligt.. vem köper ett 6700XT för över 8K????

Många eftersom annars skulle de aldrig ha så höga priser.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Många eftersom annars skulle de aldrig ha så höga priser.

Möjligtvis 5 k, inte mer

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Unpoor:

Allvarligt.. vem köper ett 6700XT för över 8K????

Finns för 9600:- om priset inte passar herrn:
https://www.komplett.se/product/1181812/datorutrustning/dator...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Möjligtvis 5 k, inte mer

Varför skulle de kosta 5k? När folk är villiga att betela 8k+ för kortet. Och dessutom så kosta rtx 3060 ti 5k när de släpptes och rx 6700 xt prestera snäppet över ett rtx 3060 ti. Det är derför mspr på rx 6700xt ligger i mellan rtx 3060 ti och rtx 3070.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

För att AMD inte har någon bra raytracing, även om den inte är så användbar på 3060ti....
Och 9600 är över 8K...
Sedan att folk betalar dessa pengar är sorgligt, kommer inte tjäna igen dom mining ens...

Permalänk
Skrivet av Unpoor:

För att AMD inte har någon bra raytracing, även om den inte är så användbar på 3060ti....
Och 9600 är över 8K...
Sedan att folk betalar dessa pengar är sorgligt, kommer inte tjäna igen dom mining ens...

Köpte ett för ca 9K, initialt i brist på annat men nu är jag glad för kortet. Raytracing funkar tillräckligt bra för mig, jag kör crypto-mining på det för att få tillbaka 2K - 3K som jag anser att jag betalat i överpris men crypto-miningen är enbart "för det går"; poängen med kortet är att använda det till spel och det kommer jag (troligtvis) kunna göra i några år framåt. Jag hade köpt det även om det inte gick att göra någon mining på det alls.

Permalänk

Lämnade tillbaka ett Sapphire 6700 XT Nitro+ idag på Webhallen i Fruängen då jag fick tag på ett 6800, så om någon är sugen så höll ögonen öppna.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara relativt god tillgång, med dagens marknadsförutsättningar då givetvis, på 6700 XT jämfört med de flesta övriga kort av senaste generationen. Vad tror ni att det beror på och tror ni att det får konsekvenser på hur andrahandsmarknaden ser ut för just 6700 XT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Det verkar vara relativt god tillgång, med dagens marknadsförutsättningar då givetvis, på 6700 XT jämfört med de flesta övriga kort av senaste generationen. Vad tror ni att det beror på och tror ni att det får konsekvenser på hur andrahandsmarknaden ser ut för just 6700 XT?

Precis vad jag kom hit för att fråga också. Det här tycker jag är väldigt märkligt.

Tillgången hos motsvarande kandidater hos konkurrenten 3070 och 3060 Ti är ju i princip obefintlig och scalpers begär i regel
runt 12 000:- för ett 3070. I det ljuset verkar ju inte 9000:- direkt i butik "så hemskt".

Inet RX 6700 XT lager

Vad är den samlade bedömningen här, beror det på:

  1. 6700 XT är för dålig för Cryptomining i förhållande till motsvarande RTX kort

  2. AMD Radeon har inte samma kvalitetsstämpel hos gemene PC byggare/gamer (misstro drivers, prestanda eller varumärke generellt)?

  3. RX 6700 XT suger helt enkelt?

Jag har återbesökt Team red under den senaste månaden efter att ha uteslutande använt det gröna laget i över 10 år. För mig så blev jag såld på nVidia någon gång 2010-2011 när jag slogs av hur problemfritt deras kort / driver fungerade i jämförelse med dåtidens ATi som jag ditintills hade kört. ATi = bra kort, usla drivers mellan 2000 - 2010 vill jag minnas.

Så vad tror ni, hur kan så pass välpresterande grafikkort ligga osålda i lager i över en vecka i dessa komponentkris-dagar?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Precis vad jag kom hit för att fråga också. Det här tycker jag är väldigt märkligt.

Tillgången hos motsvarande kandidater hos konkurrenten 3070 och 3060 Ti är ju i princip obefintlig och scalpers begär i regel
runt 12 000:- för ett 3070. I det ljuset verkar ju inte 9000:- direkt i butik "så hemskt".

Inet RX 6700 XT lager

Vad är den samlade bedömningen här, beror det på:

  1. 6700 XT är för dålig för Cryptomining i förhållande till motsvarande RTX kort

  2. AMD Radeon har inte samma kvalitetsstämpel hos gemene PC byggare/gamer (misstro drivers, prestanda eller varumärke generellt)?

  3. RX 6700 XT suger helt enkelt?

Jag har återbesökt Team red under den senaste månaden efter att ha uteslutande använt det gröna laget i över 10 år. För mig så blev jag såld på nVidia någon gång 2010-2011 när jag slogs av hur problemfritt deras kort / driver fungerade i jämförelse med dåtidens ATi som jag ditintills hade kört. ATi = bra kort, usla drivers mellan 2000 - 2010 vill jag minnas.

Så vad tror ni, hur kan så pass välpresterande grafikkort ligga osålda i lager i över en vecka i dessa komponentkris-dagar?

Känns som att det är #1 ovan plus att det kanske ändå är rätt begränsat med folk som har råd med 9000 för ett grafikkort. Det är ändå väldigt positivt att något ligger kvar i lager alls, det kan tyda på en liten vändning mot det bättre (hoppas, hoppas)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av suncore:

Känns som att det är #1 ovan plus att det kanske ändå är rätt begränsat med folk som har råd med 9000 för ett grafikkort. Det är ändå väldigt positivt att något ligger kvar i lager alls, det kan tyda på en liten vändning mot det bättre (hoppas, hoppas)...

För att öka mystiken en aning så säljs just 6700 XT kort på nätauktion för just 9000:- eller mera...

Asrock 6700 XT

och

Sapphire Nitro+ 6700 XT

Om det ska finnas någon vits att köpa här så ska det ju vara betydligt billigare än i affär då man får mer strul med garantier och reklamationer än motsvarande köp i butik.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Det längsta kortet är tydligen 322 mm.
Har alla plats med så stora kort?

Permalänk

Jag har ett 6700xt oöppnat liggandes som jag tänkte returnera ifall det dyker upp en bättre deal, vilket inte ser ut att hända. VIll bygga en dator i nuläget och det finns helt enkelt inte något annat att hitta (jag har kollat i några veckor nu). De kanske hittade precis lagom pris på 9000 där man inte riktigt är glad över köpet men inte heller har något bättre alternativ.

Jag har inte ont om pengar direkt men hatar att spendera dem i onödan också, så visst är det surt med 9k på ett kort som hade legat på typ 5k normalt. Jämfört med ett 3070 och 3080 går för på "svarta marknaden" just nu är det ju superbilligt, och somsagt slippa "begagnatrisken".

Skrivet av Greyguy1948:

Det längsta kortet är tydligen 322 mm.
Har alla plats med så stora kort?

Tja, jag har en burk som har maxstorlek 315mm, så nej.