Android-telefoner samlar in över 20 gånger mer data än Apple Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du glömde vad jag vet den lilla detaljen att man först måste roota telefonen, vilket väl i sig kanske inte är något för den som prioriterar säkerhet med mera (så var det iaf för några år sedan när jag senast rootade en android).

Jag glömde kanske nämna att om man inte vet vad man gör och vilka konsekvenser det kan få och vilka fördelar det kan ge, så skall man kanske inte göra det. Att uppdatera samt ständigt installera nya program på sin enhet är en större risk för informationsläckage än att ha administratörsrättigheter till en enhet man äger.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag glömde kanske nämna att om man inte vet vad man gör och vilka konsekvenser det kan få och vilka fördelar det kan ge, så skall man kanske inte göra det. Att uppdatera samt ständigt installera nya program på sin enhet är en större risk för informationsläckage än att ha administratörsrättigheter till en enhet man äger.

Nu var det några år sedan jag senast rootade men iaf på den tiden så utgjorde det typ 90% av de som rootade.

Vad jag minns byggde det på att man hittade nån länk på XDA eller liknande till något icke open source program gjort av någon okänd person. I bästa fall gjorde det enbart vad det sa sig göra, I värsta fall betydligt mer. Skulle man dessutom köra custom Rom och trycka in nån boot loader först så...

Det kanske förändrats sen dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu var det några år sedan jag senast rootade men iaf på den tiden så utgjorde det typ 90% av de som rootade.

Vad jag minns byggde det på att man hittade nån länk på XDA eller liknande till något icke open source program gjort av någon okänd person. I bästa fall gjorde det enbart vad det sa sig göra, I värsta fall betydligt mer. Skulle man dessutom köra custom Rom och trycka in nån boot loader först så...

Det kanske förändrats sen dess?

Root genom någon exploit-nyttjande closed-source-app (kingoroot m.fl.) är minst sagt problematiskt, men det är sällan nödvändigt och i princip aldrig något man behöver ha i systemet en längre tid. Jag har pillat runt med ett flertal olika märken och modeller och det är bara Sony-telefoner som haft någon anledning att gå den vägen och det enbart om man känner för att backa upp DRM-nycklarna (TA-partitionen) innan man låser upp bootloadern och de försvinner.

Standardproceduren för att roota involverar ingen closed-source-mjukvara om man inte gärna vill och har inte gjort det sedan åtminstone ~2013 när jag hoppade på tåget:
- Lås upp bootloader (ingen extern mjukvara inblandad)
- Flasha recovery (TWRP, orangefox, CWM, philz touch är alla open source)
- Flasha roothanterare (Magisk är dominerande nu och tidigare fanns koush's superuser, båda open source)
(Man kan till och med hoppa över att flasha recovery om man kör magisk, men man får ett aningen jobbigare liv då.)

Sedan finns det ju Samsung som tycker om att vara annorlunda och man måste gå genom download mode, men även där är man inte låst till Odin (closed source samsungprogram som bara "släpps" genom läckor) utan kan använda heimdall (open source) för att flasha recovery.

Jag skulle inte säga att det finns några risker att tala om med att bara ha roothanterare installerad om man kör någon kombination av TWRP/Magisk (eller CWM/superuser på sin tid). Det är först när man börjar dela ut root-rättigheter till olika appar som de stora riskerna uppstår. Sedan kanske det inte är just root man ska fokusera på om man vill göra sin telefon mindre pratglad. Bättre att istället slänga in ett AOSP-ROM och undvika GApps så är det inte mycket closed source kvar i nallen. Helt open source kommer man inte ens med PinePhone, så förr eller senare får man känna sig nöjd även om man inte nått ända fram.

Vad var det jag svarade på? Om jag höll mig relevant var det nog mest på tur. God natt!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För den som inte orkar ploga hela undersökningen, vad är det mer exakt för data som samlas in ...? Handlar det om personliga data eller anonymiserad sådan?

En stor del av kritiken mot själva undersökningen handlar om att din fråga inte tagits i beaktande.
Det är helt klart att en hel del av datan är ganska generell och gäller statusrapporter om hårdvara/firmware/OS så att mjukvaran kan hållas uppdaterad och hårdvaran fungerar så bra som möjligt.

Permalänk
Avstängd

Datainsamlingens för- och nackdelar kan absolut diskuteras, och helst hade de flesta nog sluppit den förstås men kanske inte varit beredda att betala för tjänsterna som den nu finansierar. Men det finns några punkter som folk verkar missa:

1. Google kommer inte sälja eller ge bort dina personuppgifter om de kan undvika det då det är deras största tillgång. Vad de däremot säljer är segmenterade annonser. Lång diskussion och exempel i spoiler:

För att ta exemplet som alla använder så kan vi ju diskutera en situation med en gravid person som inte har gått ut med att hon är gravid. Google vet förstås det ganska tidigt, i alla fall om personen i fråga använder Google, då sökningarna följer mönstret: "Tecken på att man är gravid..."; "Vad kostar abort..."; "Hur är det att vara tonårsmamma..."; "Gravidvitaminer..."; "Bra förlossningsläkare..." och så vidare.

Då kan man tänka sig att exempelvis Pampers gärna hade fått ta del av denna information för att kunna göra reklam, skicka blöjprover eller liknande. Men som sagt är inte Google intresserade av att sälja denna persons uppgifter till Pampers för det är en engångsintäkt. Istället säljer de ett annonspaket till Pampers med segmentering som kan vara ganska snäv men ändå helt anonym, typ: Gravida kvinnor under 20 år som bor hemma hos sina föräldrar som bor i ett postnummerområde med en medelinkomst mellan X och Y, ett snitt på minst två bilar per hushåll och där majoriteten bor i fristående villor, med ett maxavstånd till ett samhälle med X antal butiker av kategori Y på Z km. Utifrån detta kan Pampers servera en ganska träffsäker annons. En annan kategori kanske är samma men lägre inkomst, 1-2 bilar och radhus, vilket innebär en annan annons med lite mer fokus på priset än på livsstilsaspekten eller liknande.

För mig är inte detta särskilt problematiskt. Pampers vet inte vem jag är förrän jag klickar på deras annons och fyller i mina uppgifter för att få ett gratis blöjpaket exempelvis. Däremot finns det ju en risk att Pampers kartlägger mig, om jag klickar på annonsen och blir kund eller loggar in så har de förstås sparat från vilket segment annonsen kom ifrån och därmed vet de då att jag är gravid och bor i ett sådant samhälle osv. och även om jag inte loggar in så eller ens klickar på annonsen kan de ju spara en cookie och därmed följa mig runt och se vilka andra sidor jag besöker som visar mig en av deras annonser, tills jag rensar cookies. Om man tillåter tredjeparts annons-cookies på respektive hemsida förstås. För mig är detta fortfarande inget jätteproblem, men det har väl att göra med att det är så uppenbart att det sker. Tror man att annonser på nätet fungerar som annonser i en tidning kanske det känns lite värre förstås.

Sen verkar ju inte segmenteringen vara alls så detaljerad i de flesta fall. Snarare verkar segmenten typ vara "De som har sökt på produktkategori X den senaste månaden" eller liknande. Jag köpte ett par hörlurar nyligen exempelvis, det innefattade en del research innan inköp och således har jag fått en massa annonser om hörlurar från diverse tillverkare och butiker sedan dess. Sannolikt finns det också segment som innefattar specifika sidor. Det händer att jag kollar på Inet emellanåt exempelvis, så det förvånat mig inte att jag får annonser för Komplett trots att jag väldigt sällan är inne på deras hemsida. Jag vet inte om kategorin är "De som har varit inne på Inet" eller "De som har varit inne på en datorbutik" men i praktiken gör det ingen större skillnad för mig.

Dold text

2. Google tar betalt för Google Apps på Android. Android i sig må vara gratis men ska du ha Play Store så måste du ha en del andra Google-appar som Gmail, Chrome, Maps och så och Google tar betalt för dessa. Kostnaden är inte jättehög men den är på ungefär samma nivå som vad MS tar betalt för Windows förinstallerat på enheter. Se exempelvis: https://www.theverge.com/2018/10/19/17999366/google-eu-androi...