Hjälp med datorbygge, vilken processor till rtx 3090 aorus master?

Permalänk
Medlem

Hjälp med datorbygge, vilken processor till rtx 3090 aorus master?

Hej!
Så jag har ett rtx 3090 aorus master. Men jag kan inte bestämma mig för vilken processor jag ska para ihop den med. Jag har 2 processors att välja mellan. Det är 11900k och 5800x. Har alltid kört Intel och aldrig haft några problem med dem. Har inte någon erfarenhet från Amd så kan inte säga något om de. Det som jag använder datorn mest till är gaming och så vill jag ha pcie 4.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om de du spelar använder flera kärnor så kör AMD annars går Intel bra.
Finns många recensioner ute med nya Intel 11-serien och väldigt få personer hemma som har både 5800x och nya 11900k för att kunna jämföra. Så hade litat på recensenterna.

Ca 1500 mer för Intel på Inet, men inte kollat skillnad för moderkortet.
Jag skulle gå på AMD.

Permalänk

Jag skulle valt en 5900x eller om du vill ha en nu 10900k, känns som 10900k är bättre än 11900k, med två mer cores, mer framtids-säkert.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Men 10900k har inte pcie 4?

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar. Blir nog att jag kör på intel 10gen.
Testade ryzen 5800x blev dock inte riktigt som jag ville. Hade nog kunnat bli bra om jag lagt ner mer tid på att ställa in inställningar och så. Med intel 11gen så hoppar jag nog den och väntar på nästa generation.

Permalänk
Medlem

Nytt dator bygge

Hejsan!
Hade tänkt att bygga nytt i ett Lian Li PC-O11 Dynamic Mini.
Har lagt ihop ett bygge. Har redan cpu, minne, ssd och grafikkort.

Min fråga är till någon som bättre koll än mig om 750 watt psu räcker till detta bygge?
Tackar så mycket på förhand för alla svar.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog funka bra. Men jag skulle faktiskt köpa ett 850W om jag var du.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi inte tillåter s.k. korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi vill att alla ska ha samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...