Mesh-nätverk med APs kopplade med kabel

Permalänk
Medlem

Mesh-nätverk med APs kopplade med kabel

Hej på er!

Jag känner mig rätt efter vad gäller nätverk nuförtiden och jag funderar på att byta ut min wifi-router och så här hemma så småningom och tittar på någon typ av Mesh-lösning, just nu har jag svårt att få täckning i hela lägenheten och har 2 olika wifi-nätverk beroende på var i lägenheten en är.
Inte den smidigaste lösningen, men det funkar. Då det framförallt är i gästrummet som täckning saknas helt på det vanliga nätverket.

Men det är ganska långsam hastigheter även på vissa ställen så med 3 accesspunkter så borde jag få en bra täckning.

Men då jag har kabel dragit på lite olika ställen i lägenheten, går det att koppla ihop flera APs i ett mesh-nätverk men där flera APs hellre skickar informationen via kabel än via trådlöst om det går?

Så som jag har tänkt koppla det så blir ungefär så här:

Huvudrouter där internet kommer till sladd i ena delen av lägenheten, en AP för bättre täckning utan kabel i mitten och en AP med kabel längst bort i lägenheten.

Funkar mesh-nätverk på det viset eller skickas all information enbart trådlöst mellan accesspunkterna?

Permalänk
Medlem

Finns både och, tror dom kallar det backhoul och det finns både trådbunden och trådlös sådan.

Kolla vad den Meshtillverkare du spanar på stödjer.

Permalänk
Medlem

Mesh kan koppla ihop sina noder (backhaul) på tre sätt:
1. Kabel
2. Eget Wifi band för backhaul
3. Samma Wifi som klienterna

1 är bäst och 3 sämst.

Har man kabel så fungerar 3 st AP lika bra som mesh.
Mesh är bara en teknik som kopplar ihop AP.
Så det finns inga fördelar för en klient med mesh, t.ex. roaming blir inte bättre i ett mesh system.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prelatur:

Har man kabel så fungerar 3 st AP lika bra som mesh.
Mesh är bara en teknik som kopplar ihop AP.
Så det finns inga fördelar för en klient med mesh, t.ex. roaming blir inte bättre i ett mesh system.

Håller med, om AP'na som väljs hanterar hand-over, typ Ubiquiti men även andra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Mesh kan koppla ihop sina noder (backhaul) på tre sätt:
1. Kabel
2. Eget Wifi band för backhaul
3. Samma Wifi som klienterna

1 är bäst och 3 sämst.

Har man kabel så fungerar 3 st AP lika bra som mesh.
Mesh är bara en teknik som kopplar ihop AP.
Så det finns inga fördelar för en klient med mesh, t.ex. roaming blir inte bättre i ett mesh system.

Här hänger jag inte riktigt med, har jag missförstått grejen med mesh?

Jag trodde att mesh-nätverk var att flera APs ihop skapade ett gemensamt wifi-nätverk så att uppkopplade enheter sömlöst kunde byta AP beroende på vilken den hade bäst signal till?

Det problemet jag har idag är att min mobil byter till wifi2 när jag går in i gästrummet då signalen ifrån wifi1 i princip är obefintlig där, men sen byter den inte tillbaka till wifi1 när jag t.ex. är i badrummet då signalen från wifi2 är stark nog för att vara aktiv, men så svag och opålitlig att den är obrukbar så jag måste byta manuellt.

Jag har provat att flytta runt APn lite men det går inte att få till stark och bra signal nog i gästrummet för att Netflix, Plex osv. ska funka utan problem till chromecasten där och samtidigt få täckning i hela lägenheten.

Skrivet av giplet:

Håller med, om AP'na som väljs hanterar hand-over, typ Ubiquiti men även andra.

Hur fungerar det?
Jag hittar ingen bra sammanfattning när jag googlar.

Permalänk
Medlem

När det gäller roaming så är det som sagt var klienterna som bestämmer vilken AP de skall koppla upp sig mot.
Till sin hjälp finns ett antal standarder som brukas benämna "roaming" standarder.

802.11r gör att de går snabbare att byta från en AP till en annan. Utan denna kan strömmande trafik, typ ljud och tal, koppla ner vid ett byte för att det tar för lång tid. Ett ex. är Discord.
802.11v och k talar om för klienten hur topologin ser ut och vilken belastning noderna har vilket hjälper klienten när den skall byta nod.
Inget av dessa behöver vara implementerat i ett mesh system. T.ex. så saknar ASUS AIMesh 802.11r.

Det finns i princip bara en sak en AP kan göra för att styra en klient och det är att kicka den och hoppas på att den kopplar upp sig mot en bättre.

Så ett mesh system fördel är att den kan koppla upp AP trådlöst.
En annan fördel som användare är att mesh system kan styras från ett ställe så man slipper sätta upp varje AP för sig, men detta kan också göras utan mesh.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Men suck, vilken besvikelse!
Jag trodde att mesh-wifi fungerade mer som mobilnätet gör med roaming osv. där det ifrån klientperspektivet ser ut som ett enda nät.

Hur är det med SSID, lösenord och att logga in på dom olika näten?
Finns det något smidigt sätt att göra det så det blir gemensamt?

Så som jag har det nu så måste en ju manuellt logga in på 2 olika näten och det känns lite osmidigt för gäster och så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

De ska ha samma namn och samma lösenord, likadant för det egna gästnätverket. Vet inte varför du int satt de med samma konfig tidigare.
Roaming (bytet) sker i klienten, mesh-nätverk eller flera AP's skapar ju bara ett täckande nätverk så klienten kan byta till en bättre AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

De ska ha samma namn och samma lösenord, likadant för det egna gästnätverket. Vet inte varför du int satt de med samma konfig tidigare.
Roaming (bytet) sker i klienten, mesh-nätverk eller flera AP's skapar ju bara ett täckande nätverk så klienten kan byta till en bättre AP.

Det är 2 olika wifi-nätverk med olika APs som inte har med varandra att göra, jag visste inte att det funkade att sätta samma namn och lösenord på dom och att klienterna då bara behövde skriva in ett lösenord.
Behöver en göra något särskilt eller är det bara att sätta samma SSID och samma lösenord så behöver en klient bara skriva in det en gång så byter den mellan dom?

Jag valde 2 olika namn så att en kan se vilket nätverk en är på.

Jag är väldigt förvirrad och det känns som att jag har missat något eller att vi pratar om olika saker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kilroy:

Det är 2 olika wifi-nätverk med olika APs som inte har med varandra att göra, jag visste inte att det funkade att sätta samma namn och lösenord på dom och att klienterna då bara behövde skriva in ett lösenord.
Behöver en göra något särskilt eller är det bara att sätta samma SSID och samma lösenord så behöver en klient bara skriva in det en gång så byter den mellan dom?

Jag valde 2 olika namn så att en kan se vilket nätverk en är på.

Jag är väldigt förvirrad och det känns som att jag har missat något eller att vi pratar om olika saker.

Det är lite rörigt redan från början:)
Du pratar säkert två separata nätverk och inte flera AP's? Vill man att klient ska byta "sömlöst" mellan separata AP's ska de ha samma namn och lösenord. Oavsett typ av nätverk (Privat, gäst) sålänge de inte är samma band (2.4GHz, 5GHz)
Meshnätverk fungerar ju så, noderna broadcastar samma SSID för enklare byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är lite rörigt redan från början:)
Du pratar säkert två separata nätverk och inte flera AP's? Vill man att klient ska byta "sömlöst" mellan separata AP's ska de ha samma namn och lösenord. Oavsett typ av nätverk (Privat, gäst) sålänge de inte är samma band (2.4GHz, 5GHz)
Meshnätverk fungerar ju så, noderna broadcastar samma SSID för enklare byte.

Jag har det kopplat så här:

Router (med wifi1 2.4GHz och wifi3 5GHz) - Switch - AP (med wifi2 2.4GHz).
Det är ju samma nätverk, en kommer åt samma datorer osv oavsett vilket wifi en har kopplat upp sig mot.

Så det jag borde kunna göra är att stänga av 2.4GHz på routern och se till att 5GHz på routern och 2.4GHz på APn har samma SSID och lösenord?

Det var ett bra tag sedan jag höll på och fixade med mer avancerade saker, dagens nätverksgrejer förstår jag mig inte på! Allt är ju så "automagiskt" nuförtiden! (Och går inte att göra något åt när det inte funkar som en vill!)

Permalänk
Medlem

Det du kan göra om du har möjlighet är att skruva ner uteffekten på den sekundära accesspunkten. Då kommer klienterna släppa den tidigare.

Har ingen fakta som styrker det, men det känns som att klienten borde ha ett högre tröskelvärde på att byta accesspunkt när de har olika namn än när de har samma. Så se till att de har samma namn, lösenord och säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har det kopplat så här:

Router (med wifi1 2.4GHz och wifi3 5GHz) - Switch - AP (med wifi2 2.4GHz).
Det är ju samma nätverk, en kommer åt samma datorer osv oavsett vilket wifi en har kopplat upp sig mot.

Så det jag borde kunna göra är att stänga av 2.4GHz på routern och se till att 5GHz på routern och 2.4GHz på APn har samma SSID och lösenord?

Det var ett bra tag sedan jag höll på och fixade med mer avancerade saker, dagens nätverksgrejer förstår jag mig inte på! Allt är ju så "automagiskt" nuförtiden! (Och går inte att göra något åt när det inte funkar som en vill!)

Om du inte har enheter som kräver 2,4 ghz så slopa det helt. Skapa sedan ett wifi med samma ssid/lösenord men med olika kanaler så är det bara tuta och köra. Som andra skrev så är det klienten som bestämmer vilken ap den ska koppla till, det finns dock tekniker och inställningar som kan optimera det men i regel så gör det saker värre om man inte vet vad man gör.

Tyvärr är det väldigt vanligt nu för tiden att folk som inte vet vad de håller på med eller har läst på sidor "ex pc för alla" där de skriver att mesh är ett måste för att kunna förflytta sig sömnlöst mellan APs. Så det är inte så konstigt att folk inte kan då infon är felaktig eller kan misstolkas.

Om du bifogar en skiss på hur ditt boende ser ut så kan vi hjälpa till att se vart du bör testa att placera dem samt hur många APs du kan tänkas behöva.

Ett tips är att välja typ mellersta styrkan på sändningseffekten för att överlapa lite bara. Exakt hur mycket och vart du ska ställa placera dina APs är svårt. Troligen så klarar du dig med 2 APs.

EDIT: "Oavsett typ av nätverk (Privat, gäst) sålänge de inte är samma band (2.4GHz, 5GHz)" - Misstänker det är kanalerna tcntad tänker på här inte vilket band. du kan köra 2,4 ghz och 5 ghz samtidigt utan problem hur du vill men du ska inte ha dem på samma kanal. Ex på 2,4 ghz så ska du använda kanal 1,6,11 inte köra alla 3 på kanal 1, då de stör ut varandra.

EDIT2: Som vanligt så rekommenderas väl unifi APs Unifi lite fungerar kanon för gemene man i hemmet. De har också en "automode" för att välja kanaler, det kan du prova i första hand så behöver du inte bry dig om att konfa. Upplever du problem eller om du bor i en lägenhet mitt i stan så kan du nog behöva justera manuellt, och isf också undvika 2,4 ghz. Och som sagt prova gärna med 2 st först, det fungerar sämre om du har "för" många APs på samma yta.

Lagt till en del info istället för att skapa en ny post.
Visa signatur

.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fragwolf:

EDIT: "Oavsett typ av nätverk (Privat, gäst) sålänge de inte är samma band (2.4GHz, 5GHz)" - Misstänker det är kanalerna tcntad tänker på här inte vilket band. du kan köra 2,4 ghz och 5 ghz samtidigt utan problem hur du vill men du ska inte ha dem på samma kanal. Ex på 2,4 ghz så ska du använda kanal 1,6,11 inte köra alla 3 på kanal 1, då de stör ut varandra.

Kanal var ordet jag letade efter:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om du inte har enheter som kräver 2,4 ghz så slopa det helt. Skapa sedan ett wifi med samma ssid/lösenord men med olika kanaler så är det bara tuta och köra. Som andra skrev så är det klienten som bestämmer vilken ap den ska koppla till, det finns dock tekniker och inställningar som kan optimera det men i regel så gör det saker värre om man inte vet vad man gör.

Tyvärr är det väldigt vanligt nu för tiden att folk som inte vet vad de håller på med eller har läst på sidor "ex pc för alla" där de skriver att mesh är ett måste för att kunna förflytta sig sömnlöst mellan APs. Så det är inte så konstigt att folk inte kan då infon är felaktig eller kan misstolkas.

Om du bifogar en skiss på hur ditt boende ser ut så kan vi hjälpa till att se vart du bör testa att placera dem samt hur många APs du kan tänkas behöva.

Ett tips är att välja typ mellersta styrkan på sändningseffekten för att överlapa lite bara. Exakt hur mycket och vart du ska ställa placera dina APs är svårt. Troligen så klarar du dig med 2 APs.

EDIT: "Oavsett typ av nätverk (Privat, gäst) sålänge de inte är samma band (2.4GHz, 5GHz)" - Misstänker det är kanalerna tcntad tänker på här inte vilket band. du kan köra 2,4 ghz och 5 ghz samtidigt utan problem hur du vill men du ska inte ha dem på samma kanal. Ex på 2,4 ghz så ska du använda kanal 1,6,11 inte köra alla 3 på kanal 1, då de stör ut varandra.

EDIT2: Som vanligt så rekommenderas väl unifi APs Unifi lite fungerar kanon för gemene man i hemmet. De har också en "automode" för att välja kanaler, det kan du prova i första hand så behöver du inte bry dig om att konfa. Upplever du problem eller om du bor i en lägenhet mitt i stan så kan du nog behöva justera manuellt, och isf också undvika 2,4 ghz. Och som sagt prova gärna med 2 st först, det fungerar sämre om du har "för" många APs på samma yta.

Jag har saker som kräver 2.4GHz och min ena AP har inte 5GHz.

Ah, jag tyckte det var märkligt med banden där, kanalerna makes more sense.

Jag har faktiskt rätt bra grundkoll på det här, jag har bara aldrig kört med flera APs innan, jag har använt wifi-scanner och så för att välja dom kanaler som är minst belastade av grannarna och så.
Även hur jag har placerat accesspunkterna är ganska väl testat på flera olika platser och med bredbandskollen för att se hur bra signalen blir i praktiken på olika platser.

Men jag ska återkomma imorgon med en skiss och så!

Tack för allas hjälp.

Permalänk
Medlem

@Kilroy: Jag tycker mesh låter alldeles utmärkt för dig (trots att jag inte vet hur stort du bor)
här finns lite kort om skillnad mellan mesh och "vanliga" repeaters och APs.
Ska sägas att jag inte är nätverkstekniker, men jag har själv använt TP-links mesh-system och upplever det som alldeles magiskt när man behöver stor täckning.
Har själv inte testat Unifi, men har svårt att motivera dem med tanke på priset för ett deco-system (eller motsvarande) om man inte nödvändigtvis vill ha Ubiquiti.
Köp hem och testa ett om du är osäker

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Jag vill slå ett slag för TP-Link Omada, som liknar Unifi på många sätt.
Den har en liten controller (kan även köras som en applikation) som blir ett single pane of glass för Omada-klassad utrustning.
Själv har jag router, switch och 2st AP som alla konfigureras via controllern. Man kan välja om man vill ha cloud koppling eller inte.
Controllern underlättar även roamingen, och jag tycker det fungerar bättre nu än med Dovado Wifi XL jag körde innan (wired backhaul).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men suck, vilken besvikelse!
Jag trodde att mesh-wifi fungerade mer som mobilnätet gör med roaming osv. där det ifrån klientperspektivet ser ut som ett enda nät.

Hur är det med SSID, lösenord och att logga in på dom olika näten?
Finns det något smidigt sätt att göra det så det blir gemensamt?

Så som jag har det nu så måste en ju manuellt logga in på 2 olika näten och det känns lite osmidigt för gäster och så.

Har du samma namn/nyckel på både 2.4 och 5 och moderna accesspunkter (som stöder nyare wifi-tekniker) så får du en sömlös upplevelse.

Alla trådlösa enheter vill per standard klamra sig fast vid första bästa accesspunkt ända tills anslutningen i princip bryts eftersom det bland annat kostar ström att söka efter andra nät.
De moderna teknikerna hjälper till att övertyga mobilen att byta tidigare till ett snabbare nät.

En utmaning för dig är väl din gamla accesspunkt som bara stöder 2.4 som antagligen skulle behöva uppgraderas. Vad har du för modell på din andra accesspunkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du samma namn/nyckel på både 2.4 och 5 och moderna accesspunkter (som stöder nyare wifi-tekniker) så får du en sömlös upplevelse.

Alla trådlösa enheter vill per standard klamra sig fast vid första bästa accesspunkt ända tills anslutningen i princip bryts eftersom det bland annat kostar ström att söka efter andra nät.
De moderna teknikerna hjälper till att övertyga mobilen att byta tidigare till ett snabbare nät.

En utmaning för dig är väl din gamla accesspunkt som bara stöder 2.4 som antagligen skulle behöva uppgraderas. Vad har du för modell på din andra accesspunkten?

Okej, rätta mig om jag har fel, men om en hade samma namn och nyckel på gamla accesspunkter (802.11b och g) så blev det lite bråkigt?
Eller var det bara om en hade samma namn men olika nycklar? Eller om dom var på olika nät?
För det jag minns ifrån den tiden när jag började lära mig wifi var att en inte skulle ha samma namn på olika nät då det bara blev bråk.
Men jag kanske missförstod något då eller har saker förändrats?

Aja, nu har jag iaf lärt mig massa nytt och konfat om lite här hemma, vi får se om det funkar bättre!

Min AP hade visst stöd för 5GHz, jag har bara inte använt det eftersom jag fick bättre signal där jag behövde det med 2.4GHz.
Det är en D-link DAP-1620 Repeater AC1300 (Köpt slutet på 2019 eller rätt tidigt 2020).

Min router är en D-Link DIR-880L (köpt 2014).

Nu har alla 4 nät samma SSID och lösenord och chromecast osv. har uppdaterats med ny information.

Inte världens bästa ritning och inte helt skalenlig men på ett ungefär ser det ut så här:

Det mörkröda strecket är hur kabeln är dragen.

Den blåa fyrkanten är en alternativ placering av APn jag har haft, och även där jag eventuellt hade tänkt ha en tredje AP då utan kabel.

När jag hade APn med sladd vid den blå platsen så blev signalen till chromecasten för dålig, antar att kylen och frysen blockar för mycket.

Jag gick en runda i lägenheten med mobilen nu, jag får ca 80mbit hastighet i rummet där routern står, jag gick till rummet där chromecasten är och får ca 15-20 mbit. Sen gick jag vidare till köket och fick 3-5mbit, sen till badrummet och fick ca 1 mbit. Sen till där routern är igen, fick ca 8 mbit. Väntade lite. Fick 50mbit. Gick till badrummet och fick 20mbit.
Ja, ungefär så. Allmänt så behöver en liksom vänta lite beroende på var en går och det väl det jag helst hade velat fixa. Får se om jag tycker det känns bättre i praktiken med att den byter snabbare eller bättre nu.

Finns det något sätt att manuellt byta AP nu när dom är samma?

Hade även gärna haft bättre täckning i köket och på den stora balkongen.

Skulle en ny router förbättra hur klienterna byter AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Okej, rätta mig om jag har fel, men om en hade samma namn och nyckel på gamla accesspunkter (802.11b och g) så blev det lite bråkigt?
Eller var det bara om en hade samma namn men olika nycklar? Eller om dom var på olika nät?
För det jag minns ifrån den tiden när jag började lära mig wifi var att en inte skulle ha samma namn på olika nät då det bara blev bråk.
Men jag kanske missförstod något då eller har saker förändrats?

Aja, nu har jag iaf lärt mig massa nytt och konfat om lite här hemma, vi får se om det funkar bättre!

Min AP hade visst stöd för 5GHz, jag har bara inte använt det eftersom jag fick bättre signal där jag behövde det med 2.4GHz.
Det är en D-link DAP-1620 Repeater AC1300 (Köpt slutet på 2019 eller rätt tidigt 2020).

Min router är en D-Link DIR-880L (köpt 2014).

Nu har alla 4 nät samma SSID och lösenord och chromecast osv. har uppdaterats med ny information.

Inte världens bästa ritning och inte helt skalenlig men på ett ungefär ser det ut så här:
https://i.imgur.com/NfYEcED.png

Det mörkröda strecket är hur kabeln är dragen.

Den blåa fyrkanten är en alternativ placering av APn jag har haft, och även där jag eventuellt hade tänkt ha en tredje AP då utan kabel.

När jag hade APn med sladd vid den blå platsen så blev signalen till chromecasten för dålig, antar att kylen och frysen blockar för mycket.

Jag gick en runda i lägenheten med mobilen nu, jag får ca 80mbit hastighet i rummet där routern står, jag gick till rummet där chromecasten är och får ca 15-20 mbit. Sen gick jag vidare till köket och fick 3-5mbit, sen till badrummet och fick ca 1 mbit. Sen till där routern är igen, fick ca 8 mbit. Väntade lite. Fick 50mbit. Gick till badrummet och fick 20mbit.
Ja, ungefär så. Allmänt så behöver en liksom vänta lite beroende på var en går och det väl det jag helst hade velat fixa. Får se om jag tycker det känns bättre i praktiken med att den byter snabbare eller bättre nu.

Finns det något sätt att manuellt byta AP nu när dom är samma?

Hade även gärna haft bättre täckning i köket och på den stora balkongen.

Skulle en ny router förbättra hur klienterna byter AP?

Om båda hade varit routrar hade de haft olika IP-nät som inte kommunicerat vilket ställer till det när klienten plötsligt byter router. Eller att man inte har matchande inställningar på wifit.

Med ritningen ser man tydligt varför du får det beteendet med roamingen. Din primära router sitter inte i det stora rummer och har lite sämre signal ut där. Medan den sekundära sitter ute i det stora rummet. Vilket gör att den håller sig över tröskelvärdet för när klienten vill roama. Sedan har du troligen för stark signal från båda, vilket gör att den inte vill roama i första taget.

Du får inte bättre täckning med en ny router. Men en ny router erbjuder högre hastighet om dina klienter stödjer det. Du kanske klarar dig med en router om den placeras vid den blå rutan i din ritning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Okej, rätta mig om jag har fel, men om en hade samma namn och nyckel på gamla accesspunkter (802.11b och g) så blev det lite bråkigt?
Eller var det bara om en hade samma namn men olika nycklar? Eller om dom var på olika nät?
För det jag minns ifrån den tiden när jag började lära mig wifi var att en inte skulle ha samma namn på olika nät då det bara blev bråk.
Men jag kanske missförstod något då eller har saker förändrats?

Aja, nu har jag iaf lärt mig massa nytt och konfat om lite här hemma, vi får se om det funkar bättre!

Min AP hade visst stöd för 5GHz, jag har bara inte använt det eftersom jag fick bättre signal där jag behövde det med 2.4GHz.
Det är en D-link DAP-1620 Repeater AC1300 (Köpt slutet på 2019 eller rätt tidigt 2020).

Min router är en D-Link DIR-880L (köpt 2014).

Nu har alla 4 nät samma SSID och lösenord och chromecast osv. har uppdaterats med ny information.

Inte världens bästa ritning och inte helt skalenlig men på ett ungefär ser det ut så här:
https://i.imgur.com/NfYEcED.png

Det mörkröda strecket är hur kabeln är dragen.

Den blåa fyrkanten är en alternativ placering av APn jag har haft, och även där jag eventuellt hade tänkt ha en tredje AP då utan kabel.

När jag hade APn med sladd vid den blå platsen så blev signalen till chromecasten för dålig, antar att kylen och frysen blockar för mycket.

Jag gick en runda i lägenheten med mobilen nu, jag får ca 80mbit hastighet i rummet där routern står, jag gick till rummet där chromecasten är och får ca 15-20 mbit. Sen gick jag vidare till köket och fick 3-5mbit, sen till badrummet och fick ca 1 mbit. Sen till där routern är igen, fick ca 8 mbit. Väntade lite. Fick 50mbit. Gick till badrummet och fick 20mbit.
Ja, ungefär så. Allmänt så behöver en liksom vänta lite beroende på var en går och det väl det jag helst hade velat fixa. Får se om jag tycker det känns bättre i praktiken med att den byter snabbare eller bättre nu.

Finns det något sätt att manuellt byta AP nu när dom är samma?

Hade även gärna haft bättre täckning i köket och på den stora balkongen.

Skulle en ny router förbättra hur klienterna byter AP?

En modernare Router med stöd för nyare trådlösa standarder (det man brukar kalla Mesh) borde hjälpa dina trådlösa enheter att roama(byta ap) bättre.

Dlink verkar kalla det för "Exo", så en Router med den benämningen har sannolikt stöd för det.

Såg också att det finns två revisioner av din accesspunkt, där revision B har bättre stöd för riktigt mesh medan revision A endast stöder traditionellt förlängning av nätverket, vad nu det betyder.

Något du kan prova som inte kostar något är att flytta in accesspunkten/routern lite från ytterkanterna. Alla är ju rundstrålande, så en placering ca en femtedel från ytterkanten borde maximera den totala trådlösa teckningen (i alla fall i teorin). Det beror ju även på väggmaterial/tjocklek m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt lite mer och inte bara med min mobil, en LG G5 (från 2016), utan även med min flickväns, en Samsung S9, och det är verkligen enormt stor skillnad.

Hennes funkar felfritt typ överallt med mycket högre hastigheter än min, den verkar byta AP mycket snabbare och

Även min surfplatta, en LENOVO Tab 4 10 Plus köpt 2018, fungerar utmärkt överallt.

Jag tänkte verkligen inte att det skulle vara SÅ stor skillnad.

Tidigare hade jag haft lite problem med surfplattan också men det verkar vara löst nu när jag kör allt som ett nät så det har blivit bättre iaf!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nämnt när jag pratade om 802.11(rkv) att klienten också måste ha dessa för att det skall fungera.
Alla telefoner har inte implementerat dessa och det kan vara svårt att få reda på om det finns.
Sedan så beter sig enheter olika. En del är mer "sticky" än andra.

Att tänka på när man placerar sina AP är hur mycket vägg de behöver gå igenom.
Om man har solida väggar så kan detta spela stor roll.
En vägg som är 10 cm blir ju 10 cm för vågorna om de kommer rakt mot väggen.
Vid t.ex. 45 grader blir det 14 cm.
När du har en AP vid den blå punkten blir väldigt mycket vägg innan den når TVn.

Ett annat problem är 2,4 Ghz bandet.
I lägenheter kan det vara trångt på detta och mycket dålig prestanda.
Om man har samma namn på 2,4 och 5 så kommer din telefon att koppla upp sig först mot 2,4 när du närmar dig ditt hem. Om den då är av sticky typen så kommer den inte att byta till 5 och du får dålig hastighet hela tiden.
Så det kan vara idé att ha olika SSID på 2,4 och 5.

Verkar ju som en hel del i tråden fortfarande tror att mesh ger bättre routing, men mesh har inget med routing att göra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ett annat problem är 2,4 Ghz bandet.
I lägenheter kan det vara trångt på detta och mycket dålig prestanda.

Det är ganska lugnt här ändå, mina 2 nät är på kanal 1 och kanal 11, och det är ovanligt rent här. Alla nät jag kan se ligger på kanal 1, 6 eller 11.
Förutom ett när som ligger på kanal 13.
De 2 nät som är kraftigast, förutom mina egna, ligger på kanal 6.

Skrivet av Prelatur:

Om man har samma namn på 2,4 och 5 så kommer din telefon att koppla upp sig först mot 2,4 när du närmar dig ditt hem. Om den då är av sticky typen så kommer den inte att byta till 5 och du får dålig hastighet hela tiden.
Så det kan vara idé att ha olika SSID på 2,4 och 5.

Jo, och om en har samma SSID så kan en ju inte heller manuellt byta.
Men överlag tycker jag nog det funkar bäst så som jag har det nu, min telefon är lite kinkig men nu när jag vet vad som är "fel" så känns det mer hanterbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

En modernare Router med stöd för nyare trådlösa standarder (det man brukar kalla Mesh) borde hjälpa dina trådlösa enheter att roama(byta ap) bättre.

Dlink verkar kalla det för "Exo", så en Router med den benämningen har sannolikt stöd för det.

Såg också att det finns två revisioner av din accesspunkt, där revision B har bättre stöd för riktigt mesh medan revision A endast stöder traditionellt förlängning av nätverket, vad nu det betyder.

Något du kan prova som inte kostar något är att flytta in accesspunkten/routern lite från ytterkanterna. Alla är ju rundstrålande, så en placering ca en femtedel från ytterkanten borde maximera den totala trådlösa teckningen (i alla fall i teorin). Det beror ju även på väggmaterial/tjocklek m.m.

Mesh är ingen standard, bara ett sätt att beskriva en teknik. N, AC och AX eller tex. Mimo, 802.11r är standarder för nätverk.

Troligen så att den nyare revisionen har stöd för Asus Aimesh, vilket gör det enklare att koppla upp flera routrar/repeatrar som accesspunkter eller meshpunkter till huvudroutern. Samt att de andra sedan synkar inställningarna med huvudroutern.

Ja det är ett bra tips, men svårare i hus när man inte har nätverksuttag i taket och accesspunkter/routrar som inte är gjorda för takmontering. Men gör man det så kan man skruva ner effekten lite också, vilket gynnar roamingen.

Skrivet av Kilroy:

Jag har kollat runt lite mer och inte bara med min mobil, en LG G5 (från 2016), utan även med min flickväns, en Samsung S9, och det är verkligen enormt stor skillnad.

Hennes funkar felfritt typ överallt med mycket högre hastigheter än min, den verkar byta AP mycket snabbare och

Även min surfplatta, en LENOVO Tab 4 10 Plus köpt 2018, fungerar utmärkt överallt.

Jag tänkte verkligen inte att det skulle vara SÅ stor skillnad.

Tidigare hade jag haft lite problem med surfplattan också men det verkar vara löst nu när jag kör allt som ett nät så det har blivit bättre iaf!

Ja det är ett tecken på att det är klienten som bestämmer. Men din G5 verkar ha 5Ghz bandet och även stöd för AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Men din G5 verkar ha 5Ghz bandet och även stöd för AC

Ja, den har 5GHz bandet och stöd för AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Mesh är ingen standard, bara ett sätt att beskriva en teknik. N, AC och AX eller tex. Mimo, 802.11r är standarder för nätverk.

Troligen så att den nyare revisionen har stöd för Asus Aimesh, vilket gör det enklare att koppla upp flera routrar/repeatrar som accesspunkter eller meshpunkter till huvudroutern. Samt att de andra sedan synkar inställningarna med huvudroutern.

Ja det är ett bra tips, men svårare i hus när man inte har nätverksuttag i taket och accesspunkter/routrar som inte är gjorda för takmontering. Men gör man det så kan man skruva ner effekten lite också, vilket gynnar roamingen.

Om ändå mesh var en standard. Och han som kom på följetången a,b,g,n,ac,ax kunde varit en logisk sifferföljd istället för att olika sorters tilläggstekniker blandas hejvilt under samma "bokstavsserie".

Om Wifi 6 kunde betyda att roaming funkar "bra", även fast du har en Unify AP med en Dlink router, istället för att "Vi är snart överens (c) Wifi alliance".

För jag misstänker att Asus Aimesh på en Dlinkrouter inte egentligen funkar, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om ändå mesh var en standard. Och han som kom på följetången a,b,g,n,ac,ax kunde varit en logisk sifferföljd istället för att olika sorters tilläggstekniker blandas hejvilt under samma "bokstavsserie".

Om Wifi 6 kunde betyda att roaming funkar "bra", även fast du har en Unify AP med en Dlink router, istället för att "Vi är snart överens (c) Wifi alliance".

För jag misstänker att Asus Aimesh på en Dlinkrouter inte egentligen funkar, eller?

Mesh har inget med roaming att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mesh har inget med roaming att göra.

Du menar att man kan ha ett mesh nätverk utan att klienterna behöver roama mellan punkterna?

Edit: För att förtydliga. Om 802.11kvr hjälper klienterna ta bättre roamingbeslut så hänger det väl ihop med hur mesh-nätverket upplevs.
Även om "mesh" mer syftar till ett extra backbone som inte tar bandbredd och airtime från det huvudsakliga nätet som delas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du menar att man kan ha ett mesh nätverk utan att klienterna behöver roama mellan punkterna?

Edit: För att förtydliga. Om 802.11kvr hjälper klienterna ta bättre roamingbeslut så hänger det väl ihop med hur mesh-nätverket upplevs.
Även om "mesh" mer syftar till ett extra backbone som inte tar bandbredd och airtime från det huvudsakliga nätet som delas ut.

Det är enheten som byter AP. Det är inga problem att roama utan trådlös backhaul.

Edit: Nu har jag lite mer tid att svara. Mesh syftar inte till dedikerad backhaul, det syftar till router + accesspunkt där det sista kan koppla upp sig till nätverket via WiFi. Nästan alla meshroutrar saknar dedikerad radio. Mesh med trådlös backhaul kommer upplevas sämre än trådade accesspunkter och hur olika klienter följer 11k/v/r varierar från pryl till pryl. Om du t.ex. kör en Ubiquiti UniFi i stand alone eller med kontroller kommer inte göra någon egentlig skillnad när det gäller roaming, det finns däremot verktyg för att ställa in signalstyrkan i kontrollern man kan använda sig av för att anpassa signalerna.

Självklart kan man ha ett meshnätverk som består av flera noder med klienter som inte har stöd för 11k/v/r