Moderkortet hittar inte ssd?

Permalänk
Avstängd

Moderkortet hittar inte ssd?

Hej, jag har ett superkonstigt problem med min dator. Datorn kan inte hitta min ssd med windows på i bios. Jag har testat med en annan ssd men utan framsteg. Jag har testat byta sata kablar och ändrat inställningar i bios men inget verkar funka.

Permalänk
Avstängd

Specs är:
Supermicro x9 dri ln4f (äldre 2011-socket moderkort)
intel xeon e5-2690
32gb ram

Permalänk
Medlem

Har du testat andra SATA portar på moderkortet?
Har du flera diskar kopplade?

Hur hamnade du i den här situationen?
Vad gjorde du / vad hände innan du fick problem?
Har det någonsin funkat förut?

Nollställ bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund när strömkabeln är utdragen och trycker man på power knappen för att tömma datorn på ström snabbare. Det finns också ett sätt i bios där man sparar ändringarna men det sättet fixar inte lika många fel som dom andra sätten.

Permalänk

plugga in disken i en annan dator och se om den dyker upp där?

gör den inte det så är den trasig annars är det något annat som är fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Har du testat andra SATA portar på moderkortet?
Har du flera diskar kopplade?

Hur hamnade du i den här situationen?
Vad gjorde du / vad hände innan du fick problem?
Har det någonsin funkat förut?

Nollställ bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund när strömkabeln är utdragen och trycker man på power knappen för att tömma datorn på ström snabbare. Det finns också ett sätt i bios där man sparar ändringarna men det sättet fixar inte lika många fel som dom andra sätten.

Jag har testat olika sata kablar och testat med en och flera diskar kopplade samtidigt. Problemet startade efter att jag hade kopplat in ssdn tillfälligt i mitt miningrig, kanske 30 min. Sen när jag satte tillbaka den i primära datorn hittas den inte. Ska testa nollställa bios

Permalänk
Medlem

Hej, noob här. Sitter precis och läser om UEFI och Legacy. Kan du kanske prova ändra boot mode?