Permalänk
Medlem
Citat:

Tillbaka nu till vaccinationen, nu finns det ca 6600 lediga tider i Stockholm för vaccination som inte är bokade, till stor del för att många äldre saknar mobilt BankID. Där är ytterligare ett fel som gjorts, varför kräva mobilt BankID för boka tiden?
Det är ju som gjort för att de äldre inte ska kunna gå och vaccinera sig.

Det verkar som man kan boka utan BankID också.

Kopierat från Aftonbladet:

"Under vecka 13 har Region Stockholm börjat skicka ut brev med instruktioner till gruppen 75–79 år om hur man bokar tid utan bank-id.

Brevet skickas ut i omgångar och beräknas nå mottagarna under vecka 14 och vecka 15."

Men man kan ju tycka att dessa brev borde nå mottagarna snabbare.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Vi har stängda gränser nu, men för lite. Vilket jag sagt att det är för lite, och för sent, Sverige, landet lagom.

Nej, du sa att vi ska göra "precis som nu", men nu säger du att det är för lite och vi ska göra mer.

Skrivet av anon330584:

Vi skulle fortfarande må bra som land, då det gäller en nedstängning från utresor och inresor, inte nedstängning av landet inom gränserna i helhet.,

Nej, det är inte så enkelt. Vi lever i en global värld där personer, varor och tjänster rör på sig och ibland behöver korsa nationsgränser. Man kan inte bara stänga av det och sedan tro att allt inom det stängda landet blir helt opåverkat.

Massvis med svenskar är bosatta, arbetar eller studerar i andra länder. Du vill att de ska ha rätt att komma tillbaks till Sverige, men sedan är de fast här. De som råkade vara här för ett år sedan när viruset bröt ut blir fast och kan inte komma tillbaks till sitt boende/jobb/familj/vänner på ytterligare ett halvår eller så (i bästa fall) och kommer då ha spenderat 18 månader ifrån sitt boende/arbete, etc.

Det finns också jättemånga branscher som är beroende av besöksnäring och affärsresor. Hotell, transport och dylika branscher har redan drabbats väldigt hårt och skulle drabbas ännu hårdare om man helt förbjöd allt resande. För att inte tala om det som nämns ovan med arbetspendling till främst Norge såväl Danmark. Dessa personer blir alltså arbetslösa (om de inte kan arbeta helt och hållet hemifrån), om du får bestämma.

Skrivet av anon330584:

Logistiken går att lösa om man bara vill, men de som köper frakter väljer billigaste alternativet. Då är det självklart att det är utländska bolag som kör transporter till Sverige, och inom Sverige (Olagligt i många fall, då de stannar för länge här), men det är billigt, så intresset att lösa det då kostnaderna för frakterna skulle öka ett antal gånger för samma sträcka om svenska bolag skulle köra sträckorna istället. Finns utländska företag som för jämnan kör olaglig trafik inom Sverige, vilket polisen har börjat kontrollera mer, men de tar bara en ytterst liten del av den olagliga trafiken.

Absolut, på sikt kan man ändra på den egna transportnäringen och "förbjuda" utländska åkare eller i vart fall främja den egna åkeribranschen. Men tror du på fullt allvar att det står en lastbilsarmé med personal redo att ta över all utländsk trafik på dagen bara sådär? Du får ursäkta, men din verklighetsbild är skevare än skevast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Dumt påstående. Är definitivt inte SD. Det påståendet kan du slänga i soptunnan.

Däremot så tycker jag är behandlingen från de andra partierna inte ok. Det har inte med någon partitillhörighet att göra.
Vi har stängda gränser nu, men för lite. Vilket jag sagt att det är för lite, och för sent, Sverige, landet lagom.

Vi skulle fortfarande må bra som land, då det gäller en nedstängning från utresor och inresor, inte nedstängning av landet inom gränserna i helhet.

Logistiken går att lösa om man bara vill, men de som köper frakter väljer billigaste alternativet. Då är det självklart att det är utländska bolag som kör transporter till Sverige, och inom Sverige (Olagligt i många fall, då de stannar för länge här), men det är billigt, så intresset att lösa det då kostnaderna för frakterna skulle öka ett antal gånger för samma sträcka om svenska bolag skulle köra sträckorna istället. Finns utländska företag som för jämnan kör olaglig trafik inom Sverige, vilket polisen har börjat kontrollera mer, men de tar bara en ytterst liten del av den olagliga trafiken.

Forskarna, och myndigheterna hade fakta kring coronavirus innan covid-19, varför inte ta till hårda restriktioner direkt som kan släppas efter att man upptäckt att de inte behövs än att vänta och införa hårdare efter när spridningen redan är igång? Sverige har fått kritik från andra länder om att ha varit för slapphänta, och för dåliga i hanteringen kring covid-19.

Det är närmst självklart att hårdare restriktioner från start hade gjort att spridningen inte varit lika stor, hade Sverige ex infört karantän i 2 veckor (minst) på alla inresande, och stoppat alla utresor så hade spridningen hållits nere till mycket liten nivå, då en karantän på 2-4v hade visat eventuella symtom/sjukdom hos en smittad som kommit in. Under karantänen hade den personen som varit utomlands självklart inte fått gå ut och handla, få besök, träffa andra etc utan helt isolerad fysiskt från andra. Och då utresor stoppats hade antalet inkomna till Sverige inom någon månad varit nere på enstaka personer, då många av resorna är 1-2v "nöjesresor".

Affärsresande har gått över till digitala lösningar, vilket var på gång även innan covid-19, men den övergången gick betydligt snabbare nu än vad företagen räknat med. Affärsresandet kommer med stor sannolikhet i framtiden inte öka till nivåerna som var innan, då de sparar rätt mycket pengar/tid på att ha möten digitalt än att resa med taxi/flyg till och från andra länder.

--
Tillbaka nu till vaccinationen, nu finns det ca 6600 lediga tider i Stockholm för vaccination som inte är bokade, till stor del för att många äldre saknar mobilt BankID. Där är ytterligare ett fel som gjorts, varför kräva mobilt BankID för boka tiden?
Det är ju som gjort för att de äldre inte ska kunna gå och vaccinera sig.

Jag är inte riktigt med på vad som är så dåligt att vi ska ta till alla restriktioner mm. Var har Sverige misslyckats? Ett ställe är äldreboende men där har jag svårt att se att det skulle göra någon skillnad om vi stänger gränser, men vad vet jag. Det är ju ganska komplext det här.
Att det är en pandemi och att folk i olika grad har blivit berörda är självklart, men jag kan som sagt inte se var vi fallerat så hårt som du verkar tycka.
Sen finns det ju andra länder som haft hårdare nedstängning än vi, Frankrike och England är väl några exempel och de har ju också haft dödsfall osv.
Jag tror det är för tidigt att komma med hårda argument utan det är bättre att se och lära till nästa gång.

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen

Ja, nu har de i alla fall avfärdat hypotesen om vaccin i blodbanan som orsak, och ser Astras vaccin i sig som orsak.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ibland undrar jag varför så många verkar anse att ett 'coronaliv' är värt så mycket mer att rädda än liv i vanliga fall. Är det bara rädsla och panik som ligger bakom? för att lägga samma mängd pengar och resurser på att rädda liv utanför pandemitid verkar ju inte alls intressant. Att mängder av folk dör av förebyggbara sjukdomar och åkommor varje år verkar inte röra upp samma känslor och rop på åtgärder.

Skall bli intressant att se hur det blir i framtiden men cynikern i mig säger att så fort corona är avblåst i media kommer vi återgå till normalfallet där folk är mer intresserade av skattesänkningar än att satsa på folkhälsan.

Det kallas politik, de styrande partierna är nu livrädda för att visa hur de under alla år har skalat ner sjukvård/välfärden för att kunna sänka skatter och tjäna pengar åt sig och sina egna. Valtider snart också så lär bli mer åtgärder inom kort för att behaga den grupp människor de tror kommer gynna dom i valet.

Ta obanstående med en viss nypa salt men det är en starkt bidragande faktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

De med 10% av rösterna får således inte nödvändigtvis vara med och skriva 10% av budgeten. Vårt parlamentariska system handlar om att bilda majoriteter. När exempelvis Alliansen hade en knapp majoritet om strax över 50% så betyder det i praktiken att de andra inte har något att säga till om (så länge Allians-partierna har samma åsikt i frågan), det innebär definitivt inte att det är odemokratiskt på något sätt. Hur skulle det ens kunna fungera på något annat sätt?

Vaddå, de får väl skriva typ varannan mening i budgeten eller så... låter ju som en fantastisk lösning! det är iaf något jag velat läsa. Demokrati på riktigt

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, nu har de i alla fall avfärdat hypotesen om vaccin i blodbanan som orsak, och ser Astras vaccin i sig som orsak.

Intressant, har du en källa?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

@Hurtigbullen

Ja, nu har de i alla fall avfärdat hypotesen om vaccin i blodbanan som orsak, och ser Astras vaccin i sig som orsak.

Jag har försökt följa presskonferensen, men jag har inte sett/hört att dom avfärdat aspireringen. Har du månne en länk?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har försökt följa presskonferensen, men jag har inte sett/hört att dom avfärdat aspireringen. Har du månne en länk?

Det var en representant för Läkemedelsverket som sa det som svar på en fråga (tror frågeställaren var från SR eller TT). Så ingen direktlänk till just det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det var en representant för Läkemedelsverket som sa det som svar på en fråga (tror frågeställaren var från SR eller TT). Så ingen direktlänk till just det.

Hörde det nyss, det var ca 1h13m in i sändningen på SVT och det var vetenskapsradion som ställde frågan.
Jaja, då får dom leta vidare helt enkelt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e-mad:

Det verkar som man kan boka utan BankID också.

Kopierat från Aftonbladet:

"Under vecka 13 har Region Stockholm börjat skicka ut brev med instruktioner till gruppen 75–79 år om hur man bokar tid utan bank-id.

Brevet skickas ut i omgångar och beräknas nå mottagarna under vecka 14 och vecka 15."

Men man kan ju tycka att dessa brev borde nå mottagarna snabbare.

Dom firar säkert bara påsk fortfarande som någon här tyckte man kunde göra istället. Här har de nu ändrat så de under 75 ksn ta desss tider min. Mor fick tid ditekt i morgon .

Permalänk
Medlem

En bekant har haft Covid nu i 5 dagar och fått svårt att andas,Han ringde 1177 men dom tycker han ska vänta att åka in.
Vad jag läst så kan man väl klara sig med 10% syre.

Vad jag förstår så ska man inte belasta sjukvården förren man blir väldigt sjuk.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

En bekant har haft Covid nu i 5 dagar och fått svårt att andas,Han ringde 1177 men dom tycker han ska vänta att åka in.
Vad jag läst så kan man väl klara sig med 10% syre.

Vad jag förstår så ska man inte belasta sjukvården förren man blir väldigt sjuk.

Om du menar syresättningen i blodet så är man definitivt död vid 10%.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om du menar syresättningen i blodet så är man definitivt död vid 10%.

Oj.
Då måste jag blandat ihop det med nåt annat.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

En bekant har haft Covid nu i 5 dagar och fått svårt att andas,Han ringde 1177 men dom tycker han ska vänta att åka in.
Vad jag läst så kan man väl klara sig med 10% syre.

Vad jag förstår så ska man inte belasta sjukvården förren man blir väldigt sjuk.

Skulle nog ringa igen och få ett andra utlåtande om andningen är påverkad.

Permalänk
Medlem

Lite info från UK om nytta vs risk med AZ vaccinet: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/s...

Sidan 3 där dom jämför 200 nya fall per 100.000 invånare är väl det som kommer närmast oss.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

En bekant har haft Covid nu i 5 dagar och fått svårt att andas,Han ringde 1177 men dom tycker han ska vänta att åka in.
Vad jag läst så kan man väl klara sig med 10% syre.

Vad jag förstår så ska man inte belasta sjukvården förren man blir väldigt sjuk.

Har du svårt att andas hade jag åkt in oavsett vad det beror på. Idiot på 1177 som ber dig avvakta.

Permalänk

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/04/10/corona-hah-som-en-v...
En pandemi-relaterad artikel av den suveräne Marcus Rosendal för yle.

a/e
Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

En bekant har haft Covid nu i 5 dagar och fått svårt att andas,Han ringde 1177 men dom tycker han ska vänta att åka in.
Vad jag läst så kan man väl klara sig med 10% syre.

Vad jag förstår så ska man inte belasta sjukvården förren man blir väldigt sjuk.

Jag hade 85% (blodets syresättning) å lite svårt att andas förra året i mars å läkareren som var ä kollade mig kunde/ville fixa ambulans så att jag kom in på sjukhuset samma EM men jag ville inte belasta vården så jag blev hemma. Blodets syresättning ska ligga över 90% (100), fick låna en mätare för att hålla koll på detta över helgen. Låg på 98% nån dag senare. Är i riskgrupp (Diabetes typ 1).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

@Hurtigbullen

Ja, nu har de i alla fall avfärdat hypotesen om vaccin i blodbanan som orsak, och ser Astras vaccin i sig som orsak.

Skrivet av FatherOfThree:

Intressant, har du en källa?

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har försökt följa presskonferensen, men jag har inte sett/hört att dom avfärdat aspireringen. Har du månne en länk?

Jag vet inte om någon hunnit före mig om detta, men följande har jag grävt fram:

Norsk studie: samband med stor mängd antikroppar:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norsk-forskargrupp-drar-ny...

EMA har sett möjligt samband:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-s-lakemedelsmyndighet-h...

Enbart dessa två rapporter pekar enligt mig mot att immunförsvaret kan löpa amok hos vissa (genetisk predisposition?).

Jag har dock bara basala kunskaper kring immunologi och virologi... @cyklonen (eller annan) med professionell erfarenhet kanske kan säga bu eller bä om detta.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Nu har vi haft vaccin i flera månader, men, det är flera länder där man inte kan se någon effekt än.

Här är fyra diagram med siffror för europeiska länder som visar antal döda med covid-19 per capita enligt ourworldindata.org. Jag har delat upp länderna på fyra olika diagram baserat på hur många invånare de har. Grupperingen är >15 miljoner, 5-15 miljoner, 1-5 miljoner och <1 miljoner. Jag visar den med länder med mer än 15 miljoner.

>15 miljoner

5-15 miljoner

1-5 miljoner

<1 miljoner

Dold text

För att se de andra klicka på Visa innehåll.

Det är flera länder som har ökat kraftigt de senaste månaderna, dvs efter att vaccinerna har börjat användas. Polen, Nordmakedonien, Ungern och Monaco är några exempel. Inte heller här är det lätt att tolka.

Monaco har ju varit förskonat under lång tid och pengar lär det väl finnas. Även det låga antalet invånare borde ha gjort att de borde ha kunnat få tag på vaccin så att det räcker. Det är fortfarande mycket att förundras över.

EDIT: Hittade "Så går vaccineringen mot covid-19 för EU-länderna", https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-gar-vaccineringen-mot-c...

Citat:

Ungern, Slovakien, Tjeckien och Polen har valt att köpa in vaccin som inte är godkända i EU – det kinesiska Sinopharm-vaccinet och det ryska vaccinet Sputnik V.

Kan det vara så enkelt?

EDIT 2: Kanske inte så enkelt ändå. Från http://www.xinhuanet.com/english/2021-04/09/c_139869174.htm

Citat:

Hungary has a leading vaccination rate among European Union (EU) countries thanks to Chinese and Russian COVID-19 vaccines, a Hungarian official has said.

About 2.6 million of Hungary's some 9.8 million population have been inoculated, Zoltan Kovacs, international spokesman for the Hungarian government, told Xinhua in an exclusive interview Thursday, adding "we are basically second on the European list of ranking. [...] Noting the vaccines' origins have no meaning, Kovacs said, "all that matters is the reliability of the effectiveness of the vaccines available.""

De kanske kom igång sent, eller nåt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sAAb:

Kan det vara så enkelt?

Förmodligen har det nog mer att göra med ländernas sociala strukturer, ledning, religion och mentalitet att göra att de drar iväg så pass mycket just nu. Länderna är ju även relativt tättbefolkade. Vaccinerna verkar vara snarlika de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

EDIT: Hittade "Så går vaccineringen mot covid-19 för EU-länderna", https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-gar-vaccineringen-mot-c...

Citat:

Ungern, Slovakien, Tjeckien och Polen har valt att köpa in vaccin som inte är godkända i EU – det kinesiska Sinopharm-vaccinet och det ryska vaccinet Sputnik V.

Kan det vara så enkelt?

Det tror jag inte.

Sputnik V ska vad jag har läst vara bra, nånstans mellan Pfizer och AZ i effektivitet. Ock ansökan om godkännande för Sputnik V inom EU finns ju så man kan ju anta att ryssarna anser att dom har tillräckligt på fötterna för att kunna få det godkänt. Själv skulle jag gladeligen ta det om jag blev erbjuden.

Kineserna har åtminstone tre vaccin, Sinovac tillverkar vaccinet Coronavac, som verkar ha betydligt lägre effektivitet än de västerländska vaccinen och två vaccin from Sinopharm, varv det ena, BBIBP-CorV, är det som jag tror de forna öststaterna köpt in.

Informationen om BBIBP-CorV finns inte öppet tillgänglig i några öppna peer-reviewed studier, så det finns ganska lite att gå på, men det ter sig som att det nog är i klass med AZs vaccin.

Så nej, jag tror inte det beror på dålig verkningsgrad på de vaccinen som används, snarare är det väl för få vaccinerade än så länge.

Källor:
Sputnik V COVID-19 vaccine (Wikipedia)
Sputnik V COVID-19 vaccine candidate appears safe and effective (Studie publicerad i The Lancet Journal)
Covid: What do we know about China's coronavirus vaccines? (BBC artikel)
BBIBP-CorV (Wikipedia)
How the Sinopharm Vaccine Works (NY Times, bakom paywall, men med lite F5 och Esc bankande brukar det gå att komma runt så man kan läsa).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Så nej, jag tror inte det beror på dålig verkningsgrad på de vaccinen som används, snarare är det väl för få vaccinerade än så länge.

Men, Ungern tillhör de med mest vaccinerade. Från http://www.xinhuanet.com/english/2021-04/09/c_139869174.htm

Citat:

Hungary has a leading vaccination rate among European Union (EU) countries thanks to Chinese and Russian COVID-19 vaccines, a Hungarian official has said.

About 2.6 million of Hungary's some 9.8 million population have been inoculated, Zoltan Kovacs, international spokesman for the Hungarian government, told Xinhua in an exclusive interview Thursday, adding "we are basically second on the European list of ranking. [...] Noting the vaccines' origins have no meaning, Kovacs said, "all that matters is the reliability of the effectiveness of the vaccines available.""

Så, det kan vara en fördröjning av effekten?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Polen lättade på några av deras restriktioner i februari.

Nya varianter som är mer dödliga och smittsamma kan vara en förklaring till varför fler dör.

En artikel som visar grafer för de olika varianternas spridning i europa:
https://www.nytimes.com/interactive/2021/04/09/world/europe/e...

Vi har haft vaccinet i flera månader men det är bara totalt 14% i europa som blivit vaccinerade hittills.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Polen lättade på några av deras restriktioner i februari.

Nya varianter som är mer dödliga och smittsamma kan vara en förklaring till varför fler dör.

En artikel som visar grafer för de olika varianternas spridning i europa:
https://www.nytimes.com/interactive/2021/04/09/world/europe/e...

Vi har haft vaccinet i flera månader men det är bara totalt 14% i europa som blivit vaccinerade hittills.

Tack! Artikeln hade den här sammanställningen för olika länder:

Man ser verkligen hur snabbt en variant kan ta över.

De hade hämtat informationen från https://covariants.org/ som har många mer detaljer om än fler varianter! Här jag har gjort en graf som visar sex länder, Danmark, Finland, Italien, Norge, Sverige och Tjeckien.

Oj! Nu ser vi vilka skillnader det finns mellan de olika stammarna uppgång och nedgång mellan olika länder.

Det ger oss en mycket bättre bild av hur komplex smittspridningen är.

Sverige hade en mängd infekterade i början av en stam som få andra verkar ha haft. "20E (EU1)" verkar ha varit den vanligaste under lång tid med nu ersatts av "20I/501Y.V1", överallt, som jag förmodar att är den som också kallas B.1.1.7.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag höll ofta koll på Israels utveckling på dödsfall och smittofall eftersom de hade haft tillgång till mycket vaccin och det var inte förrän rätt många var vaccinerade som man kunde se någon effekt av det i statistiken. Jag är tror att det är för få personer fortfarande i EU som är vaccinerade än för man ska kunna se någon effekt.

De länder som köpt in Sputnik och nåt av de kinesiska vaccinen har väl gjort det för att addera till EU-doserna och inte ersätta dem? Ungern har ju också fler vaccinerade (12,4%), men de andra länderna verkar inte ha det på samma sätt. Det var rätt nyligen som Ungern fick några större leveranser av Sputnik https://www.rt.com/news/518711-hungary-foreign-minister-sputn... så en ev. effekt av det kommer dröja och har inte med nuvarande situation att göra. Slovakien fick sina första 200 000 doser den 31 mars, så återigen kan ingen effekt synas än. Tjeckien har inte använt det än, de väntar på EU godkännande https://www.reuters.com/article/czech-government-sputnik-idUS...

Sen är spridingsdynamiken alldeles för komplicerad för att man ska kunna dra enkla slutsatser om varför vissa länder har stor spridning både för att det varierar över tid och beror mycket på populationstäthet, åldersstruktur, rapportering och andra faktorer. Dessutom har vi den senaste ökningen ffa på den brittiska mutationen som sprider sig lättare och i dessa länder som hade väldigt låg förstavåg kan ha drabbats extra hårt i andravågen.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Sputnik V ska vad jag har läst vara bra, nånstans mellan Pfizer och AZ i effektivitet. Ock ansökan om godkännande för Sputnik V inom EU finns ju så man kan ju anta att ryssarna anser att dom har tillräckligt på fötterna för att kunna få det godkänt. Själv skulle jag gladeligen ta det om jag blev erbjuden.

Dyker upp en del konstigheter kring Sputnik V tycker jag, senaste är ju Slovakien som rapporterar att det inte är samma vaccin de fått som granskas av EMA. Självklart risk för propaganda från båda håll, så jag tycker det är helt omöjligt att reda ut på egen hand.

Jag litar på att EMA har resurserna att gå till botten med det och skulle nog vänta med att ta det förrän man fått mer klarhet från det hållet. Ett ställningstagande som så klart färgas av att jag vet att det kommer ganska stora leveranser till Sverige av andra vaccin från sommaren och framåt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Dyker upp en del konstigheter kring Sputnik V tycker jag, senaste är ju Slovakien som rapporterar att det inte är samma vaccin de fått som granskas av EMA. Självklart risk för propaganda från båda håll, så jag tycker det är helt omöjligt att reda ut på egen hand.

Jag litar på att EMA har resurserna att gå till botten med det och skulle nog vänta med att ta det förrän man fått mer klarhet från det hållet. Ett ställningstagande som så klart färgas av att jag vet att det kommer ganska stora leveranser till Sverige av andra vaccin från sommaren och framåt.

Intressant! Har du månne några länkar man kan fördjupa sig i?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag höll ofta koll på Israels utveckling på dödsfall och smittofall eftersom de hade haft tillgång till mycket vaccin och det var inte förrän rätt många var vaccinerade som man kunde se någon effekt av det i statistiken. Jag är tror att det är för få personer fortfarande i EU som är vaccinerade än för man ska kunna se någon effekt.

De länder som köpt in Sputnik och nåt av de kinesiska vaccinen har väl gjort det för att addera till EU-doserna och inte ersätta dem? Ungern har ju också fler vaccinerade (12,4%), men de andra länderna verkar inte ha det på samma sätt. Det var rätt nyligen som Ungern fick några större leveranser av Sputnik https://www.rt.com/news/518711-hungary-foreign-minister-sputn... så en ev. effekt av det kommer dröja och har inte med nuvarande situation att göra. Slovakien fick sina första 200 000 doser den 31 mars, så återigen kan ingen effekt synas än. Tjeckien har inte använt det än, de väntar på EU godkännande https://www.reuters.com/article/czech-government-sputnik-idUS...

Sen är spridingsdynamiken alldeles för komplicerad för att man ska kunna dra enkla slutsatser om varför vissa länder har stor spridning både för att det varierar över tid och beror mycket på populationstäthet, åldersstruktur, rapportering och andra faktorer. Dessutom har vi den senaste ökningen ffa på den brittiska mutationen som sprider sig lättare och i dessa länder som hade väldigt låg förstavåg kan ha drabbats extra hårt i andravågen.

Den föregående länken jag hämtade diagrammen från, https://covariants.org/per-country, använde beteckningar jag inte sett tidigare. De använder i stället namn från https://nextstrain.org som bygger sin namngivning på släktträd. Släktträden är för "nya" varianter kanske instabil, men successivt blir namngivningen mer stabil när mer och mer data kommer in. Det låter som en korrekt strategi. Här är det senaste släktträdet från dem samt en världskarta med förgreningarnas utbredning (https://nextstrain.org/ncov/global):

Zoomar man in på Mellanöstern så ser vi att det finns en skillnad mellan länder, och att länders dagliga kontakter i resor, affärer, gränshandel mm med varandra återspeglas mer eller mindre väl:

Sammansättningen speglar dagsläget, vilket visas av https://covariants.org/per-country, och säkert inte mer än några veckor bakåt då vi ser att det finns en mycket snabb dynamik - utbredningskartan i https://nextstrain.org/ visar verkligen ögonblicksbilder.

Det betyder också att många av de spekulationer som skett under det senast året saknar bäring. Förändringar sker än snabbare än vad många säkert insett. Jämförelser mellan vaccinering i olika länder har fått ett nytt djup, med fler parametrar att tolka.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|