Permalänk
Avstängd

Hur lätt brinner betong?

Med tanke på att jag bor 100 meter ifrån detta och inte hörde "smällen" (någon på fejjan som bor alldeles intill hörde först en smäll och såg sedan vad som först såg ut att vara "sandrök") som ska ha fått det att börja brinna i taket och vinden så undrar jag hur det är med betongtaket ovanför mig då jag bor högst upp i min lägenhetsbyggnad.

Mina spekulativa misstankar är självantändna partiklar på vinden som ledde till explosion och sedan brand? Observera att detta tak har lutande tegeltak (tvåkupiga takpannor) med någon slags "skorsten" i mitten medan min lägenhetsbyggnad har platt tak med någon nybyggd "skorsten" eller vad det är. Alldeles utanför min dörr går det att öppna upp till vinden via nedfällbar stege upp till den.

När jag var och tittade med kikare från min balkong så verkar det som om branden ej nått någon av de översta balkongarna. Dessa treor har balkonger på både sol- och skuggsida i samma lägenhet.

Därför undrar jag då hur det är med betong vilket tycks vara taket ovanför mig i min lägenhet. Alldeles ovanför är alltså den potentiella explosiva vinden. Nu vill man knappast bo kvar här utan istället hitta ett redigt hus! Säger inte att hus är brandsäkert dock.

Fan, nu får jag lite spöklukt av rök fast jag ser att det blåser förbi mig 100 meter bort och inte mot mig överhuvudtaget. Till och med morsan 3 mil ifrån sa att hon kände rök när vi prata om det. Hm. Kanske är svart te i minimustaschen som jag känner?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Folk förr hade ju noll känsla för brandsäkerhet. Trä borde totalförbjudas som byggnadsmaterial. Det finns så bra andra material. Betong, stål, gips. Vi behöver inte använda brännbara byggmaterial längre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Alvarligt, du nojar dig över allt här i livet snart, ta det lungt, du klarar dig, garanterat

Permalänk
Medlem

Betong brinner inte, du kan slappna av.

Permalänk
Medlem

Det är inte betongen som brinner utan träreglar/väggar som håller upp taket och all bröte som förvarats där...
Risken är att det kan sprida sig ner i trappuppgångar, balkonger/fönster eller om husväggarna har någon brandfarlig fasad.

Oftast låter man vinden "brinna av" för att slippa forsla bort all bråte. Blir billigare så...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

vissa konstruktioner har bla limträ istället får stål pga stålets kassa hållfastheter vid värme. lägenheter byggs generellt med celler där vill begränsa spridningen mellan dom. här verkar det inte varit fört upp genom hela konstruktionen. därav man ser låga "väggar" som sticker upp genom tak på platta tak ofta. men all brandsäkring är mest för att sakta ned branden, köpa sig tid till brandsläckning och evakuering.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Avstängd

Ja, jag ser från mitt avstånd att det inte tycks ha gått igenom betongen eftersom de översta balkongerna tycks ha klarat sig mycket bra. Jag antar att betong kan bara smälta av lava eller liknande värme? Lava är svårt att få hit.

Ska väl vara ugnarna på Kubal här i stan som har någon chans (de har smält aluminium i sig) men även de tycks ju vara i något stenliknande material? Självfallet är detta oroväckande eftersom det kan röra sig om stolpskott som bor här.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Folk förr hade ju noll känsla för brandsäkerhet. Trä borde totalförbjudas som byggnadsmaterial. Det finns så bra andra material. Betong, stål, gips. Vi behöver inte använda brännbara byggmaterial längre.

Visst har vi det, men de är betydligt dyrare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Någon på fejjan fråga om det var en gasolgrill på balkong som small till. Men jag kan inte se någon bränd balkong härifrån så jag tvekar på det. Dessutom är det betong precis ovanför en utanför balkongen förutom träväggar på sidorna invändigt i balkongen och vid balkongfönstret. Men då borde branden ha gått inåt i lägenheterna istället?

Skrivet av cyklonen:

Folk förr hade ju noll känsla för brandsäkerhet. Trä borde totalförbjudas som byggnadsmaterial. Det finns så bra andra material. Betong, stål, gips. Vi behöver inte använda brännbara byggmaterial längre.

Därför jag ska ha ett stenhus som hus så den enda som kan råka orsaka brand är jag själv inifrån och inte något stolpskott utifrån via anlagd brand.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Därför undrar jag då hur det är med betong vilket tycks vara taket ovanför mig i min lägenhet.

Betong och eld: https://www.svenskbetong.se/om-betong/fakta-egenskaper/brand/...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Folk förr hade ju noll känsla för brandsäkerhet. Trä borde totalförbjudas som byggnadsmaterial. Det finns så bra andra material. Betong, stål, gips. Vi behöver inte använda brännbara byggmaterial längre.

https://www.svenskttra.se/publikationer-start/tidningen-tra/2...

FLERA AV SKEPTIKERNA hade frågor som kretsade kring byggnadens brandsäkerhet och hur den skulle klara sig mot väder och vind. Svaret är att de stora träpanelerna är svåra att antända, och om de fattar eld så brinner de långsamt (ungefär två centimeter förkolnar på 30 minuter) samt på ett sätt som gör det enkelt att förutse förloppet. Förkolningen skapar dessutom ett skyddande lager för träets kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Trä borde totalförbjudas som byggnadsmaterial.

Haha, samtidigt som byggherrarna två gator bort från mig slår sig för bröstet då de smäller upp "ekologiska bostäder" i form av två höghus i trä 😂

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Grymt! Har några fler par bilder för vidare spekulation (ser ingen uppbrunnen balkong som påståtts på fejjan):

Sista bilden visar "skorstenen" som jag nämnt.

I första bilden verkar det inte har hunnit (eller lyckats?) brunnit ned till balkongen för där börjar betongen som sagt var för balkongen samt för innetaket i lägenheten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Folk förr hade ju noll känsla för brandsäkerhet. Trä borde totalförbjudas som byggnadsmaterial. Det finns så bra andra material. Betong, stål, gips. Vi behöver inte använda brännbara byggmaterial längre.

Fast det är ju all plast i hemmen som gör att bränder går igång ordentligt.

Permalänk
Medlem

Var inomhus och undrade varför det började bli väsen utanför, öppnade dörren(loftgång) och det var en brandstege utanför som släckte lägenheten ovanför. Allt i betong, så utifrån min erfarenhet så är det lugnt i lägenheter som är byggda som enskilda brandceller.

Det jag fick bråka om var om släckvattnet orsakade skada, men det är ju försäkringsbolaget som strulade.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Nu hittade jag bilden som det snackas om (är detta ursprungskällan till branden?):

Se balkongen längst upp åt höger. Jag har sett fåtalet gånger att folk haft grillar ute på sina balkongar trots att det finns samlingsplatser för detta i boendeområdet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Haha, samtidigt som byggherrarna två gator bort från mig slår sig för bröstet då de smäller upp "ekologiska bostäder" i form av två höghus i trä 😂

Likaså Skellefteås kulturhus. Helt byggd i limträ Världens största trähus. 20 våningar högt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Någon på fejjan fråga om det var en gasolgrill på balkong som small till.

Mig veterligen ska det ohyggligt mycket till för att en gasoltub ska explodera. Däremot så kan ju exempelvis slangen mellan tub och grill gå läck, eller grillen i övrigt vara av undermålig konstruktion. Men någon smäll har jag extremt svårt att tänka mig.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Likaså Skellefteås kulturhus. Helt byggd i limträ Världens största trähus. 20 våningar högt

Gävlebockens pyromaner slickar sig om sina bensindränkta munnar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Betong i hus består av sten, kalk, och vatten. Sten är relativt bra på att isolera, vilket betyder att det tar rätt lång tid innan husets infrastruktur (plast) och inredning (plast/trä) börjar brinna nedanför om det är betonggolv mellan. Själva stommen är betong, och sen kläs den in med saker som brinner lätt för att dom har andra bra egenskaper.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@AplAy
bradsäkerhet limträ

Limträ verkar ju inte vara någon större fara, inte jämfört med stålkonstruktioner iallafall...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Folk förr hade ju noll känsla för brandsäkerhet. Trä borde totalförbjudas som byggnadsmaterial. Det finns så bra andra material. Betong, stål, gips. Vi behöver inte använda brännbara byggmaterial längre.

Trä brinner relativt långsamt och är stabilt även när det blivit varmt och delvis uppbränt. Stålbalkar blir som spagetti och kröker sig väldigt lätt när det blir varmt.

Betong har många tråkiga egenskaper i husbyggen, så det är knappast en universallösning på allt. Tungt, svårtransporterat i flytande form, relativt hög miljöpåverkan och inte speciellt billigt.

Hus med flera lägenheter är uppbyggda kring brandceller, så i princip ska man kunna bränna ur en lägenhet fullständigt utan att grannarna påverkas speciellt mycket. Vindvåningar brukar dock vara en öppen yta full med bråte som brinner bra. Det är inte konstigt att det tar fyr fortare än en majbrasa om man får en brand där.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Betong brinner inte, du kan slappna av.

Den betongen har uppenbarligen inte mött Chlorine trifluoride.
Det får betong att brinna nämligen

" Chlorine trifluoride and gases like it have been reported to ignite sand, asbestos, and other highly fire-retardant materials. It will also ignite the ashes of materials that have already been burned in oxygen. In an industrial accident, a spill of 900 kg of chlorine trifluoride burned through 30 cm of concrete and 90 cm of gravel beneath"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Den betongen har uppenbarligen inte mött Chlorine trifluoride.
Det får betong att brinna nämligen

" Chlorine trifluoride and gases like it have been reported to ignite sand, asbestos, and other highly fire-retardant materials. It will also ignite the ashes of materials that have already been burned in oxygen. In an industrial accident, a spill of 900 kg of chlorine trifluoride burned through 30 cm of concrete and 90 cm of gravel beneath"

Attans, jag som har 100 kg klorintrifluorider på balkongen av någon outgrundlig anledning!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy väldigt fina bilder du tagit på brandmännen! Sån pass kvalite kan man ju sälja till tidningarna.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast det är ju all plast i hemmen som gör att bränder går igång ordentligt.

Ja, men om plasten brinner i en betonglåda, så stannar det i den lådan. Man kan ju aldrig förhindra att en enskild lägenhet brinner ut, men med icke brännbara material kommer resten av byggnaden att vara opåverkad.

Jag bor i ett betonghus. Hela byggnaden är gjord i betongelement. Golv, väggar och tak. Riktigt skönt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, men om plasten brinner i en betonglåda, så stannar det i den lådan. Man kan ju aldrig förhindra att en enskild lägenhet brinner ut, men med icke brännbara material kommer resten av byggnaden att vara opåverkad.

Jag bor i ett betonghus. Hela byggnaden är gjord i betongelement. Golv, väggar och tak. Riktigt skönt!

Är ett flerbostadshus byggt i någon slags betong eller stenkonstruktion där det finns brister i brandskyddet så kan det vara betydligt farligare än ett nybyggt hus med trästomme och ett korrekt brandskydd.

Förresten så skulle jag nog hellre välja träalternativet idag om det handlar om nyproducerade hus, med tanke på regelverket kring brandskydd.

Men jag är inte den som går runt och oroar mig för att det ska börja brinna när som helst, vilket det ju faktiskt kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Är ett flerbostadshus byggt i någon slags betong eller stenkonstruktion där det finns brister i brandskyddet så kan det vara betydligt farligare än ett nybyggt hus med trästomme och ett korrekt brandskydd.

Tja, enda ytterytorna i min lägenhet som inte är betong är fönstren, uteplatsdörren och lägenhetsdörren. I alla andra riktningar är det tjock, armerad betong. 30 cm ungefär. Jag kan inte se hur brand skulle kunna spridas till min lägenhet. Om alla hus byggdes så skulle det aldrig bli en brand mer än i lägenheten där branden startar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

https://i.imgur.com/FY6m6Go.png
Med tanke på att jag bor 100 meter ifrån detta och inte hörde "smällen" (någon på fejjan som bor alldeles intill hörde först en smäll och såg sedan vad som först såg ut att vara "sandrök") som ska ha fått det att börja brinna i taket och vinden så undrar jag hur det är med betongtaket ovanför mig då jag bor högst upp i min lägenhetsbyggnad.

Mina spekulativa misstankar är självantändna partiklar på vinden som ledde till explosion och sedan brand? Observera att detta tak har lutande tegeltak (tvåkupiga takpannor) med någon slags "skorsten" i mitten medan min lägenhetsbyggnad har platt tak med någon nybyggd "skorsten" eller vad det är. Alldeles utanför min dörr går det att öppna upp till vinden via nedfällbar stege upp till den.

När jag var och tittade med kikare från min balkong så verkar det som om branden ej nått någon av de översta balkongarna. Dessa treor har balkonger på både sol- och skuggsida i samma lägenhet.

Därför undrar jag då hur det är med betong vilket tycks vara taket ovanför mig i min lägenhet. Alldeles ovanför är alltså den potentiella explosiva vinden. Nu vill man knappast bo kvar här utan istället hitta ett redigt hus! Säger inte att hus är brandsäkert dock.

Fan, nu får jag lite spöklukt av rök fast jag ser att det blåser förbi mig 100 meter bort och inte mot mig överhuvudtaget. Till och med morsan 3 mil ifrån sa att hon kände rök när vi prata om det. Hm. Kanske är svart te i minimustaschen som jag känner?

Det måst ha varit läskigt/obehagligt att se branden på så nära håll.

Skrivet av cyklonen:

Folk förr hade ju noll känsla för brandsäkerhet. Trä borde totalförbjudas som byggnadsmaterial. Det finns så bra andra material. Betong, stål, gips. Vi behöver inte använda brännbara byggmaterial längre.

Tråkigt på ett sätt, för jag älskar såväl gamla trä- som timmerbyggnader, t.ex. gamla villor från tidigt 1900-tal.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Tråkigt på ett sätt, för jag älskar såväl gamla trä- som timmerbyggnader, t.ex. gamla villor från tidigt 1900-tal.

Usch, jag hatar äldre byggnader. Allt är skevt, trångt, luktar och är opraktiskt utformat. Nej, om det inte hade varit så dyrt skulle jag helst se att man rev alla byggnader vart 30:e år och byggde nytt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S