Riksbanken släpper e-kronans första testresultat

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk.
Problemet med att ersätta kontanthanteringen med en teknisk lösning är att det fortfarande kostar pengar att hantera. Skillnaden är ju bara att det är tekniken som kostar, istället för säkerhet och transporter. Och sedan har vi problemet med miljöaspekten. Och till sist säkerheten.
Det känns ju som att man vill vara först med en e-valuta, bara för sakens skull, inte för att det löser några problem eller har några egentliga fördelar. Ok, visst finns det en poäng med en valuta som inte kontrolleras av tredjepart, dvs inte kan bli fryst av tredjepart, men är detta verkligen en lösning på det? Jag är skeptisk.

Permalänk

Så trött på alla förståsigpåare som vet precis hur det kommer bli och alla konspirationsteoretiker som ser spöken överallt.
Kontantanvändningen dör ut och då tappar Riksbanken ett verktyg för att hantera ekonomin i Sverige. De försöker skapa ett nytt alternativ och alla på tekniksajten Sweclockers blir förbannade och misstror dem?

I rapporten ser jag inga direkta fördelar för slutkonsumenter förutom att tokens har ett egenvärde så om företaget där man har sitt kassavalv går i konkurs så kan man få ut sina pengar ändå. Går en bank i konkurs garanterar i dagsläget staten bara 1 050 000 kr. Men med e-krona kanske det skapas en plattform som vi kan bygga extratjänster på? Smarta kontrakt, split payments, timelocks, multisignatur etc. Det kanske ger möjlighet för nya aktörer som deltagande nod som har lättare att skapa ett bättre finansiellt system? Eller så blir det bara skit och 1984 som ni verkar hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

När gick du till bankomat och tog ut senast? Kontantanvändandet dör och Sverige är sjukt snabba på lansera digitala tjänster.

EDIT: Det går riktigt fort: https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sa-betalar-...

@InteNaprapat

Varför kan vi inte bara köra på som det är idag, att man betalar med kort eller mobil?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Vi kan. Riksbanken tror de inte kommer kunna sköta sitt uppdrag lika bra då så därför testar de den här saken. Inget är ju beslutat. Sen hoppas jag för egen del att man ger möjlighet att bygga in smartare saker i systemet som de jag nämnde ovan och att inte varje bank behöver bygga sådana saker själva. Varför kan vi inte bara köra på som idag, att vi använder Windows 3.1 eller OS/2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteNaprapat:

Så trött på alla förståsigpåare som vet precis hur det kommer bli och alla konspirationsteoretiker som ser spöken överallt.
Kontantanvändningen dör ut och då tappar Riksbanken ett verktyg för att hantera ekonomin i Sverige. De försöker skapa ett nytt alternativ och alla på tekniksajten Sweclockers blir förbannade och misstror dem?

I rapporten ser jag inga direkta fördelar för slutkonsumenter förutom att tokens har ett egenvärde så om företaget där man har sitt kassavalv går i konkurs så kan man få ut sina pengar ändå. Går en bank i konkurs garanterar i dagsläget staten bara 1 050 000 kr. Men med e-krona kanske det skapas en plattform som vi kan bygga extratjänster på? Smarta kontrakt, split payments, timelocks, multisignatur etc. Det kanske ger möjlighet för nya aktörer som deltagande nod som har lättare att skapa ett bättre finansiellt system? Eller så blir det bara skit och 1984 som ni verkar hoppas på.

Svårt att ta dom seriöst bara när dom anlitar en dussinfirma för konsultuppdrag, dessutom kommer dom fram till det alla visste redan för många många år sedan, dom har alltså bara bränt flera miljoner i någon form av "not invented here" mindset. Sen ska dom bränna ännu mer pengar på att komma fram till att det inte kommer skala och inte fungera offline, det är ju inte raketforskning, det har lagts säkert miljontals timmar globalt på det redan och ingen har hittat en fungerande lösning.

Att använda lösningen som en allt-i-allo-lösning kan bara sluta i kaos, ett kaos som skulle kunna skapa fruktansvärd samhällsskada.

Permalänk
Medlem

Totalt meningslöst ...

Permalänk
Medlem

Det är väl jättebra att dom börjar med att titta på lite olika lösningar för att se för och nackdelar med olika sätt att göra det på.

Och att börja såpass tidigt så att dom har en del underlag och vet vad som behövs framöver osv.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt, är det för att man ska kunna ha "kontanter hemma" som förr i tiden, fast digitalt? Jag menar att även om jag bara använder kontanter är jag ju ändå beroende av "3e part"-->banken för att förvara och ge tillgång till mina pengar.
Ska man vara oberoende av 3e part måste man ju få sin lön kontant och förvara den hemma, hur många gick till väga på det sättet ens när det inte fanns kortbetalningar?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Poängen med kryptovaluta var ju att slippa centralbanker som trycker fram nya pengar och skapar inflation.

Permalänk

Vad är syftet med en E-Krona? Helt värdelöst. Pengarna är ju redan digitala på bankkonton, Swish, bankkortet? Slöseri med skattpengar att lansera detta skräp. Kontanter behövs också fortfarande de gånger som korten, BankID Swish krånglar vilket faktiskt hänt en hel del gånger.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Jag är skeptisk.
Problemet med att ersätta kontanthanteringen med en teknisk lösning är att det fortfarande kostar pengar att hantera. Skillnaden är ju bara att det är tekniken som kostar, istället för säkerhet och transporter. Och sedan har vi problemet med miljöaspekten. Och till sist säkerheten.
Det känns ju som att man vill vara först med en e-valuta, bara för sakens skull, inte för att det löser några problem eller har några egentliga fördelar. Ok, visst finns det en poäng med en valuta som inte kontrolleras av tredjepart, dvs inte kan bli fryst av tredjepart, men är detta verkligen en lösning på det? Jag är skeptisk.

Exakt så ja. Alla tror att blir pengarna digitala minskar brottsligheten för inga rån kan ske. Men är det ingen som tänkt på att antalet bedrägerisamtal från personer som låtsas vara banken och vill att du ska logga in med BankID ökat, säkerhet kommer fortfarande kosta pengar för den digitala tekniken i form av kryptering, hantering av användaruppgifter så att ingen obehörig "datahacker" lyckas hacka sig in i och tömma ditt konto. Även alla dessa keyloggers, virus osv kräver att mjukvaran ständigt är uppdaterad och fixar alla säkerhetshål. Så nog förbannat kommer säkerheten fortfarande kosta pengar för att skydda sig från brottslingar. Dessutom ligger dom smarta kriminella alltid steget före ändå. Går ju fortfarande bli rånad fast genom Swish där offret blir tvingad att Swisha till en målvakt. Finns massor av kryphål här angående sån här sorts brottslighet inom det digitala speciellt inom Swish men skriver inte mer om det här öppet då det kan användas, fungera som tips för att inspirera kriminella som någon gång tänkt tanken, kriminella som vill ligga steget före att göra sånt då tråden säkert går lätt att hitta via en googling tack vare metadata... Och att indirekt tipsa, inspirera till brott är det sista jag vill göra. Men överlag är det digitala systemet vi har ganska sårbart.

Polisen sa själva dessutom att bedrägeriförsök med Swish på internet under 5000 kr kommer automatiskt lägga ner enligt nyheterna på radion. (Hittar inte länk till källan just nu men borde inte vara så svårt att hitta om man googlar men idiotiskt att dom dessutom själva gick ut med det)

Kolla bara svenska myndigheter som 1177 Vårdguiden som råkade läcka personliga uppgifter, samtal eller Transportstyrelsens IT läcka.

Edit hittade en källa https://www.dagenshandel.se/article/view/637089/polisen_har_j...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Vad är syftet med en E-Krona? Helt värdelöst. Pengarna är ju redan digitala på bankkonton, Swish, bankkortet? Slöseri med skattpengar att lansera detta skräp. Kontanter behövs också fortfarande de gånger som korten, BankID Swish krånglar vilket faktiskt hänt en hel del gånger.

E-Kronan ska inte ersätta kontanter utan fungera som komplement.

Det är skillnad på valuta och pengar.

Om du har pengar på banken och banken bara försvinner, så är dina pengar borta. Staten ersätter upp till en viss summa. Men det är att dom ger dig nya pengar, dina gamla pengar är borta.

Tanken med e-kronan är, bland annat, att dina digitala pengar inte ska behöva vara knutna till banker utan är fristående och bara knutna till centralbanken, på liknande sätt som faktiska kontanter är.
Fast digitalt.

Att ha en digital valuta som fungerar på ett nytt sätt är någonting som jag tror är väldigt bra att utforska och som kan komma att vara en väldigt bra idé framöver.
Svårt att säga, men jag är glad att dom utforskar och tittar på det i god tid.

Permalänk
Avstängd

Hur många bitcoin har inte försvunnit för att folk glömt sitt lösen, hårddisken kraschat eller något annat oförutsett.

Ännu en utredning och ett projekt från vår svenska stat som bara kostar pengar och kommer fram till något som många andra visste hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av makatech:

Tänkte ungefär samma sak, är inte Bitcoin och liknande valutor en våt dröm för maffia och andra tungt kriminella?

Det där är en myt att BTC är anonymt och inte är spårbart. Själva transaktionen i Blockchain, kedjan går spåra och syns. Att det är anonymt är en stor myt i stort sett lika spårbart som Swish.

"Den senaste tiden har tre köpare dömts i tingsrätten. En av de åtalade dömdes till 2 års fängelse och av de andra två dömdes en till 120 dagsböter och den andra till skyddstillsyn med samhällstjänst 100 timmar. Samtidigt har 7 706 personer fått sina konton avstängda hos den större bitcoinåterförsäljaren Goobit, på grund av misstänkta transaktioner till Flugsvamp. Detsamma gäller 4 244 personer hos Safello, som också är en bitcoinåterförsäljare. Att kunna identifiera så många personer hade inte varit möjligt utan ett bra samarbete med de privata aktörerna."

Kort sagt allt du gör på internet lämnar någon form av spår efter sig man är aldrig anonym till 100 %.

Källor på att BTC inte är anonymt

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/juni/over-10-000-kop...

https://help.safello.com/sv/articles/3710841-varfor-ar-mitt-k...

https://news.trijo.co/nyheter/safello-stanger-av-kunder-som-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@InteNaprapat

Varför kan vi inte bara köra på som det är idag, att man betalar med kort eller mobil?

Kortfattat: När du betalar med dina "pengar på banken" så är det "Swedbankcoins", "SEBcoins" etc. som du faktiskt betalar med. E-krona är tänkt att vara "Riksbankcoins" aka riktiga Svenska kronor i digitalt format.

Långa versionen:
Det är så att en bank agerar de-facto utgivare av pengar istället för Riksbanken eftersom de kan skapa pengar flera gånger sin faktiska likvid via lån. Detta har de helt laglig rätt till. Så när du satt in dina pengar har du egentligen lånat ut dem till banken och tillbaka får du motsvarande banks "coins" med alias SEK. Banken äger dina faktiska pengar och det är därför som du riskerar att "bli av" med dina pengar över bankgarantibeloppet som ligger på runt en miljon kronor om banken blir illikvid. Bankgarantin är en laglig rätt att bli kompenserad av staten upp till ett visst belopp.

När du äger cash, alltså riktiga pengar, så är det istället Riksbanken som garanterar värdet och är utfärdare av pengarna.

I detta finns det ett nationellt intresse av att landets värdedepå ligger i en nationell valuta utfärdad av Riksbanken och inte i händerna på banker.

E-kronan är en unik idé för att överföra fysiska pengar till digital form och behålla utgivningsrätten. Just nu är vårat enda val om vi vill betala online att tillförtro våra pengar till en bank eller betalningstjänst och därigenom använda deras digitala tokens för att betala med.

------

Hittills är implementationen av e-kronan i nivå med Ripple och det är en del pusselbitar som lär behöva läggas på plats innan detta blir verklighet. Så, inte så imponerande i nuläget men en bit på väg. De grundläggande bitarna är iaf. lagda.

Det som gör att det ser diffust ut är att de säkert håller på med snåriga upphandlingar och till varje pris ska göra saker på ett ultraliberalt vis som kostar multum istället för att anställa ett gäng duktiga programmerare och göra hela jobbet in-house. Det betyder att det kommer ta tid, det kommer kosta och det kommer vara ofullständigt till en början.

Permalänk
Medlem

Alla anti smartphone och alla pensionärer kommer klaga. Lyssnar på ring p1 och det är minst en i veckan som klagar på bankID och kort

Permalänk

Med tanke på att Skatteverket skattar 30% på all vinst av kryptovalutor lär detta bli en flopp om inga regler ändras. 😁 Tänk er att ni jobbat hårt en hel månad och får er redan hårt beskattade lön beskaddad igen.

Tjänar jag som 25-åring (i Göteborg där jag bor) 30'000kr "innan" skatt så hade jag skattats såhär:
9426kr i arbetsgivaravgift.
7165kr i kommunalskatt med mera (med jobbskatteavdrag).
Sedan 6851 i kryptoskatt.

Så totalt hade jag fått 15986 av totalt 39526kr. Sedan 25% moms när man ska spendera pengarna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Sen är det lag på att butiker ska ta Riksbankens valuta, och då måste RIksbanken hänga med den tekniska utvecklingen.

Det stämmer inte. Om du betalar i efterskott och inte avtalat hur du ska betala har du alltid rätt att använda kontanter. Om ärendet går till Kronofogden har du rätt att ge kontanter till Kronofogden. I övriga fall kan andra parten vägra att ta emot kontanter (undantaget vissa specialfall som patientavgifter inom sjukvården). En butik kan säga att den endast tar kort eller att den endast tar utländsk valuta.

Skrivet av Orisons:

Ska man vara oberoende av 3e part måste man ju få sin lön kontant och förvara den hemma, hur många gick till väga på det sättet ens när det inte fanns kortbetalningar?

Var det inte på 1970-talet som arbetsgivarna började betala ut lön genom att sätta in pengarna på ett bankkonto istället för att överlämna ett kuvert med sedlar? Dessförinnan behövde vanligt folk inte alltid något bankkonto. Räkningarna betalades med kontanter på postkontoret.

Skrivet av SvenskGaming:

Vad är syftet med en E-Krona? Helt värdelöst.

Du har svaret nedan:

Skrivet av SvenskGaming:

Kontanter behövs också fortfarande de gånger som korten, BankID Swish krånglar vilket faktiskt hänt en hel del gånger.

Har man ett system till ökar sannolikheten att åtminstone ett av de elektroniska systemen inte ligger nere.

Skrivet av Stank:

Syftet med e-krona är att ersätta dagens krona och göra en som är 100% elektronisk och bara elektronisk så staten får 100% koll på sin medborgares ekonomi, krossa svarta marknaden och kunna beskatta. Build Back Better

Men om det inte går att betala svart med svenska pengar kommer folk förstås bara att gå över till att betala med eurosedlar, dollarsedlar eller något liknande.

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Med tanke på att Skatteverket skattar 30% på all vinst av kryptovalutor lär detta bli en flopp om inga regler ändras. 😁 Tänk er att ni jobbat hårt en hel månad och får er redan hårt beskattade lön beskaddad igen.

Tjänar jag som 25-åring (i Göteborg där jag bor) 30'000kr "innan" skatt så hade jag skattats såhär:
9426kr i arbetsgivaravgift.
7165kr i kommunalskatt med mera (med jobbskatteavdrag).
Sedan 6851 i kryptoskatt.

Så totalt hade jag fått 15986 av totalt 39526kr. Sedan 25% moms när man ska spendera pengarna.

När det kommer till beskattning av kryptovalutor är det värdeökningen som beskattas. Om jag minar 100 kr av ETH så är det inkomstskatt på de 100 kronorna precis som annan inkomst. Sedan är det 30% skatt på värdeökningen som de ETHen ökar. Så om ETH går upp 10% och jag säljer det jag minade för 110 kr så ska jag skatta 30% av ökningen, alltså 30% av 10 kr.

Sen kommer ju E-kronan såklart inte behandlas som en kryptovaluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Med tanke på att Skatteverket skattar 30% på all vinst av kryptovalutor lär detta bli en flopp om inga regler ändras. 😁 Tänk er att ni jobbat hårt en hel månad och får er redan hårt beskattade lön beskaddad igen.

Tjänar jag som 25-åring (i Göteborg där jag bor) 30'000kr "innan" skatt så hade jag skattats såhär:
9426kr i arbetsgivaravgift.
7165kr i kommunalskatt med mera (med jobbskatteavdrag).
Sedan 6851 i kryptoskatt.

Så totalt hade jag fått 15986 av totalt 39526kr. Sedan 25% moms när man ska spendera pengarna.

Det är skatt på all valutahandel inte bara krypto. Utbetald lön är inte valutahandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Vad är syftet med en E-Krona? Helt värdelöst. Pengarna är ju redan digitala på bankkonton, Swish, bankkortet? Slöseri med skattpengar att lansera detta skräp. Kontanter behövs också fortfarande de gånger som korten, BankID Swish krånglar vilket faktiskt hänt en hel del gånger.

När kontanter inte finns längre så BEHÖVS det en bank för att pengar ens ska gå att inneha. Lanserar man en valuta på det här viset betyder det att du kan ha pengar under kudden liknande förr men även välja att sätta in pengarna på en bank om du så önskar.

Ponera att man inte haft insättningsgaranti etc på banken. Hur häftigt hade det varit att låta banken ha alla ens pengar då?

I teorin så är väl en e-krona friare än att bara kunna skicka pengar via banker. En del vill ju hävda att man gör det för att kunna spåra pengar och befolkningen. Visst, men det är väl ännu enklare på banken/swish där alla är reggade med personnummer? I ett system likt det som föreslås/ledger så kan man I teorin skapa ett nytt konto för varje transaktion på samma sätt som man kan byta kontanter med varandra idag. Allt hänger på hur man i så fall i slutändan faktiskt väljer att implementera det hela.

Förstår inte yrandet om miljöpåverkan? Varför skulle en centraliserat utgiven e-krona kräva proof of work? Tror det flesta blandar ihop det här med Bitcoin på tok för mycket. Drt finns ingen anledning att det här behöver dra mer ström än bankernas/användarnas nuvarande servrar/datorer.

Permalänk
Medlem

Skeptisk. namnet säger allt, "eeeeeeehh?-krona"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Men om det inte går att betala svart med svenska pengar kommer folk förstås bara att gå över till att betala med eurosedlar, dollarsedlar eller något liknande.

Det planeras att ersätta nyvarande pengar med 100% elektroniska. Då finns inte eurosedlar, dollarsedlar eller något liknande. Ett digitalt slaveri. Introduceras sakta men säkert så den stora massan inte vaknar.

Jag är skeptisk till e-krona för att komma tillbaka till tråden.

OT borttaget /Mod
Permalänk
Skrivet av Massy:

När kontanter inte finns längre så BEHÖVS det en bank för att pengar ens ska gå att inneha. Lanserar man en valuta på det här viset betyder det att du kan ha pengar under kudden liknande förr men även välja att sätta in pengarna på en bank om du så önskar.

Ponera att man inte haft insättningsgaranti etc på banken. Hur häftigt hade det varit att låta banken ha alla ens pengar då?

I teorin så är väl en e-krona friare än att bara kunna skicka pengar via banker. En del vill ju hävda att man gör det för att kunna spåra pengar och befolkningen. Visst, men det är väl ännu enklare på banken/swish där alla är reggade med personnummer? I ett system likt det som föreslås/ledger så kan man I teorin skapa ett nytt konto för varje transaktion på samma sätt som man kan byta kontanter med varandra idag. Allt hänger på hur man i så fall i slutändan faktiskt väljer att implementera det hela.

Förstår inte yrandet om miljöpåverkan? Varför skulle en centraliserat utgiven e-krona kräva proof of work? Tror det flesta blandar ihop det här med Bitcoin på tok för mycket. Drt finns ingen anledning att det här behöver dra mer ström än bankernas/användarnas nuvarande servrar/datorer.

Fast bankerna har ju ägt dina pengar hela tiden även när kontanter var vanligare förut då man hade det på banken och när du skaffade bankkonto.

Permalänk
Medlem

Krypto kommer endast bli en accepterad "valuta" när DEM fått tillräckligt i sin ficka. Citera icke mig.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Cash is king. Kommer förbjudas i den här takten.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dumbullen:

Ärligt talat förstår inte jag heller poängen med en "e-krona". Vad är skillnaden mellan den och pengarna på mitt nuvarande konto?

Och vad har det här med bankomater och kontantanvändande att göra?

Huvudskillnaden som vi vet redan nu känner till är att alla transaktioner syns öppet och kan spåras.

Det stora i det hela här är frågan vad som händer med bankerna.

Jag ser inte hur några banker skulle ha någon plats eller syfte längre i en värld med e-krona. I såfall skulle jag kunna tänka mig stötta den så länge man säkerställer att politiken ALDRIG NÅNSIN har rätt att manipulera/blockera svenskars konton.

Men jag har väldigt svårt att tro att bankerna inte skulle få fortsätta suga blod ur det svenska folket. Fractional reserve banking lär fortsätta på något vis..den som lever får se!

Givet är såklart att riksbanken måste säkerställa att det finns en oberoende applikation med full funktionalitet tillgänglig för alla. Även en hårdvaru varriant så att man inte blir beroende av google, microsoft eller apple.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phreec:

Krypto kommer endast bli en accepterad "valuta" när DEM fått tillräckligt i sin ficka. Citera icke mig.

DE

Skrivet av anon56869:

Huvudskillnaden som vi vet redan nu känner till är att alla transaktioner syns öppet och kan spåras.

Det stora i det hela här är frågan vad som händer med bankerna.

Jag ser inte hur några banker skulle ha någon plats eller syfte längre i en värld med e-krona. I såfall skulle jag kunna tänka mig stötta den så länge man säkerställer att politiken ALDRIG NÅNSIN har rätt att manipulera/blockera svenskars konton.

Bankerna kommer antagligen fortsätta tjäna sina pengar primärt från utlåning, precis som de gör idag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Ärligt talat förstår inte jag heller poängen med en "e-krona". Vad är skillnaden mellan den och pengarna på mitt nuvarande konto?

Och vad har det här med bankomater och kontantanvändande att göra?

Du kan ha negativ ränta på en digital valuta. (att de tappar i värde antingen över tid eller snabbt)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Och vad exakt skulle nyttan av detta vara?

Kontroll.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]