Permalänk
Medlem

Köpråd till 13åring

Hejsan

Har lovat 13-åringen att han ska få en gaming laptop.
Han spelar mest Apex och Roblox.
Vi har mobilt bredband som oftast pendlar mellan 60-100 mb.
Kollade lite och blev sugen på denna? Är det ett bra val?

https://www.inet.se/produkt/1965929/asus-tuf-fx516-15-6-i5-16gb-512gb-rtx-3060-144hz

Eller har någon något förslag? Budget är väl max 13000.

Ändrar rubriken för att ej snöa mig på "asusen"
Permalänk
Medlem

Största begränsningen är CPU:n så vet inte om du kan få 144Hz Apex på den. Spelar dock inte Apex så vet inte om det spelet specifikt är tyngst på GPU eller CPU.

Permalänk

Denna tror jag själv att jag ska satsa på, kanske kan vara nåt att kolla på https://www.inet.se/produkt/1966001/lenovo-legion-5-15-6-ryze...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Nu är det inte min som. Men varför inte lägga 6-8k på en desktop och lägga resten på något vettigt som utvecklar han psykiskt eller fysiskt, han är ju bara 13 bast liksom.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smarina:

Hejsan

Har lovat 13-åringen att han ska få en gaming laptop.
Han spelar mest Apex och Roblox.
Vi har mobilt bredband som oftast pendlar mellan 60-100 mb.
Kollade lite och blev sugen på denna? Är det ett bra val?

https://www.inet.se/produkt/1965929/asus-tuf-fx516-15-6-i5-16gb-512gb-rtx-3060-144hz

Eller har någon något förslag? Budget är väl max 13000.

Varför just en laptop? Får MYCKET bättre prestanda om man köper desktop.
Med det sagt så är den du länkade en av de mest prisvärda laptopsen man kan köpa.

Skrivet av Anton_Cimex:

Nu är det inte min som. Men varför inte lägga 6-8k på en desktop och lägga resten på något vettigt som utvecklar han psykiskt eller fysiskt, han är ju bara 13 bast liksom.

Klart grabben ska ha en dator som fungerar bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför just en laptop? Får MYCKET bättre prestanda om man köper desktop.
Med det sagt så är den du länkade en av de mest prisvärda laptopsen man kan köpa.

Klart grabben ska ha en dator som fungerar bra.

Det är sant men man får en bra dator för 6-8k. När jag var lite äldre än han jobba jag ihop till en dator för ca 6-5k och det var skoj för den var min och jag lärde mig bygga datorer. Funka bra att LANa (CS1.6 m.m.) men den var inte sådär super bra så man lätt blir en no lifer gamer.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Det är sant men man får en bra dator för 6-8k. När jag var lite äldre än han jobba jag ihop till en dator för ca 6-5k och det var skoj för den var min och jag lärde mig bygga datorer. Funka bra att LANa (CS1.6 m.m.) men den var inte sådär super bra så man lätt blir en no lifer gamer.

Problemet i dagsläget är ju dock att ett hyfsat grafikkort kostar runt 6k, medans man fick ett relativt bra för en tusing förr i tiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Problemet i dagsläget är ju dock att ett hyfsat grafikkort kostar runt 6k, medans man fick ett relativt bra för en tusing förr i tiden.

Ja, eller hur. 2k så hade man en schyst i5a och 2-2.5k till så att man ett schyst nVidia kort som räckte några år.
Nu känns det ju verkligen som fel läge att köpa hårdvara. För 1-2månader sedan var jag nära på att knäppa ett beg. 1080ti för 3.8k, nu går dom för 5k.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Hade som ovanstående säger hellre satsat på en stationär, även om dess prestanda kanske skulle bli lite sämre (då ett motsvarande 3060 som länkad laptop skulle kosta 6k och lämna lite pengar över till annat). Den blir då modulär och kan uppgraderas efter hand. Hade försökt komma över ett beggat 1660 eller liknande som stand-in, och uppgraderat vid behov när marknaden är mindre hysterisk. Men det kanske finns en särskild anledning att du tänker laptop? Den du länkar tror jag är ett väldigt bra val om det måste vara just laptop.

Permalänk
Medlem

Efter massa vånda och googlande så min hjärna nästan fick kortslutning så valde jag denna Msi

Tänkte att en stor skärm är bra.
Den hade något som kallades fsp? score på 130 på apex. Hoppas det är bra 😅
Billigare än asusen. Lätt för sonen att ta med den till någon kompis.
Var inne på en stationär men eftersom jag inte kan bygga ihop själv så blev det denna lösning.
När han blir äldre och har lite mer koll själv får han bygga ihop en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smarina:

Efter massa vånda och googlande så min hjärna nästan fick kortslutning så valde jag denna Msi

Tänkte att en stor skärm är bra.
Den hade något som kallades fsp? score på 130 på apex. Hoppas det är bra 😅
Billigare än asusen. Lätt för sonen att ta med den till någon kompis.
Var inne på en stationär men eftersom jag inte kan bygga ihop själv så blev det denna lösning.
När han blir äldre och har lite mer koll själv får han bygga ihop en själv.

Jag skulle rekommendera att stoppa i en till RAM sticka på 8GB. 8GB i RAM kan vara på gränsen. Annars såg den helt ok vad jag kunde se

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle rekommendera att stoppa i en till RAM sticka på 8GB. 8GB i RAM kan vara på gränsen. Annars såg den helt ok vad jag kunde se

Jag som är helt noob. Vad menas med att stoppa in en till RAM sticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smarina:

Jag som är helt noob. Vad menas med att stoppa in en till RAM sticka?

På undersidan sitter en liten lucka som man kan öppna, förmodligen med en skruv. Här finns en eller två platser för RAM. Då kan du lägga till en ny sticka eller ta ut befintlig och ersätta med ny. Men det kan du prata med dem som säljer datorn till dig vad som är möjligt för just den datorn. Har gjort det på min sons bärbara och det var lätt.

Men som tidigare nämnts så är din son i en ålder där prispunkten för en stationär ger mer upplevelse än en bärbar. Min son är nu snart 15 och han fick för året en stationär för att den bärbara var för trög. Det blir också rätt dyrt om man vill ha mer prestanda i en bärbar jämfört med vad du får i en stationär. Vist det är mer att bära på men upplevelsen blev bättre och han kunde även köra VR vilket den bärbara inte kunde.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt ärlig nog skippa en laptop av flera orsaker. För det första så har en väldigt liten skärm, och du kan inte uppgradera den något. Samt den kan vara skörare.
För det andra så är ställningen vid en laptop i min mening så himla mycket mer oergonomisk för längre spelstunder.

Har en grabb på 10 hemma, som vi har kört en Ikea fredde datorbänk till, men en bra gamingstol & rgb musmatta, tangent & mus.
På den så kan han både göra skolarbeten & spela utan bekymmer och utan att behöva sitta som en oståge.

https://www.ikea.com/se/sv/p/fredde-skrivbord-svart-50219044/
(Enda nackdelen med fredde är att man måste ha en lite mindre datorchassi om den ska få plats där under)

Laptop skulle jag bara köpa om grabben måste ta med datorn till vardags, eller bor varannan vecka hos dig..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag skulle helt ärlig nog skippa en laptop av flera orsaker. För det första så har en väldigt liten skärm, och du kan inte uppgradera den något. Samt den kan vara skörare.
För det andra så är ställningen vid en laptop i min mening så himla mycket mer oergonomisk för längre spelstunder.

Har en grabb på 10 hemma, som vi har kört en Ikea fredde datorbänk till, men en bra gamingstol & rgb musmatta, tangent & mus.
På den så kan han både göra skolarbeten & spela utan bekymmer och utan att behöva sitta som en oståge.

https://www.ikea.com/se/sv/p/fredde-skrivbord-svart-50219044/
(Enda nackdelen med fredde är att man måste ha en lite mindre datorchassi om den ska få plats där under)

Laptop skulle jag bara köpa om grabben måste ta med datorn till vardags, eller bor varannan vecka hos dig..

Nu ger du mig ångest 😅

Han sitter med min gamla laptop nu o spelar så han verkar nöjd med det upplägget. Förutom att min laptop "laggar apa".
Nu blev det ju en större skärm på denna så han kanske nöjer sig ett tag med denna.
När vi pratade om vilken han skulle välja så ville han ha en bärbar för att kunna ta med till en kompis.

Sen har han ju xbox som han måste hinna med och spela på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smarina:

Nu ger du mig ångest 😅

Han sitter med min gamla laptop nu o spelar så han verkar nöjd med det upplägget. Förutom att min laptop "laggar apa".
Nu blev det ju en större skärm på denna så han kanske nöjer sig ett tag med denna.
När vi pratade om vilken han skulle välja så ville han ha en bärbar för att kunna ta med till en kompis.

Sen har han ju xbox som han måste hinna med och spela på också.

Problemet med laptops är vanliga.. Blir lätt varma, batterierna har en tendens att paja mm
Grabben hemma har vi kunnat uppgradera bit för bit när vi hittar nåt roligt.(Ungen har en bättre setup än många av vuxna vänner ffs).
Alla hans vänner vill alltid vara hos oss just för att vi har det som vi har..
Han sitter på en vanlig 27 tums skärm nu, och ska uppgradera till en 34-35 tums ultrawide 1440p skärm till han nu(Har en sådan själv och inlevelsen är magisk i spel!)
Får du tag på en gpu så kan du bygga en set med i5 10400f+ 1tb m2 nvme ssd och en liten chassi hyffsat billigt med. Sen bara uppgradera bit för bit..
Bärbara datorer hos tonåringar tror jag inte överlever väldigt länge

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

kanske lättare att skicka en bild så förstår du

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Trådskaparen frågade om råd om en laptop, över hälften av kommentarerna är om stationära datorer. Jisses...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Trådskaparen frågade om råd om en laptop, över hälften av kommentarerna är om stationära datorer. Jisses...

Länken som trådskaparen lagde upp var ju redan en utav dom mer prisvärda gaminglaptopsen som finns så den delen var ju redan rätt så avklarad.
Men jag och säkert andra vart lite mer intresserade utav bakomliggande orsakerna VARFÖR man köper en laptop, istället för en deskop med.
Finns för & nackdelar med båda, som alla inte känner till.
Och då kan det faktiskt vara schyst att ta upp just både fördelarna & nackdelarna med båda..
Och med barn och tonåringar så finns det en hel del annat att tänka på i ekvationen med

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Jag förstår att folk vill tipsa om uppgraderingsmöjligheterna och eventuella fördelar en stationär dator innebär.

Det jag inte förstår är hur man helt utesluter rekommendationer och reella tips på något likvärdigt/alternativ, speciellt när personen som ber om råd inte är så insatt.
Plus det faktum att det i dagsläget inte alls är speciellt mycket mer prisvärt med stationär (färdigbyggd) när man kan hitta laptops med RTX3060 (i vissa fall med prestanda mer i närheten av ett stationärt RTX2060) för runt 12 tusen (vissa i lager).

I många fall är det inte bara en stationär dator som ska beräknas i budget (såklart är den billigare än en likvärdig laptop, speciellt i delar) men det krävs ju skärm, tangentbord och mus också för att kunna använda en stationär. Något som jag skulle gissa i det absolut minsta lägger på 3 tusen kr.
Jag hittade en stationär med ett RTX2060 för under 9 tusen (inte i lager), så där är ett reellt stationärt alternativ (utan de obligatoriska tillbehören).

@Smarina: Om du behöver fler tips så tycker jag personligen att en av dessa (speciellt Legion 5) eller kanske någon här ger mer för pengarna, de har nyaste grafikkort och processor som i mina ögon förmodligen kommer hålla i ett par år utan behov för uppgradering. De har nog med RAM-minne så det behöver du inte tänka på, dock behövs förmodligen lagringen (hårddisk) utvidgas ganska fort med en extra SSD så då blir det ju en extra kostnad på 700-1200 kr (dubbelkolla först att den passar i datorn).
Dock är det många av de här som inte är i lager så det kanske blir svårt att försvara plus att med en till SSD så överstigs budget.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smarina:

Nu ger du mig ångest 😅

Han sitter med min gamla laptop nu o spelar så han verkar nöjd med det upplägget. Förutom att min laptop "laggar apa".
Nu blev det ju en större skärm på denna så han kanske nöjer sig ett tag med denna.
När vi pratade om vilken han skulle välja så ville han ha en bärbar för att kunna ta med till en kompis.

Sen har han ju xbox som han måste hinna med och spela på också.

Han kommer nog bli jättenöjd 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Min styvson fick en laptop. Vi bedömde det vara viktigare med mobilitet än prestanda då barnet inte ska vara förpassat till sitt rum då han vill använda den. Att lägga datorn i en avsedd ryggsäck (gamingryggsäck 😂) för att ta den till en polare och gamea Fortnite en helt är fan oslagbart. Barn behöver inte väldigt stora skärmar då de typiskt klarar att sitta väldigt nära datorn väldigt länge.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Apex är väl mer krävande för en dator än Roblox.

ASUS ROG Zephyrus G15 GA502DU-HN100T - 15.6" Gaming Laptop med GTX 1660 Ti kan rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Laptop är inte dumt alls. Den du länkade till verkade vara ett bra val till en rimlig peng. Själv gillar jag lenovo gaminglaptops annars, tycker Asus envisas ofta med fastlödda ramkretsar vilket pajar uppgraderingsbarheten lite men annars är de fina design och kvalitetsmässigt.

Ja generellt kostar motsvarande prestanda mer i en laptop kontra stationär, och man är mer låst i att man så att säga får den skärm man får, samtidigt får man portabiliteten med en laptop vilket för mig är det som vägde tyngst.

Har inte haft stationär på 3 år nu och sista året innan jag avskaffade den så kom jag på mig själv att jag bara suttit därinne kanske 5-6 gånger, och varenda gång kände jag mig låst att sitta därinne rakt upp och ner.

Medans med en "stark laptop" (gaminginriktad) kan man halvligga lite skönt i soffan och slösurfa lite och blir man sugen på ett spel så drar man igång det bara. Man kan spela mycket mer spontant. Istället för att behöva sätta sig tillrätta i en datorstol. Jag värderar iallafall det högre.

Men det man får tänka på är att läsa reviews och gärna heltäckande sådana som t.ex notebookcheck och kolla extra noga också på skärmen och vilken färgrymd den har. Det är trist att ha lagt 10k+ och så är skärmen vattnig..

Fundera också på 15.6" vs 17.3" skärm. Det blir ju tyngre med en 17.3 skärm men fortfarande fullt portabelt och plats för bättre kylning. Spelupplevelsen tycker jag är bättre med en 17.3".

Det här var lite av mina tankar och reflektioner iaf

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring