Svenska kronan kommer till Steam

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Om man får välja så kommer jag fortsätta att köra med euro, svenska kronan går upp och ner i värde medans euro ligger lite mer stabilt.

Edit: när man redan har pengar på steam.

Euron är instabil, tidsfråga innan de olika euroländerna gör att kursen far åt olika håll. Krisländerna runt framförallt medelhavet för ett par år sedan har iallafall jag fortfarande i minnet.

Tanken med euron är god men när man blandar in massor av olika länder med stora skillnader i förfarande kan det inte bli annat än illa.

Permalänk
Inaktiv

Borde bli lite billigare men stora frågan är hur kursen togs fram innan och hur den kommer tas fram nu. Någon onödig mellanhand vill säkert in och dra upp priset.

Rätt illa att Valve är sist ut med att stödja kronan. Men någon gång är väl bättre än aldrig möjligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Läste fel och tyckte det handlade om att Steam stödde e-krona. Tyckte steam var väldigt tidigt ute och undrade vad fördelen var?

Insåg nu att det handlade om vanliga svenska kronor. Det är märkligt att de ej tidigare hade detta.

Tänkte samma sak och då inte e-kronan ens är släppt så var det riktigt snabbt jobbat får man väl säga. Enligt forumet här om just e-kronan så är det än så länge inte så många som ens förstått vad vi ska ha den till, men kanske är det just för att köpa spel på steam

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har en svag oro för att detta kommer leda till högrepriser men man får väl se vad som händer.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Har någon ett exempel på där det inte blivit dyrare när vi fått betala med vår egen valuta? Jag ställer mig högst tveksam till att detta inte innebär att det kommer bli dyrare.

Funderade lite på GOG först men blev nog ändå betydligt dyrare där, gick från dollar till sek för oss, och sek-priset kommer från någon annan valuta, troligen euro då priserna är ojämna.

GreenManGaming gick också från dollar till sek för oss men där varierade det från spel till spel om det blev billigare eller dyrare inledningsvis. men idag lär det nog bara vara dyrare, då VAT lär dras rejält idag på dessa tjänster.

Permalänk
Medlem

Antagligen blir det väl typ då 1€=10kr, men man vet ju aldrig. Kan bli dyrare..

Permalänk
Medlem

Svårt att veta hur detta kommer att bli i verkligheten. Men jag misstänker att det kommer ske en rätt liten effektiv prisändring. Priset i euro kommer antagligen sätta standarden, så jag tänker mig nog att priset lär hamna på nuvarande pris plus valutaväxlingspåslag (som vi ändå betalar genom Steam och/eller betalningssättet). Alltså kan priserna bli mer rättvist uppvisade på marknadsplatsen framöver, förutsatt att inga extra kostnader eller prisutjämningar uppåt sker.

Exempel tidigare i tråden om priserna på Steam i norska kronor tycker jag ser lite märklig ut. Är norsk moms inkluderat i priset? Norska kronan är ju närmast identisk med den svenska sedan oljeprisjusteringarna för några år sedan. Så att det skulle skilja så mycket i pris känns märkligt.

Skrivet av anon5930:

Euron är instabil, tidsfråga innan de olika euroländerna gör att kursen far åt olika håll. Krisländerna runt framförallt medelhavet för ett par år sedan har iallafall jag fortfarande i minnet.

Tanken med euron är god men när man blandar in massor av olika länder med stora skillnader i förfarande kan det inte bli annat än illa.

Alla valutor är instabila i någon mening. Värdet på dollarn har ju fluktuerat mycket, precis som värdet på svenska kronan har vandrat mycket med tiden - speciellt i relation till dollarn. Euron som valuta tror jag inte lider någon meningsfull kollapsrisk, speciellt inte när valutan efter finanskrisen och störningarna främst i Grekland, men också Irland och Portugal, fick utlopp i flera starka åtgärder som saknats när valutan introducerades som antagligen kommer bidraga till större harmonisering inom valutaområdet framöver.

Värt att tänka på också är att huvuddelen av länder som använder euron som valuta är resursstarka nationer välintegrerade i EU. Med undantag för Grekland har de länder som sökt stöd för ekonomisk sanering i samband med eurokrisen förra årtiondet snabbt kunnat riva av de kreditvärdighetsänkande problem de syftat att åtgärda med det lån och stöd de fått.

Så länge en vidare utbredning av euroländerna sker sakta, metodiskt och med rimligt satta instegskrav tror jag att valutan kommer stå sig bra.

Permalänk
Medlem

Steams valutaformel (min gissning):

SEK = (EUR * 11.5)avrunda till närmaste högre xxx9

49 euro blir då 569 kr i mitt exempel.

Ungefär så lär de göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Tänk dagen dom börjar ta imot krypto på ett smidigt sätt.

Hade inte steam en funktion som lånade datorkraft o betalade tillbaka i någon steam valuta?

Var det inte någon extern sida som antingen gav pengar till ens steam wallet eller att man fick välja spel direkt från sidan?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Man har ju blivit rätt van och kunna översätta EURO till kronor när man handlar på Steam.

Kommer kännas konstigt i början och läsa kronor.

100kr = 10Euro, hur lätt som helst, har alltid varit tillräckligt nära. Speciellt för såna här små summor.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Jag tror på lägre priser liksom i Norge. Har påpekat problematiken en längre tid. Exempelvis https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516676-varfor-ar-stea...

Skrivet av Schmelge:

Ja men dom betalar inte VAT kostnaden

Jo, det gör dem. (Norrmännen alltså)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Trevligt

Köper man en månadspremium via steam kostar det 160SEK..konverterat från Euro.

Köper man samma månadspremium direkt från spelets hemsida kostar det 130SEK..

Hoppas inte det blir som vissa nämner.. avrundas uppåt med nån hundralapp.

Är det inte så att steam tar en avgift om man köper via steam istället för direkt från spelets hemsida. Så fungerade det i alla fall förr (kanske fortfarande?) på telefoner om man betalade för strömningstjänster skulle man inte köpa direkt i appen så slapp man den extra avgiften.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Trevligt

Köper man en månadspremium via steam kostar det 160SEK..konverterat från Euro.

Köper man samma månadspremium direkt från spelets hemsida kostar det 130SEK..

Hoppas inte det blir som vissa nämner.. avrundas uppåt med nån hundralapp.

Till vilket spel är det den skillnaden i pris på subscriptions?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Får se vad som händer i verkligheten. Valves verklighet var ju lite frånvänd när de gick från GBP till EUR för sisådär en tio år sedan. Det var inte ovanligt att kolla på elgiganten, cdon eller annan random butik och hitta pc spel som ändå aktiveras på Steam för 349/399kr men att köpa på steam kostade motsvarande 549kr

Idag har priserna på fysiska spel krupit upp lite, det är svårare att komma billigare undan än 449 och de är mer utspridda på flera plattformar så man kanske tycker att det är värt att punga för att samla allt på samma ställe

Svårmotiverat säljargument

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Äntligen. Jag tror på lägre priser liksom i Norge. Har påpekat problematiken en längre tid. Exempelvis https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516676-varfor-ar-stea...

Jo, det gör dem. (Norrmännen alltså)

Aaah dom la till de 2017 tydligen, flyttade hem 2016 så har helt missat de

Permalänk
Medlem

Kan man köra norsk VPN och handla på Steam i NOK eller riskerar man att spärras då?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Vad jag har sätt så har kr tappat mycket värde, medans euron inte har gått ner lika mycket.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Snusfri

Hoppas på BTC, ETH och andra valutor med så man slipper steget med att köpa gift card för att betala med krypto.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Meh, jag köper ändå bara gratisspel på Ångan.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Kan man köra norsk VPN och handla på Steam i NOK eller riskerar man att spärras då?

Om du har ett kort utfärdat i Norge så kanske det går. Steam kräver numera att ditt kort ska vara utfärdat i det land du bor.

Jag antar att de försöker komma åt de som köper billiga sabel balkan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Antar att dom kommer avrunda uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Det som strular till det lite tror jag är för att priserna utgår från USD. I dagsläget betyder det att priset i SEK blir beroende på både hur EURO står sig mot USD och sedan hur SEK står sig mot EURO. När SEK läggs till i Steam antar jag att endast hur SEK och USD står sig mot varandra kommer ha betydelse (men jag kan ha fel).

Det märkliga är att jag provat räkna om några valutor i steam mot USD och dom stämmer med valutakursen, men EURO avviker och är mycket högre än aktuell kurs mot USD.

När du räknar med USD så beaktar du att momsen aldrig är inräknad i priset som anges?
I pund och euro så vet jag att momsen är inkluderad på steam men hur det är med andra valutor vet jag ej.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

När du räknar med USD så beaktar du att momsen aldrig är inräknad i priset som anges?
I pund och euro så vet jag att momsen är inkluderad på steam men hur det är med andra valutor vet jag ej.

Nu har jag inte kvar siffrorna jag räknade på så kan inte kolla upp det, men det kan mycket väl vara så att det är momsen som skiljer. Räknade bland annat på norska priset och det stämmer överens med dollarkursen rakt av och norge har väl moms?

Permalänk
Medlem

Jag undrar om detta är bra eller dåligt för konsumenten 🤔

En alarmklocka inom mej kommer ihåg när dollarn dök i usa efter kraschen 2008 och blizzard med dess abonemangskostnad för world of warcraft fort som tusan ändrade om så att vi som bodde i europa "plötsligt" fick betala i den definitivt starkare euron. Man kan ju undra om det fanns ett samband mellan den ekonomiska kraschen och införandet av betalskyldigheten i euro för oss européer, för det var ju lite skillnad på att betala 10-12 euro istället för 10-12 dollar då euron låg strax under10 kr, och dollarn samtidigt låg strax över 6 kr.

Nu kommer steam med detta. Jag undrar ja. Är det goodwill eller kommer vi konsumenter än en gång "åka på det"?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Tänk dagen dom börjar ta imot krypto på ett smidigt sätt.

Hade inte steam en funktion som lånade datorkraft o betalade tillbaka i någon steam valuta?

https://www.bitrefill.com/buy/steam-eur-international/?hl=en Köp MED krypto annars. Om du inte HODL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

men jag vettetusan hur dom sätter priset i EUR för det är betydligt högre än om man skulle räkna om valutan från USD.

Det har påpekas många ggr i 10+ år.

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen ett Argentinskt konto för jag var trött på de dyra priserna.
Tex Cyberpunk 2077:
611kr (59,99 EUR)
204kr (2199 ARS)
Så jag kommer inte bry mig direkt kan jag ju säga.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Om ditt spelköp står eller faller på Euron's dagskurs kanske det är läge att avstå köp för viktigare varor, som exempelvis mat.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Skaffade nyligen ett Argentinskt konto för jag var trött på de dyra priserna.
Tex Cyberpunk 2077:
611kr (59,99 EUR)
204kr (2199 ARS)
Så jag kommer inte bry mig direkt kan jag ju säga.

Kör du med VPN?