Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

De rökte typ en bengalisk eld då eller vad tänkte du?

Varm rök nedifrån som antände något lättantänt på balkongen ovan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Du som verka ha koll, hur varmt blir det i ett trapphus?

Så du menar att elden inte sprider sig i ett trapphus, och många dörrar är öppna.

Ett trapphus (och andra klassade utrymningsvägar) ska vara brandsterilt, så det är osannolikt att en brand sprider sig "via" trapphuset till en annan lägenhet. Du får endast en rökfyllnad i trapphuset, temperaturen på dessa kommer inte antända andra dörrar, möjligtvis om det är väldigt nära på samma plan. Men då är det snarare strålning från lågor som slår ut genom dörren.

Men visst, fyller du trapphuset med barnvagnar, cyklar, bråte och annat skit så kan du kanske lyckas få sån spridning att du faktiskt antänder något.

PS. Den största risken med att folk inte stänger dörren efter sig vid lägenhetsbrand är att andra personer tror att de måste utrymma och därför försöker ta sig ut via ett rökfyllt trapphus. Sen är det klart att gamla hus med kassa dörrar och speciellt när man har hål för brevinkast är en större risk än nya moderna dörrar som klarar täthetskrav för både kalla och varma brandgaser.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Varm rök nedifrån som antände något lättantänt på balkongen ovan?

Från en cigarett??? Menar du att röken från en cigarett ska antända material på balkongen ovanför?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Från en cigarett??? Menar du att röken från en cigarett ska antända material på balkongen ovanför?

Vem vet vad det kan ha funnits för otillåtet material på den balkongen med tanke på området det inträffade i.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Vem vet vad det kan ha funnits för otillåtet material på den balkongen med tanke på området det inträffade i.

Om det hade varit så lättantändligt hade det börjat brinna av att ligga utomhus i solen. Finns ingenting som är så lättantändligt att cigarettrök från en våning ner skulle antända det..

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Från en cigarett??? Menar du att röken från en cigarett ska antända material på balkongen ovanför?

Måste ha varit betongkonstruktionen som gjorde att inte Biljardpalatset på S:t Eriksgatan i Stockholm fattade eld när det fortfarande var tillåtet att röka inomhus, för det är ett av de mer rökiga ställena jag varit på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Måste ha varit betongkonstruktionen som gjorde att inte Biljardpalatset på S:t Eriksgatan i Stockholm fattade eld när det fortfarande var tillåtet att röka inomhus, för det är ett av de mer rökiga ställena jag varit på.

Och tänk vad tur det är att bilar inte innehåller något brännbart med tanke på hur många som röker i bilen, var och varannan bil hade ju fattat eld

/s

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ett trapphus (och andra klassade utrymningsvägar) ska vara brandsterilt, så det är osannolikt att en brand sprider sig "via" trapphuset till en annan lägenhet. Du får endast en rökfyllnad i trapphuset, temperaturen på dessa kommer inte antända andra dörrar, möjligtvis om det är väldigt nära på samma plan. Men då är det snarare strålning från lågor som slår ut genom dörren.

Är det fetmarkerade något som är lagstadgat eller är det på nybyggen? Och vad innebär termen brandsterilt? Mitt trapphus är tämligen gjord i lite väl mycket trädetaljer.

EDIT: Men som du tidigare sagt är de förmodligen behandlade för att motstå en brand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jJnte:

Är det fetmarkerade något som är lagstadgat eller är det på nybyggen? Och vad innebär termen brandsterilt? Mitt trapphus är tämligen gjord i lite väl mycket trädetaljer

Ytskiktskrav kommer från Boverkets Byggregler, trä får normalt inte användas i trapphus (mer än begränsad mängd och/eller om det brandskyddsmålas/impregneras). Men i äldre byggnader kan det se ut lite hur som helst Kraven är inte retroaktiva, så saker som är fel får ofta vara fel. Men räddningstjänsten kan göra tillsyn och säga "Det är för mycket träytskikt, fixa" med hänsyn till Lagen om Skydd mot Olyckor (LSO), och då kan man väl behöva blanda in oss brandkonsulter för att bedöma om en åtgärd är rimlig eller ej, beroende på vilken risk den medför kontra vad den kostar att åtgärda.

Men det största argumentet för att inte förvara saker i trapphus är egentligen inte för brandrisk i sig, det är för att inte riskera att blockera utrymning eller räddningstjänstens insats med cyklar, barnvagnar och andra grejer.

(Jag är ingen expert på hur det fungerar efter byggprocessen är avslutad, det är lättare med nybyggnationer )

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Enligt någon närboende så skall det ha börjat i köket (och spekulativt talat - spridits ut till balkongen eller så förflyttades det som brann ut på balkongen och förvärrades):
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/brand-i-fler...

Det är cirka 2,5 meter från spisen i köket ut till balkongerna här i området. Balkongen som brann är den balkong ligger på samma sida som köket ligger (eller låg?) på. Jag undrar vad det var som började brinna? Kanske en sprillans ny Oneplus 9 Pro?!

Enligt hyresvärdens uttalande på sin officiella hemsida är brandorsaken ej fastställd. Jag undrar hur lång en teknisk undersökning tar i sådana här mindre bränder?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, jag ser från mitt avstånd att det inte tycks ha gått igenom betongen eftersom de översta balkongerna tycks ha klarat sig mycket bra. Jag antar att betong kan bara smälta av lava eller liknande värme? Lava är svårt att få hit.

Ska väl vara ugnarna på Kubal här i stan som har någon chans (de har smält aluminium i sig) men även de tycks ju vara i något stenliknande material? Självfallet är detta oroväckande eftersom det kan röra sig om stolpskott som bor här.

Du kan vara lugn. Vi råkar ibland tappa ut smält aluminium på betonggolven och det händer inte så mycket. Däremot så tar allt brandfarligt eld.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvoPeter:

Du kan vara lugn. Vi råkar ibland tappa ut smält aluminium på betonggolven och det händer inte så mycket. Däremot så tar allt brandfarligt eld.

Aluminium verkar ju dessutom smälta redan vid ~660 grader. Vilket är betydligt lägre temperatur än vad man har i en lägenhetsbrand

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvoPeter:

Du kan vara lugn. Vi råkar ibland tappa ut smält aluminium på betonggolven och det händer inte så mycket. Däremot så tar allt brandfarligt eld.

Jo, när jag sommarjobba där för flera år sedan så var jag med om en brand och fick åka GoKart för att hämta släckningsmedel.

Det var nått hjul som explodera i något fordon - troligen på grund av högtryck orsakad av värmen. Brukar ju bli lätt 40+ där inne på somrarna så.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Aluminium verkar ju dessutom smälta redan vid ~660 grader. Vilket är betydligt lägre temperatur än vad man har i en lägenhetsbrand

Det stämmer, varit med om flertalet fordonsbränder där all aluminium i motorerna runnit ut i en pöl under fordonet.

Permalänk
Avstängd

Jag kom på att vad som kan ha orsakat är ju något inköpt från Kina. Typ en mobilladdare som var så billig och bra - "at a really hot fire". Jag förstår inte hur man lyckas starta en brand i ett kök nära inpå sommaren.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jag kom på att vad som kan ha orsakat är ju något inköpt från Kina. Typ en mobilladdare som var så billig och bra - "at a really hot fire". Jag förstår inte hur man lyckas starta en brand i ett kök nära inpå sommaren.

Varför skulle köksbrand vara ovanligare på sommaren? Lagar folk inte mat då?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jo, när jag sommarjobba där för flera år sedan så var jag med om en brand och fick åka GoKart för att hämta släckningsmedel.

Det var nått hjul som explodera i något fordon - troligen på grund av högtryck orsakad av värmen. Brukar ju bli lätt 40+ där inne på somrarna så.

Vi har inte riktigt den värmen här någonstans nu om man kanske inte ställer sig uppe vid taket en varm sommardag på V2.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvoPeter:

Vi har inte riktigt den värmen här någonstans nu om man kanske inte ställer sig uppe vid taket en varm sommardag på V2.

Har det verkligen blivit så mycket bättre? Sist jag var på V2 behövde man ta en resorb varje timme man varit ute bland ugnarna. Har de fixat med ventilation eller värmeavledning nu?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har det verkligen blivit så mycket bättre? Sist jag var på V2 behövde man ta en resorb varje timme man varit ute bland ugnarna. Har de fixat med ventilation eller värmeavledning nu?

Iof om man står med öppen ugn så kan det vara så varmt. Men vi har strikta linjer nu med at ugnar ska vara stängd p.g.a. miljöpåverkan så gasreningen tar hand om alla gaser.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

@superegg:

Så länge det inte finns något brännbart i trapphuset (vilket det aldrig ska finnas) så kan branden inte sprida sig genom vanliga trapphus. Det som händer är att trapphuset rökfylls, och röken är så pass farlig att människor som försöker utrymma efter att trapphuset rökfyllts riskerar att dö på grund av brandgaserna.

En någorlunda modern vanlig ytterdörr är av brandklass EI30, vilket simpelt betyder att den ska klara av en brand i 30 minuter.

EDIT: Oj, trodde jag svarade på senaste inlägget i tråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saddl3r:

@superegg:

Så länge det inte finns något brännbart i trapphuset (vilket det aldrig ska finnas) så kan branden inte sprida sig genom vanliga trapphus. Det som händer är att trapphuset rökfylls, och röken är så pass farlig att människor som försöker utrymma efter att trapphuset rökfyllts riskerar att dö på grund av brandgaserna.

En någorlunda modern vanlig ytterdörr är av brandklass EI30, vilket simpelt betyder att den ska klara av en brand i 30 minuter.

EDIT: Oj, trodde jag svarade på senaste inlägget i tråden

Haha, jag tänkte skriva nåt men det är fan ett honest mistake

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Likaså Skellefteås kulturhus. Helt byggd i limträ Världens största trähus. 20 våningar högt

Cement eller betong är väl bara sand och grus?

Träd skadar väl vårt ekosystem mer att såga ner?

Dumt att kalla det projektet för ''grönt''

s.k Greenwashing.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Cement eller betong är väl bara sand och grus?

Träd skadar väl vårt ekosystem mer att såga ner?

Dumt att kalla det projektet för ''grönt''

s.k Greenwashing.

Nja det är inte riktigt så simpelt, betong kräver otroliga mängder energi och släpper ut koldioxid. Träd kan återplanteras, men betong kan återanvändas.

Generellt sett så ska trä ha en bättre miljöpåverkan.

För att koppla till trådens ämne så har trä dessutom ett relativt bra motstånd mot brand eftersom det bildar ett kollager som skyddar det inre träet mot värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Nja det är inte riktigt så simpelt, betong kräver otroliga mängder energi och släpper ut koldioxid. Träd kan återplanteras, men betong kan återanvändas.

Generellt sett så ska trä ha en bättre miljöpåverkan.

För att koppla till trådens ämne så har trä dessutom ett relativt bra motstånd mot brand eftersom det bildar ett kollager som skyddar det inre träet mot värmen.

Glöm inte att inte all sand är lämplig för betong sanden som är lämplig har stor miljöpåverkan när den utvinns genom att förstöra sjöbottnar, flodbottnar och stränder.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Glöm inte att inte all sand är lämplig för betong sanden som är lämplig har stor miljöpåverkan när den utvinns genom att förstöra sjöbottnar, flodbottnar och stränder.

Jag trodde att sand som hade slipats av vatten inte var lämplig för betong just för att den var så slipad, men jag är förstås ingen expert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag trodde att sand som hade slipats av vatten inte var lämplig för betong just för att den var så slipad, men jag är förstås ingen expert.

Fick information från denna artikel från BBC det är öken sand som är ganska värdelös idag.

https://www.bbc.com/future/article/20191108-why-the-world-is-...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag trodde att sand som hade slipats av vatten inte var lämplig för betong just för att den var så slipad, men jag är förstås ingen expert.

Sand i öknen går inte att använda. Sandsugning på bottnar fortsätter. Fanns en skrämmande dokumentär om detta för några år sedan. Peak sand, peak olja, peak fosfor?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Fick information från denna artikel från BBC det är öken sand som är ganska värdelös idag.

https://www.bbc.com/future/article/20191108-why-the-world-is-...

Skrivet av griid:

Sand i öknen går inte att använda. Sandsugning på bottnar fortsätter. Fanns en skrämmande dokumentär om detta för några år sedan. Peak sand, peak olja, peak fosfor?

Ja ok. Det var ökensanden som var för slipad för att användas. Känns som att havssand borde ha slipats mer i mitt huvud, men det betyder förstås inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska man vara petig så brinner det inte. Brinna är när saker oxiderar. Allt oxiderar vid rätt tillförd energi... Allt utom fluor! F har nämligen lägst elektronegativitet av alla grundämnen. Så det som sker är att det fluorera istället för oxiderar. Samma process men det är fluoret som knycker elektroner.

Vid fluorgas kan även vatten "brinna".

Och ja, all materia kommer förstöras av fluor om oändlig tid förlöper och inga extrema energier tillförs. Så fluortanten är tant död och förintelse!

Nu kanske jag missförstår dig, då jag inte är kemist, men jag läste det här :

"The fact that its oxidizing ability surpasses oxygen's leads to corrosivity against oxide-containing materials often thought as incombustible. Chlorine trifluoride and gases like it have been reported to ignite sand, asbestos, and other highly fire-retardant materials."

samt att varken kolsyre eller halon-släckare är effektiva mot detta ämne, och om man försöker släcka med vatten bildas giftiga gaser och saltsyra.

Sedan att det reagerar våldsamt med det mesta som finns, gör inte saken bättre

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Ytskiktskrav kommer från Boverkets Byggregler, trä får normalt inte användas i trapphus (mer än begränsad mängd och/eller om det brandskyddsmålas/impregneras). Men i äldre byggnader kan det se ut lite hur som helst Kraven är inte retroaktiva, så saker som är fel får ofta vara fel. Men räddningstjänsten kan göra tillsyn och säga "Det är för mycket träytskikt, fixa" med hänsyn till Lagen om Skydd mot Olyckor (LSO), och då kan man väl behöva blanda in oss brandkonsulter för att bedöma om en åtgärd är rimlig eller ej, beroende på vilken risk den medför kontra vad den kostar att åtgärda.

Men det största argumentet för att inte förvara saker i trapphus är egentligen inte för brandrisk i sig, det är för att inte riskera att blockera utrymning eller räddningstjänstens insats med cyklar, barnvagnar och andra grejer.

(Jag är ingen expert på hur det fungerar efter byggprocessen är avslutad, det är lättare med nybyggnationer )

Känns som det finns många trapphus i bättre områden ala Östermalm och liknande i Stockholm som behöver rättas till då. Där är det många gånger både träpaneler på väggar och tak. Ruskigt vackert men som du skriver inte det bästa.

Här fanns även en förklaring om hur brandfarliga olika material är. Kanske inte menad till dig specifikt med tanke på ditt yrke😀
https://www.dafo.se/Arkiv/Faktabank/Byggnadstekniskt-brandsky...

När jag var liten brann en av grannvillorna ner till grunden. Huset var byggt i tegel men det enda som fanns kvar på morgonen var skorstensstocken som då tydligen var byggd med eldfast tegel. Mannen som bodde där strök tyvärr med i branden orsakad av fåtöljrökning. Enligt rykten hade de hittat resterna i källaren sittande i fåtöljen som i vanliga fall stod en våning upp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10