Att få en PSX Handkontroll (SCPH-1080) att fungera på en PC.

Permalänk

Att få en PSX Handkontroll (SCPH-1080) att fungera på en PC.

Har ett problem.

Har försökt fram och tillbaka i timmar att få en PSX handkontroll modell SCPH-1080 (den första modellen som kom ut till Playstation 1, utan analoga spakar) att fungera till att lira emulerade spel på en PC.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51ny4aGojtL....

Använder en adapter i stil med denna: https://www.24.se/pub_images/large/71956-0.jpg

Fungerar bra att använda senare modeller av kontroller (tex Dual Analog, DualShock och DualShock 2) med denna adapter men av nån dum anledning inte med SCPH-1080.

När jag kopplar in sagd kontroll så står den endast och blinkar på knapp 13, och är helt oresponsiv (där andra kontroller beter sig som de skall i det fönstret).
http://www.laddy.se/visa-bild/1109/

Har provat en massa olika drivrutiner, rollbacks, försökt aktivera/avaktivera fram och tillbaka, provat olika USB-portar (och naturligtvis googlat runt på alla möjliga olika termer och sätt) men inget hjälper.

Nån vänlig själ med några förslag, idéer eller kanske tillochmed en lösning?

Visa signatur

MSI Z97S SLI Krait Edition | Intel i5 4690K @ 3,9 GHz | Gigabyte Radeon R9 390 G1 8GB @ 1125/1500MHz | Crucial 16GB CL9 1600Mhz Ballistix Sport | Kingston SV300 SSD 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM | WD Blue 1TB 7200RPM x3 | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Här har du hur du gör en egen adapter
http://sophiateam.undrgnd.free.fr/psx/index.html

Permalänk
Medlem

Har för mig att en del "omvandlare" inte fungerar digitalt men fint med analogt.
Om du provar med en dualshock/etc och den fungerar, om du då trycker på analog knappen så den slocknar (dvs ställer den i digitalt läge) funkar den då fortfarande?

Finns ju många omvandlare för ps/ps2 till usb att hitta.
En hel del funkar nog inte digitalt en hel del kan ha ganska hög inputlag vilket man INTE vill ha på äldre spel, blir tillräckligt med det bara av plattskärm/tv och emulatorerna sig självt, och det finns utan inputlagg.

https://www.raphnet-tech.com/products/psx_to_usb/index.php
Raphnet har funnits i ett bra tag nu och är kända för att fungera bra och ha låg/ingen inputlagg.

https://bliss-box.net/store/Gamer-Pro-Kit-Power-of-the-4-Play...
Har även dom funnits ett bra tag dock inte lika lång tid som raphnet.
Men deras prylar funkar jävligt bra och man kan använda en stor mängd olika original kontrollers med deras system bara att köpa olika kablar (som är av BRA kvalitet).
Har väldigt låg inputlagg och SCHP-1080 fungerar, har båda själv.

Raphnet säljs vad jag vet/sett bara på deras egna sida från USA.
Blissbox/gamer pro har haft en engelsk säljare videogameperfection men dom verkar inte ha fått gamer pro alls och var enda butik jag sett inom "EU" (dvs i EU DÅ) så blir ju även där från USA.

Beroende på fraktpriser så blir raphnet billigare om man bara ska ha en heller ett par omvandlare.
Blissbox billigare om man ska ha till fler olika system.

Skrivet av Sions:

Till SERIAL ja inte USB.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Det finns adaptrar som klarar det, jag har inte kört med en så gammal kontroll men tjejen körde länge med adapter för dansmattor innan vi träffades och de är ju väldigt "digitala".

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att hitta en som funkar samt helst inte har inputlagg.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Sions>> Vet inte om jag ids lägga ner såpass mycket energi, att lära mig kod, signaler, beställa massa komponenter etc. Men stort tack för länken! Såntdär är klockrent att det finns, och rätt intressant att läsa!

Grizzly>> Trycker jag på den knappen blinkar lampan till snabbt och återgår sen i fast sken. Går alltså inte att stänga av analoga funktionen på det viset.
Åh, det där är juh klockrena länkar. Ganska precis vad jag är ute efter! Stort tack! Lutar åt en ADAP-PSX-USB från Raphnet, så fort de får in dem igen.
Kul också att se fler folk som inser vikten av så låg inputlag som möjligt! 4ms är juh ändå överkomligt.

Visa signatur

MSI Z97S SLI Krait Edition | Intel i5 4690K @ 3,9 GHz | Gigabyte Radeon R9 390 G1 8GB @ 1125/1500MHz | Crucial 16GB CL9 1600Mhz Ballistix Sport | Kingston SV300 SSD 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM | WD Blue 1TB 7200RPM x3 | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Raphnet är väldigt populära vilket i 99,99% av fallen inom retro världen betyder att NÄR dom får in nåt på lager så är det borta väldigt fort, några timmar är inte ovanligt alls inom retro världen.
Sen med "retro butikerna" så beställer dom (och betalar) ett ganska lågt antal varje gång, dvs ska du beställa 1000 ex (ja 1k är lågt, hell 10k är lågt med) av en vara så går det ju på en hel del även för en billig vara.
Och då dessa butiker är små och i stort sett bara en person och låg årsomsättning så.

Låg ordervolym är ju även en anledning till att det ofta tar tid för dom att få en best då fabriker/etc tar dessa ordrar när dom får några minuter över då o då.

Bara en liten varning att det kan ta tid!
Och kanske att du bör ha en tab uppe och göra det till en vana att kolla nån/några gånger om dagen.
Och det förrymda LAB viruset som härjar gör ju inte saken ett dugg bättre

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Grizzly>> Japp, det brukar juh tyvärr vara så! Tack dock för varningen. Mailade lite fram o tillbaka med Raph och de skulle enligt honom få in tillräckligt för att räcka flera månader. Så det borde vara lugnt.

Antar att man med det du föreslog med analoglampan kan avgöra huruvida min nuvarande adapter klarar "endast digitala signaler" (eller vad man skall kalla det)?

Visa signatur

MSI Z97S SLI Krait Edition | Intel i5 4690K @ 3,9 GHz | Gigabyte Radeon R9 390 G1 8GB @ 1125/1500MHz | Crucial 16GB CL9 1600Mhz Ballistix Sport | Kingston SV300 SSD 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM | WD Blue 1TB 7200RPM x3 | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Troligen så betyder det att den inte klarar digitalt ja.
Men just SCHP-1080 är en modell som har problem på en del adaptrar som funkar bra digitalt på andra modeller.

SCHP-1080 stöds enligt raphnets egna Compatibility lista så bör ju funka med andra ord.
Det verkar jävligare med Kramer Striker Guitar dock

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Allright!
Det verkar onekligen så, efter vad jag läst runt på nätet.

Haha ja men nån jäkla gitarr-hjälte är jag inte, så det ska nog gå bra

Återkommer när jag fått hem adaptern, och provat den ett tag.

Visa signatur

MSI Z97S SLI Krait Edition | Intel i5 4690K @ 3,9 GHz | Gigabyte Radeon R9 390 G1 8GB @ 1125/1500MHz | Crucial 16GB CL9 1600Mhz Ballistix Sport | Kingston SV300 SSD 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM | WD Blue 1TB 7200RPM x3 | EVGA Supernova G2 750W