Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Mining deklareras som hobbyverksamhet - minskar lönsamheten drastiskt

Permalänk

Mining deklareras som hobbyverksamhet - minskar lönsamheten drastiskt

Hej!

Jag har funderat på att dra igång lite mining när min 3070 ändå står och väntar på att man ska spela på nybygget. Finns många olika argument för hur man ska minea (såsom Nicehash eller ej), men det jag funderade på som jag tycker inte så många pratar om är räknar folk med deklarationen på detta?

Ett 3070 ger mig ca 50-60 kronor per dag beroende på dagshumör av Bitcoin, exklusive el som jag beräknat kanske är ca 3-4 kronor per dag. Det är tydligen svårt att dra av el som omkostnader på ens mining om det är baserat på ens egen gamingdator.

Men då mining klassas som inkomst från hobbyverksamhet så beskattas det enligt inkomstskatt+egenavgifter, vilket jag förstått brukar hamna i området kring 45%-50% på slutet, lite baserat på hur hög ens vanliga inkomst är (ex. om man betalar statlig inkomstskatt vid hög lön).

Så då är en daglig inkomst på 50-60 istället kanske 25-30 kronor minus el, vilket resulterar i ca 21-26 kronor om dagen.

Sen ska det kapitalinkomstbeskattas om ens bitcoin går upp i pris och man vill sälja av en del, vilket är ytterligare 30% på ev. överskjutande vinst.

Eftersom det är en årlig deklarering, så om vill man hodla sina bitcoins, så behöver man ju hosta upp varje år ca 50% av värdet man minear med egna svenska kronor. Annars behöver man sälja av bitcoins för att täcka upp omkostnaderna.

Ni som minear antingen som hobby eller har investerat ordentligt i detta, räknar ni med detta i era kalkyler? (Eller är det jag som räknat fel?) Det blir inte många slantar över när Staten har tagit sin bit av kakan, i min mening.

Tacksam för diskussion!

Permalänk
Medlem

En bra tråd men ämnet har avhandlats i en annan tråd med eminenta svar av mmaattee som förtjönar att lyftes.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628660-nyborjare-pa-m...

TL DR, du räknar rätt

Permalänk

Bra tråd också! Men då blir det ju särskilt viktigt för dem som är gamers och bara vill minea lite på sidan av att man verkligen funderar på värdet. Köpte mitt 3070 när det var ändå normala priser för 7200. Jag skulle behöva minea konstant i över 325 dagar för att ta igen kostnaden. Räknat på 22 kronor per dag efter skatt och el.

Så när folk pratar om att man kan få tillbaka kostnaderna på 6 månader känns det lite väl optimistiskt och att man kanske inte räknat hela vägen.

Och då räknar man inte med slitaget på ens chassifläktar samt grafikkortsfläktarna som kostar några kronor att byta ut om det skulle behövas framöver.

Känns bara lite grann att folk hoppar lite friskt in i detta à la FOMO.