Oneplus 9 Pro har problem med överhettning

Permalänk
Melding Plague

Oneplus 9 Pro har problem med överhettning

Ägare av den nya flaggskeppstelefonen rapporterar om temperaturvarningar vid fotografering och videoupptagning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har haft min Oneplus 9 Pro i en knapp vecka och har faktiskt inte stött på detta problemet. Kanske fotar jag för lite, filma har jag bara gjort en gång och det var en kortare snutt i 4k. Har spelat en del simplare spel på telefonen, främst Bloons TD och liknande titlar, vilket knappast är speciellt krävande spel. Tror helt enkelt jag använder telefonen "fel" för att stöta på värmeproblem.

I övrigt är jag oerhört nöjd med enheten. Gick från en 6T till 9 Pro och även om det inte var ett massivt hopp är jag ändå väldigt glad över den trådlösa laddningen. Beställde mobilen via Oneplus egna sida och fick deras nya trådlösa laddare på köpet.

Permalänk

Samma problem som min äldre LG G3 hade.. jag fick sätta dit en liten kylplatta av kopparmetall på processorn som kylare, fungerade bra

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Avstängd

En mjukvaru-updatering som justerar fläktkurvan så är det bra igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Så går det när man köpar de nyaste hetaste telefonerna

Permalänk

Jag hade samma problem med min Honor P10 när jag fotograferade.. Min gissning är att det är Ain som drar kraft och problemet är enkelt att lösa genom att försämra Ain, men då blir också resultatet sämre.. Och det är någon sådan lösning ihop med kodeffektivisering som de troligen kommer att göra.

Jag själv köpte i början av 90 talet riktigt dyra mobiler och hade dem länge. Men jag har idag valt att att köpa mellansegmentmobiler för runt 5-6000kr och byta dem vartannat år för att inte ha en "dålig mobil" länge.
Men snart kommer troligen mobilerna mer mogna och utvecklingen stanna och då borde felen bli mindre.

I vanliga fall så är det fördelaktigt att vänta in de första exemplaren, men inom mobiler så har mobilen då redan börjat bli gammal. Och hos Apple så är ofta priset detsamma, så att köpa en mobil 6 månader efter lanseringen så kostar den lika mycket trots att den börjar bli gammal och det snart kommer en ny bättre version.
Just nu så har väl nästa iPhone högre uppdateringen på bildskärmen, en ny generation av Bluetooth ljud (LE Audio) och garanterat mer andra saker som bättre kamera.
Hos andra tillverkare där priset rasar så visst, men ofta finns det nya mellansegmentmobiler som är bättre för samma pris än en äldre flaggskepp.

*edit*
Så den nya generationers spelkonsoler så väntar jag in tills de blir bättre, kanske köper en xbox series x till hösten. Mobiltelefoner däremot, ja inom 6månader så är mobilen ju gammal. Och med gammal så menar jag att den har brister emot de nya som påverkar mitt arbete med dem. Där större display, högre hz, snabbare laddning, bättre cpu, kamera har varit det senaste. Men just nu väntar jag mest på LE Audio och därför undviker att köpa nya trådlösa hörlurar under tiden.

Permalänk
Medlem

Känns som varje ny pro modell från dom har problem. Förra hade problem med att kameran kunde se igenom ett viss typ av material.

Vet inte om dom gav en permanent lösning men hotfix:en var att stänga av den linsen som tog dom bilderna.

Permalänk
Medlem

oneplus har aldrig varit några höjdare på mjukvaran,.. alltid problem man kan tycka att på ett flagskepp är det bara pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

oneplus har aldrig varit några höjdare på mjukvaran,.. alltid problem man kan tycka att på ett flagskepp är det bara pinsamt.

Vad dillar du om?
Mjukvaran är det jag gillar med telefonerna!
Fine att kamerans mjukvara kan tweakas, men i övrigt så är det oslagbar mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

oneplus har aldrig varit några höjdare på mjukvaran,.. alltid problem man kan tycka att på ett flagskepp är det bara pinsamt.

Oxygen OS har länge ansetts varit den bästa versionen av Android. Är en av huvudanledningarna jag kört med oneplus såpass länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem

Wow som blast from the past med den väldigt likt namngivna Snapdragon 808 i LG G4, många initiala rapporter även där om att kameraanvändning överhettade telefonen.. Min lever än som barnmonitor, förvisso efter ett utbyte efter bootloop men ändå..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Köp dåliga telefoner få dåliga upplevelse

Bättre ordval /Mod
Permalänk
Medlem

Var på håret att köpa en 9 Pro men valde istället det "säkra kortet" och köpte en Galaxy 21 Ultra. Helnöjd.

Permalänk
Hedersmedlem

*Urspårning/trollande inlägg raderade*

Tillbaka till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Var det Hasselblad eller Hasselbrand som gjorde kameran i nya modellen?

Permalänk
Medlem

Bara att klocka ner processorn lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Känns som varje ny pro modell från dom har problem. Förra hade problem med att kameran kunde se igenom ett viss typ av material.

Vet inte om dom gav en permanent lösning men hotfix:en var att stänga av den linsen som tog dom bilderna.

Det var väl inget fel direkt utan en gimmick.. dem stängde av det för många hävdade att det man kanske kunde se genom kläder o det känns fel o typ sexuellt trakasserande?

Sen hade pro modellen från 8an problem med skärmen där den fick en grön nyans i lägre ljusstyrka som fixades relativt snabbt.

Permalänk
Medlem

De väl alltid så med kinatelefonerna som är överspeccade? Värdelös konstruktion och ooptimerad mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Det var väl inget fel direkt utan en gimmick.. dem stängde av det för många hävdade att det man kanske kunde se genom kläder o det känns fel o typ sexuellt trakasserande?

Sen hade pro modellen från 8an problem med skärmen där den fick en grön nyans i lägre ljusstyrka som fixades relativt snabbt.

Sant, inget fel men gav ett oönskat resultat. Såg en bild som var tagen från den kameran och det var ganska tydligt. Trodde först att det var överdrivet men blev ett "oj!" när jag såg bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

oneplus har aldrig varit några höjdare på mjukvaran,.. alltid problem man kan tycka att på ett flagskepp är det bara pinsamt.

Oneplus och deras mjukvara anses vara den bästa efter ren google mjukvara. Finns ingen annan aktör där ute som är lika nära stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De väl alltid så med kinatelefonerna som är överspeccade? Värdelös konstruktion och ooptimerad mjukvara.

Ehhh optimerad mjukvara? Har du använt en oneplus? Finns inget som kommer i närheten. Ren google mjukvara är annars det bästa

Permalänk
Skrivet av Rafner:

Var på håret att köpa en 9 Pro men valde istället det "säkra kortet" och köpte en Galaxy 21 Ultra. Helnöjd.

Samma för mig. Jag var ytterst nära att lägga en beställning på Oneplis 9 Pro, men kommer välja S21 Ultra istället. Det var några år sedan jag hade Samsung nu.

Permalänk
Medlem

Är det bara en mjukvaruuppdatering det handlar om kommer de förmodligen skynda ut en fix snart.
Fick min oneplus 9Pro igår och har inte hunnit testa mycket fotande, men det lilla jag testade hade jag inga större bekymmer.
Samsung s21 Ultra är en betydligt dyrare telefon så vet inte om jag skulle jämföra den.

Permalänk
Medlem

Så går det när man köper billiga kinesiska telefoner.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Var det Hasselblad eller Hasselbrand som gjorde kameran i nya modellen?

Varken eller. Hasselblad bidrog med färgkalibrering och kamera-appens klickljud och grafiska stil.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pepsin:

Så går det när man köper billiga kinesiska telefoner.

Billiga.. lol ditt troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Billiga.. lol ditt troll

Lugn, endera är han den förlorade sonen i Apples händer, eller så har han bara inte råd med en OP9

OnT: En telefon i den här klassen borde inte dras med problem som detta.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Så går det när man köper billiga kinesiska telefoner.

Mjo bara 10 laxar, så billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Mjo bara 10 laxar, så billigt

Det var ena jävla stora laxar om de kan bytas mot denna. Ofta är ju kilopriset nere på 100kr idag i butik, har nog inte sett dem tillräckligt stora...

Permalänk
Medlem

Är ju inte så mycket pengar det handlar om egentligen, bara att köpa en annan telefon.

Hursomhelst, om man nu har Hasselblad som sitt stora dragplåster, har man inte hårdtestat kameran och råkat ut för samma problem, är det rätt konstigt.

Jag tror det handlar om cashflow som många spelutvecklare tvingas köra efter, släpp ett rejält buggigt spel och låt köparna dra in pengar för eventuella uppdateringar och tweaks för mjukvaran.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.