Intel råkar annonsera Macbook

Permalänk
Medlem

"Klicka här för benchmarks!"

Jag tyckte de sade att vi skulle sluta titta på benchmarks. 🤔

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Jag tycker det är fruktansvärt och blir helt galen av frustration!

Men ärligt talat så är det ju faktiskt en form av falsk marknadsföring, då de inte har dessa processorer i någon Mac. Antar att Apple inte heller tycker det är roligt, då de vill sälja in sina M1-processorer...

Nästan lite stalker varning från Intel till och med. Apple dumpade dom då de själva på första försöket lyckades ta fram en bättre CPU. Något Intel inte kan acceptera utan måste göra reklamfilmer för att trycka ner exet och klippa in exet i marknadsföring för att ta åt sig av deras ära.

Jag har själv en i5 variant av Tiger Lake i min XPS 13, inte så imponerande som Intel desperat försöker få den att framstå. Nu gillar jag inte Apple, framförallt deras walled garden och syn på konkurrens, men önskar att jag kunde använda de M1 baserade (ingen bootcamp). Endast en idiot snackar ner Apples M1, det är den benchmark man måste ta sig förbi och Intel har inget att erbjuda. Dock är Tiger Lake mer imponerande än meningslösa Rocket Lake på desktop så gratis tips till Intel är att jämföra mot sina egna produkter då de inte kan mäta sig med konkurrenterna idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har själv en i5 variant av Tiger Lake i min XPS 13, inte så imponerande som Intel desperat försöker få den att framstå. Nu gillar jag inte Apple, framförallt deras walled garden och syn på konkurrens, men önskar att jag kunde använda de M1 baserade (ingen bootcamp). Endast en idiot snackar ner Apples M1, det är den benchmark man måste ta sig förbi och Intel har inget att erbjuda.

Min drömdator hade varit en Dell XPS 13 2-in-1 med krets liknande M1. Skaffade mig en vanlig XPS 13 (i7, Whiskey Lake) istället, då jag inte kunde motivera priset på 2-in-1 versionen. Nu har jag även en MacBook Air M1 som i många avseenden är den bästa datorn jag någonsin ägt (Amiga 3000 är näst bästa).

Ska nog ägna helgen åt att lägga in Windows 10 ARM64 på min MacBook Air M1. Har Parallels Desktop till Mac som tidigare gett mig prestanda motsvarande Bootcamp, vilket jag däremot inte kan säga om VMware och VirtualBox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kollade på Apples hemsida och nya 13" har inte USB-C på höger sida utan bara ett hörlursuttag, däremot har 16" det. Det är den det ser ut att vara på bilden i artikeln...
Därför jag reagerade på "Enda felet med bilden är att det ser ut som en gammal MacBook Pro, då den har USB-C-portarna på höger sida.".

https://www.apple.com/v/macbook-pro-13/g/images/overview/connectivity__e3efjadx4suq_large_2x.jpg

Ja okej.
Min är inte senaste generationen.
Då har de blivit lite nergraderade på just portarna om man skulle gå från den modellen jag har, till en ny 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vilken generation pratar du om nu?

Jag har en MacBook Pro 13" som är inköpt och tillverkad 2019 (jag har spårat serienumret), men från innan 2019 modellen lanserades (som var en mindre uppdatering). Så det är 2018 modellen.
Den har 2st Thunderbolt/USB-C portar på vänster och 2st på höger sida (totalt 4st).
Jag har versionen med Touchbar.
Kan ha varit att modellen utan Touchbar hade 2 portar?
Hursomhelst hade modellen utan Touchbar 2C/4T (på 13"), medan modellen med Touchbar hade 4C/8T (första MacBook med 4 Cores i storlek under 15").
Vilket var huvudskälet till att jag valde modellen med Touchbar.

Skrivet av GuessWho:

Ja okej.
Min är inte senaste generationen.
Då har de blivit lite nergraderade på just portarna om man skulle gå från den modellen jag har, till en ny 13"

Finns 2 varianter av 13”, en med 2 TB portar och en med 4 TB. 4 portar är för de snabbare datorerna, dock inte M1 än så länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Min drömdator hade varit en Dell XPS 13 2-in-1 med krets liknande M1. Skaffade mig en vanlig XPS 13 (i7, Whiskey Lake) istället, då jag inte kunde motivera priset på 2-in-1 versionen. Nu har jag även en MacBook Air M1 som i många avseenden är den bästa datorn jag någonsin ägt (Amiga 3000 är näst bästa).

Ska nog ägna helgen åt att lägga in Windows 10 ARM64 på min MacBook Air M1. Har Parallels Desktop till Mac som tidigare gett mig prestanda motsvarande Bootcamp, vilket jag däremot inte kan säga om VMware och VirtualBox.

Det du nämner ihop med en OLED-skärm. Hade varit fint.

Spännande, hoppas det funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Spännande, hoppas det funkar!

Lite off-topic, men så här funkar Windows 10 ARM64 på min MacBook Air M1:

Windowed mode:

Cohesive mode:

Det var löjligt lätt att installera och jag kunde återanvända mitt över 10 år gamla konto hos Parallels för att få tillgång till deras Technical Preview för Apple Silicon.

Windows 10 för ARM64 känns däremot fortfarande lite "meh". Främst då framförallt många UWP-appar installeras i x86-läge istället för som ARM64. Kan dock vara en liten glitch i och med att Windows 10 är en Insider Preview.

Installationen av Windows 10 ARM64 tar just nu under 15GB av hårddisken på min MacBook, så det kommer få ligga kvar Parallels Desktop i sig tar ungefär 8GB RAM, när jag tilldelat Windows 10 4GB RAM.

Permalänk
Medlem

Imponerande siffror från Windows 10 ARM64 under Parallels:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/7399454?baseline...

Kan tillägga att resultatet är betydligt högre än från min Dell XPS 13 (i7-8565U).