Irriterad på ny trend med TV-reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Japp, dessutom väldigt mycket dramatiska klipphängare som senare visar sig vara lösryckta ur sitt sammanhang och inte alls så dramatiska som det framstod.

"klipphängare", det var tamefasen dagens ord! Tackar och bockar för denna!

Permalänk
Vila i frid

Än mer irriterande är att man inte heller kanalsurfa längre utan att all reklam är synkad i tid, precis som när man besökte Australien -86 och insåg att Murdoch ägde ALLA TV-kanaler. I USA är det faktiskt lite bättre än i Sverige (vad gällande synkning) eftersom det är så pass många olika ägare - fast med över 300 kanaler var det sällan man kunde hitta något intressant annat än PBS!

Permalänk
Medlem

Sjukt rubbat med spoilers innan reklam och recaps efter reklam. Och helt knäppt med reklam för andra program i själva programmet man ser. Tror dock ändå att Battlestar Galactica är det som skjutit min puls i höjden mest. Där hade de en snabbresume/spoiler av avsnittet man just stod i begrepp att se, i början av programmet. Helt sjukt stört. Var bara att blunda och sjunga Lion sleeps tonight i kör med frun tills man gissade att spoilern var slut.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Själv står jag inte ut med reklamen alls, så har varit utan TV i +15 år nu har jag för mig. Ändå ska man betala för skiten nu för tiden...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det där med reklamen står mig också. Undrar dock hur många timmars reklam det är på en TV-kanal under ett dygn? Minst sex/sju timmar i alla fall. Har för mig att det är lite mindre med reklam nattetid.

Skrivet av Aene:

Har som tur är inte upplevt detta allt för mycket. Kanske tittar jag inte tillräckligt mycket på TV. En sak som dock brukar störa mig är när det mitt i program kommer in skyltar för att berätta om något helt annat program.

Instämmer. Har varit med om att dessa skyltar täcker delar av undertexten i utländska program, och är det talande språket något annat än engelska, tappar jag ju bort handlingen i och med att jag inte vet vad som sägs.

Skrivet av Hulle:

Detta har jag också sett!

Det är vidrigt.

Jag har ett ännu värre exempel.... filmtrailers. Vi snackar alltså om en trailer på typ 2 min som ju just SKA visa lite spännande höjdpunkter från en kommande film för att man ska bli intresserad (sen kan man diskutera om trailers har för mycket spoilers någon annanstans), men nu är det fanimig trailers FÖR en trailer FÖRE trailern... Alltså ett typ 10 s klipp som visar höjdpunkterna ur TRAILERN före trailern... men... jag tror jag blir dement.

What. Låter ju helt sjukt.

Skrivet av Zirgo:

Jag har löst problemet med reklam genom spela in det jag vill se med Tivo-boxen.
Sen är det bara att snabbspola när reklamen kommer.

Samma här. Det är så himla smidigt med Tivo och att kunna slippa reklamen. Det förekommer också att om ett program som jag spelar in börjar klockan 20.00 så kan jag starta boxen ca 20:20 och starta programmet från början via "Mitt Tivo" och komma ikapp.

§7
Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har ett ännu värre exempel.... filmtrailers. Vi snackar alltså om en trailer på typ 2 min som ju just SKA visa lite spännande höjdpunkter från en kommande film för att man ska bli intresserad (sen kan man diskutera om trailers har för mycket spoilers någon annanstans), men nu är det fanimig trailers FÖR en trailer FÖRE trailern... Alltså ett typ 10 s klipp som visar höjdpunkterna ur TRAILERN före trailern... men... jag tror jag blir dement.

Jag är rätt säker på att de där första 4-10 sekunderna är för att väcka intresse för filmen innan YouTubes timer går ut, efter vilken användaren kan hoppa över reklamen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Så här har det varit väldigt länge i svensk tv.

Permalänk
Medlem

Ja TV suger kewk.

Vad som dock gör mig upprörd som fan är sveriges public service-kanaler. Så jävla mycket dravel som skattebetalare tvingas finansiera. T.ex. 90% av P3:s program. Det där jävla självbelåtna runkandet av Kojo och vad de andra nu heter.

Det finns ju inget man kan motivera detta med, att skattebetalare inte över huvud taget kan undkomma att ekonomiskt understödja sådant skit. Det är ju totalt sjukt att de pengarna inte går till t.ex. sjukvården som är ständigt underbemannad.

Jag är helt för att vi kan ha statliga program som t.ex. nyheter, dokumentärer och samhällsgranskande program och kanske en liten del program som inte täcks av privata kanaler men som kan gagna befolkningen. Men SVT och SR har blivit en förvuxen amöba som skattebetalare måste mata sin lön med.

Otroligt. Blir så jävla förbannad.

Permalänk
Avstängd

Efter att inte ha haft linjär TV på ganska många år så utnyttjade jag min hyresvärds erbjudande om gratis basutbud och det har ju inte hänt så mycket på de här åren. Typ samma program, ny reklam förstås men ändå väldigt lik, samma trailers, samma "programmet är presenterat av...". Vad som förvånar mig är att de fortfarande kör amerikanska saker snabbare än normal hastighet, jag antar för att de vill få in mer reklam, men för mig som är van vid 1X-hastighet så är det extremt störande. Folk pratar jättefort med ljusa röster.

Annars finns det faktiskt saker som jag har saknat lite med TV som jag inte har tänkt på förrän nu när jag har det igen. Mest slözappandet, det är inte samma sak att bläddra runt på Netflix riktigt och det är många saker jag inte hade valt att titta på men som är kul att se några minuter av då och då. Som "En plats på landet" med britter som kollar på hus på landet, eller typ dokumentärer på Kunskapskanalen.

Permalänk
Medlem

Stäng av Tevee apparaterna gott folk :), känns som stenålders underhållning vid det här laget.

Permalänk
Lego Master

Min TV har bara funkat som display för strömmad media sedan flera år tillbaka. 6-7 år sedan vi klippte antennkabeln och huset vi bor i nu har inte ens en antenn på taket. Youtube premium is the shit also. Och vägrar radio i bilen. Reklam är satans påfund.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Youtube premium is the shit also.

Att betala youtube premium gör ont i mitt hjärta, de skapar ett problem och säljer sen en lösning.

Youtube kan vara ett av de värsta företagen som existerar just nu, är väl det som händer när man får monopol på något.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lagerlöf:

Att betala youtube premium gör ont i mitt hjärta, de skapar ett problem och säljer sen en lösning.

Youtube kan vara ett av de värsta företagen som existerar just nu, är väl det som händer när man får monopol på något.

Jepp. Men jag är inte bättre människa än att jag kan bortse från det om jag får kolla på roliga videor utan reklam.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Säger bara "P3 Dokumentär".

10 2 minuter faktiskt innehåll
20 4 minuter musik
30 30 sekunders recap om vad som har hänt hittills
40 goto 10

Sjukt frustrerande när 15-20 minuters innehåll tar 1 timma.
Lyssnar mycket på radio i jobbet, och numera spenderas nog 1/4 av all tid med att göra reklam för vad som händer på de andra kanalerna (inklusive SVT).
Ja, jag förstår att SVT har spenderat mina skattepengar på ytterligare en dramaserie om tonårsångest.
Men måste verkligen varenda program på SR ta upp vad som hände i senaste avsnittet?

Lyssnar på dem som pod-cast. Då slipper man musiken i alla fall.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv

Intressant läsning för någon som slutade se TV 2009 då kabeltvn försvann. Känns inte som att man missat mycket.

Skrivet av Svensktiger:

Säger bara "P3 Dokumentär".

10 2 minuter faktiskt innehåll
20 4 minuter musik
30 30 sekunders recap om vad som har hänt hittills
40 goto 10

Sjukt frustrerande när 15-20 minuters innehåll tar 1 timma.
Lyssnar mycket på radio i jobbet, och numera spenderas nog 1/4 av all tid med att göra reklam för vad som händer på de andra kanalerna (inklusive SVT).
Ja, jag förstår att SVT har spenderat mina skattepengar på ytterligare en dramaserie om tonårsångest.
Men måste verkligen varenda program på SR ta upp vad som hände i senaste avsnittet?

Skrivet av Gustav-P:

Lyssnar på dem som pod-cast. Då slipper man musiken i alla fall.

Precis, pod-formatet är bara själva avsnittet utan inkapslingen så att radiolyssnare hänger med. Att lyssna på radio är "fel" sätt att konsumera radio idag, poddarna gör det så mycket bättre.

Radioreklamen är för övrigt cancerframkallande, extremt irriterande och störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag är rätt säker på att de där första 4-10 sekunderna är för att väcka intresse för filmen innan YouTubes timer går ut, efter vilken användaren kan hoppa över reklamen.

Jag menar alltså när jag vill se en filmtrailer, det är alltså inte reklam som ska klickas förbi.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=44LdLqgOpjo

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Jag menar alltså när jag vill se en filmtrailer, det är alltså inte reklam som ska klickas förbi.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=44LdLqgOpjo

/hulle.

Men det är nog fortfarande därför, den har säkert använts på youtube som reklam. Känns som 100 % youtube-format.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad enligt §7; ingen diskussion om kopiering av upphovsrättsskyddat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Att betala youtube premium gör ont i mitt hjärta, de skapar ett problem och säljer sen en lösning.

Youtube kan vara ett av de värsta företagen som existerar just nu, är väl det som händer när man får monopol på något.

Precis. Lyssnar på podcasts osv på youtube via mobilen men kör ändå youtube gratis. På datorn kör man adblocker och har kabel till TV'n så där blir det reklamlöst, kompensation för alla dubbelads man får på mobilen..

Ibland är de roliga och lägger in 10 minuter reklamer (!!!) som hade rullat om du inte tryckt skip ad..