Svenska kronan kommer till Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kör du med VPN?

Körde med Hola plugin till Firefox när jag skapade kontot.
Det är bara när man registrerar kontot man behöver använda VPN.
Sen måste man köpa steam gift cards för att köpa saker på steam (går att skaffa ett argentinsk e-kort med, men känns som onödigt mycket mek)

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Körde med Hola plugin till Firefox när jag skapade kontot.
Det är bara när man registrerar kontot man behöver använda VPN.
Sen måste man köpa steam gift cards för att köpa saker på steam (går att skaffa ett argentinsk e-kort med, men känns som onödigt mycket mek)

Låter som för mycket jobb enligt mig, jag håller mig hellre till att vänta på rea istället Köper i stort sett aldrig spel vid release då det är för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Har någon ett exempel på där det inte blivit dyrare när vi fått betala med vår egen valuta? Jag ställer mig högst tveksam till att detta inte innebär att det kommer bli dyrare.

Amazons svenska sida verkar faktiskt ha samma priser som åtminstone deras tyska. Har beställt lite filmer och de har härliga priser som 71,78 kr och dylikt. Söker man på samma film på amazon.de verkar den ha motsvarande pris i euro där. Har inte satt mig med dagsaktuell växelkurs och miniräknare, så jag kan ha fel, men en överslagsberäkning visar på liknande priser åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Körde med Hola plugin till Firefox när jag skapade kontot.
Det är bara när man registrerar kontot man behöver använda VPN.
Sen måste man köpa steam gift cards för att köpa saker på steam (går att skaffa ett argentinsk e-kort med, men känns som onödigt mycket mek)

Det här blir lite off topic, men var inte Hola en av de "gratis" VPN:er som var inblandade i skumraskaffärer för några år sedan? Att de var kopplade till någon diktatur eller dylikt och sög upp allt man gjorde?

Edit: Det var visst andra bekymmer, men problematiskt var det:

https://www.dailydot.com/debug/hola-vpn-security/
http://adios-hola.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det här blir lite off topic, men var inte Hola en av de "gratis" VPN:er som var inblandade i skumraskaffärer för några år sedan? Att de var kopplade till någon diktatur eller dylikt och sög upp allt man gjorde?

Edit: Det var visst andra bekymmer, men problematiskt var det:

https://www.dailydot.com/debug/hola-vpn-security/
http://adios-hola.org/

som sagt. gratis, och behöver bara ha det installerat i typ 10min, sen kan man skrota det igen.
Skriver ju inte in några kort/bank uppgifter när jag skapar steamkonto iaf. och är man redigt nojjig av sig kan man ju byta lösenord direkt efter man är klar med det registreringen.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk

Tar inte bankerna redan ett påslag när man köper något med euro för att valutakonvertera?

Permalänk
Medlem

Blir väl antagligen som när dom gick från USD till euro på steam i EU. Dyrare med andra ord.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Tar inte bankerna redan ett påslag när man köper något med euro för att valutakonvertera?

Jo, 1.5% på köpsumman iallafall svenska banker. Jag använder Revolut när jag ska betala i en annan valuta än SEK

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gissar på höjda priser som vanligt, finns ju alltid cdkey försäljare annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Amazons svenska sida verkar faktiskt ha samma priser som åtminstone deras tyska. Har beställt lite filmer och de har härliga priser som 71,78 kr och dylikt. Söker man på samma film på amazon.de verkar den ha motsvarande pris i euro där. Har inte satt mig med dagsaktuell växelkurs och miniräknare, så jag kan ha fel, men en överslagsberäkning visar på liknande priser åtminstone.

Låter väl iofs rimligt då Amazon väl har sitt huvudlager där? Å andra sidan brukar det vara billigare att beställa elektronikprylar från Tyskland.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Nu har jag inte kvar siffrorna jag räknade på så kan inte kolla upp det, men det kan mycket väl vara så att det är momsen som skiljer. Räknade bland annat på norska priset och det stämmer överens med dollarkursen rakt av och norge har väl moms?

Visst har dom moms/VAT men frågan är om den visas direkt i butiken eller om den sammanställs först när man skall checka ut.
I staterna så sammanställs momsen vid utcheckning vilket sker även i en vanlig fysisk butik. Så om man inte orkar räkna med momsen som gäller i respektive stat/region när man handlar så vet man inte slutsumman förrän man står i kassan.
Så att jämföra amerikanska priser mot exempelvis svenska fungerar inte om man inte exkluderar momsen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Visst har dom moms/VAT men frågan är om den visas direkt i butiken eller om den sammanställs först när man skall checka ut.
I staterna så sammanställs momsen vid utcheckning vilket sker även i en vanlig fysisk butik. Så om man inte orkar räkna med momsen som gäller i respektive stat/region när man handlar så vet man inte slutsumman förrän man står i kassan.
Så att jämföra amerikanska priser mot exempelvis svenska fungerar inte om man inte exkluderar momsen.

Borde egentligen vara omvänd moms när det köps över internet, då kommer vi åt många myglare som registrerat sig i diverse länder för att tjäna några kronor extra på våran bekostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter väl iofs rimligt då Amazon väl har sitt huvudlager där? Å andra sidan brukar det vara billigare att beställa elektronikprylar från Tyskland.

Ja, så har jag förstått det med lagret. Beställde lite filmer till dotterns födelsedag via Amazon.se och frakttiden talar inte direkt för att de finns i Sverige

Ja, det sägs att elektronikprylar är billigare via Tyskland, och det stämmer väl säkert. Har inte jämfört, då Amazon måste ha världshistoriens sämsta sida vad gäller att snabbt hitta det man vill ha. Enda anledsningen att jag beställer från amazon ibland är utbudet och ibland priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

som sagt. gratis, och behöver bara ha det installerat i typ 10min, sen kan man skrota det igen.
Skriver ju inte in några kort/bank uppgifter när jag skapar steamkonto iaf. och är man redigt nojjig av sig kan man ju byta lösenord direkt efter man är klar med det registreringen.

Tja, man kan kanske jämföra det med att lämna något olåst och utan uppsikt. Risken kanske inte är sådär jättestor att något händer, men inget jag vill göra i alla fall. Personligen hade jag hellre använt en VPN med bättre rykte.

Skrev det mest därför, så att de som läser ditt inlägg inte tror att Hola är en säker VPN.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bernd_P1:

men får vi då ett "riktigt" pris? eller byter de bara tecknet i slutet?
Typ, 39 € blir 399 kr istället för vad växelkursen är (innan någon säger det så vet jag att växelkursen just nu är rätt nära. men tänker mest på när det blir lite större skillnad)

Nja, jag tror att 39€ blir 39kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Körde med Hola plugin till Firefox när jag skapade kontot.
Det är bara när man registrerar kontot man behöver använda VPN.
Sen måste man köpa steam gift cards för att köpa saker på steam (går att skaffa ett argentinsk e-kort med, men känns som onödigt mycket mek)

Om du ändå ska gå dessa omvägar kan du väl lika gärna piratkopiera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om du ändå ska gå dessa omvägar kan du väl lika gärna piratkopiera?

vadå lika väl piratkopiera?
Jag vill köpa produkten, bara inte för "svenskt" pris
Om något är det ett jävla mek att piratkopiera, leta fungerande cracks osv.
Att inte nämna hur mycket bök det är om du vill spela ett aktivt online spel som hela tiden får nya patcher.
Tror nog du borde tänka till lite innan du skriver så dumma saker

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Jämför man med våra grannar i Norge som har NOK i Steam så betalar de generellt mindre för spel jämfört med oss (SEK/EUR).

Exempel:
https://steamdb.info/app/42700/

NOK: 269.99 (273.99SEK)
EUR (som vi får betala): 39.99 (409.25SEK)

Med andra ord 33% i prisskillnad (135kr lägre kostnad i Norge)

Men betalar Normänn Wat?

Permalänk
Medlem

Jahopp. Undrar om det kommer blockera mig från att ibland handla med irländskt betalkort och ibland med svenskt. Brukar ta det som är närmast till hands .. Kanske kan utnyttja det för att alltid kunna välja det billigaste? Vi får se.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Blir säkert direktöversatt från euro.

Nej då, gör dom rätt och riktigt så ska spelen bli billigare just nu i varje fall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hur som helst blir det alltid dyrare, har nog aldrig sett nått som har blivit billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men betalar Normänn Wat?

Say What? (Phun intended) Antagligen, eftersom "Norge är ett ruttet land", tror momssatsen generelllt är som i Sverige, dvs 25% även i Norge.

Enligt denna är det bara Island som har reducerad mervärdesskatt på dataspel (11%); https://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/bilder/Mediefa...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Kollade upp priset mellan the witcher 3 på epic och steam.. steam pris nu i eur499 på epic 465sek.. så jag tror det blir lite billigare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men betalar Normänn Wat?

Japp, kvittot från Valve när man köper i norska kronor visar "VAT at 25%".

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Kommer 100% att bli dyrare..... Går det fortsätta betala i euro på något sätt.....

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem

Tur att det finns cdkey resellers..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

vadå lika väl piratkopiera?
Jag vill köpa produkten, bara inte för "svenskt" pris
Om något är det ett jävla mek att piratkopiera, leta fungerande cracks osv.
Att inte nämna hur mycket bök det är om du vill spela ett aktivt online spel som hela tiden får nya patcher.
Tror nog du borde tänka till lite innan du skriver så dumma saker

Japp!
Själv köper jag alltid licenser etc. med IP-adress i Hong Kong. (0% moms). Funkar klockrent.
Köper jag samma med svenskt IP, blir det 25% dyrare för mig.

Permalänk
Avstängd

Är det någon som fått priser i SEK än? Jag har fortfarande priser i EUR.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Vad hände med detta egentligen? när kommer dem svenska priserna, inte hört ett enda ord om detta

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Vad hände med detta egentligen? när kommer dem svenska priserna, inte hört ett enda ord om detta

Dom verkar ha lagt ner det väldigt snabbt.

https://twitter.com/SteamDB/status/1481558976349224961

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060