Intels spelkort Xe-HPG DG2 fastnar på bild

Permalänk
Melding Plague

Intels spelkort Xe-HPG DG2 fastnar på bild

Bilderna på Intels kommande grafikkort ackompanjeras av påstådda uppgifter kring en prestandanivå som tangerar Nvidias Geforce RTX 3070.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt intressant!! Ser fram emot att se vad de kommer med, när det väl kommer!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Den glansiga plasten. Påminner lite om falska latex-kläder. Eller PU-läder eller nått. Lite tyskt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Väldigt kul med en till aktör på grafikkortsmarknaden, även om det säkert kommer ta ett tag innan de kan konkurrera med Nvidia om prestandatronen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen info om huruvida Intel har någon raytracing-teknik eller om detta är 100% rasterisering?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pv2b:

Ingen info om huruvida Intel har någon raytracing-teknik eller om detta är 100% rasterisering?

Enligt tidigare officiella uppgifter ska Xe-HPG har stöd för hårdvaruaccelererad ray tracing.

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens ur ett konsumentperspektiv. Skall bli intressant att se hur kortet står sig mot konkurrenterna prestanda och funktionsmässigt.

Permalänk
Medlem

Har en kall lägenhet, så detta kan vara precis vad jag behöver under vinterhalvåret här uppe i norr.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på mina gamla gigabyte 670 jag hade.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Hamnar priset och MH/s rätt så kan det nog bli att man köper på sig 16-20st.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Snusfri

Snajdigt, ett kort folk kan köpa.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Hamnar priset och MH/s rätt så kan det nog bli att man köper på sig 16-20st.

Fan.. vissa har pengar asså XD!?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Vi får helt enkelt se om det är på riktigt eller om det är i ett specifikt framvaskat prestandasenario där man har medvind och nedförsbacke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta är riktigt intressant!! Ser fram emot att se vad de kommer med, när det väl kommer!

Ja jag är tveksam till att jag skulle vara köpsugen på deras första kort på marknaden men.. Konkurrens är väl alltid najs?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kul men också synd att dom måste låta TSMC knö in detta kisel också....

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av THB:

Snajdigt, ett kort folk kan köpa.

Om det är hyfsat för att mina så kommer det nog bli lika "svårt" att köpa dessa som AMD 6000 och Nvidia 3000 korten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har höga förhoppningar, Intel har överlägset bäst track rekord när det gäller linux drivrutiner och att bidra till open source, så alltid mitt förstahandsval för hårdvara.

Permalänk
Inaktiv

Konkurrensen hårdnar bland grafikkorten man ändå inte kan köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Den glansiga plasten. Påminner lite om falska latex-kläder. Eller PU-läder eller nått. Lite tyskt!

Ja vem vill att det ska se ut som *falska* latex-kläder
Gut om de tangerar 3070prestanda, swec - pls to test.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Det vore riktigt kul om Intel kan erbjuda grafikkort i nivå med RTX 3070 / AMD 6800. Tänk att ha 3st starka aktörer på marknaden.
Hoppas Intel blir vassa på drivrutiner och programvara också.

Är det TSMC som kommer tillverka dessa? Lite tråkigt i så fall. Ännu bättre om Intel kunde använda sina egna fabriker. I framtiden kanske?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jävligt kul med ytterligare aktör på GPU marknaden. Kan ju bli ett jävla krig mellan AMD, Nvidia och Intel om kungakronan. Nvidia har haft den på tok för länge nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk

Får hoppas att det inte blir brist på korten. Verkligen hoppas att kortet blir en aktör på marknaden så både Svensson och AB får äntligen kort att välja bland.

Trevligt

Permalänk
Medlem

vi behöver fler tillverkare, går inte förlita sig på amd och nvidia som bara ljuger hela tiden. släpper intel ett kort i klass med 3070 till ett vettigt pris och tillgång så är det nog kört för amd och nvidia vilket är gött

Permalänk
Medlem

kommer intel att göra grafikkorten själva eller släpps det från 3e part också?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Plastic is fantastic!

Permalänk
Medlem

Positivt för oss Linux-användare! Intel brukar vara duktiga på att släppa open-source-drivers för deras GPU:er. Så kan man välja mellan AMD och Intel om man vill ha open-source-drivers (nVidia kör ju bara stängt...).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snajdigt, ett kort folk kan köpa.

Hoppas också på det, blir dock lite orolig han säger ju att det ska tillverkas hos TSMC och inte Intels egna fabs. TSMC har ju noll kapacitet kvar.

Permalänk
Skrivet av gashemi:

Hoppas också på det, blir dock lite orolig han säger ju att det ska tillverkas hos TSMC och inte Intels egna fabs. TSMC har ju noll kapacitet kvar.

Det stämmer att TSMC inte har någon kapacitet kver på de här noderna under 2021, det tog slut redan i Q4 2020.
Men det innebär också att Intel redan har bokat kapacitet innan det blev fullbokat för att kunna lansera detta under 2021.

Tiden får visa hur mycket de bokat och hur mycket av Intels bokning kommer gå till kretsar för det här kortet

Permalänk
Medlem

Jahapp, snart kanske man kör Intel CPU + Intel GPU. Speciellt om den skulle prestera typ åtminstone RTX 3060 nivå så kunde jag mycket riktigt tänka mig en sån även fast jag förväntar mig en massa drivrutinsproblem/saknas stöd till vissa funktioner osv. Är villig att stödja fram en 3:e konkurrent på GPU marknaden, skulle vara jätte välkommet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional