Rykte: AMD Ryzen Threadripper 5000-serien gör debut i augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Varför en bild på trasiga jeans?

Thread Ripper = Trådsönderslitaren

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

försökte sälja min Gen1 TR, sluta med att jag gav bort den till en sjukt snål polare istället.
för min del har båda mina TR´s varit helt klart till nytta för de jag pysslar med, då spel inte är huvudfokus för min del. även om jag periodvis spelar mycket. men nu har jag varit inne på att köra en Ryzen 5900 eller 5950 då dem idag är mer rimliga för mig.

Men om du hade fått välja att antingen sitta med ett system med en Threadripper 1950X (16 kärnor/32 Trådar) eller ett system med en Ryzen 9 5950X (16 kärnor/32 Trådar), vad hade du valt ?

Om du nöjer dig med att ha 16 kärnor/32 trådar så verkar det som att du inte längre är en potentiell Threadripper kund.
Om du inte har så stort behov av de extra PCI-E banorna att du är beredd att betala mellanskillnaden, även om det skulle innebära att gå upp till en processor med fler kärnor än du behöver.

Jag råkade ut för en lite liknande sak.

Jag har en motorcykel som var tung motorcykel när jag köpte den enligt då rådande reglemente.
Men sen när regeländringarna gjordes och den gamla mellan behörigheten "A begränsad" togs bort och den nya mellan behörigheten "A2" infördes så hamnade motorcykeln inom gränserna för A2 behörigheten.

Så min motorcykel blev "nergraderad" från "tung" (A obegränsad) till "mellan" (A2) trotts att det var samma motorcykel.

Lite samma som att AMD kunder/användare av 12 och 16 kärniga processorer blivit "nergraderade" från Threadripper kunder till vanliga Ryzen kunder.

Permalänk

Ingen som kan förklara varför man inte har iGpu på cpuer över 3400G? Måste ju finnas en marknad för det oxå, folk som bara behöver CPU kraft och inte GPU.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Knotvillage:

Ingen som kan förklara varför man inte har iGpu på cpuer över 3400G? Måste ju finnas en marknad för det oxå, folk som bara behöver CPU kraft och inte GPU.

Jag var precis inne på det motsatta:
#19021671

Men iaf. Verkar som om hela lineupen av zen 4 ska få igpu. Den dröjer ju dock lite. Först ska vi få zen 3+

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ingen som kan förklara varför man inte har iGpu på cpuer över 3400G? Måste ju finnas en marknad för det oxå, folk som bara behöver CPU kraft och inte GPU.

Det fanns en nyhet nyligen om att Ryzen 5000 serien stationära med integrerad grafik skulle komma:
AMD Ryzen 5000-serien med integrerad grafik får specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK!
Då kanske det är den tiden som vi kan förvänta oss en större tillgänglighet gällande GPU och CPU sidan...

Du får boka den redan nu...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Då kanske det är den tiden som vi kan förvänta oss en större tillgänglighet gällande GPU och CPU sidan...

Jag skulle inte dra den slutsatsen.
Nya Threadripper släpps när tillräckligt många chiplets binnats som lämpliga för detta segment och det frigjorts resurser från tillverkningen av Epyc Milan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om du hade fått välja att antingen sitta med ett system med en Threadripper 1950X (16 kärnor/32 Trådar) eller ett system med en Ryzen 9 5950X (16 kärnor/32 Trådar), vad hade du valt ?

Om du nöjer dig med att ha 16 kärnor/32 trådar så verkar det som att du inte längre är en potentiell Threadripper kund.
Om du inte har så stort behov av de extra PCI-E banorna att du är beredd att betala mellanskillnaden, även om det skulle innebära att gå upp till en processor med fler kärnor än du behöver.

Jag råkade ut för en lite liknande sak.

Jag har en motorcykel som var tung motorcykel när jag köpte den enligt då rådande reglemente.
Men sen när regeländringarna gjordes och den gamla mellan behörigheten "A begränsad" togs bort och den nya mellan behörigheten "A2" infördes så hamnade motorcykeln inom gränserna för A2 behörigheten.

Så min motorcykel blev "nergraderad" från "tung" (A obegränsad) till "mellan" (A2) trotts att det var samma motorcykel.

Lite samma som att AMD kunder/användare av 12 och 16 kärniga processorer blivit "nergraderade" från Threadripper kunder till vanliga Ryzen kunder.

jag väljer ju en Ryzen 9 nu pga priserna inget annat.. en TR rent tekniskt är vad jag vill ha, de är snarare villhöver, istället för behöver. de går ju bra å rendera video på en Ryzen å, men ju fler kärnor å trådar man har ju fortare går det.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag var precis inne på det motsatta:
#19021671

Men iaf. Verkar som om hela lineupen av zen 4 ska få igpu. Den dröjer ju dock lite. Först ska vi få zen 3+

Jo men 3400G är ju Zen+

man kan väl iaf få 4-8 kärnor Zen3?

Inte så man behöver 12+ och iGPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag väljer ju en Ryzen 9 nu pga priserna inget annat.. en TR rent tekniskt är vad jag vill ha, de är snarare villhöver, istället för behöver. de går ju bra å rendera video på en Ryzen å, men ju fler kärnor å trådar man har ju fortare går det.

Jo, men en Ryzen 9 5950X har ju FLER kärnor och trådar än billigaste Threadripper 1000 och 2000 serien processorer.

Går du exempelvis från en 12 kärnig Threadripper till en Ryzen 9 5950X så får du fler kärnor trotts att du "nergraderar" från Threadripper till vanliga Ryzen.

Nackdelen med att inte kunna köpa en billig få-kärnig Threadripper är ju om man har nytta av Threadripper plattformens fördelar, som exempelvis många PCI-E banor, men inte behöver många kärnor.
Det har aldrig funnits en billig 64 kärnig Threadripper i någon generation.

Sen kan jag relatera till att vilja ha saker som är utanför ens budget.
Jag tycker det är onödigt att en McLaren 720S ska kosta mer än min nuvarande bil är värd i inbyte.
Men jag inser att ingen annan bryr sig om mina orealistiska önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo men 3400G är ju Zen+

man kan väl iaf få 4-8 kärnor Zen3?

Inte så man behöver 12+ och iGPU

Det verkar ju som att just det ska komma...

Skrivet av GuessWho:

Det fanns en nyhet nyligen om att Ryzen 5000 serien stationära med integrerad grafik skulle komma:
AMD Ryzen 5000-serien med integrerad grafik får specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om du hade fått välja att antingen sitta med ett system med en Threadripper 1950X (16 kärnor/32 Trådar) eller ett system med en Ryzen 9 5950X (16 kärnor/32 Trådar), vad hade du valt ?

Om du nöjer dig med att ha 16 kärnor/32 trådar så verkar det som att du inte längre är en potentiell Threadripper kund.
Om du inte har så stort behov av de extra PCI-E banorna att du är beredd att betala mellanskillnaden, även om det skulle innebära att gå upp till en processor med fler kärnor än du behöver.

Jag råkade ut för en lite liknande sak.

Jag har en motorcykel som var tung motorcykel när jag köpte den enligt då rådande reglemente.
Men sen när regeländringarna gjordes och den gamla mellan behörigheten "A begränsad" togs bort och den nya mellan behörigheten "A2" infördes så hamnade motorcykeln inom gränserna för A2 behörigheten.

Så min motorcykel blev "nergraderad" från "tung" (A obegränsad) till "mellan" (A2) trotts att det var samma motorcykel.

Lite samma som att AMD kunder/användare av 12 och 16 kärniga processorer blivit "nergraderade" från Threadripper kunder till vanliga Ryzen kunder.

Glöm heller inte att Threadripper har stöd för 4 minneskanaler jämfört med Ryzens 2.
Man kan även stoppa i mer RAM.

Det är ett argument till varför Threadripper med färre antal cores har ett existensberättigande, och mängden PCIE-lanes.
Själv så har jag väntat ett tag på nya Threadripper, min gamla 1950X skäms inför 5900X som sitter i min HTPC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo, men en Ryzen 9 5950X har ju FLER kärnor och trådar än billigaste Threadripper 1000 och 2000 serien processorer.

Går du exempelvis från en 12 kärnig Threadripper till en Ryzen 9 5950X så får du fler kärnor trotts att du "nergraderar" från Threadripper till vanliga Ryzen.

Nackdelen med att inte kunna köpa en billig få-kärnig Threadripper är ju om man har nytta av Threadripper plattformens fördelar, som exempelvis många PCI-E banor, men inte behöver många kärnor.
Det har aldrig funnits en billig 64 kärnig Threadripper i någon generation.

Sen kan jag relatera till att vilja ha saker som är utanför ens budget.
Jag tycker det är onödigt att en McLaren 720S ska kosta mer än min nuvarande bil är värd i inbyte.
Men jag inser att ingen annan bryr sig om mina orealistiska önskemål.

Förmånsbil är lösningen när de gäller bil xD
Dock sjukt spännande diskussion med chäfen om at man behöver en McLaren för att kunna ta sig till kunderna i Sthlm snabbare från Falun xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.