Dubbla fläktar i fokus på Lenovos nya speltelefon

Permalänk
Medlem

Fläkt lösningen känns väldigt egendomlig. Har dom filter man kan rengöra? I annat fall kommer dom bli igensatta rätt snabbt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Findecanor:

Vad i hela världen är en "octatrigger" / "octotrigger" ? (olika stavning på två ställen i artikeln)

Octa-trigger ska det vara, tack för att du noterade det!
Helt ärligt tog det mig lite tid att fatta det Från de videos jag nu sett är det ytor/punkter placerade på sidorna och bakstycket som vid beröring/rörelse funkar som knappar, tänk typ handkontroll.

Permalänk
Medlem

Hehe lol, skulle aldrig i livet köpa en sådan. Men marknaden finns verkar det som. Man är väl lite gubbig att man gillar tangentbord och mus till FPS.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Shudnawz:

Vad säger du, "vape and chill"? Det trodde jag närmast alla iPhone-användare gjorde.

Well, GeForce NOW är ju praktiskt som fan tillsammans med en schysst handkontroll. Men poängen där är ju att man inte behöver en kraftfull telefon.

Ja precis där är det ju mer streaming till telefon och telefonen blir mer av en skärm?

Det är säkert framtiden men jag kommer sitta där som pensionär och sucka åt ungdomen med min gamla Ryzen-processor och tänka tillbaka på den här tiden med ett rosa skimmer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Undra hur många timmar per dygn fläkten beräknas gå.
Misstänker att det bara är vid lite belastning men ändå.

15000 rpm i konstant rörelse och mindre stötar känns inte som framgångsreceptet på något som kommer hålla någon längre tid.
Sedan är jag tveksam till samma sak när det gäller ljudet och hur länge det kommer hålla den nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Asus har ju kört detta ett tag. Hjälp en åttiotalist här. Är alltså gamingtelefoner en grej?

Precis. Dock så har ju Asus en rätt smart lösning där man kan ta bort fläktmodulen vilket öppnar för mer möjligheter. Tex så är det betydligt enklare att ersätta bara själva modulen än hela telefonen.

Gaming på mobiltelefonerna blir bara större och större och spelen blir mer avancerade. Brorsan och syrran spelar massor av spel på sina telefoner, spel som PUBG, Minecraft och Among Us mm är poppis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns rätt så många som spelar på mobilen.
Rent generellt tycker jag en stor del av forumsmedlemmarna är av typen att en stationär dator köper man endast för spel, inget fel med det. Men samtidigt är många väldigt negativa till att spela på en mobil.

Så jag tror konceptet med bättre spelmobiler kan växa sig starkare och allt eftersom de får mer datakraft så klarar de av allt bättre spel. Vi går emot en utveckling att folk har mindre fritid, detta med att sitta inne framför en dator för nöje har inte alla. Utan den tid de har tid att spela är när de står och väntar på en buss, sitter i bussen eller väntar på något annat. Och det är då irrelevant att en stationär klumpdator som med skärmar och allt kanske väger 30Kg är bättre att spela på, då man knappast vill spela på denna dator när man står och väntar på bussen.

*edit*
Argumenten emot spelmobiler är ofta detsamma som argument emot laptops för 20år sedan var. En stationär dator med dubbla 21" crt är bättre att jobba på än en laptop, därför är laptops dåliga. Ja, ta med dig den stationära datorn med skärmarna och jobba på bussen..

Det är helt klart något som är här för att stanna, speciellt då många som inte spelade förr då konsoler & dator var för dyrt eller "icke coolt" har kunnat testa nu då dom ändå har en mobil.

Det jag inte gillar är djungeln i mobila spelvärlden, kollar man bara på google play store så är där många spel, varav majoriteten är skräp. Kopierade spel med nytt namn, för att inte tala om all reklam som är inbakade i dom.
Och sen risken att där är malware mm i dom också gör att man avstår från allt som inte är från dom stora vanliga spelutgivarna, t ex Nintendo.
Så blir att man håller sig till PC och konsoler, är inte i målgruppen ändå då jag aldrig åker buss, tåg mm.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Inte speciellt förvånad att vi nått hit då moderna SoC kräver allt mer energi och klockas allt mer aggressivt. Att aktivt kunna kyla telefonen har så många fördelar för både komponenter, batteri men även för användaren då en sval telefon är så mycket behagligare att handskas med.

Permalänk
Medlem

Varför släppa hårdvara anpassad för spel när det inte finns några bra spel på plattformen?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så konstigt, typ som att kombinera sitt gamla gameboy med mobilen (+ fläkt)

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Varför släppa hårdvara anpassad för spel när det inte finns några bra spel på plattformen?

Det finns. De är dock inte lätta att hitta. GTA serien är bra, Monster hunter, life is strange, this is the police, papers please, dead cells, Grid autosport, Star Wars Knigts of the old republik är bara några. Sen funkar android utmärkt för emulation. PSP, N64 och Dreamcast kräver ganska mycket till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Varför släppa hårdvara anpassad för spel när det inte finns några bra spel på plattformen?

Mobilspel är extremt stort i Kina. Så spel och marknad finns.

Permalänk
Medlem

Jag har mycket hellre en enklare mobil för halva priset, samt en switch att spela på istället.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Försenat aprilskämt ?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gargamelo:

Försenat aprilskämt ?

Nope. Både LTT och MKBHD har recenserat den (olika färger dessutom). Så det verkar legit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kul att de vågar satsa lite, det ska de ha eloge för även om det är en telefon jag själv är ointresserad i. Kan dock se att funktioner som bypass charging och andra smarta batterifunktioner från dessa gaming telefoner kommer till mainstream telefoner inom en snar framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Mobilspel är extremt stort i Kina. Så spel och marknad finns.

De käkar kycklingtestiklar där bort också - ser inte att det dyker upp på menyn här direkt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det finns. De är dock inte lätta att hitta. GTA serien är bra, Monster hunter, life is strange, this is the police, papers please, dead cells, Grid autosport, Star Wars Knigts of the old republik är bara några. Sen funkar android utmärkt för emulation. PSP, N64 och Dreamcast kräver ganska mycket till exempel.

Så i stort sett portar av urgamla PC-spel? Inget orginellt?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Hur är Lenovo med uppdateringar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns rätt så många som spelar på mobilen.
Rent generellt tycker jag en stor del av forumsmedlemmarna är av typen att en stationär dator köper man endast för spel, inget fel med det. Men samtidigt är många väldigt negativa till att spela på en mobil.

Så jag tror konceptet med bättre spelmobiler kan växa sig starkare och allt eftersom de får mer datakraft så klarar de av allt bättre spel. Vi går emot en utveckling att folk har mindre fritid, detta med att sitta inne framför en dator för nöje har inte alla. Utan den tid de har tid att spela är när de står och väntar på en buss, sitter i bussen eller väntar på något annat. Och det är då irrelevant att en stationär klumpdator som med skärmar och allt kanske väger 30Kg är bättre att spela på, då man knappast vill spela på denna dator när man står och väntar på bussen.

*edit*
Argumenten emot spelmobiler är ofta detsamma som argument emot laptops för 20år sedan var. En stationär dator med dubbla 21" crt är bättre att jobba på än en laptop, därför är laptops dåliga. Ja, ta med dig den stationära datorn med skärmarna och jobba på bussen..

Alla åker inte kommunalt, svårt att jobba i en bil annat än via telefonen.
Framtiden är inte mobiler med fläktar.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Alla åker inte kommunalt, svårt att jobba i en bil annat än via telefonen.
Framtiden är inte mobiler med fläktar.

Att åka kommunalt lär öka, speciellt med självkörande taxibilar. Det är en annan debatt.
Nå det finns väldigt många som har dötider av olika slag, det kan vara vänta på kollektivtrafik, men även andra saker. Och de vill då ha något att fördriva tiden med, där jag ser många spelar olika spel på mobilen. Så jag gissar att väldigt många just spelar på mobilen.

Att däremot offra saker som att få fläktar och annat som du skrev i mobilen, ja det är nog en ytterst liten minoritet som vill göra det. Detta av flera orsaker, en orsak är att utvecklingen av mobiler går i så rusande fart så om man idag köper en klump med fläktar och annat, så får den ändå stryk inom ett år av en mobil utan all dessa extra vikt. Förutom att man då bär med sig denna extra klump, så innebär det mobilen tappar fort värde och det blir svår för tillverkarna att sänka priset när denna extra kylning kostar.

Det finns hur många skäl som helst till att dessa speltelefoner floppar trots att många spelar på telefonerna.
Men ju bättre de blir ju mer lockar de över. När folk får 5G, ännu snabbare cpu så går det göra spelen riktigt bra. Svårt är input, men kanske kan Ai hjälpa till. Jag såg en dokumentär om apple med deras iPhone, där de slet som ett djur för att få den känna av vilken knapp man tryckte på. Det låter simpelt, men fingret täcker ofta flera knappar och det är smart algoritmer bakom för att lista ut vilken användaren vill ha. Och lite samma fast mer avancerat får bli bättre på mobiler, där algoritmer tolkar användarens input bättre. De som kallar sig hardcore gamers gillar säkert inte detta, men det som är bäst för den stora skaran är det som säljs bäst.

*edit*
Förenklat med Ai. Säg att användaren på en mobil klickar och denna klick kan med 60% säkerhet tolkas som att användaren vill göra något och med 40% något annat. Med ren kod, så följ 60%. Med en massa algoritmer så kan koden lista ut att spelaren ville nog inte begå självmord vid detta stup eller liknande och det andra mindre sannolika inputen var nog rätt, välj då denna.
Detta kan resultera i att spelet upplevs som bättre att ta emot responsen och hard core kan som vanligt klaga.
Nu var mitt exempel väldigt förenklat. Min poäng är att jag tror att det går att få till gränssnittet väldigt bra för många spel och detta med nuvarande skärmar, vilka garanterat lär förbättras.

Permalänk
Medlem

Drönare och kamera i ett, perfekt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vad är nästa grej, gå runt med 10kg batteripack för att kunna använda telefonen för att den drar för mycket energi?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vad är nästa grej, gå runt med 10kg batteripack för att kunna använda telefonen för att den drar för mycket energi?

Den har ja samma processor som alla andra high end telefoner. Kylningen är mest för att den inte ska klocka ner sig. Sen har den redan ett stort batteri.