Permalänk
Medlem

Nätverkshastighet Philips Tv

Jag har köpt en ny Philips tv 55PUS9435 och tycker hastigheten på nätverket känns långsamt.

När jag kör speedtest.net så får jag en bra bit över 100 ping. Varierar lite mellan 100-200. Nedladdningshastighet är ca 4-8mb och uppladdning 80-90mb(!!!).

Har 100/100 bredband från ComHem som funkar super till allt annat. Provat lite olika ethernetkablar men får samma resultat.

Är detta normalt?

Permalänk
Medlem

Kör Wifi på tvapparaten. Nätverkskretsarna i billigare tvapparater är sällan bättre än Fast Ethernet (100mbit).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång liknande problem med min Philips "The One" TV. Omstart av allt (TV, router, switch) löste det, men det tog en stund innan jag kom på att det kunde vara et alternativ.

Permalänk
Medlem

Tack för svar
Gjort lite omstarter och även ominstallation av tvn då Philips supporten ville att jag skulle göra detta.
Bättre? Nja vet inte.

Men jag har sett att olika bredbandstester ger helt olika resultat för mig. Varför blir det så?

Speedtest ger 50-150ms ping, 4-25mbps ner, 80-90mbps upp
Fast ger 7ms, över 80mbps upp/ner
Bredbandskollen 11ms, över 90mbps upp/ner

Så jag vet inte vad jag ska titta på. Känns ju som något är tok med speedtest.

Min tanke har varit att försöka spela lite via steamlink med androidappen på tvn men jag har fått rätt mycket latency. Därav att jag började kolla hastigheten och speedtest är alltid det jag använt mig av.

Så får väl bryta ner det till 2 nya frågor
1. Kan jag anta att tvn verkar funka som den ska och att något är skumt med speedtest på tvn då exempelvis bredbandskollen ger bra resultat?
2. SteamLink på androidTV ska det fungera bra? utifrån mitt nätverk på 100/100 där både pc och tvn (kanske) uppnår denna hastighet. Eller är SteamLink inget att försöka med? Alternativ är ju också att dra en lång HDMI när man vill spela lite. Inte så snyggt och praktiskt men prestandan blir ju klart mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Som sagt, testa trådlöst. Jag får bättre hastigheter med WiFi 5 GHz än ethernet på min TV.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JacobR:

Men jag har sett att olika bredbandstester ger helt olika resultat för mig. Varför blir det så?

Speedtest ger 50-150ms ping, 4-25mbps ner, 80-90mbps upp
Fast ger 7ms, över 80mbps upp/ner
Bredbandskollen 11ms, över 90mbps upp/ner

Så får väl bryta ner det till 2 nya frågor
1. Kan jag anta att tvn verkar funka som den ska och att något är skumt med speedtest på tvn då exempelvis bredbandskollen ger bra resultat?

Båda lär visa rätt, du mäter inte mot samma server och över samma avstånd så jag tror att båda värdena är korrekta, givet förutsättningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.