Logitech lägger universalfjärrkontrollerna Harmony på hyllan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

CEC har (hade) lite problem med kompatibilitet mellan olika märken så även om det oftast fungerar så är det inte alltid så. Tyvärr.

Med harmonyn kan man även styra andra delar av sitt smarta hem. Ganska skönt att med ett knapptryck ändra alla vardagsrummets lampor till "soffhäng" när man ska se på film.

Jag är jävligt nöjd med min Harmony vad-det-nu-är-för-modell som köptes för ett gäng år sedan. Det är också en av få teknikköp som sambon är riktigt nöjd med. All elektronik kan vara bakom stängda luckor och allt styrs med en fjärrkontroll.

Jag har belysning automatiserad till filmtittande, släcks vid start, tänds vid pause/slut (resten av hushållet = vanliga brytare eller rörelsesensorer)

Jag kan absolut se användningsområden för Harmony men att behovet minskat dom senaste åren är ett faktum, andra tekniker har ersatt delar eller hela poängen med en multifjärr.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Harmony är dock något man alltid önskar men som aldrig blir av att man skaffar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag har belysning automatiserad till filmtittande, släcks vid start, tänds vid pause/slut (resten av hushållet = vanliga brytare eller rörelsesensorer)

https://www.youtube.com/watch?v=p17AZ33dKmc

Jag kan absolut se användningsområden för Harmony men att behovet minskat dom senaste åren är ett faktum, andra tekniker har ersatt delar eller hela poängen med en multifjärr.

Vad gör du om du ska se en film och t.ex. äta eller något annat samtidigt som kräver lite ljus en kväll? Eller om du vill gå in i TV/Recieverns inställningsmeny och göra en ändring av något lite snabbt?

Jag håller inte med om att behovet för Harmony minskat. Enligt mig har behovet växt med tanke på att smarta hem lägger till fler och fler enheter som KAN styras med en fjärrkontroll. Mycket går att automatisera men inte allt och vissa saker vill man inte alltid automatisera och då är en fysisk fjärrkontroll oftast den enklaste och smidigaste lösningen. För mig är en fjärrkontroll som kan styra allt i vardagsrummet en självklarhet.

Problemet är dock detsamma i detta fall, att det blir fler och fler enheter som kan styras med en mängd olika tekniker och API'n vilket gör det svårare för produkter som Harmony hålla sig à jour.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Vad gör du om du ska se en film och t.ex. äta eller något annat samtidigt som kräver lite ljus en kväll? Eller om du vill gå in i TV/Recieverns inställningsmeny och göra en ändring av något lite snabbt?

Jag håller inte med om att behovet för Harmony minskat. Enligt mig har behovet växt med tanke på att smarta hem lägger till fler och fler enheter som KAN styras med en fjärrkontroll. Mycket går att automatisera men inte allt och vissa saker vill man inte alltid automatisera och då är en fysisk fjärrkontroll oftast den enklaste och smidigaste lösningen. För mig är en fjärrkontroll som kan styra allt i vardagsrummet en självklarhet.

Problemet är dock detsamma i detta fall, att det blir fler och fler enheter som kan styras med en mängd olika tekniker och API'n vilket gör det svårare för produkter som Harmony hålla sig à jour.

Belysning och enheter kan jag styra allt via röst (google home i alla rum)

Dom få gångerna jag ändrar något i receivern tar jag fram fjärren Det händer kanske två gånger per år.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Har haft Harmony sedan 2006(885 samt 895) så detta är trist och dessutom oväntat ifrån eget perspektiv men det är inte ovanligt att det är människor som saknar passion för dom produkter som dom bestämmer över som lägger ner produkterna.

Klockrent med att bara trycka på den oavsett vad man vill styra och med fysiska tangenter. Slår alla program till plattor och telefoner där man måste titta på enheten för att trycka rätt.

Betyder att man får kolla eBay och reservdelsmarknaden för just knapparna(taktilknapparna eller vad dom nu heter som sitter på kretskortet) och likaså batterier.

Får hoppas att någon bygger ett offlineprogram så att man kan programmera om sina Harmony när Logitech lägger ner servern.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Kommer nytt från Razer och Corsair med fet RGB och en liten keps.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men samtidigt är det förståeligt då de flesta klarar sig med CEC idag. Personligen så älskar jag min Harmony Elite. Skönt att bara kunna trycka på en aktivitet för att t.ex. starta TV, förstärkare, konsol på samma gång, utan att behöva fippla mellan kanaler. Styr även mina Hue-lampor i vardagsrummet med den. När den slänger in handduken så vette fan vad jag ska göra, men det får man se över då Någon röstassistent känns inte aktuellt i alla fall.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Alltså två kontroller som du istället kan ersätta med en multifjärr?

Har haft en harmony i 10år som fungerat superbra. Tycker det är riktigt tråkigt och förstår inte riktigt varför de stänger ner, det är ju en marknad de i princip har monopol på och som borde vara aktuell iom. hemautomatiseringstrenden just nu.

Sant, jag skulle kunna ha en istället för två.

Vill jag så räcker det att jag använder endast en av dem. Bägge kontrollerna stödjer nämligen båda enheterna.

I praktiken används dock endast en kontroll istället. Xbox-handkontrollen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag hade en Note-platta ett tag med IR-port men det passade inte alls mig, inte smidigt nog. Av samma anledning använder jag inte Logitechs fjärrkontroll-app till Harmoney-hubben. Men om du gillar att köra en app som fjärr så kan jag ju rekommendera hubben, så slipper du behålla en enhet med IR-port vilket väl inte är så vanligt längre, och dessutom kan du ju styra en del annat också som Hue-lampor och liknande. För mig är nyttan mer att den går att styra via Google Assistant eller andra smarta hem-lösningar än appen dock, men fjärren är också trevlig.

Kommer nog inte köpa, bättre att bygga eget. Vill inte vara beroende av Google eller Logitech för att den ska funka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Med tanke det är röststyrning som dominerar. Är det inte konstigt Harmony läggs ner.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Harmony är så jävla skönt. Gör det mycket lättare för barn och gamlingar att använda system istället för att behöva pilla på 2-3 dosor. Väljer man t.ex. TV-tittande på projektorn så kopplar den rätt HDMI-ingångar, byter man sen till en playstation eller Shield så fixar den det... Styr ljudet på förstärkaren samtidigt som man styr shielden. Tar batteriet slut som tyvärr tar slut ganska snabbt, håller knappt en vecka på en laddning, så kan man köra allt på mobilen.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Har föregångaren till Elite nu och har kört med Harmony sedan 2007. Nuvarande fjärr pratar WiFi med deras hubb så den är inte ett dugg känslig för vart man pekar med den, vilket är toppen.

Tror det blir till att köpa en Elite och ha som backup...

Någon som känner till ett alternativ till Harmony ungefär samma prisläge?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Tycker det alltid varit en onödigt dyr produkt med väldigt lite poäng bakom. Kör med en oneforall fjärr som kostade mig 400 spänn och allt den inte stödjer ur förpackning går att programmera in på en kvart, inklusive flirc grejer för att styra HTPC. När de dessutom började med sitt cloud BS så blev det för mig helt obegripligt hur någon kunde betala över 1000 kronor för det.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Med tanke det är röststyrning som dominerar. Är det inte konstigt Harmony läggs ner.

Dominerar vet ja inte.. kanske om man kör ett fordon..

Men i hemmet är det bara lamt att snacka ut i luften.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Dominerar vet ja inte.. kanske om man kör ett fordon..

Men i hemmet är det bara lamt att snacka ut i luften.

nej, svin gött

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Supertråkigt

Har haft Harmony i.. jag vet inte hur länge. Det senaste jag köpte var Harmony hub + Harmony Ultimate. Så himla smidigt att kunna styra mina fyra källor + receeiver och TV, från antingen fjärkontrollen, appen eller via Google Home.

Eftersom den stödjer utöver IR även BT och WiFi, samt med dom medföljande IR-satelliterna, har jag nu kunnat skaffa en helt "stängd" möbel.

För några månader sedan skaffade jag (motvilligt) en Apple TV. Det tog inte ens en minut att konfigurera i Harmony-appen, och jag behövde inte göra något i Google home. Så mycket smidigare för familjen att fortsätta använda gamla kontrollen, istället för att addera och lära sig en ny. (att det sen tog flera timmar att komma igång med Apple/Telenor är en annan historia)

Som sagt.. supertråkigt.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag använder en Elite till vardagsrummet. Finns väldigt få alternativ som klarar allt som den kan(om ens något).Det var ju bara en tidsfråga med tanke på hur lite de utvecklat senaste åren...

Det här med röststyrning blig ju bara löjligt och ganska snabbt superlöjligt när det ska bytas input, höja sänka, bläddra i menyer mm.

Frågan är om det är lönt att köpa på sig en i reserv och hoppas på att tjänsten lever några år och/eller att tjänsten hittar andra vägar. Får forska lite...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju lite av problemet med CEC i mina ögon. Alla enheter vill styra alla andra enheter liksom. Sen stöds ändå inte alla funktioner man behöver förutom på fjärren som hör till enheten, som 'TV på' i ditt exempel, samtidigt brukar ju det inte vara något problem med andra enheter, min XBox kan starta teven vid igångsättning exempelvis. AppleTV-fjärren är dessutom en av de absolut sämsta fjärrkontrollerna som finns.

Jag tycker den är skön att använda.
Jämför mes fjärren till Nvidia Shield, jäkligt stor skillnad på de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Jag håller inte med om att behovet för Harmony minskat. Enligt mig har behovet växt med tanke på att smarta hem lägger till fler och fler enheter som KAN styras med en fjärrkontroll. Mycket går att automatisera men inte allt och vissa saker vill man inte alltid automatisera och då är en fysisk fjärrkontroll oftast den enklaste och smidigaste lösningen. För mig är en fjärrkontroll som kan styra allt i vardagsrummet en självklarhet.

Håller med behovet av en BRA fjärrkontroll/hub som helst har RF mellan fjärr/hub har bara ökat.
Bluetooth är långt ifrån lika bra då det inte alls funkar lika stabilt, dvs det kan funka felfritt ett tag för att sen börja krångla med lång lagg ett tag osv.
RF har jag aldrig haft problem med.

Skrivet av superegg:

Finns inbyggt i min Tab 3, så förstår inte sylten med det.

En STOR anledning till att jag använder deras hubb är RF mellan fjärr/hubb så man slipper leka sniper varenda gång man ska göra nåt vilket är åt helvete för vanligt med många fjärrkontroller/enheter.
En annan är hur enkelt/skönt är det att hålla "fjärren" i ena handen en längre tid, en 7"-10" tab3 (var det jag såg vid en snabb googling) skulle jag troligen inte gissa mig till att den ligger perfekt i handen i några timmar.

En tredje är kan du sköta byte av kanal/ingångar/volym/browsa runt i en htpc/mediaspelare på tab3én med en näve som kanske är gömd under filt/täcke, dvs inte titta på den?

Skrivet av superegg:

Kommer nog inte köpa, bättre att bygga eget. Vill inte vara beroende av Google eller Logitech för att den ska funka.

Ej vara beroende av google/logitech/apple/etc låter väldigt bra.
Så hur har du tänkt bygga det? Dvs utan att använda en apple/android/microsoft mobil/platta/etc som "fjärr"!
Har själv inte sett något som helst projekt som ens kommer i närheten av att ha en BRA hållbar fjärrkontroll som skickar RF signaler till en hubb/IR transmitters och hubben sen styr allt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Med tanke det är röststyrning som dominerar. Är det inte konstigt Harmony läggs ner.

Men då måste ju alla dom enheter man har stödja Alexa och/eller Google?
Med Harmony kan jag röst-styra (jag använder Google Home) alla mina enheter, även dom som inte har stöd för Google.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått varför man ska behöva logga in på Logitech för att programmera fjärren?

d
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

CEC har (hade) lite problem med kompatibilitet mellan olika märken så även om det oftast fungerar så är det inte alltid så. Tyvärr.

Med harmonyn kan man även styra andra delar av sitt smarta hem. Ganska skönt att med ett knapptryck ändra alla vardagsrummets lampor till "soffhäng" när man ska se på film.

Jag är jävligt nöjd med min Harmony vad-det-nu-är-för-modell som köptes för ett gäng år sedan. Det är också en av få teknikköp som sambon är riktigt nöjd med. All elektronik kan vara bakom stängda luckor och allt styrs med en fjärrkontroll.

Behöver man en sån där Harmony Hub för att kunna styra smarta grejer eller kan den styra hubben man redan har för tex ett Zigbee system?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

En sorgen dag för alla oss som älskar att automatisera vår vardag, mig veterligen så finns det inget som kan ersätta detta rakt av, har kört Harmony i såååå många år och haft otaliga av deras kontroller och alltid varit mer än nöjd med enkelheten att sätta upp.
Finns inget bättre än att ta upp EN fjärr och trycka på EN knapp för att se på tv med hemmabioljudet på satellit-boxen.
Hoppas att det kommer någon som tar över staffetpinnen och lyckas göra det lika bra eller varför inte bättre men tills dess är det ett stort avbräck till det automatiserade smarta hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Med tanke det är röststyrning som dominerar. Är det inte konstigt Harmony läggs ner.

Skrivet av SockerfriKetchup:

Dominerar vet ja inte.. kanske om man kör ett fordon..

Men i hemmet är det bara lamt att snacka ut i luften.

Ja, känner själv inte en enda person som använder röststyrning. Känns som att det är några år bort innan röststyrning slår på riktigt (dock vet jag bara en person som har en Harmony).

Några väntar tills man kan köra lokalt utan att skicka all data till tredje part.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Behöver man en sån där Harmony Hub för att kunna styra smarta grejer eller kan den styra hubben man redan har för tex ett Zigbee system?

harmony hub använder du för att styra tex saker med ir tex tv,dvd,sterio
zigbee använder använder ett annat protokoll.
sedan kanske din zigbee hub stödjer harmony hub så du kan lägga in den, tex vera,fibaro ha osv stödjer detta.
saknar du stöd för det kan du använda tex alexa för att samman koppla din zigbee hub och harmony hub.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tur man köpt på sig så man klarar sig... använder det frekvent.
Harmony är den enda jag fått fungera med min gamla B&O-stärkare, då har jag testat lite olika wifi-ir. Så skönt att kunna köra musik från Spotify/Squeezebox till den och att den slås på automatiskt så fort något börjar streamas och stänger av om inget spelas på ca 2 min, trots att den står undangömd i ett skåp. Eller bara kunna slippa IPTV-fjärren+TV-fjärren. Förövrigt är det Harmony som gör att jag kan röststyra TVn.
Använda en surfplatta? Knappast. Det är om röststyrningen inte gör som man vill som man går bort till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja, känner själv inte en enda person som använder röststyrning. Känns som att det är några år bort innan röststyrning slår på riktigt (dock vet jag bara en person som har en Harmony).

Några väntar tills man kan köra lokalt utan att skicka all data till tredje part.

Beror nog på vem man umgås med, dom flesta jag umgås med har börjat med det,
personligen jag styr närmast allt via röst.

vill du köra lokalt, kolla på Ada

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Säger bara en sak. FAN... nu blir det till att bunkra.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Verkar otroligt smidigt att låsa upp en surfplata starta en app och trycka power för att starta TV:n.

Du glömde stoppa i laddaren, låta ladda den en minut sen bootup och....sen kan vi fortsätta därifrån du började

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Kommer nog inte köpa, bättre att bygga eget. Vill inte vara beroende av Google eller Logitech för att den ska funka.

Jo det är ju alltid kul. Samtidigt är det ju väldigt svårt att få något som funkar lika bra och smidigt som en genomtänkt produkt.

Skrivet av takeoninja:

Tycker det alltid varit en onödigt dyr produkt med väldigt lite poäng bakom. Kör med en oneforall fjärr som kostade mig 400 spänn och allt den inte stödjer ur förpackning går att programmera in på en kvart, inklusive flirc grejer för att styra HTPC. När de dessutom började med sitt cloud BS så blev det för mig helt obegripligt hur någon kunde betala över 1000 kronor för det.

Nja, min första Harmony-fjärr kostade typ 300 och var en vanlig multifjärr. Molnlösningen är väl inte den bästa men samtidigt ger ju mjukvaran möjligheter som inte riktigt finns hos konkurrenterna. Exempelvis kan man flytta runt funktionerna som man vill på knapparna. Min receiver har exempelvis ett par funktioner som ligger på ganska specifika knappar på dess fjärr som inte kom med i standardmappningen, men i mjukvaran kan jag välja över en lista med alla tillgängliga funktioner (även sådana som inte fanns på originalfjärren) och mappa dem till valfri knapp. På min dåvarande TV kom jag åt en massa smarta genvägar och så den vägen, originalfjärren hade bara en knapp för att byta ingång (Ext) men jag kunde sätta specifika ingångar på olika knappar, eller direktåtkomst till inställningsmenyer som med originalfjärren hade krävt flera steg. Sen var ju den ändå ganska begränsad med tanke på att det är instegsmodellen, men redan där fick jag ju mer än alla tidigare multifjärrar jag använt. Begränsningen låg i antal enheter och antal makro-knappar, och att man inte kunde pussla ihop en egen fjärr med knappar från flera enheter tillsammans om man inte gjorde det den jobbiga vägen och la till knappar till "fel" enhet genom inlärningsfunktionen och originalfjärren.

Harmony Hub (med Companion fjärren) gav mycket mer möjligheter dock. Som BT så att den fungerade att styra en HTPC med BT-mottagare, och förstås integrationen med "smarta" enheter åt båda håll, alltså kan jag styra smarta enheter med fjärren eller appen, och så kan jag styra alla konfigurerade enheter med exempelvis Google Home. Den använder heller inte IR på fjärren så man slipper rikta den, vilket är ett stort plus som man inte tänker på förrän man sitter på ett hotell eller något och måste peka fjärren ganska exakt.

Skrivet av Dem8n:

Jag tycker den är skön att använda.
Jämför mes fjärren till Nvidia Shield, jäkligt stor skillnad på de två.

Nja, jag håller inte med. Shield-fjärren är verkligen ingen höjdare heller men den har i alla fall vanliga knappar för styrningen och inte en minimal touchplatta.