Okänd symbol samt meddelande?

Permalänk
Medlem

Okänd symbol samt meddelande?

Hej,
Har de sista månaderna på lördagar fått en blå symbol som liknar Wifi symbolen och kollar jag på den så stod det först bara en massa konstiga tecken men de senaste veckor står det Testing.
Detta verkar väldigt konstigt tycker jag.
Ser inte hur jag kan bifoga egna bilder?

Permalänk
Medlem

Vad är det för telefon du använder och vilket operativsystem körs?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Samsung galaxy och operativsystem?
Kan inte mycket om detta därav min fråga om hjälp.

Permalänk
Medlem

Windows eller kanske Knox 2.6 ?

Permalänk
Medlem

Är en Android så detta borde väl vara Microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link73:

Är en Android så detta borde väl vara Microsoft?

Njae, det borde väl vara antingen Android eller Samsungs Knox (körs "ovanpå" Android).
Jag kanske missar något, men Windows/Microsoft bör inte vara inblandat.

Kan det vara att mobilen provar om telefoni över WiFi fungerar i hemmet..?
Du kan testa detta genom att gå ut en sväng, utom räckhåll för ditt WiFi... försvinner det du reagerar på då, så kan det vara något sådant.

Skriv vilka tecken du ser, annars finns det inte mycket att gå på för oss andra här.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link73:

Hej,
Har de sista månaderna på lördagar fått en blå symbol som liknar Wifi symbolen och kollar jag på den så stod det först bara en massa konstiga tecken men de senaste veckor står det Testing.
Detta verkar väldigt konstigt tycker jag.
Ser inte hur jag kan bifoga egna bilder?

Ladda upp på imgur.com och posta länken här bara.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Nej Wifi fungerar på när jag är hemma samt på jobbet men på Lördagar får jag en blå wifi symbol hemma och när jag kollar så står det konstiga symboler samt Testing?
Telefonen fungerar helt perfekt men varför just på detta på Lördagar?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Link73:

"på Lördagar får jag en blå wifi symbol hemma och när jag kollar så står det konstiga symboler samt Testing?
Telefonen fungerar helt perfekt men varför just på detta på Lördagar?"

Hmm, hur är ditt intag av Absint och Mintuu tidigare under lördagen

Permalänk
Medlem

om du gör en "long press" på den notifikationen så bör du kunna se vilken app som trycker ut notifikationen. och ja, du kör Android. vet inte riktigt vad microsoft och windows skulle ha med din telefon att göra

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

S1im: haha nej tar inte något
SWehuner2000: tack för ditt råd skall prova nästa gång det händer.
mvh

Permalänk
Medlem

@Link73

OK, det ser ut att vara en app, som antingen har ballat ur, är kasst gjord (tecken som inte ingår i normal teckentabell), eller kanske t.o.m. är "rogue" (skum/malware).

Men ikonen i statusfältet ser ut att ha texten "Pro" på sniskan i nedre högra hörnet... indikativt för en app vars pro-version har installerats aktivt/medvetet.

Ikonen påminner dessutom starkt om appar som "WiFi Analyzer" (som mäter signalstyrka i trådlöst nätverk).
Sådana används oftast för att optimera ens WiFi (trådlöst nätverk alltså), eller bara kolla att mobilen fungerar bra i det.

Känns det igen...?
Varför du ser detta på just lördagar är ett mysterium, men någon inställning någonstans (ev. i själva appen) kan orsaka det.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Jag hade gissat att du godkännt notiser från någon skum spam sida via din webbläsare.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Hmm, hur är ditt intag av Absint och Mintuu tidigare under lördagen

Absint förbjöds i en del länder av just och bara av konkurrensskäl

Absint har inte varit förbjudet i Sverige.

Det började med vinlusen och produktion av vin minskade kraftigt i Europa och då kom absinten som en tröst för de törstiga, När man väl fick ordning på vinproduktionen x antal år senare igen så fanns inte köparna då de gillade absinten bättre och det växte en hel kultur kring det hela med speciellt utformade glas etc. och därför svartmålades absint av vinindustrin och till slut förbjöds med argumentet att det var drycken man blev galen av, med symtom som påminde väldigt mycket om delirium (inte för att delirium inte fanns innan absintdrickande bland de tungt drickande - men passade bra för 'marknadsföringen' av svartmåleriet av absint och liknande drycker med hög andel malört i sig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link73:
Skrivet av m1k3_dd:

@Link73

OK, det ser ut att vara en app, som antingen har ballat ur, är kasst gjord (tecken som inte ingår i normal teckentabell), eller kanske t.o.m. är "rogue" (skum/malware).

Men ikonen i statusfältet ser ut att ha texten "Pro" på sniskan i nedre högra hörnet... indikativt för en app vars pro-version har installerats aktivt/medvetet.

Ikonen påminner dessutom starkt om appar som "WiFi Analyzer" (som mäter signalstyrka i trådlöst nätverk).
Sådana används oftast för att optimera ens WiFi (trådlöst nätverk alltså), eller bara kolla att mobilen fungerar bra i det.

Känns det igen...?
Varför du ser detta på just lördagar är ett mysterium, men någon inställning någonstans (ev. i själva appen) kan orsaka det.

Ser ut som denna ikonen va?

(Bilden heter "com.internet.speedtest.check.wifi.meter-logo.png")

Så då får jag det till den här appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.internet.sp...

https://internet-speed-test-meter-speedtest-master.en.uptodow...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link73:

Du har inte Wifi Analyzer - wifi signal meter, installerad? Ser ut som den ikonen

Permalänk
Medlem

@m4gnify + @Resania

Exactamente!
Bra detektivarbete. 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för all hjälp, mycket vänligt!
Hade tydligen någon app speed tester pro, någon har lekt med min telefon
Nu är den avinstallerad och då borde även batteriet hålla längre om den gick och provade Wifi då och då.
Mvh Link73