Radiatorer modell större när Alphacool uppdaterar sortimentet

Permalänk
Melding Plague

Radiatorer modell större när Alphacool uppdaterar sortimentet

Upp till nio fläktar och väl tilltagen tjocklek är i fokus när Alphacool släpper fyra nya modeller för vattenkylningsfantaster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en gammal qube-radiator sen 14-15 år sen och sen la jag till en 240 radiator till. Men det här var rejäla grejer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Balla grejer och inte så dyra ändå. Hade jag haft en radiator utanför datorn hade det dock blivit en mo-ra 3, endast på grund av utseendet.

Av vad jag har sett så är tjockare radiator inte särskilt mycket bättre än tunnare radiatorer, med undantaget om man kör fläktar på väldigt högt varvtal (2000rpm+). Skulle vara intressant om swec testade något liknande, hur mycket tjockleken på radiatorer påverkar temperaturen!

Permalänk
Medlem

Det fina med dessa är ju att dem är standardiserade för de fläktar och slangar/rör som finns annars så hade nog vilken bilradiator som helst funkat lika bra med lite meck.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd

Kanske borde skaffa två UT60, och bygga bra kylningen för det lär man behöva till Intels CPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Alphacools externa radiatorer har tidigare saknat små fördelar som finns till watercools mo-ra3. Som plats för fötter, enkelhet att montera fast pump, reservoar och galler framför fläktarna. Tänkte införskaffa en alphacool men blev till slut en mo-ra3 då det blev en bättre komplett lösning, sen fick det bli interna alphacool 360 radiator av olika tjocklek.

Som vanligt så gör man rent radiatorerna innan bruk, och med mo-ra var det busenkelt trots sin storlek, då den knappt hade någon smuts från produktion. Medan alphacools nexxxos var så smutsiga att jag aldrig sett på maken. Skakade deras st30 & st25 tills att det kändes som att hela jorden skulle ha jordbävning för all framtid.

Sköljde ur med duschen, varvat kallt & varmt i 5 minuters intervaller, i totalt en timma. Skakade över 50 gånger för att det skulle sluta rinna ut smuts i skålen. Inget annat märke jag haft har varit ens i närheten, inte ens nemesis som är kända för att vara smutsens mästare. Sen när allt kopplades ihop, så bajsade alphacools radiatorer ändå ut massa smuts i loopen som fastnade i mina block.

Blir aldrig mer köp av alphacools radiatorer för min del. Egen arbetskostnad som krävs trumfar det överkomliga priset. Kan passa på att höja varningens finger för deras snabbkopplingar också, som läcker som såll. Får rekommendera watercools olika produkter för radiator istället, speciellt om man vill ha en stor extern lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeffan97:

Det fina med dessa är ju att dem är standardiserade för de fläktar och slangar/rör som finns annars så hade nog vilken bilradiator som helst funkat lika bra med lite meck.

Nackdelen med bilradiatorer är att de tillverkas uteslutande i aluminium vilket ej bör beblandas med koppar i samma system. Annars funkar det utmärkt med en radiator från en bil eller motorcykel och övergångsnipplar är vardagsmat i vilken järnhandel som helst.

Permalänk
Medlem

Kör en MO-RA3 420 på nätta 7700g. Testade push-pull med 4x180mm på baksidan och 9x140mm på framsidan men kunde inte se nåt skillnad i temperatur så jag nöjde mig med 9x140mm (kunde höra 180mm fläktarna). Vattentempen är endast nån enstaka grad över rumstemp vid full load.

Permalänk
Medlem

Jag kör också med en Mo-Ra 3 pro, den fungerar bra. Jag har både hängt den på sidodörren och haft den på fötter, men kör den nu med fötterna en liten bit ifrån datorn. Jag har snabbkopplingar externt för att lätt kunna separera dator och Mo-Ran från varandra. Största problemet har varit att få dit skyddsgallret efter man har dragit alla jäkla fläktsladdar till de 9 fläktarna. De ska alla ut genom ett litet hål i mitten av gallret och det blir trångt där och överhuvudtaget att dra sladdarna på ett hyfsat sätt var meckigt.
Jag kör bara med fläktar på ena sidan och de kör långsamt, behövs inte mer. Det är bättre om man 4 större fläktar så man får färre sladdar att trilskas med, men jag har inte fästena för det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Alphacool.. jag har bara haft dåliga erfarenheter av dessa.. 3 av 3 ''Eis bear'' AIO-kylare dog en efter en.. pumpen började ge sig redan efter de första 24 timmarna..

Samma med pumpen i Eis Wolf II.. rasslande oljud redan efter första dagen..

Alphacool kundservice är inte så bra heller..

3/10 smälta isberg får BetaCool av mig.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

I min rigg finns Alphacool rakt igenom förutom EK vattenblock till GPU. Supernöjd. Radiator, fittings, slang och en DDC-pump, hur mycket problem kan det någonsin bli. Anslutningarna sitter som skruvstäd.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

I min rigg finns Alphacool rakt igenom förutom EK vattenblock till GPU. Supernöjd. Radiator, fittings, slang och en DDC-pump, hur mycket problem kan det någonsin bli. Anslutningarna sitter som skruvstäd.

Är väl i stort sätt alltid pumpen som dör om något.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Kör Phobya Xtreme Supernova 1260 sen 9 år tillbaks med 4 st 220 Yate Loonfläktar i push. Har kört många olika vattensystem genom åren men inte hittat nåt som slår det här än så länge.

Har tyvärr inte provat med 9 120/140 än som kanske kyler ännu bättre men klart nöjd såhär långt även med väldigt varma system. Sänkte 20 grader på min 5800X mot Noctuas NH-DH15 Dark vid full load.

Kör inget annat än D5, funkar hur länge som helst. Fortfarande kvar en som reserv som är 15 år och gått mycket. Apropå Alphacools snabbkopplingar som nån skrev om här i tråden kan jag bara instämma, får se om min nya är tät nu.

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Aldrig sett Mo-Ra 3 420 pro, men vilken best!
Hur monterar ni denna för er som använder en sådan?
Har ju själv en 360XT45 i taket och en 280UT60 i fronten med push&pull, (110mm med fläktarna). Men en Mo-Ra 420 pro skulle kunna få ersätta båda.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag kör tre stycken Alphacool XT45 360mm radiatorer i nuvarande chassi. Riktigt smidigt må jag säga att de har portar åt olika håll men också att de har en bleed port i motsatt ände

Har även två snabbkopplingar från Alphacool och ingen av dem läcker ens en liten droppe. Men jag kanske är lyckligt lottad då ni andra verkar haft bekymmer med dem...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Läste om någon (var det här på Swec månne?) som använde en lite större vägghängd radiator för inomhusbruk (vanligt vatten-element) till sin loop. Vill minnas att det var ganska svalt trots avsaknad av fläktar och att motståndet genom den var rätt lågt. Men var ett bra tag sen så kan minnas fel gällande resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Läste om någon (var det här på Swec månne?) som använde en lite större vägghängd radiator för inomhusbruk (vanligt vatten-element) till sin loop. Vill minnas att det var ganska svalt trots avsaknad av fläktar och att motståndet genom den var rätt lågt. Men var ett bra tag sen så kan minnas fel gällande resultatet.

Menar du @Tobbbe__? https://www.sweclockers.com/galleri/13375-husradiator-till-va...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jajjemän! Tydligen var min Google-Fu vek ikväll eftersom jag inte hittade den. :/ Men du svepte in som en räddare i nöden! <3

Känner spontant att jag hellre hänger en liknande pjäs på väggen än ställer ett bullrigt as med en massa fläktar på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Är väl i stort sätt alltid pumpen som dör om något.

Jag kör min Eheim 1050 akvariepump fortfarande från första loopen för ca 20 år sedan.
Den har gått dygnet runt sedan dess och pressar fortfarande sjuka volymer vatten, men smidig och fager är den inte!

Just driftsäkerhet och ljud har fått mig att fortsätta med denna bjässe, men i övrigt är det Alphacools 280mm radiator (min var inte full med skit), en liten 120mm, eisblock xpx cpu och ett ek på GPU.
Har även Alphacools 5,25" reservoar, för vad skulle jag annars ha där?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

En så tjock radiator med 200mm fläktplats... Hur ska det gå till? Finns väl inga 200mm fläktar med ens halvbra statiskt tryck?

Tror det där blir en produkt som ser bra ut på pappret men i verkligheten lär den inte kyla så värst bra.

Permalänk
Skrivmaskin

När jag skrev artikeln reagerade jag på att priserna ändå känns ganska låga, för något som dels är uppbyggt av mycket material, dels är produkter som förmodligen inte säljs i jättevolymer (även om kvaliteten av vissa kommentarer att döma kanske inte är den bästa). Jag tänker främst på 4-fläktvarianten för omkring 800 kronor då, som nästan hamnar på en nivå som kan rättfärdigas med "det kan bli kul"-faktorn Jag är dock inte riktigt säker på om jag har tid eller mod nog att dra in vattenkylning i datorn just nu, men kanske att det finns något annat kul att kyla?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brillmongot:

Nackdelen med bilradiatorer är att de tillverkas uteslutande i aluminium vilket ej bör beblandas med koppar i samma system. Annars funkar det utmärkt med en radiator från en bil eller motorcykel och övergångsnipplar är vardagsmat i vilken järnhandel som helst.

Varför är det så? Tvivlar inte på ditt ord men samtidgt har jag ett set med alu radiator och kopparblock som jag köpte en gång för länge länge sen till en athlon 1000mhz.

Kopparblocket har visserligen inte använts sedan dess men overall har jag inte märkt av några konstigheter när jag använt radiator och pump, de fungerar fint än idag typ 20 år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför är det så? Tvivlar inte på ditt ord men samtidgt har jag ett set med alu radiator och kopparblock som jag köpte en gång för länge länge sen till en athlon 1000mhz.

Kopparblocket har visserligen inte använts sedan dess men overall har jag inte märkt av några konstigheter när jag använt radiator och pump, de fungerar fint än idag typ 20 år senare.

Det finns risk för att det bildas ett galvaniskt element.
Har oxå nått gammalt block från typ Danger Den av aluminium som inte visar någon som hellst oxidation efter flera år tillsammans med block och radiatorer av koppar.
Tror risken är extremt liten om man inte pumpar saltvatten, men man undviker ju gärna de risker man kan.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Om det ska läggas utanför datorn är jag nog mer intresserad av chillers. Jag kommer nån dag bygga ett 0dB bygge med chiller i rummet bredvid och ett eller flera fläktlösa PSU/s. En liten dröm jag haft länge nu:)

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tänker tanken att bygga ett radiatorchassi?

Om man kan använda en av de där 3x3 radiatorerna som sidoplåt på ena sidan och en likadan på andra sidan.
Sen om man kan använda en vanlig trippel radiator som tak respektive botten.
Kanske en dubbel eller trippel radiator som front, beroende om man vill ha plats för något mer än bara radiator i fronten.
Baktill så behövs plats för annat, så om man antingen nöjer sig med en singelradiator eller struntar i att ha radiator baktill eftersom det blir så mycket ändå.
Sen får man ha någon form av skenor, vinkeljärn, plåtar eller dyl för att kunna montera ihop det.
Ett chassi som mestadels består av radiatorer.

Hade kunnat vara ett coolt projekt.
Men jag tror inte det är något jag själv kommer bygga.
Så om någon annan vill stjäla idén, varsågod.

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en vattenkyld dator men fick för mig att gå över till fuftkylning och ligger kvar där. Den har senare ersatts av en bärbar. Dock när Ryzen 6000-serien släpps med ddr5 och annat godis går jag nog tillbaka till vatten igen. Har två Zalman Reserator 1 v2 där jag tagit bort pumpen som istället får sitta i chassit. De pumpar som satt var inte mycket att skrika sig hes över direkt. Nuvarande pump är en Alphacool VPP655 med akryltop och ställbar hastighet. Längtar riktigt men tycker samtidigt att det är riktigt skönt med bärbara som bara funkar utan massa pill

Edit. Bjuder på en bild också. De är lite dammiga men det fixar jag till senare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Fan vad gammal jag känner mig när jag ser bilden, minns en polare som hade den blå varianten.

En för CPU och en för GPU så har du ett riktigt bra galleri i framtiden. 👍👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Aldrig sett Mo-Ra 3 420 pro, men vilken best!
Hur monterar ni denna för er som använder en sådan?
Har ju själv en 360XT45 i taket och en 280UT60 i fronten med push&pull, (110mm med fläktarna). Men en Mo-Ra 420 pro skulle kunna få ersätta båda.

Jag kör min upphängd på väggen, snabbkopplingar och 4x180mm fläktar som snurrar långsamt så dem hörs aldrig.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Jag har också min AlphaCool-kylare, 60 cm bred, upphängd på väggen.