Tankar kring Toshibas N300 8TB?

Permalänk
Skrivmaskin

Tankar kring Toshibas N300 8TB?

Hej! I slutet av 2019(!!) tog jag min hemmabyggda Unraid-NAS offline för att ge den några välbehövliga uppgraderingar, men jag tappade styrfart och den står fortfarande och samlar damm i källaren. Uppgraderingarna som väntar är 16 GB RAM, en Ryzen 5 1600X, dubbla grafikkort och 480 GB NVME-lagring, för att kunna köra en Windows 10 VM med hyfsad prestanda. Efter att ha läst mardrömstråden i Seagate-tävlingen är jag fast besluten att få igång burken igen

På lagringsfronten är det dock lite dystert eftersom hårddiskarna är 3×3TB Ironwolf för 6 TB tillgängligt lagringsutrymme, och med Unraids system måste jag ha systemets största disk som parity (? terminologin har jag tydligen tappat på 1,5 år...). Jag överväger att köpa två Toshiba N300 8 TB för NAS-bruk, eftersom de för närvarande ligger på ungefär 200 kr/TB. Min Unraid-licens täcker bara sex diskar och med SSD-cache bör jag således slå i taket med dessa två, som tyvärr "bara" höjer den totala tillgängliga lagringsmängden med 3+8 TB, men det är ju ändå ett rejält lyft för framtiden.

Några trådar i forumet talar om att det är lite problem med dessa, varför jag tänkte höra mig för lite innan köp. Att istället fylla på med ett par Ironwolf på 6 TB är ju ungefär samma summa och mina lagringsbehov är inte extrema, varför det absolut är ett alternativ om de är vassare. Vad tycker du?

Före-bilden från mars 2018, när det budgetorienterade hemmabygget skulle monteras: Bristol Ridge-E, 8 GB RAM, B350-moderkort, Fractal Design Define Mini och 3×3 Seagate Ironwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Unraids system måste jag ha systemets största disk som parity (? terminologin har jag tydligen tappat på 1,5 år...). Jag

Nope parity disk är rätta terminologin!

Har enbart en toshiba disk så kan ej säga mycket där.
Det är en SMR disk (som jag naturligtvis köpte just innan WD SMR skiten exploderade så hade ingen aning alls om SMR då) så funkar inte helt bra som NAS disk.
Mer info om det här.

Skrivet av grizzly666:

2, SMR diskar!
https://www.sweclockers.com/nyhet/29475-seagate-smyger-ocksa-...
Köpte själv en 6TB TOSHIBA P300 HDWD260 ca en mån innan SMR skiten dök upp i nyheterna för utbyte av min minst 7 år (i alla fall snurrat i 7år 24/7) cache disk (som fortfarande funkar felfritt och nu är data disk).
Efter bytet så började jag få små sällsynta problem vid tex tv/film tittande från cache disken och det hände även med väldigt lite data på disken, dvs då den fortfarande är väl inom CMR området (dvs då den gamla vanliga tekniken används).

Först så trodde jag det var en dålig hd och data/skriv fel men flyttades filerna från cache disken till vilken annan av mina 20+ andra diskar (i div burkar) så funkade dom felfritt, och dom funkade även felfritt när dom låg på cache disken och spelades upp med zoomplayer från min htpc, och provade även med libreelec på en usb o bootade den andra bruken jag har vid skrivbordet och funkade då felfritt även på den burken.
Då började jag ju givetvis fundera på mediaplayer classic BE LAV codecs/madvr som jag kör med på alla andra burkar och uppdaterade dom (var runt 1,5år gamla versioner så) men nope samma problem.
Ändrade från hårdvarukodning till mjukvarukodning/provade ändra madvr inställningar (kan ta en hel del cpu/gpu kraft) men nope gjorde ingen skillnad alls och under detta provande så märkte jag att frysningar/hopp/etc i filerna ej var på samma ställen när man hoppade fram o tillbaks, heller tittade från början med samma fil.

Provade 3-4 andra mediaspelare även vlc samma problem.
Efter ett tag så hmm jag har bara provat x64 versionerna av dessa mediaspelare (kört x64 MPCBE och MPCHC i 10+år utan problem) å tänkte ok provar väl x32 av MPCBE/LAV/MADVR inte för att jag tror det gör nån skillnad men det går ju fort så varför inte.
Och det har nu fungerat nästan felfritt med x32 sedan dess.

Enda problemet som är kvar är om jag nu efter att över halva disken är fylld och SMR används för all skrivning och jag skriver det minsta lilla även tankar ner nåt från tex uploaded/etc i tex 50kb/s så får jag efter några minuter stora frysningar, pausar jag i 2-3sek så går det i 5-10min igen o upprepa.
Tankar jag ner en torrent i 1mb/s + så är det nästan helt osebart, o snabbare 100% osebart MEN jag kan flytta samma fil från cache disken till intern hd och går då i 40-60mb/s dvs klart fortare än vad bitrate/osv kräver som kan vara tex 5000 kb/s.

Gissar på att x64 buffrar/begär datan på ett annat sätt än vad x32 gör vilket gör att det blir mycket värre med x64.

Det stör dock inte trafiken till/från arrayen alls, och har ingen SMR disk i arrayen heller, så frågan är ju om en SMR disk skulle/kan störa övriga diskar i en array?
Allt som allt så har jag nu den absolut slöaste disken som cachedisk YAY!!!
Inte för att det gör så mycket då jag inte tankar ner/flyttar över så mycket och jag flyttar ALLT till data diskarna manuellt ändå, cache disken för mig är mer där docker ligger och dit jag laddar ner torrents och efter seedning flyttar till data, samt laddar ner youtube videos som aldrig flyttas till data utan tas bort efter gluttandet.

Funderat på byta cache disken mot en annan 6tb i arrayen men vet i fan om jag orkar, behöver flytta massa data, lyfta ner skiten som ligger löst (ej tippa/luta nåt) på en träskiva i ett garderobsöverskåp så man måste stå på en stol för att nå och med 16st diskar så är det inte direkt lätt men framförallt otympligt som fan.
Så blir nog kvar tills 2-3 andra diskar behöver bytas ut mot större/nyare o stoppa i den i en annan burk/usbchassi då istället.

Googla på disk namn/modell och smr för o se om dom är smr heller cmr.
Tex i mitt fall googla TOSHIBA P300 "smr"
"smr" så att smr måste vara med annars så får man enomrt mycket som inte inehåller smr.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har fyra stycken N300 8TB.

De har rullat på utan problem i några månader nu; men jag har varit i kontakt med ÅF om att en av diskarna verkar må lite sämre än de andra. Närmare bestämt låter den mer än vad som är brukligt, och temperaturen på den disken skiljer sig några grader från de övriga fyra tre.

Därtill är samtliga diskar mer högljudda och varmare än mina WD Red (4TB) som jag hade innan.

Emellertid visar inte S.M.A.R.T några problem (kör både kort och långt test regelbundet) så jag har inte bemödat mig skicka in disken än.

Hade jag kunnat göra om köpet hade jag inte köpt samma diskar igen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

WD RED är (i alla fall oftast då det fuskas där också dvs. 5400 rpm rapporteras men 7200 rpm när det mäts akustiskt) 5400 rpm diskar medans alla andra kör med 7200 rpm.

7200 rpm har snabbare armrörelser, mer tydliga tick och klick - vibrations-ljud behöver inte vara mer än 5400 RPM men min uppfattning är att ju fler skivor disken har (8 TB och större) ju mindre skakar dem och bättre uppbalanserade - men det är alltid driver-lotteri vid köp om man får en som inte känns i handen att de vibrerar eller vibrerar lite mer.

om man jämför med HGST-diskar när de fanns så skulle jag säga att skillnaden i ljud och vibrationer var väldigt obetydlig mellan N300 och HGST-disk.

Permalänk
Medlem

Jag har 3 N800.

De är CMR diskar enligt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5398646
De är mer högljudda än de ST3000DM1 de ersatte men 3 års garantin är trevlig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

N300 är ju ganska högljudda och genererar en hel del värme så beroende på var dom ska bo kan det ju vara en issue.
Därav att jag väljer bort Toshiba/Seagate just nu.
Själv skulle jag aldrig köpa ngt som inte är heliumfyllt men det kan ju vara en personlig preferens.
Jag råder att köpa WD My Book duo och plocka ut diskarna som sitter i

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivmaskin

@_niko_ @mats42 @xxargs @GLaDER @grizzly666 Tack för svaren! Nu när jag tänker tillbaka tror jag inte heller att mina Ironwolf är särskilt tysta – trots 5 900 RPM – men med tanke på att burken står en meter från sängen är det ju trevligt om de inte låter jättemycket. Däremot brukade jag köra automatisk sleep på diskarna när de inte använts på en timme, så det kanske fungerar ändå

Jag kanske lugnar mig lite med att slänga in ett par N300 i den primära NAS:en då, men jag ska undersöka om det också är dags för en off-site backup kanske. I så fall blir det en liten 2-disk-NAS hos en kompis, där 8 TB i RAID 1 ju inte är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Däremot brukade jag köra automatisk sleep på diskarna när de inte använts på en timme, så det kanske fungerar ändå

Själv kör jag spin down på 3timmar.
Då Unraid spinner enskilda diskar efter man har läst/skrivit från/till den och den inställda tiden gått.
Och då filer enbart ligger på en disk så kan det bli att man tex tittar på nåt sen fortsätter till nästa fil, tex en 1,5timmes film, för att sedan gå till nästa film igen.
Om då fil 1 och 3 ligger på disk ett och fil 2 ligger på disk två då kommer disk ett ha spunnit ned om tiden är satt till en timme.

Heller som jag brukar titta på en film sen 1-2 tv avsnitt och sen en film igen, heller gå fram och tillbaks mellan 1-3 olika tv serier.
Och som då i dom flesta fall ligger på olika diskar (har 12 data diskar).

Heller man går och handlar nåt och lagar mat för att sedan titta på en film till maten då är det lätt hänt att det har gått en timme från att man gick o handla (å då bor jag 200m från ICA) tills man börjar äta/titta.

Sen är en uppsnurrning det som sliter absolut mest på en hårddisk, så med andra ord föredrar JAG att låta dom snurra lite längre för att undvika uppsnurrningar efter kort tid.
Jag har dock allt i ett skåp i hallen 5-6m från sängen så hd hörs men är inget man stör sig på, för din del kan det ju var lite jävligare.
Så ett tips kan vara att vid lite längre spin down inställning att när du ska sova öppna unraids sida och klicka på spin down knappen i nedre delen av /Main

Jag hade satt spin down till 1 timme för några år sedan men märkte att det rätt ofta behövdes en uppsnurrning.
Och i förvånande många fall nån månad innan byte till 3tim så märkte jag att jag bytte fram o tillbaks mellan 1-3 diskar sekunder efter att dom slutade snurra, en del diskar kan man höra ganska tydligt när dom slutar snurra då dom ger ifrån sig halv skumma ljud, medans andra diskar bara slutar susa/vina och är ganska svåra att höra nrä dom slutar snurra särskilt med andra diskar som snurrar samtidigt.
Nu med 3tim så händer det sällan mer än första "disk åtkomsten" för dagen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Har två st Toshibas N300 8TB i min NAS och de går som spegling. Har aldrig haft nå knas med de men har min NAS endast för att lagra filer samt även arbeta med de (redigering). Har inte använt snurrdiskar på evigheter så jag vet inte vad som är bra eller inte, men det jag har att anmärka på är att de går lite varma så jag har manuell fläktkurva på i NAS då jag tycker den automatiska fläktkurvan ger lite väl varma diskar.

Mao så ger diskarna mig full tillfredsställelse för det jag använder de till.

Permalänk
Medlem

Hur varma är dom då?
Runt 40° är inte så varmt och i stort sett ingen minskning i livstid, 50+° så påverkar det troligen livstiden en hel del.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är ju det vanliga att "shucka" en extern disk. WD elements 10+ terabyte skall vad jag vet forfarande vara heliumfyllda cmr-diskar. Och man kan ofta få dom billigt från amazon.de.
Det är ju WD White men har i det test jag sett varit liknande prestanda som samma storlek WD Red. Men man får säkert svårt med eventuell garanti.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Hur varma är dom då?
Runt 40° är inte så varmt och i stort sett ingen minskning i livstid, 50+° så påverkar det troligen livstiden en hel del.

49 c med Auto fläktkontroll och diskar i idle. Därför manuell fläktkontroll på medel som ger 10-12 grader svalare temp.

Permalänk
Medlem

Jag har väl haft ett 20-tal av N300 8TB modellen dem sista 2-3 åren.
Just nu har jag ca 10 kvar eller nåt. Har inte exakt koll då jag returnerat JÄTTEMÅNGA.

Jag tror jag började köpa in dessa (N300) under tidig 2019 efter att ha varit WD kille i 30 år.
Allt gick smärtfritt. WD priserna hade gått upp och N300 gick ner i pris.
Skiljde 700kr och med tanke att jag i snitt köpte en disk i månaden så började jag köpa N300.
Det blev rätt så många innan det började fela. Kan kolla sen när jag kommer hem hur många jag har.
Alla diskar som är N300 som jag köpt under 2020 fram tills 2021 januari månad har
jag returnerat.
Totalt 11st diskar returnerade. Dem flesta har bara efter 2-3 veckor failat och inte klarat av smart test.
Nån enstaka modell började faila efter bara timmar körning ( badblock koll read/write).
En kommer jag ihåg var DOA och en returnerade jag till NetOnNet utan att ha öppnat kartongen
då disken låg i paketet i endast antistatpåse och skvalpade omkring.
Detta är såklart endast leverantörens hantering och har inte med disken att göra.
( jag hade fått en likadan leverans tidigare och disken dog efter 2 veckors körning)

Vanligtvis håller dem rätt bra då armen är parkerad men N300 har kretskort som ligger rätt utsatt
i ena hörnet på disken helt oskyddad och kan ta stryk rätt lätt.

Skulle inte rekommendera N300 till någon.

Här finns en video av problemet jag hade med dem flesta.
Youtube

Dem 11 diskar jag returnerat har jag ersatt med WD och inga WD är returnerade ännu sedan starten 2018.

/S

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpt denna disk nu mars/april som inte haft dessa problem? NetOnNet har disken för 1690:- vilket är rätt bra pris då man ska köpa några diskar som privatperson? Garanti i tre år och vad det verkar här så fallerar diskarna snabbare än så?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Är det någon som köpt denna disk nu mars/april som inte haft dessa problem? NetOnNet har disken för 1690:- vilket är rätt bra pris då man ska köpa några diskar som privatperson? Garanti i tre år och vad det verkar här så fallerar diskarna snabbare än så?

Jag köpte två diskar från NoN och en DS920+ som har varit uppe och rullat sedan i fredags. Diskarna låter märkbart mer än mina gamla WD red 3TB eller 4TB men själva NASen är riktigt tyst. Jag ska vänta in någon deal på WD red 8TB (eller större) och fylla upp dom två sista slotsen då. Sedan får tiden avgöra vad som sitter kvar om tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zablot:

Jag köpte två diskar från NoN och en DS920+ som har varit uppe och rullat sedan i fredags. Diskarna låter märkbart mer än mina gamla WD red 3TB eller 4TB men själva NASen är riktigt tyst. Jag ska vänta in någon deal på WD red 8TB (eller större) och fylla upp dom två sista slotsen då. Sedan får tiden avgöra vad som sitter kvar om tre år.

Det där är ju det svåra... Hur funkar de i långa loppet... De jag har nu på 6TB har rullat säkert 7-8 år. Ingen last direkt men ändå och det är Toshiba...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Fått hem tre av fem diskar nu, testat att de går igång lite snabbt och även kolla smart värden, inga problem. EN av diskarna läggs till nu i Truenas poolen jag har och har tuffat på sedan igår utan problem hittills, får se hur det går på lång sikt, återkommer här om det blir problem.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Fått hem tre av fem diskar nu, testat att de går igång lite snabbt och även kolla smart värden, inga problem. EN av diskarna läggs till nu i Truenas poolen jag har och har tuffat på sedan igår utan problem hittills, får se hur det går på lång sikt, återkommer här om det blir problem.

Kan för ordnings skull delge att jag kört 4 stycken 8TB N300-diskar i min FreeNAS sedan början på året. Inga SMART-fel, även om jag tycker att diskarna låter mer än jag är bekväm med.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har 3st. Supernöjd med mina. Snabba med och billigare än WD och det är CMR så man slipper WD random sticker slap och WD tax.

90% gått över till Toshiba för både SSD och HDD.

Permalänk
Medlem

Köpte fyra N300 8TB från NetOnNet men kommer lämna tillbaka de, passar inte i tv-bänken pga. oljudet av sökningarna så undvik de om du ska ha NAS:en vid sängen. Önskar att den här tråden fanns innan jag klickade hem de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malve:

Köpte fyra N300 8TB från NetOnNet men kommer lämna tillbaka de, passar inte i tv-bänken pga. oljudet av sökningarna så undvik de om du ska ha NAS:en vid sängen. Önskar att den här tråden fanns innan jag klickade hem de.

Dom är till för maximal prestanda, det kommer med mer ljud, bland dom snabbaste 7200rpm på marknaden som jag testat i alla fall.

Perfekt för 2.5Gbit lan, redigerar tex video mot en, 2-300Mb/sek.

Permalänk
Medlem

Som redan sagt - de är snorsnabba för att vara snurrdiskar, men det är som Formel-1 - inte särskilt väl ljuddämpade på motorsidan då snabbhet har sitt pris med mycket tydligare sökknäppar än tex. WD-green som rör sig så långsamt som om kabinettet är fylld med kall sirap, rätt tysta med bara durr i sökningar men så otroligt sega i jämförelse med dagens diskar. - parallellkör man WD-green i diskdocka med en dagens stordisk så ruttnar man rätt fort på WD-green sedd till prestanda.

En modern disk är typ nära dubbelt snabb i sökningar och dataflödet över 2 ggr högre, en dagens 10TB ligger idag över 250 MB/s kontinuerligt i början, 165 MB/s i slutet av disken (och över 220 MB/s genomsnitt över disken mätt) och 10-13 ms i söktid, medans en WD-green anno 2010 ligger på 108 MB/s som bäst, nere på 50 MByte i slutet av disken ( 85 MB/s i genomsnitt) och genomsnittlig söktid runt 21 ms.

Permalänk
Medlem

Jag har 2st 3Gb greens i rätt optimerad raid0 i linux där det skrivs chunks om 512kbyte åt gången så en 1024 stripe och filsystemet är tweakat att vänta på detta med. Det ger mig typ 10x mer prestanda vid random read/write med linjär last på samma gång.

Men en tosiba N300 krossar detta ändå fast båda har på papper samma linjära bandbred.

Så ja N300 är ett stort steg upp i prestanda över WD Greens och 5400rpm överlag.

Permalänk
Medlem

Har sedan ett tag (2 år) haft ett par N300 diskar på 8 TB som likt många som köpte dem då bara rullat på. Vill dock flika in att nu när jag häromveckan vevade igång en NAS skaffade jag 4 diskar ur Toshibas mg07-serie (helt omöjlig beteckning att komma ihåg). Beroende på storlekskrav frinns både mg06... och mg07... Prestandan är absolut inget att klaga på, och de är i mitt tycke väldigt prisvärda. Enda nackdelen är att de jag skaffade (4 st 14 TB) är tom mer högljudda än mina gamla N300, dvs så man inte planerar att ha dem i vardagsrummet, under sängen eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar över ljudet på hårddiskar det finns ju främst två ljud en hd har.
1, Hd knatter, dvs det ljud som är när läs/skriv armen flyttas fram o tillbaks, och är det ljud som dom flesta märker av.
2, Snurr ljudet/vinandet från motor/skivorna.

För min del och många andra så är nr 1 inget som stör alls heller stör i närheten lika mycket som nr2.
Visst nr1 kan låta lite olika beroende på märke/modell/etc men för min del så är det i dom flesta fall mer av ett ASMR ljud än störande.
Tex är det bara nr1 så skulle jag kunna sova med ett par hd 1dm från huvudet, är det nr2 så kan jag inte somna på timmar om jag ens skulle misstänka att dom hörs.

Så vilket ljud det är som låter högre än "normalt" är troligen en bra sak att skriva med när man klagar på hårddisks ljud!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jaha, efter kanske 2 dagars drift av en av diskarna så rapporteras SMART fel... Dock har ingen av de andra 4 som jag också har inte rapporterat något.

Någon som har erfarenhet av retur på smart fel hos Netonnet där jag köpt dem?? Vill ju gärna ha en ny direkt.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Har bara haft en N300 ett par månader, inga S.M.A.R.T fel, ligger rätt konstant på 40C. Funkar för mig vad det verkar, men så har jag som sagt bara en. Har två P300, dom har rullat ett par år utan problem.

Annars dör det diskar då och då, har haft ungefär lika mycket Seagate som WD som har dött. Mina gamla Samsung diskar från när dom fortfarande hette Samsung verkar dock omöjliga att ta kål på. Har en 640GB och en 320GB som är näsmast antika men fungerar, använder dock ingen av dom.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

en av mina 8Tb är väl 3 år, dom andra 2st 8Tb är väl 1 år och inga har smartfel än så.

Permalänk
Medlem

Kan bara nämna snabbt att disken som rapporterade SMART fel lämnades tillbaka till Netonnet utan problem, ny disk som pluggades in och rullar fint nu. Känns som om det ska vara "problem diskar" så visar det sig rätt snabbt, tror någon i tråden skrivit att problem uppstått runt två veckor (kan ha läst det på ett annat forum också) och min började uppvisa problem efter tre-fyra dagar.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Fel på snurrande rost visar sig i typ 97% fall väldigt tidigt i livscykeln heller efter många år.
Så länge som den inte utsätts för slag/stötar heller värme och det handlar då om runt 45°-50° och uppåt, efter 50° så förkortas dock livstiden fort.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!