Quiz: Vad kan du om sökmotorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

På jobbet använder jag främst Google(självklart inte inloggad) och privat blir det en blandning med DDG och SP.

Varför inte inloggad? Tack vare GDPR osv så kan man som inloggad själv styra vilken spårning man tillåter osv. Det kan man så klart i teorin göra även som icke inloggad men få har den uthållighet som krävs för att göra det på alla enheter där man kör Google osv. och det leder nog i praktiken till att många kör default och icke inloggade och sen tror sig vara anonyma utan att faktiskt vara det.

Det bör sägas att jag inte anser mig vara en expert på "privacy" även om jag gärna vill se mig som medveten om det. Numera lutar jag mer åt att större seriösa bolag tvingas följa GDPR osv och att det därför kan vara bättre investerad tid att ta sig igenom alla privacy settings på t.ex. Google snarare än att chansa på att man på andra sätt kan hålla sig gömd. Gärna då kombinerat med att inte använda typ GMail, köra VPN osv. Mätpixlar, Browser Fingerprinting osv. gör att de tekniska möjligheterna till spårning ändå finns där i många fall.

Som flera redan påpekat är det tyvärr så att få andra sökmotorer kan matcha kvaliten på söksvaren hos Google så att bara köra något annat håller sällan för vardagssökningar där man eftersöker något specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför inte inloggad? Tack vare GDPR osv så kan man som inloggad själv styra vilken spårning man tillåter osv. Det kan man så klart i teorin göra även som icke inloggad men få har den uthållighet som krävs för att göra det på alla enheter där man kör Google osv. och det leder nog i praktiken till att många kör default och icke inloggade och sen tror sig vara anonyma utan att faktiskt vara det.

Det bör sägas att jag inte anser mig vara en expert på "privacy" även om jag gärna vill se mig som medveten om det. Numera lutar jag mer åt att större seriösa bolag tvingas följa GDPR osv och att det därför kan vara bättre investerad tid att ta sig igenom alla privacy settings på t.ex. Google snarare än att chansa på att man på andra sätt kan hålla sig gömd. Gärna då kombinerat med att inte använda typ GMail, köra VPN osv. Mätpixlar, Browser Fingerprinting osv. gör att de tekniska möjligheterna till spårning ändå finns där i många fall.

Som flera redan påpekat är det tyvärr så att få andra sökmotorer kan matcha kvaliten på söksvaren hos Google så att bara köra något annat håller sällan för vardagssökningar där man eftersöker något specifikt.

Varför skulle jag vara inloggad på mitt privata konto på jobbdatorn (och sedan på en virtuell maskin på en VPN på Irland) som inte ens är min?

Permalänk
Hjälpsam

8/10 riktigt nöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varför skulle jag vara inloggad på mitt privata konto på jobbdatorn (och sedan på en virtuell maskin på en VPN på Irland) som inte ens är min?

Varför skulle det behöva vara ditt privata konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför skulle det behöva vara ditt privata konto?

För att jag inte har något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För att jag inte har något annat.

Då ser jag en möjlig lösning på problemet

Permalänk
Medlem

8/10, men så är man gammal räv Tack för ett strålande quiz, det var riktigt roligt! <3

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ask and it will be given to you; seek and you will find; knock and the door will be opened to you.
9/10 superbra tycker jag själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då ser jag en möjlig lösning på problemet

Kräver inte nya google konton telefonnummer numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Min poäng är att SAOL inte är en bra källa, då dem har de senaste åren tagit in många tillfälliga modeord så som "Googla", jag väntar bara på hur 17 de ska lösa det senaste modeordet "Gejma" eller hur det nu ska stavas, då det inte ens går att böja.

Nej, dags att börja duckduckgoa lite.

Regelbundet verb.

Gejma, att gejma, gejmar, gejmade, har gejmat.

"Den första konjugationen är den största med verb som kasta, hoppa och titta. Den är också den mest regelbundna och den till vilken nybildade verb brukar ansluta sig: mejla, mejlar, mejlade, mejlat, imperativ mejla! "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konjugation

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

9/10 Några gissningar men det flesta kunda jag. Jag är nöjd i alla fall.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

7/10, bättre än vad jag trodde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Regelbundet verb.

Gejma, att gejma, gejmar, gejmade, har gejmat.

"Den första konjugationen är den största med verb som kasta, hoppa och titta. Den är också den mest regelbundna och den till vilken nybildade verb brukar ansluta sig: mejla, mejlar, mejlade, mejlat, imperativ mejla! "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konjugation

Det går säkert tekniskt att böja det om man är överens om stavningen, frågan är bara varför det skulle vara önskvärt ens, när vi har ett fullgott/bättre verb på svenska "spela" som faktiskt är mer specifikt än den engelska "gaming" eller Svengelska varianten "Gay-ma". "Game" betyder ju även villebråd och "gaming" kan även betyda jakt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kräver inte nya google konton telefonnummer numera?

Inte skapat något på något år men tidigare har det väl mer varit att dom gärna velat att man ska mata in ett men det gått bra ändå. Annars finns det väl vägar runt det också men vi har väl redan lämnat ämnet rätt bra som det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

9/10!

Jag tycker fortfarande att Webcrawler var den bästa. Man kan fortfarande inte söka med jokertecken i dagens sökmotorer, utan i stället är man helt i händerna på t ex Googles gissningsalgoritmer som nästan uteslutande "tror" att jag söker efter nåt annat än det jag faktiskt skriver in. Inte ens att sätta det inom citattecken hjälper längre.

Det går ju dock att göra liknande sökningar med hjälp av operander i vissa fall https://ahrefs.com/blog/google-advanced-search-operators/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Det går ju dock att göra liknande sökningar med hjälp av operander i vissa fall https://ahrefs.com/blog/google-advanced-search-operators/

Problemet är bara att det inte funkar. Google kommer ändå att gissa vad jag vill söka efter, trots citattecken och allt möjligt för att försöka få rätt sökresultat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

7/10.

Fanns ett program som hette Copernic som sökte i flera sökmotorer samtidigt, har för mig det kunde ta ganska lång tid, men hittade iaf fler intressanta resultat på det viset.

Företaget verkar finnas kvar, men hittar bara offline Desktop Search version, det är lite synd.

Permalänk
Medlem

6/10 Korrekta svar!
People who fit don’t seek. The seekers are those that don’t fit. - such deep

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet är bara att det inte funkar. Google kommer ändå att gissa vad jag vill söka efter, trots citattecken och allt möjligt för att försöka få rätt sökresultat.

Det kanske beror på vad man söker efter, men jag brukar ofta hitta vad jag letar efter. När det gäller äldre sökmotorer så var ju Internet betydligt mindre då.

Tricket enligt min erfarenhet är att försöka lista ut vad som kan stå på sidan och sedan sätta ihop väldigt specifika kombinationer av variabler. Detta hjälper framförallt för att få bort irrelevanta resultat, snarare än tvärtom. Det har nått nivån att kollegor och kopmisar ibland pinga mig när de inte kan hitta grejer på nätet.

Med det sagt har Google många brister och jag gissar att mer specifika sökmotorer kommer bli vanligare i framtiden.

Senaste tiden har jag börjat leka med windows search som ju faktiskt är otroligt kraftfullt verktyg. Den typen av syntax hade varit grym i en sökmotor.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/lwef/-search-2...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S