Permalänk
Medlem

Laptop stänger av sig när jag laddar

Har en laptop som funkar att spela på när jag kör den på batteri. Så fort jag kopplar in laddaren och startar ett spel så dör datorn och rebootar.

Går att ladda batteriet med laddaren.
Någon som har liknande erfarenheter?

https://www.webhallen.com/se/product/259787-Webhallen-Config-...

En sån dator är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obbiewan:

Har en laptop som funkar att spela på när jag kör den på batteri. Så fort jag kopplar in laddaren och startar ett spel så dör datorn och rebootar.

Går att ladda batteriet med laddaren.
Någon som har liknande erfarenheter?

https://www.webhallen.com/se/product/259787-Webhallen-Config-...

En sån dator är det

Låter som glapp i moderkortets hona. (Den som laddsladden sticks in i).
Väldigt vanligt fel. Lödning som släppt antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Låter som glapp i moderkortets hona. (Den som laddsladden sticks in i).
Väldigt vanligt fel. Lödning som släppt antagligen.

Tack! Ska öppna upp och kolla 😃

Permalänk

Satsar nästan hela hundringen på att det är power jacket som är dåligt, har bytt massor i olika gamingdatorer
Finns på ebay för en struntsumma.

Dessa configburkar baseras på Clevo, frågan är då vilket produktnummer din är?

https://clevo-computer.com/en/laptops-configurator/purpose/ga...

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m5...

Permalänk
Medlem

jag tänker "för svag nätdel", orkar inte ladda det feta batteriet samtidigt som cpu & gpu kör i full muff.

Glapp borde visa sig även när du kör Notepad

// LZ

Permalänk

Vad händer om du kopplar in laddaren men inte startar upp något spel?

Permalänk
Medlem

Tänker som någon annan också att det är nätdelen som inte pallar. Iom att du beskriver det som att den dör just vid spel.

Men som sagt - om du sätter i laddaren och bara idlar i windows eller något annat lätt, då fungerar det eller? Samt den laddar batteriet säger du, menar du då när laptopen är igång och idle eller avstängd?

Men låter garanterat som att nätdelen inte levererar iaf.
Den verkar dock inte underdimensionerad - 230w enligt specsen jag kunde hitta så det är ju om den är defekt isåfall.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Normalt går batteriet in och lämnar ström vid förbrukningstoppar som är mer än vad nätaggregatet orka leverera och detta går helt omärkligt men kan märkas att batteriet tömmer sig sakta om använda nätaggregatet är en klass mindre än maxstorlek för laptopmodellen vid hög last/spel eller mining där GPU/CPU går max hela tiden.

Laptop som inte längre detekterar batteri eller batteri trasig brukar klocka ned väldigt mycket och bli pinsamt långsamma i allt när det kör enbart på nät och detta går inte att få bort innan ett frisk batteri har monterats igen.

Permalänk
Medlem

Jag kan köra Windows som vanligt. Kolla på Youtube klipp osv. Den laddar både avstängd och när den är igång. Testade att spela Overwatch på batteri enbart och det funkade utna problem. Under spelet så kopplade jag in laddaren och då blev bilden svart men ljudet fortsatte i ett par sekunder. Sen rebootade den.

Har öppnat och tittat på laddingången men den ser ju helt ok ut.

Tänker att det nog kan vara laddaren som inte ger tillräckligt med kräm. Går det att mäta?

Modellen är en clevo p670rs-g

Permalänk
Medlem

Kan datorn ha något "high performance" turbo-läge,
som går in automatiskt när laddaren är ansluten?

Det, skulle kunna medföra överhettning eller instabil klock...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kan datorn ha något "high performance" turbo-läge,
som går in automatiskt när laddaren är ansluten?

Det, skulle kunna medföra överhettning eller instabil klock...

Jag har stängt av alla såna grejer. Men den startar om ändå.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas fler

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Många verkar ha problem med att inställningarna i Clevo controlcenter inte sparas ordentligt

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Verkar finnas fler

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Många verkar ha problem med att inställningarna i Clevo controlcenter inte sparas ordentligt

Mvh Lazze

Jag ska testa och se om det blir någon skillnad. En tanke var att köra linux på den, men det kanske blir strul med drivrutinerna där med?

För att förtydliga så ska jag bara spela CS på den mot mitt kompisgäng nån kväll i veckan

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturerna? Datorn tenderar ju på att bli lite varmare om man laddar den samtidigt som den brukas, och den extra värmen är kanske strået till stacken?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har du kollat temperaturerna? Datorn tenderar ju på att bli lite varmare om man laddar den samtidigt som den brukas, och den extra värmen är kanske strået till stacken?

Efter att jag satt i laddaren tar det max 5 sekunder innan den slår av om jag spelar nåt spel. Tror inte att värmen hinner öka på så kort tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obbiewan:

Efter att jag satt i laddaren tar det max 5 sekunder innan den slår av om jag spelar nåt spel. Tror inte att värmen hinner öka på så kort tid?

Jag tror inte det heller, det låter helt orimligt. Framförallt, om temperaturerna ökat så skulle den väl börjat throttla i första hand för att stabilisera temperaturerna.

Men det är väldigt mysko att den stänger av sig sådär. Om nu laddaren är defekt och inte orkar så borde ju ändå batteriet hålla den vid liv ändå. Väldigt skumt.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Gjorde som var beskrivet i tråden på nvidiaforumet och avinstallerade drivrutinerna i safe mode. installerade drivrutiner från Clevos sida istället och nu har jag spelat CS i 45 min med laddaren i !

Tusen tack för hjälpen alla

Permalänk
Medlem

Men det är ju inte alltid så lätt som man tror.. nu strular det igen. Kan inte ens starta ett spel utan att den startar om. Dock är det inga problem att köra benchmark i Uningine Heaven 4.0.

Fps 142.8
Score 3596
Min fps 9.5
Max fps 214.4