Permalänk

Spel dator

Hej!
Det är så att jag tänkte köpa en spel dator med budgeten max 10000 kr. Jag har inte så bra koll så jag skulle gärna vilja ha hjälp. Spelen som spelas ska vara nya och aktuella spel på high.
Vilken processor ska man ha? i5 eller en amd ? Räcker en gtx 1660 super till de nya spelen ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanna73:

Hej!
Det är så att jag tänkte köpa en spel dator med budgeten max 10000 kr. Jag har inte så bra koll så jag skulle gärna vilja ha hjälp. Spelen som spelas ska vara nya och aktuella spel på high.
Vilken processor ska man ha? i5 eller en amd ? Räcker en gtx 1660 super till de nya spelen ?

Vi skulle nog behöva lite mer specifika exempel på vilka spel du menar, det gör stor skillnad för om ett 1660 Super skulle räcka eller inte. Har du skärm eller behöver du det också? Vilken upplösning ska du spela i? Det spelar också stor roll.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vi skulle nog behöva lite mer specifika exempel på vilka spel du menar, det gör stor skillnad för om ett 1660 Super skulle räcka eller inte. Har du skärm eller behöver du det också? Vilken upplösning ska du spela i? Det spelar också stor roll.

Jag syftade på spel såsom fornite, doom, assasin creed valhalla, cyberpunk dvs de nyare spelen. xxoch priset är enbart för burken ? Tänkte spela i high.

Permalänk
Medlem

Hej Johanna, jag skall sätta ihop en dator till dig. Jag tänkte bara passa på och fråga om det är något som du har redan? T.ex. har du ett datorchassi eller ett nätaggregat?

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Dator med:
AMD™ Ryzen™ 7 3700X processor
Nvidia GeForce RTX 3070 grafik
16GB DDR4 RAM, 1000GB NVMe SSD

För endast 14999 kr, visserligen så är PSU:n kanske lite svag, men borde vara helt ok, men som sagt en dator med RTX 3070 för endast 14999 kr är riktigt bra i detta ansträngda läge.

Edit: Oj såg att den var över din budget sorry

Permalänk
Medlem

Hej igen, här har du en sammanfattning:
https://komponentkoll.se/bygg/RkXkj

Lite kommentarer: Jag valde AMD för de är numera mera kostnadseffektiva än vad Intel är. Du kan sedermera bygga ut det här om du t.ex. vill ha en nya CPU eller nytt grafikkort, mera ram-minne etc.
Här var en intressant artikel om bl.a. CPU:n
https://www.pcgamer.com/amd-ryzen-3-3300x-review-benchmarks-p...

Nätaggregatet: Du kan ev. köpa ett med mindre Watt men jag tänkte det kan vara bra att ha lite mera ifall du byter ut din GPU.

Moderkortet: Det här moderkortet skall passa även med nya den nya Ryzen serien, 5600 t.ex.
Vill du ha Wifi förresten? Det här moderkortet har inte det men man köpa till en dongel, alternativt välja ett annat moderkort. Jag kör själv med detta moderkort förresten med Ryzen 5 3600 och det fungerar väldigt bra.

CPU-kylare: Du kan köpa utan Be quiet kylaren, av det jag har läst klarar den medföljande kylaren att kyla bra, det är om man börjar överklocka som det kan bli tal om Be quiet kylaren alternativt en annan.

Ram: Jag valde 16 så du har en bra grund att stå på.

Grafikkortet: Jag är lite osäker på den här punkten om 1660 Super räcker för dina krav, du kommer kunna köra med hög upplösning men det blir inte lika hög FPS som med dyrare kort. Jag tror dock att 1660 super borde räcka.
Du skulle kunna googla på lite olika spel som du är intresserad av och sedan skriva 1660 super, då kan du se hur spelen flyter och vilken FPS de har etc.
Edit: Det är svårt att få tag på grafikkort just nu, jag är osäker på hur svårt det är att få tag på 1660 (jag har själv jagat lite mera high-end kort och de är väldigt svåra). Det borde vara lite enklare att få tag på ett 1660-kort men nu spekulerar jag fritt.

Hoppas detta hjälpte lite

Just det, det blir en extra kostnad att sätta ihop detta om du inte vill göra det själv. Jag skulle rekommendera att du lämnar in den till någon datorbutik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Dator med:
AMD™ Ryzen™ 7 3700X processor
Nvidia GeForce RTX 3070 grafik
16GB DDR4 RAM, 1000GB NVMe SSD

För endast 14999 kr, visserligen så är PSU:n kanske lite svag, men borde vara helt ok, men som sagt en dator med RTX 3070 för endast 14999 kr är riktigt bra i detta ansträngda läge.

Edit: Oj såg att den var över din budget sorry

Ja det där var verkligen ett bra pris!! haha

Permalänk

Cyber punk på high?

Finns ingen dator för 10K idag som grejar det.

Sen är priserna helt åt skogen höga pga brister på allt.

Det du kan göra är att köpa en stabil plattform, kvittar AMD eller Intel, båda är superb i dagsläget.

AMD R5 3600 eller en i5'a(Ej K) från Intels 10th gen.

16GB 3200mhz RAM med CL16 eller CL18 timings.

När priserna och tillgångarna blivit bättre så investera i ett grafikkort som klarar high på Cyber Punk.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Är ingen rolig tid att uppgradera eller bygga dator.
Tror att för 1080p, så går det att fixa, men det blir säkert lite över budget. Assassins Creed & Cyberpunk blir nog svårt.