Permalänk
Medlem

Sunkist eller festis?

När jag var liten så hette det sunkist, se började det heta festis. Men kan man fortfarande köpa pyramidformade sunkist någonstans idag?

Festis är ju inte riktigt samma sak.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

När jag var liten så hette det sunkist, se började det heta festis. Men kan man fortfarande köpa pyramidformade sunkist någonstans idag?

Festis är ju inte riktigt samma sak.

Sunkist var gott förr. De man köper idag smakar ingenting. (Hoppas jag inte blandar ihop märken nu) Eller så har min "palett" ändrats som äldre. Festis dricker jag inte alls längre, helt smaklöst. Som fadd saft.

Det var smidigt att dricka ur pyramiden. Klippte man av toppen så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Men kan man fortfarande köpa pyramidformade

Ingen aning om det går att få tag på Sunkist någonstans, men det ursprungliga Tetra-packet är det nog värre med. Enligt Wikipedia är det bara kaffemjölk som säljs i riktiga tetror numera.

Permalänk
Medlem

#teammer

Ang tetrorna så har jag nog aldrig sett pyramidformade tetror förrutom för kaffegrädde(som nämnt ovan), född 93.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

De där fanns ju oxå när jag var liten, men jag är född 83.

Så här såg sunkist ut som jag minns det.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Minns också dessa, var inget direkt fan av dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

När jag var liten så hette det sunkist, se började det heta festis. Men kan man fortfarande köpa pyramidformade sunkist någonstans idag?

Festis är ju inte riktigt samma sak.

ha, jag läste "sunkis"

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

ha, jag läste "sunkis"

Alla uttalade det som "sunkis", aldrig hört "sun kist/sun kissed".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

De där fanns ju oxå när jag var liten, men jag är född 83.

Så här såg sunkist ut som jag minns det.

http://carl.kulturen.com/web/image/zoom/587721/94337_034_01.jpg

Jo, precis, det fanns mindre tetror som dracks med sugrör som man tryckte igenom förpackningen på därför avsett ställe.

Permalänk
Medlem

Dom ser ju galet små och otympliga ut, inte undra på att dom inte var populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Dom ser ju galet små och otympliga ut, inte undra på att dom inte var populära.

De är väl inte volymmässigt mindre än de små rektangulära. Detta är även den ursprungliga formen på de vanliga enliters mjölkförpackningarna från Tetrapak (därav namnet...).

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De är väl inte volymmässigt mindre än de små rektangulära. Detta är även den ursprungliga formen på de vanliga enliters mjölkförpackningarna från Tetrapak (därav namnet...).

Aha, svårt att se storleken på den bilden som postades

Permalänk
Medlem

minns dom från när man va liten 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Dom ser ju galet små och otympliga ut, inte undra på att dom inte var populära.

De var galet populära och small perfekt efter man druckit upp, blåst in luft och stampat på toppen av pyramiden.
Hög knall varje gång!
5/5 sockerbomber

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sunkist var gott förr. De man köper idag smakar ingenting. (Hoppas jag inte blandar ihop märken nu) Eller så har min "palett" ändrats som äldre. Festis dricker jag inte alls längre, helt smaklöst. Som fadd saft.

Det var smidigt att dricka ur pyramiden. Klippte man av toppen så.

Jag skulle gissa på att de saft-drycker som fanns när jag växte upp (född -83) innehöll väldigt mycket mer socker än dagens motsvarighet då folk genrellt är mer medvetna om vad de stoppar i sig, och sina barn. Men jag håller med om att dagens Festis och motsvarande är ganska tråkiga

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

När jag var liten så hette det sunkist, se började det heta festis. Men kan man fortfarande köpa pyramidformade sunkist någonstans idag?

Festis är ju inte riktigt samma sak.

Två olika ägare. Festis är väl Carlsberg och Sunkist är dr. pepper-gruppen om jag inte minns fel.
Tror inte du kan hitta pyramiden igen tyvärr.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag såg nu att sunkist verkar gå att köpa som aluminimburk. Jag vet dock inte var. Men det är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag såg nu att sunkist verkar gå att köpa som aluminimburk. Jag vet dock inte var. Men det är inte riktigt samma sak.

Såg dock att de innehöll de omdiskuterade Azofärgämnen som påverkar barns beteende.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsa...

https://www.myamericanmarket.com/us/sunkist-orange-soda

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Såg dock att de innehöll de omdiskuterade Azofärgämnen som påverkar barns beteende.

Var det därför man blev så våldsam och behövde stampa på tomförpackningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Var det därför man blev så våldsam och behövde stampa på tomförpackningen?

Hehe, mycket möjligt.
Det i kombination med ett sockerrus!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Man stampade väl på vanliga festisförpackningarna också? Det minns jag iaf

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Man stampade väl på vanliga festisförpackningarna också? Det minns jag iaf

Javisst, det var en väl inövad konst att få dem att smälla så mycket som möjligt.

Minns hur besviken man blev om man bara fick fram ett nesligt "ploff" istället för en redig smäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Javisst, det var en väl inövad konst att få dem att smälla så mycket som möjligt.

Minns hur besviken man blev om man bara fick fram ett nesligt "ploff" istället för en redig smäll.

Ja det är verkligen något att skriva på CV:t!

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg hur frustrerad man blev när man misslyckades med att perforera förseglingen med sugröret och det blev trubbigare och trubbigare då man inte hade något annat sugrör med intakt spets att fortsätta kampen med.

Permalänk
Medlem

En varm sommardag och Sunkist med deras trekantiga förpackningar, det var grejor de :).
Å vi pratar över 40 år sedan nu......

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag skulle gissa på att de saft-drycker som fanns när jag växte upp (född -83) innehöll väldigt mycket mer socker än dagens motsvarighet då folk genrellt är mer medvetna om vad de stoppar i sig, och sina barn. Men jag håller med om att dagens Festis och motsvarande är ganska tråkiga

Kan så vara men tycker det var mer smak i saft (och Festis/Sunkist) förr. Hade lite småpippi på päronsaft förr. God smak. Provar jag nu är det *meeeh*.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande att köpa här i Staterna. Dock bara på burk eller flaska.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.myameri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ang tetrorna så har jag nog aldrig sett pyramidformade tetror förrutom för kaffegrädde(som nämnt ovan), född 93.

Ganska säker på att Tetrorna försvann runt tiden du föddes.